Αθήνα

 

20 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

gkagkaki 230424
Γκαγκάκη για το πρόωρο τέλος της Μελέτη: «Το ήξερα από νωρίς, ξέρω και τα… επόμενα και με χαροποιεί»

CALLER'S CHOICE

Πως είναι να είσαι «ντελιβεράς» στην Ελλάδα: 2 ευρώ την ώρα, 10ωρα πάνω στο μηχανάκι- 8 νεκροί μέσα σε δύο χρόνια!

Θα μπορούσε να πει κανείς, πως πρόκειται για ένα «ελληνικό επάγγελμα», αφού στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης η αντίστοιχη δουλειά διεκπεραιώνεται κατά κύριο λόγο με ποδήλατα (σε καταστήματα εστίασης) ή αυτοκίνητα (σε ταχυδρομικές εταιρείες).

Τα τελευταία χρόνια η ζήτηση για υπηρεσίες μεταφοράς με δίκυκλο αυξάνεται, όχι όμως και οι μισθοί…

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ μίλησε με δυο ανθρώπους του κλάδου, τον Κλείντι Δήμα, μέλος του ΣΕΤΤΕΑ (Σωματείο Εργαζομένων Ταχυδρομικών και Ταχυμεταφορικών Επιχειρήσεων Αττικής) και τη Μαργαρίτα Κουταλάκη, μέλος της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Φαγητού Θεσσαλονίκης.

Αυξημένη δουλειά, μισθοί ίδιοι

Υπάρχει ένα οξύμωρο σχήμα, περιγράφει η κ. Κουταλάκη: Ενώ ανοίγουν μαγαζιά στον χώρο του επισιτισμού, ιδιαίτερα καφέ-αλυσίδες, και προσλαμβάνεται κόσμος, από τους 270.000 εργαζομένους στην εστίαση είχαμε τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της άνθισης του κλάδου δηλαδή, μετατροπή του 75% από 8ωρη σε μερική απασχόληση. Παρομοίως, τον τελευταίο χρόνο σημειώνεται αύξηση στη ζήτηση για διανομές κατ’ οίκον και αύξηση της δουλειάς κατά 30-40%, επισημαίνει ο κ. Δήμα και εξηγεί πως αυτό οφείλεται στην αύξηση των αγορών από το διαδίκτυο. Δραστηριοποιούνται 400 εταιρείες, όπου απασχολούνται 17.000 με 18.000 κούριερ πανελλαδικά, συμπεριλαμβανομένων των ΕΛΤΑ. Οι μισθοί, όμως, παραμένουν ίδιοι, ενώ και οι προσλήψεις θα έπρεπε να είναι περισσότερες, καθώς ο φόρτος εργασίας μεγάλος. Πάγιο αίτημα των διανομέων στις ταχυμεταφορές παραμένει η κλαδική σύμβαση, τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα και η κατοχύρωση των μέσων ατομικής προστασίας (κράνος, γάντια, μπουφάν, παντελόνι).

Σε γενικές γραμμές, οι οδηγοί στις ταχυμεταφορές εργάζονται σε καλύτερες συνθήκες από τους συναδέλφους τους στον επισιτισμό. Κατά κανόνα υπογράφουν σύμβαση και οι εργοδότες καλύπτουν τα έξοδα βενζίνης. Η εικόνα βελτιώθηκε, υποστηρίζει ο κ. Δήμα, με το τελευταίο νομοσχέδιο και την εφαρμογή του συστήματος «Εργάνη»: οι εργοδότες φοβούνται και δηλώνουν τις πραγματικές ώρες δουλειάς, πράγμα που δεν ίσχυε παλιότερα. Αντίθετα, στον χώρο της εστίασης, συμβάσεις, ένσημα, δώρα, Κυριακές, αργίες, υπερωρίες, έξοδα μετακίνησης σε ποσοστό 99% δεν πληρώνονται. Ένας διανομέας έρχεται πολύ φθηνά στον εργοδότη, 2, 5, 3 το πολύ 4 ευρώ την ώρα. Επιπλέον, οι εργοδότες όλο και περισσότερο, απαιτούν τη μετατροπή των συμβάσεων (όπου υπάρχουν) από πλήρους σε μερική απασχόληση.

Η κ. Κουταλάκη είναι από τον Αύγουστο του 2018 άνεργη, μετά από πέντε χρόνια εργασίας στο ίδιο εστιατόριο. Μετά από 20 χρόνια στον κλάδο, 45 ετών σήμερα, αμειβόταν με 570 το μήνα. Ήταν δηλωμένη Δευτέρα με Παρασκευή 13:00 με 21:00, ενώ στην πραγματικότητα δούλευε μια το παραπάνω ωράριο, μια 19:00 με 1:00, Σαββατοκύριακα και ένα δωδεκάωρο την εβδομάδα. Δηλαδή εργαζόταν έξι και πολλές φορές επτά ημέρες την εβδομάδα, χωρίς ο εργοδότης να δηλώνει τα πραγματικά ωράρια. Προσέφυγε στην Επιθεώρηση Εργασίας για τα δεδουλευμένα της, 20.000 ευρώ, μαζί με έναν συνάδελφό της και απολύθηκαν αμφότεροι. «Τα ψυγεία και τα τραπέζια τα συντηρούν και τα φροντίζουν, για τους ανθρώπους δεν ενδιαφέρονται», σχολιάζει.

Ενδεικτικό της «χαλαρότητας», με την οποία αντιμετωπίζουν οι εργοδότες τους διανομείς, είναι, πως συχνά μπορεί κάποιος να πιάσει δουλειά σε ένα σουβλατζίδικο, πιτσαρία, καφετέρια κλπ και να μην του ζητήσουν καν το δίπλωμα οδήγησης. Αυτό στον χώρο των ταχυμεταφορών δεν συμβαίνει.

[inline_article order=”1″]

Πριν λίγες ημέρες, υπογραμμίζει η κ. Κουταλάκη, το ΕΦΚΑ με την αστυνομία πραγματοποιούσαν ελέγχους στους δρόμους της Θεσσαλονίκης για διασταύρωση των στοιχείων της «Εργάνης». Οι εργοδότες είτε έβαλαν τους διανομείς να δουλεύουν χωρίς κουτί, είτε αφαίρεσαν τα διακριτικά του μαγαζιού από τα κουτιά.

Το φιλοδώρημα

Με το φιλοδώρημα ουσιαστικά ο εργαζόμενος στηρίζει ένα μέρος της δουλειάς του, πχ καλύπτει τα έξοδα από το μηχανάκι, αναφέρει η κ. Κουταλάκη. «Υπάρχουν συνάδελφοι, που οδηγούν 100 χλμ τη μέρα, σε δυο χρόνια το μηχανάκι θα είναι άχρηστο. Κανονικά ο κόσμος δε θα έπρεπε να δίνει φιλοδώρημα, το σωστό είναι να πληρωνόμαστε από τον εργοδότη όσα δικαιούμαστε και να μην χρειαζόμαστε τα έξτρα. Είναι άδικο και για τον καταναλωτή. Πληρώνει το φαγητό, και επιβαρύνεται περισσότερο, με αυτά που θα έπρεπε να μας δίνει ο εργοδότης». Οι ταχυμεταφορείς, από την άλλη, δε βασίζονται τόσο στο πουρ μπουάρ. «Στους συναδέλφους στον χώρο του επισιτισμού το φιλοδώρημα αποτελεί όρο επιβίωσης, καλύπτει το 1/3 του μεροκάματού τους», προσθέτει ο κ. Δήμα.

Πίεση, κούραση και η δουλειά στον δρόμο

«Στην Ελλάδα δεν ξέρουμε από οδική συμπεριφορά και μας φταίνε οι πακετάδες|, απαντά η κ. Κουταλάκη, σε όσους έχουν παράπονα από τον τρόπο που οδηγούν οι διανομείς. «Μια χαρά οι άνθρωποι διπλοπαρκάρουν με το αμάξι, στρίβουν χωρίς φλας. Στη δουλειά υπάρχει χρονομέτρηση, πίεση από τα αφεντικά, να γίνουν οι παραδόσεις όσο πιο γρήγορα γίνεται. Επίσης, συχνά είναι κάποιος πάνω στο μηχανάκι 10ωρα. Βιάζεται να σχολάσει, να πάει να ξεκουραστεί. Όλοι οι εργαζόμενοι προσπαθούν να “ βγει” η δουλειά πιο γρήγορα. Απλώς εμείς φαινόμαστε, είμαστε έξω στον δρόμο και μας βλέπουν όλοι», εξηγεί.

Πηγή: ΑΠΕ

Ροή Ειδήσεων

28564079

23/04/2024 | 23:12

Γιάννα Αγγελοπούλου: Μύθος ότι η χώρα χρεοκόπησε από τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004, ήταν εθνικό στοίχημα

23/04/2024 | 22:54

Ο Γρηγόρης Πετράκος αμφισβητεί… και την αφρικανική σκόνη

23/04/2024 | 22:33

Άγιοι Ανάργυροι: «Να βγάλουν οι αστυνομικοί τη στολή, φταίνε άπαντες και πρέπει να τιμωρηθούν» – Συγκλονίζει ο πατέρας της Κυριακής

23/04/2024 | 22:25

Τζόκερ: Ένας υπερτυχερός κερδίζει 5,4 εκατ. ευρώ – Δείτε τους αριθμούς που κληρώθηκαν

23/04/2024 | 22:11

Ληστεία σε διαγνωστικό κέντρο στην Καλλιθέα

23/04/2024 | 21:50

Δέσποινα Μοιραράκη: «Τον απέλυσα, παίρνει την πελατεία μας τηλέφωνο και λέει ότι καθαρίζει χαλιά για την επιχείρησή μας»
screenshot 23

23/04/2024 | 21:38

Δημήτρης Πανόπουλος: «Ο Δημήτρης Παπανώτας έχει στηρίξει το MeToo αλλά η δήλωσή του ήταν προβληματική»

23/04/2024 | 21:30

Αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες κοντά σε βενζινάδικο στη Μεσογείων

23/04/2024 | 21:03

Πέθανε ο ηθοποιός Κώστας Στεφανάκης
screenshot 16

23/04/2024 | 20:53

Δακρυσμένος ο Γιάννης Καλλιάνος: Σήμερα κόπηκε η μισή μου ζωή, αυτό που έκαναν στον πατέρα μου θα το πληρώσουν

23/04/2024 | 20:25

Μαρίνα Σάττι: Αυτή είναι η μεγάλη αλλαγή που αποφάσισε για την εμφάνισή της στην Eurovision

23/04/2024 | 20:17

Νίκος Μουρατίδης κατά Αντώνη Ρέμου: «Θέλουν να φάνε τον Αργυρό τώρα; Ας βγάλει ο Ρέμος κανένα ωραίο τραγούδι»
kalpi dimoskopisi

23/04/2024 | 19:52

Δημοσκόπηση Opinion Poll για Ευρωεκλογές: Μπροστά Αυτιάς και Δήμας από ΝΔ, Μπεκατώρου και Παππάς από ΣΥΡΙΖΑ

23/04/2024 | 19:26

«Εικόνες από τον Άρη» και στην Αττική από την αφρικανική σκόνη – Εικόνες αποκάλυψης

23/04/2024 | 19:17

Αργυρούπολη: Κάμερα «έπιασε» διαρρήκτη να αρπάζει απλωμένα ρούχα
28564079
Γιάννα Αγγελοπούλου: Μύθος ότι η χώρα χρεοκόπησε από τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004, ήταν εθνικό στοίχημα
screenshot 16
Δακρυσμένος ο Γιάννης Καλλιάνος: Σήμερα κόπηκε η μισή μου ζωή, αυτό που έκαναν στον πατέρα μου θα το πληρώσουν
liagkas arximandritis 230424
Γιώργος Λιάγκας σε Αρχιμανδρίτη Σεραφείμ: «Ντροπή σας! Πάρτε τον»
eurovision2024 220424
Αλγόριθμοι αποκαλύπτουν τις… γεωγραφικές συμπάθειες των χωρών στη Eurovision
aiolos 220424
Αίολος: Το ξενοδοχείο που άλλαξε την Αθήνα – Η ιστορία του και πώς είναι σήμερα
nafplio arvanitia 210324
Μονοήμερη στο Ναύπλιο: 6 προτάσεις για μία σούπερ εκδρομή