Αθήνα

 

23 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

Δύο ζώδια που θα νιώσουν δέσμια των επιλογών τους, σήμερα

ΔΙΕΘΝΗ

Τι προβλέπει η συμφωνία Ουκρανίας-Ρωσίας για τα σιτηρά – Στόχος να βγουν έως 25 εκατ. τόνοι σιτηρών

Η συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα στην Κωνσταντινούπολη ώστε να ξαναρχίσει η εξαγωγή περίπου 20 εκατ. τόνων ουκρανικών σιτηρών θα επιτρέψει να ξεμπλοκαριστούν τρία λιμάνια στην περιοχή της Οδησσού, όμως θα χρειαστεί να βρεθούν κατάλληλα πλοία και πληρώματα -και φυσικά να ασφαλιστούν- κάτι που εκτιμάται ότι θα κοστίσει ακριβά.

Τι προβλέπει η συμφωνία

Από ασφαλείς διαδρόμους θα μπορούν να μετακινούνται τα εμπορικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα και οι δύο πλευρές (Ρωσία και Ουκρανία) δεσμεύονται «να μην επιτεθούν», σύμφωνα με έναν αξιωματούχο των Ηνωμένων Εθνών.

Ο στόχος είναι να βγουν από την Ουκρανία 20-25 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών που βρίσκονται σε σιλό στα λιμάνια, την ώρα που πλησιάζει η νέα συγκομιδή.

Στο κέντρο συντονισμού και ελέγχου της επιχείρησης, που θα εδρεύει στην Κωνσταντινούπολη, θα βρίσκονται εκπρόσωποι και των τεσσάρων πλευρών (Ουκρανία, Ρωσία, Τουρκία, ΟΗΕ). Το κέντρο αυτό θα ορίζει το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων των πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Από ποια λιμάνια;

Η Ουκρανία θεωρεί ότι οι εξαγωγές μπορούν να ξαναρχίσουν από την Οδησσό και από τα «δορυφορικά» λιμάνια της, το Πιβντένι και το Τσορνομόρσκ. «Μιλάμε για ουκρανικό σιτάρι από τα ουκρανικά λιμάνια που ελέγχονται από την Ουκρανία», είπε ο Πολ Τουρέ, ο διευθυντής του Ανωτάτου Ινστιτούτου Ναυτιλιακής Οικονομίας (Isemar), υπογραμμίζοντας ότι η Μαριούπολη εξαιρείται, αφού ελέγχεται από τους Ρώσους.

«Για τον λόγο αυτόν δεν μιλάμε για θαλάσσιο εμπόριο αλλά για μια διεθνή λύση στην επισιτιστική κρίση», πρόσθεσε.

Τι θα συμβεί με τις νάρκες;

Οι διαπραγματευτές εγκατέλειψαν την προσπάθεια εκκαθάρισης της Μαύρης Θάλασσας από τις νάρκες που τοποθέτησαν κυρίως οι Ουκρανοί για να προστατεύσουν τα παράλιά τους. «Η αποναρκοθέτηση θα έπαιρνε πάρα πολύ χρόνο», εξήγησε ο ΟΗΕ, διευκρινίζοντας ότι ουκρανικά πλοία-πιλότοι θα ανοίγουν τον δρόμο στα φορτηγά στα χωρικά ύδατα της χώρας, ώστε να αποφεύγουν τις νάρκες.

Η Τουρκία πάντως δήλωσε «έτοιμη» να βοηθήσει στην αποναρκοθέτηση. «Σε περίπτωση ανάγκης, προβλέπεται (από τη συμφωνία) ότι η αποναρκοθέτηση μπορεί να γίνει από τρίτη χώρα. Η Τουρκία είναι έτοιμη να προσφέρει τη βοήθειά της», είπε ο Ιμπραχίμ Καλίν, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας, μιλώντας στο ιδιωτικό κανάλι NTV.

Με ποια πλοία;

Σύμφωνα με τον Τουρέ, θα πλοία που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι κατά κύριο λόγο τουρκικά ή ελληνικά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου αφού η Ελλάδα, όπως υπενθύμισε, διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο. Τα πλοία αυτά μπορούν να μεταφέρουν 20-70.000 τόνους το καθένα.

Θα μπορούσαν επίσης να τεθούν στη διάθεση των Ουκρανών και μεγάλα, ευρωπαϊκά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για τα προϊόντα των οποίων έχει ήδη γίνει η επεξεργασία σε ουκρανικά εργοστάσια (άλευρα ή ζυμαρικά).

Τα πλοία αυτά θα επιθεωρούνται στην Κωνσταντινούπολη προτού αναχωρήσουν για την Ουκρανία, από τους εκπροσώπους των τεσσάρων μερών, για να διασφαλιστεί ότι δεν θα μεταφέρουν όπλα.

Θα ασφαλίζονται τα δρομολόγια;

Ένα μεγάλο μέρος της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής δεν καλύπτεται πλέον από τις εταιρείες ασφάλισης ποντοπόρων πλοίων και εμπορευμάτων, από την αρχή του πολέμου. Τα πλοία θα χρειαστούν επομένως «πρόσθετη κάλυψη, η οποία μένει να συζητηθεί», εξήγησε ο Σιλβέν Γκοντέν, της εταιρείας αντασφάλισης Scor.

«Θα τεθεί το ερώτημα πώς οι ασφαλιστές θα υπολογίσουν τον κίνδυνο και πώς θα τον αναλάβουν. Θα χρειαστεί να γίνει μια συζήτηση για το πώς θα οργανωθεί αυτός ο (θαλάσσιος) διάδρομος, οι αντισυμβαλλόμενοι να κατανοήσουν καλά ποια είναι τα μέτρα ασφαλείας, τα στρατιωτικά μέσα που διατίθενται για να εξασφαλιστεί ότι τα πλοία θα περνούν με ασφάλεια», εξήγησε.

Πόσο θα κοστίσει;

Τα έξτρα ασφάλιστρα για τη Μαύρη Θάλασσα ανέρχονταν στο παρελθόν στο 5-7% της ασφαλιζόμενης αξίας του πλοίου, είπε ο Γκοντέν, για να δώσει μια τάξη μεγέθους. Συνήθως, η ασφάλιση του φορτίου στοιχίζει μεταξύ 0,2-0,5% της αξίας του, φτάνοντας μέχρι και το 1% για τα γερασμένα πλοία. «Είναι τεράστιο ποσό!», σημείωσε.

«Όταν μιλάμε για εμπόλεμες ζώνες, η κοστολόγηση γίνεται κατά περίπτωση και το κόστος μπορεί πολύ γρήγορα να εκτιναχθεί στα ύψη», είπε ο Ματιέ Μπερουριέ, ο γενικός διευθυντής της ναυλομεσίτριας εταιρείας Eyssautier Verlingue.

Και το πλήρωμα;

«Είναι κρίσιμης σημασίας να εγγυηθούμε την ασφάλεια των πληρωμάτων, αν θέλουμε να εφαρμοστεί γρήγορα αυτή η συμφωνία», σχολίασε το Διεθνές Επιμελητήριο Εμπορικής Ναυτιλίας (ICS). «Τίθεται το ερώτημα (…) με ποιον τρόπο μπορούμε να εκπαιδεύσουμε αποτελεσματικά τα πληρώματα των πλοίων στην περιοχή ώστε να τηρηθούν οι προθεσμίες», πρόσθεσε.

Πόσο χρόνο θα διαρκέσει η επιχείρηση;

«Απομένει ακόμη να γίνει πολλή δουλειά», επέμεινε το ICS.

Σύμφωνα με ειδικούς που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, χρειάζονται ακόμη τρεις-τέσσερις εβδομάδες για να οριστικοποιηθούν οι λεπτομέρειες και να καταστεί λειτουργική η συμφωνία. Ο υπουργός Άμυνας της Ρωσίας πάντως θεώρησε ότι είναι εφικτό να ξεκινήσει η διαδικασία «εντός των επόμενων ημερών».

Η συμφωνία ισχύει για τέσσερις μήνες, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξάγονται 8 εκατομμύρια τόνοι κάθε μήνα για να αδειάσουν τα ουκρανικά σιλό.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Ροή Ειδήσεων

klelia andriolatou 280324

28/03/2024 | 14:02

Ανδριολάτου για Μουρατίδη: «Δεν έχω τη θέση να μιλήσω για κάποιον που δεν γνωρίζω»

28/03/2024 | 13:51

Πρώτη παρουσία του Ντάνι Αλβες στα δικαστήρια για να τηρήσει τους όρους αποφυλάκισης

28/03/2024 | 13:38

Γιώργος Λιάγκας: «Αυτά που έκανε ο Μάρκος Σεφερλής πριν 20 χρόνια ήταν τέρατα, τώρα έχει λειάνει τον λόγο του»
antinoos almpanis 280324

28/03/2024 | 13:26

Αντίνοος Αλμπάνης: «Μετά την περιπέτεια της υγείας μου έχω αλλάξει λιγότερο από αυτό που πιστεύω»

28/03/2024 | 13:18

Δεν θα γίνει το ταξίδι Μητσοτάκη στις ΗΠΑ για την επέτειο της 25ης Μαρτίου

28/03/2024 | 13:14

Η Duffy σε μία σπάνια ανάρτηση: «H αληθινή ευτυχία έρχεται από μέσα μας»
giannis ragkousis 280324

28/03/2024 | 13:07

Γιάννης Ραγκούσης: «Βεβαίως και μία επίορκη κυβέρνηση μπορεί να κάνει νοθεία»

28/03/2024 | 12:56

Αύριο στο υπουργικό Συμβούλιο ανακοινώνεται η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό

28/03/2024 | 12:47

Καταδικάστηκαν οι ιδιοκτήτες κέντρου φροντίδας ηλικιωμένων για τον θάνατο από φωτιά 66χρονου
geroulanos

28/03/2024 | 12:37

Το «αντίο» του Παύλου Γερουλάνου στον Μιχάλη Χαραλαμπίδη: «Βαθιά δημοκράτης, ουσιαστικός σοσιαλιστής, ο Ανδρέας τον άκουγε, το κίνημα τον σεβόταν»

28/03/2024 | 12:30

Πέτρος Λαγούτης: «Όταν κάποιος γίνεται αδιάκριτος και ξεπερνά τα όριά μου με νευριάζει»

28/03/2024 | 12:17

Tο Dads Retreat έρχεται για δεύτερη χρονιά στην Villa Amfiario στις 15-17 Ioυνίου!
afrikaniki skoni athina 280324 (6)

28/03/2024 | 12:07

Δείτε εικόνες: Η αφρικανική σκόνη «σκέπασε» την Αθήνα – Πότε έρχεται το νέο κύμα

28/03/2024 | 11:52

Το σαρδάμ της Δέσποινας Καμπούρη που… διέλυσε το πλατό του «Πάμε Δανάη»

28/03/2024 | 11:45

Παναθηναϊκός AKTOR – Αταμάν: «Στόχος μας να υπερασπιστούμε την δεύτερη θέση»
polizei 322
Τραγωδία στη Γερμανία: 5 νεκροί και αρκετοί τραυματίες σε δυστύχημα με λεωφορείο
w27 60859baltimorebridgecollapse1
Κατάρρευση γέφυρας στη Βαλτιμόρη: Οι 6 αγνοούμενοι θεωρούνται πλέον νεκροί- Αναστέλλονται οι έρευνες
mosxa2 220324
Ρωσία: Είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι το Ισλαμικό Κράτος μπορεί να έκανε την επίθεση στην Μόσχα, λέει το υπουργείο Εξωτερικών
police2 171023
ΗΠΑ: 4 νεκροί και τουλάχιστον 5 τραυματίες από επίθεση άνδρα με μαχαίρι στο Ιλινόι
gaza 6 scaled 1
Φονικοί βομβαρδισμοί του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας – Συνομιλίες για τη Ράφα προσεχώς
2023 06 26t204306z 333193292 rc28r1a6dc1a rtrmadp 5 ukraine crisis russia putin
Πούτιν: Η Ρωσία δεν θα επιτεθεί στο ΝΑΤΟ – Αν δοθούν F-16 στην Ουκρανία, θα καταρρίπτονται