Αθήνα

27 oC

αίθριος καιρός

Επιτέλους! Ομόφωνο «ναι» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για το Ελληνικό

Εγκρίθηκε ομόφωνα από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επένδυση στο Ελληνικό.

Η συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων που ολοκληρώθηκε το απόγευμα μπορεί να διήρκησε 3 ώρες, αλλά δεν είχε εντάσεις και κατέληξε σε θετική γνωμοδότηση ως προς το Ελληνικό.

Το ΚΣΝΜ κλήθηκε να εξετάσει το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και τη Στρατηγική Μελέτη  Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την επένδυση καθώς στον χώρο υπάρχουν πέντε μνημεία που έχουν κηρυχθεί  ως νεώτερα.

Τα νεώτερα μνημεία στο Ελληνικό αποτελούν τρεις ενότητες. Η πρώτη είναι το κτίριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου Αθηνών, έργο του διάσημου αρχιτέκτονα Έερο Σααρίνεν, που χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2006, γιατί ανήκει σε μια ειδική κατηγορία οικοδομημάτων με ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά και είναι σημαντικό για τη μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής. Το κτίριο προβλέπεται στο ΣΟΑ να χρησιμοποιηθεί για εκθεσιακούς σκοπούς.

Τα τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτηρίστηκαν το 2009, διότι αποτελούν ειδικές κατασκευές, σημαντικές για τη μελέτη της ιστορίας της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας και της ιστορίας της Ελληνικής Αεροπορίας, στην οποία θα είναι αφιερωμένο το Ιστορικό Μουσείο της Αεροπορίας που θα στεγαστεί σε αυτά. Ο ανατολικός αεροσταθμός και τα τρία υπόστεγα θα βρίσκονται εντός της υπό σχεδιασμό περιοχής του Μητροπολιτικού Πάρκου.

Τέλος, το αγγλικό υπόστεγο (Παγόδα) χαρακτηρίστηκε μνημείο το 2016, διότι αποτελεί μοναδικό κτίσμα αυτής της μορφής και κατασκευής για τον ελληνικό χώρο. Η Παγόδα χωροθετείται εντός μίας από τις ζώνες πολεοδόμησης (γειτονιά επιχειρηματικού κέντρου Βουλιαγμένης). Η χρήση της Παγόδας δεν έχει αποσαφηνιστεί, ωστόσο η αρμόδια Εφορεία αναμένεται να καταθέσει πρόταση για χρήση της ως εκθεσιακού χώρου.

Τα μέλη του Συμβουλίου απασχόλησε, επίσης, η πρόταση χωροθέτησης έξι υψηλών κτιρίων έως 200 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας, που προβλέπεται στο ΣΟΑ. Εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικό ΑΕ ανέφεραν ότι τα υψηλά κτίρια εξυπηρετούν μια άλλη λογική συνδυασμού δόμησης και κάλυψης, ώστε να μένει ένα μεγάλο κομμάτι ελεύθερου χώρου. Ο Γιώργος Κοτζαγιώργης από την Ελληνικό ΑΕ επισήμανε ότι επιχειρείται, για πρώτη φορά στην Αθήνα και την Ελλάδα, να συνδυαστεί η κατοικία με τέτοια υψηλά κτίρια και πρόσθεσε ότι «θέλουμε να δώσουμε στον τοπικό αστικό σχεδιασμό κάτι καινούριο. Πρόθεση του επενδυτή είναι ο σχεδιασμός των κτιρίων να αποτελέσει αντικείμενο διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμου».

Τελικά, τα μέλη του ΚΣΝΜ υιοθέτησαν ομόφωνα την εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων που θεωρεί ότι δεν προκαλείται βλάβη στα χαρακτηρισμένα μνημεία, ωστόσο θέτει ορισμένους όρους. Για το πρώην ανατολικό αεροδρόμιο ζητάει να παραμείνει αδόμητος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων από το περίγραμμα του κτιρίου, προκειμένου να αναδειχθεί.

Η Παγόδα θα πρέπει να χωροθετείται εντός αυτόνομου οικοδομικού τετραγώνου πανταχόθεν ελεύθερου και τυχόν νέα κτίσματα θα πρέπει να είναι συνοδευτικά της χρήσης της και θα πρέπει να συνάδουν με το χαρακτήρα της. Επίσης, οι μελέτες αποκατάστασης των μνημείων και οι επεμβάσεις στο άμεσο περιβάλλον τους θα πρέπει να υποβληθούν για έγκριση στο Συμβούλιο. Τέλος για τη σύνταξη των αρχιτεκτονικών, πολεοδομικών και στατικών μελετών θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία με τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.