• Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου
  • 15:38

Αθήνα

16 oC

σποραδικές νεφώσεις

O Έλληνας που απήχθη από Νιγηριανούς πειρατές και έζησε ένα μήνα αιχμάλωτος στη ζούγκλα μιλά στο TheCaller για τη συγκλονιστική περιπέτειά του

Πριν από μια εβδομάδα έγινε γνωστή η είδηση της απαγωγής του 20χρονου δόκιμου από το ελληνόκτητο πλοίο Elka Aristotle στο Τόγκο.

Πριν από μια εβδομάδα έγινε γνωστή η είδηση της απαγωγής του 20χρονου δόκιμου από το ελληνόκτητο πλοίο Elka Aristotle στο Τόγκο.

ΓΡΑΦΕΙ Η Άννα Καρατάσιου

Τα ξημερώματα της περασμένης Δευτέρας το ελληνικό τάνκερ που βρισκόταν σε αγκυροβόλιο του Τόγκο στη Δυτική Αφρική δέχτηκε επίθεση από πειρατές που επέβαιναν σε ταχύπλοα. Ένοπλοι φύλακες προσπάθησαν να εμποδίσουν το ρεσάλτο των δραστών, ωστόσο δεν τα κατάφεραν. Οι πειρατές έφυγαν από το δεξαμενόπλοιο, παίρνοντας μαζί τους ως ομήρους τον 20χρονο Έλληνα, δύο Φιλιππινέζους και έναν Γεωργιανό.

Η σύγχρονη πειρατεία αποτελεί τεράστιο κίνδυνο για τα πλοία που πλέουν στις θάλασσες της Αφρικής. Αν και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες λαμβάνουν αυστηρά μέτρα ασφαλείας, οι πειρατές συνεχίζουν να δρουν ανεξέλεγκτα στις ακτές της Αφρικανικής Ηπείρου. Οι πειρατικές επιθέσεις είναι συχνό φαινόμενο και αρκετοί είναι οι ναυτικοί που στο παρελθόν κρατήθηκαν αιχμάλωτοι στις πυκνές ζούγκλες. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Γραφείου Ναυσιπλοΐας, το πρώτο εξάμηνο του 2019 πειρατές επιτέθηκαν σε 16 πλοία ελληνικών συμφερόντων. Δυο χρόνια πριν, το 2017, συνολικά 100 ναυτικοί απήχθησαν από πειρατές, ενώ το 2018 καταγράφηκαν 112 κρούσματα πειρατείας στη θαλάσσια περιοχή της Δυτικής Αφρικής.

Χάρτης του BBC με τα σημεία του πλανήτη όπου εκδηλώθηκαν το 2018 πειρατικές επιθέσεις και ένοπλες θαλάσσιες ληστείες

Στόχοι των πειρατών είναι είτε μεγάλα τάνκερ είτε μικρότερα εμπορικά πλοία, με τα πιο επικίνδυνα σημεία να είναι οι ακτές του Μπενίν, της Γκάνα, της Νιγηρίας, του Κονγκό και του Καμερούν.

Η σύγχρονη πειρατεία έχει εξελιχθεί σε μια καλοστημένη «επιχείρηση» που απαρτίζεται από πολυάριθμο «προσωπικό» και σκοπό έχει την απαγωγή ναυτικών, προκειμένου να αποσπάσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από τις μεγάλες ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες.

Ένας Έλληνας που πριν από μερικά χρόνια απήχθη από πειρατές στην Αφρική και έζησε σχεδόν έναν μήνα αιχμάλωτος στη ζούγκλα, μίλησε αποκλειστικά στο TheCaller για τη συγκλονιστική εμπειρία του. Το πλοίο στο οποίο εργαζόταν δέχτηκε επίθεση σε ένα από τα πιο επικίνδυνα θαλάσσια περάσματα, στο Δέλτα του Νίγηρα. Ταχύπλοα με 10 ένοπλους Νιγηριάνους πειρατές πλησίασαν το εμπορικό πλοίο, σκαρφάλωσαν με ανεμόσκαλες στο κατάστρωμα και πήραν ως ομήρους τον ίδιο και τρία ακόμη άτομα του πληρώματος.

Το Δέλτα του Νίγηρα αποτελεί το 7,5% της έκτασης της Νιγηρίας

Όπως μας ανέφερε, η επιλογή των ομήρων γίνεται αρχικά με βάση το χρώμα του δέρματος και στη συνέχεια με ιεραρχικά κριτήρια. Αιχμαλωτίζουν κυρίως λευκούς και πρόσωπα που έχουν υψηλή θέση ανάμεσα στο πλήρωμα. «Μας πλησιάσαν με ένα ταχύπλοο, έριξαν την ανεμόσκαλα με τα άγκιστρα, ανεβήκαν στο κατάστρωμα, όπου μας συγκέντρωσαν όλους και επέλεξαν ως ομήρους τους λευκούς και τους υψηλά ιστάμενους. Αν δεν είναι κανείς λευκός στο πλοίο, πάνε βάσει θέσης. Προτιμούν τον καπετάνιο παρά τον λαδά. Την επίθεση στο πλοίο την έκαναν 10 πειρατές, όμως όταν πήγαμε στη Ζούγκλα συναντήσαμε άλλους 50, οι οποίοι λειτουργούσαν με στρατιωτική εκπαίδευση».

Σύμφωνα με τα όσα μας είπε, κοιμόντουσαν έξω στη ζούγκλα, ενώ η συμπεριφορά των πειρατών ήταν σε γενικές γραμμές καλή απέναντι τους. Τους είχαν υπό την επίβλεψη τους σε 24ωρες βάρδιες και τους έδιναν καθημερινά ένα μπουκαλάκι νερό και λίγο ρύζι για τροφή.

Δύο ημέρες μετά την απαγωγή επικοινώνησαν με την εταιρεία, προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για τα λύτρα. Ανά διαστήματα μιλούσαν και οι ίδιοι μέσω δορυφορικού τηλεφώνου με ανθρώπους της εταιρείας, μετά από απαίτηση των διαπραγματευτών. Όπως μας είπε, «όταν γίνεται μια πειρατεία, η ναυτιλιακή εταιρεία, καθώς τα πλοία είναι ασφαλισμένα για πειρατεία, ειδοποιεί την ναυτασφαλιστική εταιρεία, η οποία με τη σειρά της προτείνει εταιρείες διαπραγματευτών. Τις διαπραγματεύσεις αναλαμβάνουν υπό άκρα μυστικότητα επαγγελματίες διαπραγματευτές που στο παρελθόν έχουν χειριστεί αντίστοιχες κρίσεις».  

«Έχουν γίνει πάρα πολλές πειρατείες όμως δεν ακούγονται, όπως και η δική μας δεν ακούστηκε», μας ανέφερε χαρακτηριστικά. Η εταιρεία ενημερώνει μόνο τους συγγενείς πρώτου βαθμού των αιχμαλώτων. «Οι γονείς μου κατατρόμαξαν. Οι συγγενείς και οι φίλοι ήταν πιο τρομαγμένοι από εμάς», μας είπε.

Μετά από σχεδόν έναν μήνα στo κρησφύγετο πειρατών στη ζούγκλα, οι πειρατές συμφώνησαν με την εταιρεία για τα λύτρα και τους απελευθέρωσαν. Στην ερώτηση μας αν συνεχίζει τα ταξίδια στην Αφρική μετά από αυτή την τρομακτική εμπειρία, μας απάντησε ναι. Η απαγωγή δεν τον επηρέασε στην καθημερινότητα του και την έχει αφήσει πίσω του. Όπως μας ανέφερε, ο φόβος υπάρχει, όμως η δουλειά του είναι εκεί.

Οι θάλασσες της Δυτικής Αφρικής είναι οι πιο επικίνδυνες για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα με την πειρατεία να είναι μια συνεχής απειλή για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτά τα μέρη. Η εξάλειψη της δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς τα γενεσιουργά της αίτια συνδέονται με την πολιτική και οικονομική κατάσταση που επικρατεί στις χώρες της Δυτικής Αφρικής.

Send this to a friend