Αθήνα

21 oC

αραιές νεφώσεις

Η Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου στο TheCaller: Το τελεσίγραφο για τη Μόρια, ο ΦΠΑ στα νησιά και το χρίσμα της ΝΔ

Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, σηκώνει και εκείνη μαζί με τους κατοίκους και τις διοικήσεις των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου το «βάρος» του προσφυγικού, έχοντας, παράλληλα, να διευθετήσει ζητήματα καθημερινότητας, που πολλές φορές επισκιάζονται από τις ροές των προσφύγων και μεταναστών, οι οποίοι φτάνουν στις ακτές της Λέσβου, της Σάμου, της Χίου με βάρκες από τη γειτονική Τουρκία.

Οι άθλιες συνθήκες στη Μόρια τον τελευταίο μήνα απασχόλησαν τον εγχώριο και διεθνή Τύπο, με την Περιφερειάρχη Χριστιάνα Καλογήρου να ανακοινώνει ότι εάν μέσα σε ένα μήνα (από τον περασμένο Σεπτέμβριο) δε λυθούν ζητήματα υγιεινής, όπως η σύνδεση βιολογικού με το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης, τότε «η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου θα προβεί στην απαγόρευση της λειτουργίας του».

ΣΧΕΤΙΚΑ

Μετά από περίπου τριάντα ημέρες, η κα Χριστιάνα Καλογήρου μιλά στο TheCaller για τα επόμενα βήματα της Περιφέρειας σε ό,τι αφορά το προσφυγικό, αλλά και για μία σειρά θεμάτων που άπτονται της νησιωτικότητας και ζητούν επίλυση.

Μεταξύ άλλων η Χριστιάνα Καλογήρου αναφέρεται στο μεταφορικό ισοδύναμο, στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών της Περιφέρειας, αλλά και το αυτοδιοικητικό της μέλλον.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κα Καλογήρου έλαβε πριν από λίγες εβδομάδες το χρίσμα της Νέας Δημοκρατίας για την εκ νέου υποψηφιότητά της στην Περιφέρεια στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019.

 

Συνέντευξη στην Τόνια Ζαραβέλα

 

Έχει περάσει ήδη ένας μήνας από το τελεσίγραφο που στείλατε για τη λειτουργία του ΚΥΤ Μόριας στη Λέσβο. Το ΚΥΤ ακόμη λειτουργεί. Ποια προβλήματα λύθηκαν ή πήραν τροχιά επίλυσης μέσα σε αυτό το διάστημα; Υπάρχει ικανοποίηση από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου για την αποσυμφόρηση του κέντρου και την επίλυση διαδικασιών για τη σύνδεση του βιολογικού καθαρισμού με τη δομή;

«Η απόφαση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου δεν θα πρέπει να διαβαστεί ως τελεσίγραφο. Οι αποφάσεις της Περιφέρειας κινούνται πάντα στο πλαίσιο του νόμου και η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη μετά από αιτιολογημένη Γνωμοδότηση- Εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης.

Η πορεία των πραγμάτων θα οριστεί με βάση τις προβλέψεις του νόμου. Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα διαπιστώσουν που βρισκόμαστε σήμερα, τι έχει γίνει και τι δεν έχει γίνει και πάντα με τα οριζόμενα από τον νόμο θα προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα.

Το ζήτημα της αποσυμφόρησης παραμένει πάντα. Εμείς επίμονα και κουραστικά, όπως είναι γνωστό, έχουμε έγκαιρα επισημάνει και συνεχίζουμε να επισημαίνουμε την ανάγκη της αποσυμφόρησης».

ΣΧΕΤΙΚΑ

Το ίδιο τελεσίγραφο δόθηκε και για το ΚΥΤ Σάμου, ποια προβλήματα εντοπίστηκαν εκεί από τα αρμόδια όργανα της Περιφέρειας;

«Πρόκειται για ζητήματα που συνδέονται με το περιβάλλον και τις συνθήκες υγιεινής. Στο ΚΥΤ Σάμου διαπιστώθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες ότι παραβιάζονται οι όροι υγιεινής που θέτουν σε κίνδυνο τη Δημόσια Υγεία».

Πριν από λίγες ημέρες θίξατε το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σάμου με τα Δωδεκάνησα και της Λήμνου με τη Σαμοθράκη. Ποια προβλήματα εντοπίζονται στη σύνδεση των νησιών;

«Αυτό το προτείναμε επειδή τα νησιά μας αποτελούν “γέφυρα” σύνδεσης μεταξύ Βόρειου και Νότιου Αιγαίου και είναι προφανής η σημασία αυτών των συνδέσεων για την οικονομική και τουριστική ανάπτυξη των περιοχών. Και οι δύο ακτοπλοϊκές συνδέσεις, δεδομένης και της εγγύτητας, έχουν αυτονόητη χρησιμότητα».

Πώς κρίνετε το θεσμό του μεταφορικού ισοδύναμου μετά από τρεις μήνες ισχύς του στα νησιά της Περιφέρειάς σας; Τι σήμανε για την μετακίνηση των κατοίκων και τη μεταφορά των προϊόντων; Είχατε σχολιάσει ότι πρόκειται για άστοχο θεσμό, που στοχεύει σε επικοινωνιακό εντυπωσιασμό. Εξακολουθείτε να έχετε την ίδια άποψη;

«Η συζήτηση για το μεταφορικό ισοδύναμο ήταν συνδεδεμένη ευθέως με την ανάγκη διατήρησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Είναι γνωστή η εξέλιξη σε αυτό το μέτωπο. Κατά τα άλλα με δεδομένες τις δύσκολες συνθήκες της εποχής, κάθε τι που συντελεί στην οικονομική ανακούφιση των νησιωτών έχει ασφαλώς την αξία του. Η οικονομική ευρωστία των νησιών και η ανάπτυξή τους είναι φυσικά το πρώτο ζητούμενο. Το μεταφορικό ισοδύναμο έρχεται να προσθέσει μια δυνατότητα. Βεβαίως υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης, ιδίως της διαδικασίας, αλλά και επέκτασής του».

Μέχρι τις 31/12/2018 έχει παραταθεί η ισχύς του μειωμένου ΦΠΑ στα πέντε νησιά που βάλλονται από την προσφυγική κρίση. Τρία από αυτά, η Λέσβος, η Χίος και η Σάμος ανήκουν στην Περιφέρειά σας. Με δεδομένη την υφιστάμενη κατάσταση στα εν λόγω νησιά και τις πιθανές αντιδράσεις των επιχειρηματιών, θα ζητήσετε επιπλέον παράταση ισχύος της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου; Αρκεί αυτή η παράταση για να αντισταθμιστούν οι απώλειες στην τοπική οικονομία;

«Επί αυτού οι κυβερνητικές αποφάσεις δίνουν τις απαντήσεις. Εμείς πάγια ζητούσαμε και ζητάμε τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας, καθώς δεν είναι προνόμιο αλλά προϋπόθεση επιβίωσης και ανάπτυξης για τις νησιωτικές Περιφέρειες».

Το προηγούμενο διάστημα η προσφυγική κρίση φάνηκε να αποτέλεσε τροχοπέδη για τους τουρίστες που θα ήθελαν να επισκεφτούν νησιά του Βορείου Αιγαίου. Αυτό το κλίμα αντιστράφηκε, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία από το εφετινό καλοκαίρι. Πόσο αισιόδοξη σας βρίσκουν αυτά τα δεδομένα και ποια είναι τα επόμενα βήματα για την ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος των νησιών του Βορείου Αιγαίου;

«Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου μέσα στις συνθήκες της εποχής έκανε και κάνει το καλύτερο δυνατό ώστε να στηρίζει το τουριστικό προϊόν των νησιών μας. Τα νησιά μας έχουν μια μεγάλη ελκυστικότητα και είμαστε αισιόδοξοι για την εξέλιξη στο μέτωπο αυτό. Η υποστήριξη του τουριστικού προϊόντος μας είναι συστηματική και συντονισμένη και συμπράττουν σε αυτό όλοι οι εμπλεκόμενοι. Μόλις χθες διαθέσαμε από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου το ποσό των 8 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να αυξηθεί η χρηματοδοτική δυνατότητα του τομεακού προγράμματος ΕΠΑΝΕΚ για την Ενίσχυση Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Τουριστικών Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στα νησιά του Βορείου Αιγαίου».

Ένα πάγιο πρόβλημα των ΟΤΑ α’ βαθμού είναι η υποστελέχωσή τους. Ποιες είναι οι ελλείψεις στους δήμους της Περιφέρειας και ποιες στην ίδια την Περιφέρεια;

«Το πρόβλημα που επισημαίνετε είναι πράγματι έτσι. Οι Υπηρεσίες ιδίως της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου είναι υποστελεχωμένες, κυρίως σε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και αυτό  δεν παύουμε να το επισημαίνουμε σε όλους τους τόνους. Η κυβέρνηση πρέπει να βρει άμεσα λύση σε αυτό το σοβαρό θέμα, που αφορά, πλέον, στην ομαλή λειτουργία της ίδιας της Περιφέρειας».

Αναλάβατε καθήκοντα σε μία κρίσιμη περίοδο για τα νησιά του Αιγαίου. Είτε αυτό μεταφράζεται ως προσφυγική κρίση, είτε ως οικονομική δυσπραγία. Για ποια πράγματα στη διαχείριση ζητημάτων που ίσως επισκιάστηκαν από το μέγα ζήτημα της Μόριας, είστε περήφανη;

«Η δική μας υποχρέωση, όπως και αν διαμορφώνονται οι συνθήκες μπροστά μας, είναι να κάνουμε τη δουλειά μας με τον καλύτερο τρόπο. Μικρό ή μεγάλο το πρόβλημα, περιμένει μια λύση, μικρό ή μεγάλο το ζήτημα, περιμένει μια απάντηση. Εμείς επίμονα, συστηματικά, πειθαρχημένα, εργαζόμαστε για το αποτέλεσμα. Γιατί σε μια εποχή που είναι πολύ εύκολα τα λόγια, είναι το αποτέλεσμα που σε κάνει ή δεν σε κάνει περήφανη».

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές πλησιάζουν. Ανακοινώθηκε ότι θα είστε και πάλι υποψήφια με την υποστήριξη του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας. Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτετε για τη νέα σας θητεία;

«Ήδη διανύουμε την τελευταία φάση αυτής της θητείας. Δεν είναι μόνο πρόωρο, θα ήταν και παράδοξο προσθέτω, να κάνουμε λόγο για τις προτεραιότητες της φάσης που ακολουθεί. Αυτό που πρέπει, και μας απασχολεί σήμερα, είναι πως θα ολοκληρωθούν ή πως θα σχεδιαστούν χρήσιμα έργα, ώστε να βελτιώνεται σταθερά η καθημερινή ζωή στα νησιά μας. Όπως συνηθίζω να λέω το αποτέλεσμα πάντα είναι ο οδηγός μας».

Send this to a friend