Αθήνα

 

18 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

eleni foureira 090524
Ελένη Φουρέιρα: «Εμείς δεν είχαμε μαντήλι όπως η Μαρίνα Σάττι, είχαμε στείλει μήνες πριν τη χορογραφία»
podosfairo vivlio 190324

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στα γήπεδα η ελληνική λογοτεχνία αναστενάζει

Μπορούν άραγε το ποδόσφαιρο και η λογοτεχνία να συναντηθούν κάπου – και επιπλέον να συνυπάρξουν;

Πριν από αρκετά (όχι λίγα) χρόνια, η διάχυτη πεποίθηση για ένα κοινό που θεωρούσε τον εαυτό του άξιο για να μπει στις επάλξεις της καθημερινής πολιτικής σκέψης και της αναγνωρισμένης κουλτούρας (ψηφοφόροι της Αριστεράς, καλλιτέχνες, συγγραφείς, διανοούμενοι και πολίτες γενικώς υποψιασμένοι) ήταν πως το ποδόσφαιρο αποτελεί μαζικό θέαμα, συνδεδεμένο με τη νοοτροπία του τυφλού οπαδού, με την αλόγιστη βία και με την προκλητική έλλειψη παιδείας και κρίσης.

Προσωπικά θυμάμαι πως ήδη από τη δεκαετία του 1980 η νοοτροπία αυτή είχε αρχίσει να αλλάζει ριζικά: ποιητές, δοκιμιογράφοι, προσωπικότητες της Αριστεράς και πρόσωπα της τέχνης δεν δίσταζαν να διακηρύξουν προς κάθε κατεύθυνση ότι το ποδόσφαιρο μπορεί να διακριθεί για το συλλογικό του πνεύμα, να ενθαρρύνει το συναίσθημα του συνανήκειν και της κοινότητας, να αναδείξει σπάνιες ατομικές δεξιότητες, καθώς και να εμφυσήσει μια διάθεση για ψυχωμένη δύναμη και ελευθερία.

Η μελέτη του Δημήτρη Κόκορη «Άθλημα ή αθλιότης; Το ποδόσφαιρο και η φιλοσοφία του στη νεοελληνική λογοτεχνία του εικοστού αιώνα», που μόλις κυκλοφόρησε από το Πεδίο, αποδεικνύει πόσο διαφορετικά δείχνουν σήμερα τα πράγματα αφενός για τη δημόσια εικόνα του ποδοσφαίρου και αφετέρου για την αντίληψή μας ως προς τους δεσμούς της μπάλας με τη λογοτεχνία εν γένει και με την ελληνική λογοτεχνία ειδικότερα.

Και δεν είναι ασφαλώς τυχαίο πως ο συγγραφέας, άξιος ακαδημαϊκός δάσκαλος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, με πλήθος δημοσιεύματα και φιλολογικές εργασίες στο ενεργητικό του, αλλά και διεισδυτικός κριτικός λογοτεχνίας, δεν θέλει να κρύψει και την άλλη ιδιότητά του: ορκισμένος ποδοσφαιρόφιλος.

Έχει (είναι δυνατόν να έχει) το ποδόσφαιρο φιλοσοφία, κι αν έχει πώς θα τη συσχετίσουμε με τη λογοτεχνία; Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο μελετητής, η ποδοσφαιρική φιλοσοφία ταυτίζεται με τη χαρά, με την ανάταση και με το κλίμα ομαδικής δράσης, όπως τα είδαμε και προεισαγωγικά, μαζί με τη συνείδηση πως το παιχνίδι προϋποθέτει εξίσου και αναφαίρετα τα δύο αντίπαλα τέρματα (υπάρχω χάρη στον άλλον και ο άλλος υπάρχει επειδή έχει εμένα απέναντί του).

Όσο για τα ποδοσφαιρικά κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας του 20ου αιώνα (ποίηση, διήγημα και μυθιστόρημα), είναι κείμενα τα οποία δεν ανασύρονται στο βιβλίο τραβηγμένα από τα μαλλιά, επειδή η ακαδημαϊκή τσιμπίδα επιδιώκει να αποδείξει σώνει και καλά την αισθητική αξία των επιλογών της, αλλά, αντίθετα, έχουν ριζώσει δικαίως στη νεότερη λογοτεχνική ιστορία και έχουν διαγράψει εκ παραλλήλου τη δική τους σημαντική ιστορία.

Το σωτήριον έτος 1937 φαίνεται πως αποτελεί το σημείο εκκίνησης για τη νεοελληνική λογοτεχνία της μπάλας, όπως έχει υποδείξει έτερη ερευνήτρια, η Σωτηρία Σταυρακοπούλου (στη μελέτη της «Η εισαγωγή του ποδοσφαίρου στη λογοτεχνία μας»), με το μυθιστόρημα «Eroica» του Κοσμά Πολίτη και με τη μετάφραση (από τον Γιώργο Δέλιο) μιας μονόπρακτης ιταλικής κωμωδίας, που παρουσιάστηκε από τον χρονογράφο Πωλ Νορ ως καβαφική παρωδία.

Παίρνοντας από εδώ τη σκυτάλη ο Κόκορης υπογραμμίζει πως η λογοτεχνική γενιά του 1930 δεν εμπιστευόταν ιδιαιτέρως το ποδόσφαιρο και πως η παρουσία του αθλήματος αρχίζει να πυκνώνει στη λογοτεχνία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με πρωτοστατούντες τους ποιητές.

Θα βρούμε εν προκειμένω, από την πρώτη μεταπολεμική γενιά, και πριν και πάνω απ’ όλους, τον Μανόλη Αναγνωστάκη, αλλά και τον Άρη Δικταίο (όχι ακριβώς για ποδοσφαιρικούς λόγους), ενώ από τη γενιά του 1970, την τρίτη μεταπολεμική γενιά, θα γνωριστούμε με τον Γιώργο Μαρκόπουλο, με τον Νάσο Βαγενά και με τον Γιάννη Βαρβέρη, και από τη γενιά του 1980 με τον Δημήτρη Χουλιαράκη. Ο Κόκορης ξεκαθαρίζει ότι ποδοσφαιρική ποίηση δεν σημαίνει και ποδοσφαιρόφιλη πίστη.

Το ποδόσφαιρο μπορεί να ενθουσιάζει και να συγκινεί, μπορεί, όμως, και να προσφέρει με τη γλώσσα και τις εικόνες του το σκηνικό για να εκφραστούν ο έρωτας, το άγχος της φθοράς και του θανάτου ή η θλίψη για όσα έχουν χαθεί ανεπιστρεπτί. Και να πώς η φιλοσοφία του ποδοσφαίρου θα αγκαλιάσει, ακόμα κι αν πρέπει να φτάσει στους αντίποδες των γραμμών της, την ποίηση.

Αφού περάσουμε από το δοκίμιο, μέσα από τον Κωστή Παπαγιώργη και τον Σωτήρη Κακίση, μπορούμε να πάμε και στο διήγημα (όλες οι γενιές) με τον Τόλη Καζαντζή, τον Αλμπέρτο Ναρ, τον Βασίλη Τσιαμπούση και τον Θοδωρή Γκόνη, ή και στο μυθιστόρημα με τον Μένη Κουμανταρέα (μολονότι οι πάντες, φίλοι και εχθροί του ποδοσφαίρου, ειδήμονες και άσχετοι, βεβαιώνουν πως από ποδόσφαιρο δεν σκάμπαζε γρυ).

Οι μεταπολεμικοί και οι μεταπολιτευτικοί πεζογράφοι θα αποκαλύψουν, όπως και οι ομόλογοι ποιητές, άλλοτε τη μελαγχολία και άλλοτε την ευδία του ποδοσφαίρου, ο Κόκορης, ωστόσο, δεν σπεύδει να παραλείψει και τους εχθρικά διακείμενους. Από την ποίηση (ανάκατα οι γενιές) τον Γιώργο Σεφέρη, τον Ασημάκη Πανσέληνο, τον Γ. Θ. Βαφόπουλο, τον Χρίστο Λάσκαρη, τον Μιχάλη Γκανά και τον Μίμη Σουλιώτη και από την πεζογραφία (οι παλαιότεροι μεταπολεμικοί) τον Τηλέμαχο Αλαβέρα και τον Κώστα Χατζηαργύρη.

«Εχθρικά διακείμενοι» δεν σημαίνει τόσο εχθροί όσο καχύποπτοι. Καχύποπτοι για τη βία, τη μαζικότητα και τον ισοπεδωτικό ομαδισμό του ποδοσφαίρου, αντλώντας από μια αντίστοιχη δεξαμενή και τα επικριτικά και αρνητικά τους (κοινωνικά και υπαρξιακά) σύμβολα.

Και από κοντά, οι στίχοι του τραγουδιού και οι ερμηνευτές του: από Μπιθικώτση και Μανώλη Αγγελόπουλο μέχρι Λουκιανό Κηλαηδόνη.

Ο Κόκορης ψάχνει με κέφι και χιούμορ το θέμα του, εκφράζει ευγενικά την κατανόησή του για εκείνους που δυσφορούν με την μπάλα, διευκρινίζει πως στην οπτική της λογοτεχνικής επάρκειας και αρτιότητας, που είναι η λογική του βιβλίου του, χωρούν όλοι οι καλλιτεχνικά ενγρήγοροι, οργανώνει προσεκτικά και σε βάθος τα ερμηνευτικά του σχήματα και τις λογοτεχνικές του κατηγορίες, χρησιμοποιεί σοφά την ποιητική του τεχνογνωσία και τη θεωρία της λογοτεχνίας και, πρωτίστως, ξεδιπλώνει μπροστά μας έναν ανίδωτο μέχρι τώρα χάρτη της νεοελληνικής λογοτεχνίας.

Θα κλείσω με τη δική του ακροτελεύτια παρότρυνση: ας μη χάσουμε με την ποδοσφαιρική λογοτεχνία όσο χρόνο και όση ουσία χάσαμε με την παρατεταμένη παραγνώριση της αστυνομικής λογοτεχνίας.

Ας μη λησμονήσουμε επίσης τα επιτεύγματα της σύγχρονης βρετανικής και ισπανικής ποδοσφαιρικής λογοτεχνίας κι ας λογαριάσουμε έγκαιρα μαζί τους και τα δικά μας.

Ροή Ειδήσεων

screenshot 11

10/05/2024 | 13:04

Θεσπρωτία: 17χρονος βρέθηκε νεκρός στο κρεβάτι του

10/05/2024 | 12:52

Ρωσία: Ο Βλαντιμίρ Πούτιν επέλεξε τον Μιχαήλ Μισούστιν για τη θέση του πρωθυπουργού

10/05/2024 | 12:33

Μαρίνα Σάττι – Eurovision 2024: Διχάζει η απαξιωτική της συμπεριφορά ενώ μιλούσε η εκπρόσωπος του Ισραήλ
maxresdefault

10/05/2024 | 12:22

Αναστασία Γιάμαλη για Παύλο Πολάκη: Μου έκλεισε το τηλέφωνο λες και τα είχαμε και τα χαλάσαμε

10/05/2024 | 12:07

Αυτό είναι το πιο πιστό και αφοσιωμένο ζώδιο από όλα

10/05/2024 | 11:58

Τι απαντά ο Αλέξης Κούγιας στην ΕΣΗΕΑ για τον Γιώργο Λιάγκα
mitsotakis kosmos

10/05/2024 | 11:37

Μητσοτάκης από Χίο: Η πολιτική σταθερότητα είναι το διακύβευμα των ευρωεκλογών

10/05/2024 | 11:23

Baby Reindeer-Netflix: Η πραγματική «Μάρθα» ξεσπά σε συνέντευξη – Δεν είμαι stalker, ο Γκαντ είχε εμμονή μαζί μου

10/05/2024 | 10:52

«Κόλαφος» ο Γιώργος Λιάγκας για Eurovision και Μαρίνα Σάττι: «Η ταράτσα με τα σώβρακα και τις κιλότες είναι η Ελλάδα;»
screenshot 7

10/05/2024 | 10:36

Δήμητρα Ματσούκα για το ενδεχόμενο να ασχοληθεί με την πολιτική: Έχω ήδη μια δουλειά που αγαπάω πάρα πολύ

10/05/2024 | 10:23

Eurovision 2024 – Μαρίνα Σάττι: «Όταν ανέβηκα στη σκηνή κάπως δεν κατάλαβα τι έγινε, δεν είχα έλεγχο»

10/05/2024 | 10:03

«Mαφιόζικο χτύπημα» στο Βύρωνα: «Τον φάγανε» φώναζε η γυναίκα του – Αυτόπτης μάρτυρας περιγράφει την στιγμή της δολοφονίας του 32χρονου
screenshot 5

10/05/2024 | 09:53

Σταματίνα Τσιμτσιλή για Άρη Σοϊλέδη: «Επικοινώνησε μαζί μου και μου έδωσε το λόγο της τιμής του»

10/05/2024 | 09:19

Δολοφονία Κυριακής Γρίβα: Τέσσερα περιπολικά βρέθηκαν στο τμήμα των Αγίων Αναργύρων τη μοιραία νύχτα

10/05/2024 | 09:07

Καλαμάτα: Σε νοσοκομείο της Αθήνας το 6χρονο κορίτσι που δέχτηκε επίθεση από σκύλο στην Υάμεια
mouseio kykladikis texnis 090524
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων
cinema 080224
Ταινίες Πρώτης Προβολής: Στον πλανήτη των πιθήκων, της δίαιτας και του Big Father
sequence 01.00 18 15 02.still003
Eurovision 2024 – Βίντεο: «Φωτιά» στην σκηνή έβαλε με την εκρηκτική της εμφάνιση η Ελένη Φουρέιρα
sequence 01.00 29 44 11.still004
Eurovision 2024: Η Κύπρος «άνοιξε» τον φετινό διαγωνισμό ξεσηκώνοντας το κοινό
231215 esc visual1
Live: Ο Α’ Ημιτελικός απευθείας από τη Σουηδία
marina satti
Μαρίνα Σάττι: «Αυτοί είμαστε, τραγουδάμε στα ελληνικά, χορεύουμε με ζουρνά, είμαστε όμως και σύγχρονοι»