Αθήνα

22 oC

ελαφρές νεφώσεις

Χρήστος Κώνστας: Η Τρόικα ακύρωσε τον στημένο διαγωνισμό για τους «ημέτερους» του ΣΥΡΙΖΑ

Σκηνές απείρου κάλλους και μεγάλης εθνικής προσβολής διαδραματίσθηκαν, σύμφωνα με άρθρο του δημοσιογράφου Χρήστου Ν. Κώνστα τις τελευταίες μέρες στο «Hilton», με πρωταγωνίστρια την υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Όλγα Γεροβασίλη, τους επικεφαλής των «θεσμών» και αντικείμενο τη διαδικασία επιλογής των 77 νέων «μόνιμων» ειδικών και τομεακών γραμματέων, οι οποίοι για τα επόμενα 4 χρόνια θα αντικαταστήσουν τους σημερινούς γενικούς γραμματείς των υπουργείων.

Όπως αναφέρει σε άρθρο του στον Φιλελεύθερο, ο συμβιβασμός κατέληξε στην απόφαση να ανασταλεί η διαδικασία και να ανατεθεί σε Γάλλους εμπειρογνώμονες να δώσουν «τεχνική βοήθεια» ώστε να ξεκινήσει ολόκληρη η διαδικασία από την αρχή!

Οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες θα «μελετήσουν» τις προκηρύξεις, θα τις «διορθώσουν» και κατόπιν θα διασφαλίσουν το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Τι αναφέρει η συμφωνία

α) Η ελληνική κυβέρνηση θα ολοκληρώσει μια μελέτη -σε συνεργασία με την τεχνική υποστήριξη- αναφορικά με τα ελάχιστα προσόντα για όλες τις θέσεις των διοικητικών, των αναπληρωματικών διοικητικών και των ειδικών τομεακών γραμματέων... λαμβάνοντας υπόψη τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο άρθρο 7 του 4369/2016.

Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, η κυβέρνηση θα πάρει όλες τις απαιτούμενες πρωτοβουλίες, μέχρι τον Ιούλιο του 2018.

β) οι διορισμοί 55 θεματικών γενικών διευθυντών θα ολοκληρωθούν έως τον Ιούλιο με τους υπόλοιπους 35 θεματικούς γενικούς διευθυντές και

γ) η πρόσκληση για το σύνολο των διευθυντικών στελεχών θα ξεκινήσει με τους υπόλοιπους 175 μέχρι τον Ιούλιο.

Επιπλέον,

α) τον Οκτώβριο του 2018 θα ολοκληρωθούν οι διορισμοί για όλους τους διευθυντές και
β) η πρόσκληση για όλους τους επικεφαλής τμημάτων θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2018 και οι αρχηγοί των τμημάτων θα διοριστούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018.

Η ελληνική κυβέρνηση θα υποβάλει λεπτομερή έκθεση σχετικά με την εφαρμογή των παραπάνω δράσεων έως τον Ιούνιο του 2018.

«Τις τελευταίες μέρες πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα του Τύπου (σ.σ. «Φιλελεύθερος»), τι ακριβώς προσπαθείτε να κάνετε στη Δημόσια Διοίκηση. Η διαδικασία που ακολουθείτε δεν συνιστά αποκομματικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης, όπως έχουμε συμφωνήσει». Με αυτά τα λόγια υποδέχθηκαν χθες οι επικεφαλής των θεσμών την κυρία Ολγα Γεροβασίλη, αλλά και τα κορυφαία στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης που κλήθηκαν επειγόντως να δώσουν εξηγήσεις για το όργιο κομματικών παρεμβάσεων και λαθροχειριών, στη διαδικασία επιλογής των νέων «μόνιμων» ειδικών και τομεακών γραμματέων.

Η υπουργός επέμεινε ότι η δική της αρχική προκήρυξη του διαγωνισμού είναι άψογη, ενώ για τις υπόλοιπες -ανα υπουργείο- προκηρύξεις δεν μπορούσε να έχει άποψη και παρέπεμψε στην Επιτροπή Αξιολόγησης του ΑΣΕΠ για το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Οι θεσμοί κάλεσαν στο «Hilton» και τους επικεφαλής του ΑΣΕΠ, οι οποίοι εξήγησαν ότι λειτουργούν στο πλαίσιο των προσόντων που απαιτούν οι προκηρύξεις και στο τέλος αποκάλυψαν ότι με τον ρυθμό που κινείται ακόμη και αυτή η διαβλητή διαδικασία θα επιλέγονται μόλις 6 γραμματείς κάθε μήνα! Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας χρόνος για να γίνει διαλογή βιογραφικών, διασταύρωση και επαλήθευση στοιχείων κάθε βιογραφικού, προτού καταλήξουν σε μια λίστα 3 προτεινομένων γραμματέων, από την οποία θα επιλέγει έναν ο κάθε υπουργός.

Ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής αντιπροσωπείας, Ντέκλαν Κοστέλο, υπήρξε ιδιαίτερα επικριτικός -σε αντίθεση με άλλες φορές- και εντόπισε δύο σοβαρά προβλήματα στη διαδικασία: Ο τρόπος με τον οποίο συντάχθηκαν οι προκηρύξεις είναι κατάφωρα παράνομος και προφανώς ενισχύει τους κομματικούς «φίλους». Ιδίου επιπέδου θέσεις απαιτούν -κατά υπουργείο- διαφορετικά τυπικά προσόντα, γεγονός που δημιουργεί υποψίες για φωτογραφικές διατάξεις εξυπηρέτησης «ημετέρων», παραβιάζοντας προφανώς τη συνταγματική αρχή της ισότητας.

Τα προσόντα των υποψηφίων

Ο τρόπος μοριοδότησης είναι προβληματικός. Η εμπειρία στον δημόσιο τομέα μέχρι 3 χρόνια -συμπτωματικά, όσο κυβερνά η παρούσα κυβέρνηση- μοριοδοτείται πλουσιοπάροχα. Αντιθέτως, δεν μοριοδοτείται η εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα και η εμπειρία πλέον των τριών ετών στον δημόσιο τομέα, δηλαδή επί προηγουμένων κυβερνήσεων. Προφανώς η διαδικασία παραβιάζει κάθε αρχή ισότητας και αναλογικότητας και τον στόχο για την «αποπολιτικοποίηση» της δημόσιας διοίκησης. Από την πλευρά της η κα Γεροβασίλη αντέτεινε ότι η δική της προκήρυξη ήταν άψογη και στη διαδικασία επιλογής υπάρχει έντονος «ανταγωνισμός», αφού για κάθε θέση υπάρχουν ήδη τουλάχιστον 50 υποψηφιότητες.

Οι θεσμοί «συμβούλευσαν» την κυβέρνηση να διορίσει μία ακόμη επιτροπή αξιολόγησης των τυπικών προσόντων στο ΑΣΕΠ, που να κινείται παράλληλα με την πρώτη, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία διαλογής των βιογραφικών και διασταύρωσης των στοιχείων τους. Στο σημείο αυτό κατεβλήθη μία ακόμη προσπάθεια αλλοίωσης του στόχου αποκομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης από την κυβέρνηση. Αφού τελικά η διαδικασία θα ξεκινήσει από την αρχή, η κυρία Γεροβασίλη πρότεινε την επιλογή να κάνει ένα νέο διακομματικό όργανο που να διασφαλίζει την αντικειμενικότητα.

Γρήγορα όμως οι θεσμοί αντιλήφθηκαν ότι στο νέο διακομματικό όργανο τον κυρίαρχο ρόλο δεν θα έχει το ΑΣΕΠ αλλά το... Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, στο οποίο -εντελώς συμπτωματικά προφανώς- από το 2015 επικεφαλής είναι ένα ακόμη στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, η δικηγόρος κυρία Ιφιγένεια Καμτσίδου, σύντροφος του τότε υπουργού Δικαιοσύνης, κ. Νίκου Παρασκευόπουλου, με τον οποίο έχουν συνάψει και σύμφωνο συμβίωσης... Προφανώς οι καλά ενημερωμένοι πλέον επικεφαλής των θεσμών απέρριψαν την πρόταση Γεροβασίλη μετά πολλών επαίνων.

Μάλιστα, σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης παραδέχεται ουσιαστικά ότι το σχέδιο κόπηκε από την τρόικα. «... στο πλαίσιο αυτό έγινε εκτενής συζήτηση και για την προσπάθεια απαξίωσης της διαδικασίας επιλογής των διοικητικών και τομεακών γραμματέων, μέσω σχετικών δημοσιευμάτων και ανακοινώσεων. Αποφασίστηκε από κοινού η εκπόνηση μελέτης από ειδικούς εμπειρογνώμονες, προκειμένου να αναλυθούν τεχνικά σημεία της διαδικασίας και να διασφαλιστεί στον απόλυτο βαθμό η επιτυχής ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης. Συμφωνήθηκε, επίσης, η δημιουργία ενός σύγχρονου, νομοθετικού πλαισίου, για τις Ανεξάρτητες Αρχές, στη βάση των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών».