Αθήνα

 

24 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

kokkalis 280324
Τα λόγια αγάπης του Πέτρου Κόκκαλη για τη Δήμητρα Ματσούκα

AUTO

Ηλεκτροκίνηση: Οι μπαταρίες ξηρού τύπου είναι το μέλλον

Η εξέλιξη της τεχνολογίας μπαταριών ξηρού τύπου αναμένεται να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στη διάδοση της ηλεκτροκίνησης.

Δείτε επίσης

«Έζησα 90 χρόνια- Πέρασα καλά 8 επί Ανδρέα Παπανδρέου»: Η απίστευτη ιστορία πίσω από μία επιγραφή σε τάφο που έγινε viral
Μελιτζάνες παπουτσάκια- Κλασική και αγαπημένη συνταγή από την Αργυρώ Μπαρμπαρίγου

Τα βήματα προόδου των ηλεκτρικών μοντέλων σε ό,τι αφορά την απόδοση, την αυτονομία και τους χρόνους φόρτισης είναι συνεχή, όμως είναι σαφές ότι θα πρέπει να υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις προκειμένου να αποκτήσουν ξεκάθαρο πλεονέκτημα έναντι των συμβατικών αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται από τη συντριπτική πλειονότητα των αμιγώς ηλεκτρικών αλλά και υβριδικών αυτοκινήτων έχουν ακριβώς την ίδια τεχνολογία με αυτές των φορητών υπολογιστών και των smartphones. Σίγουρα με βάση τα σημερινά δεδομένα αποτελούν την καλύτερη δυνατή λύση, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως δεν έχουν και αρκετά μειονεκτήματα, κυρίως λόγω της χρήσης υγρού ηλεκτρολύτη. Η χωρητικότητα και η ικανότητα φόρτισης στον μέγιστο βαθμό έχουν μια φθίνουσα πορεία σε βάθος χρόνου σε συνεχή χρήση, ενώ η λειτουργία τους συνοδεύεται από την έκλυση μεγάλων ποσοτήτων θερμότητας, κάτι που κάνει επιτακτική την ενσωμάτωση μεγάλων και βαριών συστημάτων ψύξης στα συστήματα που είναι τοποθετημένες. Επιπλέον, ο εύφλεκτος υγρός ηλεκτρολύτης καθιστά τις μπαταρίες ιόντων λιθίου αρκετά επιρρεπείς στη φωτιά σε περίπτωση ζημιάς ή ατυχήματος.

Ωστόσο πολλές εταιρείες τεχνολογίας αλλά και κατασκευαστές που εμπλέκονται στην ηλεκτροκίνηση τονίζουν πως είμαστε πολύ κοντά σε μια αλλαγή που θα αλλάξει τις ισορροπίες. Πρόκειται για τις νέες μπαταρίες ξηρού τύπου (solidstate) οι οποίες θα προσφέρουν πολλαπλάσια απόδοση και αυτονομία έχοντας παράλληλα πολύ μικρότερες διαστάσεις και χαμηλότερο βάρος. Η αρχή λειτουργίας είναι αντίστοιχη με αυτή των μπαταριών ιόντων λιθίου, κάτι που σημαίνει πως διαθέτουν ηλεκτρόδια μεταξύ των οποίων θα παρεμβάλλεται ο ηλεκτρολύτης που χρησιμοποιείται ως δίοδος των φορτισμένων ιόντων. Ωστόσο, βασικό στοιχείο των μπαταριών ξηρού τύπου, όπως φανερώνει εν μέρει και η ονομασία τους, είναι η χρήση ενός στερεού ηλεκτρολύτη. Οι μπαταρίες στερεού τύπου αναμένεται να έχουν έως και δέκα φορές υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από αυτές ιόντων λιθίου. Αυτό σημαίνει ότι στο ίδιο μέγεθος με σήμερα θα προσφέρουν πολύ μεγαλύτερη ισχύ ή αντίστοιχα θα επιτυγχάνουν τη σημερινή απόδοση καταλαμβάνοντας πολύ μικρότερο χώρο και έχοντας χαμηλότερο βάρος. Μάλιστα το όφελος σε βάρος θα είναι συνολικά ακόμα μεγαλύτερο, καθώς λόγω των μειωμένων θερμικών φορτίων δεν θα χρειάζονται πολύπλοκα κυκλώματα ψύξης. Επιπλέον, ο στερεός ηλεκτρολύτης είναι απαλλαγμένος από τις εξωθερμικές χημικές αντιδράσεις που συμβαίνουν στο υγρό των μπαταριών ιόντων λιθίου ενώ παύει να υφίσταται και το ενδεχόμενο διαρροών, με συνέπεια τη σημαντική αναβάθμιση της ασφάλειας που προσφέρεται. Τέλος, η νέα τεχνολογία μπαταριών αναμένεται πως θα επιφέρει και μείωση στους απαιτούμενους χρόνους φόρτισης, καθώς θα είναι δυνατή η συνεχής χρήση ταχυφορτιστών χωρίς συνέπειες στη διάρκεια της ζωής τους. Αυτό συμβαίνει διότι οι μπαταρίες ξηρού τύπου είναι απαλλαγμένες από τη διάβρωση των ηλεκτροδίων που προκαλούν τα χημικά στοιχεία που έχουν σήμερα οι υγροί ηλεκτρολύτες. Ετσι ο κύκλος ζωής των νέων μπαταριών υπολογίζεται ότι θα είναι έως και επτά φορές μεγαλύτερος, κάτι που σημαίνει πως η διάρκεια καλής λειτουργίας τους θα κυμαίνεται στα δέκα χρόνια, όσο δηλαδή και ο μέσος όρος ζωής ενός αυτοκινήτου.

Οι μπαταρίες στερεού τύπου χρησιμοποιούνται ήδη σε ορισμένες μικρές ηλεκτρονικές συσκευές, όπως αισθητήρες και βηματοδότες, όμως στην παρούσα μορφή τους δεν είναι επαναφορτιζόμενες. Η τεχνολογία καλείται, λοιπόν, να δώσει λύσεις στα ζητήματα της επαναφόρτισης, της τροφοδοσίας πολύ μεγαλύτερων συστημάτων και βέβαια του κόστους ώστε να είναι εφικτή η χρήση τους σε μαζικό επίπεδο, καθώς με τα σημερινά δεδομένα οι μπαταρίες ξηρού τύπου είναι εξαιρετικά ακριβές. Το στοίχημα των ερευνητών αυτή τη στιγμή είναι να βρεθεί η κατάλληλη χημική σύσταση για τους ηλεκτρολύτες ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη αγωγιμότητα και παράλληλα να είναι δυνατή η χρήση ηλεκτροδίων καθαρού λιθίου. Τα συγκεκριμένα ηλεκτρόδια παράγουν περισσότερα ιόντα και κατά συνέπεια περισσότερη ενέργεια, κάτι απαραίτητο για την αυξημένη ισχύ που χρειάζεται για την τροφοδοσία ενός ηλεκτροκινητήρα. Μέχρι να υπάρξει οριστική απάντηση σε αυτό το ζήτημα οι προβλέψεις σχετικά με τις μπαταρίες ξηρού τύπου θα έχουν έναν αυξημένο βαθμό υπόθεσης, καθώς η μόνη απόδειξη των δυνατοτήτων τους θα έρθει όταν τελικά δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πάντως η έρευνα πάνω στις μπαταρίες ξηρού τύπου έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον εταιρειών από τον χώρο της αυτοκίνησης, της ενέργειας αλλά και της ακαδημαϊκής κοινότητας, με τις προβλέψεις να θέλουν τη σχετική τεχνολογία έτοιμη για εμπορική χρήση κοντά στα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε.

Συμμαχίες
Οι εξελίξεις πάνω στις μπαταρίες ξηρού τύπου αναμένεται να επιταχυνθούν μέσα από συνεργασίες ισχυρών ονομάτων. Οι Toyota, Honda και Nissan έχουν συστήσει την κοινοπραξία Libtec για την ανάπτυξη της εν λόγω τεχνολογίας, ανακοινώνοντας μάλιστα πως κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο θα παρουσιαστεί ένα αυτοκίνητο που θα κινείται από μπαταρίες ξηρού τύπου. Επίσης η Daimler συνεργάζεται με την IBM, η οποία ισχυρίζεται πως η ανάπτυξη της κβαντικής τεχνολογίας θα διευκολύνει τη μοντελοποίηση για τη μελέτη και την κατανόηση της χημικής συμπεριφοράς των υλικών.

Η άλλη άποψη
Η Panasonic, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών ιόντων λιθίου στον κόσμο και συνιδιοκτήτρια του Gigafactory της Tesla, υποστηρίζει πως οι μπαταρίες ξηρού τύπου δεν θα είναι έτοιμες για εμπορική χρήση σε λιγότερο από μια δεκαετία, τονίζοντας πως η πιο ρεαλιστική πρόοδος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έρθει από την περαιτέρω εξέλιξη των υπαρχουσών μπαταριών. Η Tesla μάλιστα έχει επικεντρώσει τις έρευνές της πάνω σε μια νέα χημική σύσταση του υγρού ηλεκτρολύτη η οποία, όπως ισχυρίζεται, θα χαρίζει στις μπαταρίες μια διάρκεια ζωής που θα ξεπερνά το ενάμιση εκατομμύριο χιλιόμετρα.

Πολλαπλάσια απόδοση
Οι μπαταρίες ξηρού τύπου υπολογίζεται ότι θα έχουν πολλαπλάσια ενεργειακή πυκνότητα από τις σημερινές. Αυτό θα επιτρέπει να έχουν μικρότερες διαστάσεις και πολύ υψηλότερη απόδοση. Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σήμερα έχει αυτονομία της τάξης των 250 km με μια ίδιου μεγέθους μπαταρία ξηρού τύπου θα μπορεί να διανύει περίπου 750 km.

πηγή: newsauto.gr

Ειδήσεις σήμερα: 

Κορονοϊός: Αυτή είναι η λίστα με τις 100 πιο ασφαλείς χώρες – Σε ποια θέση βρίσκεται η Ελλάδα

Επίθεση με βιτριόλι: Από πού κάλεσε το ταξί η δράστις- Ποια τα δύο νέα πρόσωπα -«κλειδί»

Λάμπρος Κωνσταντάρας: Ποια ήταν η πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο (ΕΙΚΟΝΑ)

Ροή Ειδήσεων

6168017

29/03/2024 | 11:57

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυξάνεται στα 830 ευρώ ο κατώτατος μισθός από την 1η Απριλίου

29/03/2024 | 11:45

Το Jeep Compass 4xe Business είναι ετοιμοπαράδοτο

29/03/2024 | 11:45

Oμόφωνα ένοχη η Ρούλα Πισπιρίγκου για την ανθρωποκτονία της κόρης της Τζωρτζίνας
screenshot 11

29/03/2024 | 11:33

Κολωνός: Η πρώτη αντίδραση της 12χρονης στο άκουσμα της απόφασης – Ξέσπασε σε κλάματα η μητέρα

29/03/2024 | 11:08

Χριστίνα Λαμπίρη: «Δε μπορούσα να διαχειριστώ αυτά τα θέματα, πάλευα μέσα μου»

29/03/2024 | 11:02

Κολωνός: Ένοχος ο Ηλίας Μίχος για τον βιασμό και μαστροπεία της 12χρονης
mixos diki

29/03/2024 | 10:42

Κολωνός: Ένταση έξω από τα δικαστήρια εν αναμονή της απόφασης για την υπόθεση της 12χρονης – Πέταξαν πέτρες στους κατηγορούμενους

29/03/2024 | 10:22

Βίκυ Κουλιανού: «Ο ρόλος της Κατερίνας Λέχου στο «Είσαι το ταίρι μου» είχε γραφτεί για μένα»

29/03/2024 | 10:14

Δημήτρης Κόκοτας-Τι συνέβη στις πρόβες του J2US: «Άρχισε να ιδρώνει, να μουδιάζει το χέρι του και να έχει τάσεις λιποθυμίας»
screenshot 5

29/03/2024 | 10:06

Απαντά ο Γιάννης Πλούταρχος στα σχόλια του Γρηγόρη Αρναούτογλου: «Τον έχω δει δυο φορές σε όλη μου τη ζωή»

29/03/2024 | 09:23

Σεισμός 5,7 Ρίχτερ ανοιχτά της Ηλείας – Αισθητός και στην Αττική

29/03/2024 | 09:05

Ευρωεκλογές 2024-ΣΥΡΙΖΑ: Ανακοινώθηκαν οι πρώτοι υποψήφιοι για την κατάρτιση του Ευρωψηφοδελτίου
dimitris kokotas

29/03/2024 | 08:42

Δημήτρης Κόκοτας: Πολύ κρίσιμα τα επόμενα 24ωρα – Υπέστη έμφραγμα, ανακοπή και ανατάχθηκε

29/03/2024 | 08:31

Πύργος: Άγριο ξύλο ανάμεσα σε μαθήτριες Γυμνασίου – Οι αυτόπτες μάρτυρες τραβούσαν βίντεο

29/03/2024 | 08:27

Καρδίτσα: Νεκρή βρέθηκε ηλικιωμένη στο Καταφύλλι Αργιθέας – Έρευνες της αστυνομίας για το ενδεχόμενο εγκλήματος
1
Το Jeep Compass 4xe Business είναι ετοιμοπαράδοτο
suzuki swift (blue front)
Το νέο Suzuki Swift στην Ελλάδα
byd launch in greece 281529
Ο Όμιλος Σφακιανάκη εγγυάται για το πανελλήνιο δίκτυο BYD- Έτοιμες ήδη οι δύο πρώτες εκθέσεις
p90527419 lowres the new bmw m 1000 x
Αυτές είναι οι επιτυχίες και τα βραβεία που έλαβε η BMW Motorrad
alfa romeo montreal alfa romeo anoigma
Αυτά είναι τα 10+1 πιο ξεχωριστά ανακλινόμενα φώτα στην ιστορία της αυτοκίνησης
bmw group plant regensburg 281229
Το BMW Group συνεχίζει με 600 προσλήψεις στο ψηφιοποιημένο εργοστάσιο του Ρέγκενσμπουργκ