Αθήνα

 

25 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

arkas 150424
Αρκάς: Συγκλονίζει το σκίτσο του για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή

ΕΛΛΑΔΑ

Μάτι: Έκθεση – καταπέλτης των εισαγγελέων – Παραλείψεις, ολιγωρίες και γραφειοκρατικό χάος

«Από ενέργειες, παραλείψεις ολιγωρίες, πλημμέλειες, αρρυθμίες, και δυσλειτουργίες των αρμοδίων θεσμικά και νομικά οργάνων και υπηρεσιών και φορέων του ισχύοντος μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της χώρας, αιτιακά προκλήθηκε ο θάνατος τουλάχιστον 100 ανθρώπων και 31 τραυματισμών λόγω της συγκεκριμένης δασικής πυρκαγιάς», αναφέρει η έκθεση για την πυρκαγιά των εισαγγελέων Ηλία Ζαγοραίου, Ν. Φιστοπούλου και Κ. Σπυροπούλου.

“Τα φαινόμενα δυσλειτουργίας εντοπίζονται κυρίως σε δράσεις συντονισμού, επικοινωνίας και συνεργασίας των εμπλεκομένων δυνάμεων πολιτικής προστασίας, καθώς και σε λάθη ενέργειες και παραλείψεις κατά τις δράσεις ετοιμότητας, κινητοποίησης και αντιμετώπισης και γενικά της διαχείρισης της κατάστασης” επισημαίνουν οι εισαγγελείς οι οποίοι αναλύουν ένα προς ένα τα λάθη που έγιναν την μοιραία ημέρα.

Αναφορικά με την απομάκρυνση των κατοίκων: «Η λήψη της απόφασης βασίζεται στις εισηγήσεις των φορέων που κατά περίπτωση έχουν την ευθύνη περιορισμού των επιπτώσεων από την εξέλιξη της καταστροφής… δηλαδή το μέτρο αυτό εφαρμόζεται σε περιπτώσεις που στις περιοχές που αναμένεται να πληγούν ο κίνδυνος παραμονής των πολιτών σε οικισμούς ειναι μεγαλύτερος σε σχέση με τον κίνδυνο μετακίνησης…».

Επίσης, τονίζουν ότι ο μόνος αρμόδιος για την εισήγηση του μέτρου της οργανωμένης προληπτικής απομάκρυνσης των πολιτών ειναι ο εκάστοτε επικεφαλής αξιωματικός του πυροσβεστικού σώματος».

Σχετικά με την έναρξη της πυρκαγιάς οι εισαγγελείς εντοπίζουν ευθύνες στον 65χρόνο κάτοικο Πεντέλης, και σημειώνουν πως η έναρξή της εντοπίζεται πέντε ώρες πριν την τραγωδία καθώς ο 65χρονος δεν έριξε αρκετό νερό να σβήσει την πυρκαγιά.

Ευθύνες Πυροσβεστικής

“Από το περιεχόμενο των επικοινωνιών επιβεβαιώνεται η απόλυτη έλλειψη οργάνωσης και συντονισμού των πυροσβεστικών δυνάμεων, οι οποίες φαίνεται να λειτουργούσαν εντελώς συμπτωματικά και χωρίς κάποιο έστω στοιχειώδη σχεδιασμό για την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης πυρκαγιάς. Μάλιστα είναι τέτοιος βαρύτητας και βαθμού η έλλειψη οργάνωσης, που ακόμη κι αν δεν υπήρχε η συγκεκριμένη πυρκαγιά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που αναλύθηκαν προηγούμενα και την κατέστησαν στην εξέλιξη της καταστροφική, είναι βέβαιο, ότι ίδια κατάσταση θα επικρατούσε και σε πιο απλά συμβάντα.

-Καταχώρησαν ψευδή στοιχεία κίνησης οχημάτων : «καταχωρήσεις των οχημάτων, που εμφανίζονται στο φάκελο του περιστατικού όπως εμφανίστηκαν από το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων δεν είναι αληθής και δεν αποτυπώνουν την πραγματική κατάσταση σχετικά με τα οχήματα και τους χρόνους που αυτά προσήλθαν Και επιχείρησαν κατάσβεση».

Οι πυροσβεστικές δυνάμεις έριξαν το βάρος στην Καλλιτεχνούπολη και τους ξέφυγε η φωτιά βορειανατολικά προς Νέο Βουτζά

-Στο σημείο πήγαν ελάχιστα οχήματα: «Ελάχιστα οχήματα επιχείρησαν εισερχόμενα στην καιόμενη περιοχής στον Μάτι- Κόκκινο Λιμανάκι», αναφέρουν και προσθέτουν πως υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση των πυροσβεστικών να πάνε στο σημείο λόγω απόστασης που βρίσκονταν. Το χειρότερο όλων είναι πως μόνο τρία από τα 7 που πήγαν είχαν επιχειρησιακή δυνατότητα (μπορούσαν) να σβήσουν:

«Από τα πρώτα συνολικά επτά οχήματα, που κατέφθασαν στο σημείο έναρξης από ώρα 16.55 έως 17.06 μόνο τα τρία εξ’αυτών είχαν κατασβεστική ικανότητα».

Από την άλλη, τα εναέρια μέσα δεν λειτούργησαν όπως έπρεπε καθώς όπως τονίζουν οι εισαγγελείς οι επικεφαλής του σχεδιασμού , όλων των φορέων, ουσιαστικά αρκούνταν μόνο να δίνουν την εντολή για να καλυφθούν νομικά και δεν διαπίστωναν αν αυτή ειχε εκτελεστεί: «η όλη διαχείριση των μέσων για την αντιμετώπιση της πυρκαγιάς κυριαρχείται από τη μη επιβεβαίωση της πραγματικής εκτέλεσης των ενεργειών ή επιχειρησιακών σχεδίων όχι μόνο από τους αξιωματικούς του πυροσβεστικού σώματος, αλλά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς»

Το τραγικό είναι πως τελικά μόνο ένα αεροσκάφος από τα 4 που απογειώθηκαν συμμετείχε στην κατάσβεση στο Μάτι:«Συμπερασματικά, μέχρι το κρίσιμο διάστημα 18.20 που το μέτωπο της πυρκαγιάς πέρασε σε κάποιο σημείο την λεωφόρο Μαραθώνος με κατεύθυνση προς το Μάτι -Κόκκινο Λιμανάκι, επιχειρούσε μόνο ένα πτητικό μέσο αεροπυρόσβεσης, ενώ έως την ώρα 19.00μμ που η πυρκαγιά έφτασε στην ακτογραμμή επιχειρούσαν δύο πτητικά μέσα….»

Παράλληλα, όπως αναφέρουν, η ηγεσία του ΠΣ δεν χρησιμοποίησε δυο από πυροσβεστικά πλοία και την ΕΜΑΚ : «Η συνδρομή των ως άνω πλοίων στην διάσωση ατόμων από τη θάλασσα, με δεδομένα τα ανωτέρω τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά και την μεταφορική ικανότητα τους, θα ήταν πολύ σημαντική και ουσιαστική στη διάσωση ατόμων που κινδύνεψαν και τελικά πνίγηκαν»

Επίσης εντοπίζεται,  παντελής έλλειψη συντονισμού στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο, ενώ αναφέρουν χαρακτηριστικά πως το 199 παρέπεμπε τις κλήσεις των ανθρώπων που καίγονταν όχι στις πυροσβετικές αλλά στις αναρμόδιες και χωρίς ειδικές γνώσεις αστυνομικές αρχές: «Οσες πληροφορίες, γεγονότα και ενέργειες σε διάφορα χρονικά σημεία, γνωστοποιούνταν με διάφορους τρόπους στα υπηρεσιακά όργανα του ίδιου κέντρου, δεν γνωστοποιούνταν στους λοιπούς, δηλαδή δεν υπήρχε ενιαία εικόνα και πληροφόρηση μεταξύ των τριών τηλεφωνητών, των εκφωνητών, του αξιωματικού επιχειρήσεων και των δύο αξιωματικών υπηρεσίας, καθώς και της διοίκησης του ΕΣΚΕ/199-ΣΕΚΥΠΣ».

«Δεν υπήρξε συνεργασία και συνεννόηση μεταξύ των επιχειρησιακών κέντρων του πυροσβεστικού σώματος και της ελληνικής αστυνομίας. Η σύγχυση δε οφείλεται και στα διαφορετικά μέσα επικοινωνίας , δηλαδή με κινητά, υπηρεσιακά ή προσωπικά, ασύρματους και σταθερά τηλέφωνα

Σύμφωνα με τους εισαγγελείς η αστυνομία ήταν ενημερωμένη για τους κινδύνους αλλά τελικά βρισκόταν μόνο στα χαρτιά σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Δεν υπήρχε επαρκής αριθμός αστυνομικών . Συγκεκριμένα τονίζουν ότι υπήρχε γραφειοκρατική ετοιμότητα και μονο: «Οι υπεύθυνοι αξιωματικοί της ελληνικής αστυνομίας αρκέστηκαν στην γραμματική διατύπωση των εντολών, οι οποίες δεν προέκυψε ότι εκτελέστηκαν-υλοποιήθηκαν σε πραγματικό επίπεδο….»

Οι εισαγγελείς κάνουν λόγο για κομβικό λάθος τη μη διακοπή κυκλοφορίας στις κάθετες οδούς στο Μάτι: «Ο μη αποκλεισμός της εισόδου των οχημάτων στο Μάτι από κάθετες οδούς, που διασταυρώνονταν με την λεωφόρο Μαραθώνος καθόλη τη διάρκεια από την εκδήλωση της πυρκαγιάς στην Νταού Πεντέλης, την εξάπλωση της στον οικισμό του Νέου Βουτζά και στη συνέχεια στο Μάτι αποτέλεσε κομβική παράλειψη των αρμοδίων αξιωματικών της ελληνικής αστυνομίας»

Για το Λιμενικό αναφέρουν πως ενώ καιγόταν το Μάτι επέτρεψε να δέσουν δυο επιβατηγά πλοία στη Ραφήνα με αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί η κυκλοφορία.

Αναφορικά με την περιφέρεια Αττικής σημειώνουν δεν τήρησε την υποχρέωση της για συντήρηση και καθαρισμό των περιοχών και τα κείμενα για θέματα αυτοπροστασίας και πρόληψης δασικών πυρκαγιών στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας δεν είναι προσβάσιμα σε ηλικιωμένους, πρόσωπα με προβλήματα υγείας ή πρόσωπα χωρίς μόρφωση.

Τέλος για το Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας αναφέρουν πως πρόκειται για «μια ακόμα τυπική και γραφειοκρατική λειτουργία ενός σημαντικού οργάνου για την οργάνωση του ως άνω συστήματος».

Ροή Ειδήσεων

mentilimpar olympiacos 100424

16/04/2024 | 12:04

Ο Μεντιλίμπαρ παίρνει στη ρεβάνς με τη Φενερμπαχτσέ τον 19χρονο Κουτσίδη

16/04/2024 | 11:52

Φωτιά σε δασική έκταση στο δήμο Σπάτων – Αρτέμιδος – Σηκώθηκαν και εναέρια μέσα

16/04/2024 | 11:44

Συνταγή Αργυρώς Μπαρμπαρίγου: Αρακάς λεμονάτος
atm syntaxi 1068x593 1

16/04/2024 | 11:29

Συντάξεις Μαΐου 2024: Πότε ξεκινά η καταβολή τους ανά ταμείο

16/04/2024 | 11:17

Τουρκία: Με NAVTEX η νέα προσπάθεια να θέσει ζήτημα «αποστρατιωτικοποιημένων νησιών»

16/04/2024 | 11:14

Ιωάννα Μαλέσκου για Βαγγέλη Περρή: «Κάνει και βίντεο στον Γρηγόρη; Σωστά, το είχα ξεχάσει αυτό»
asthenoforo ekav 090323

16/04/2024 | 10:51

Τραγωδία στον Πειραιά: Ένας νεκρός αστυνομικός από την κατάρρευση τμήματος κτηρίου – 6 προσαγωγές

16/04/2024 | 10:47

Συναγερμός για την εξαφάνιση 15χρονης από τον Πειραιά

16/04/2024 | 10:36

Μαρία Αντωνά: Τροχαίο ατύχημα για τη ραδιοφωνική παραγωγό – «Πετάχτηκε το αμάξι μου σε βιτρίνα μαγαζιού»
taxi apergia 211123

16/04/2024 | 10:23

Απεργία: Πώς θα κινηθούν τα ταξί – Ποιες ώρες δεν θα πραγματοποιούν δρομολόγια

16/04/2024 | 10:04

Πειραιάς: Κατέρρευσε κτήριο στο Πασαλιμάνι – Τρεις ελαφρά τραυματίες, ένας εγκλωβισμένος

16/04/2024 | 09:59

Τσιμτσιλή σε Μαρτάκη: «Ο Φραγκολιάς είχε τον φόβο ότι αν ποτέ έφευγε, θα τον αντικαθιστούσαμε με σένα»
volos 160424

16/04/2024 | 09:42

Έκρηξη στον Βόλο: Πυροτεχνουργοί από τη Λάρισα στις έρευνες για την επίθεση στο κέντρο διασκέδασης

16/04/2024 | 09:25

Κίνηση στους δρόμους: Πού καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις

16/04/2024 | 09:13

Ελεονώρα Μελέτη: «Η πρόταση από τον Πρωθυπουργό έγινε μετά την απόφαση του Mega για την ολοκλήρωση της εκπομπής»
Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 15 Απριλίου
leoforeio 150424 (2)
Συναγερμός στο Ίλιον: Λεωφορείο του ΟΑΣΑ έπεσε σε κολώνα – Πληροφορίες για 5 τραυματίες
leoforeio liosia 150424 (2)
Λιόσια: Σμπαράλια το λεωφορείο του ΟΑΣΑ που έπεσε σε κολώνα – «Για να μην προκαλέσω ατύχημα από τα αριστερά ανέβηκα πάνω στο πεζοδρόμιο», λέει ο οδηγός
kifisos kinisi 201023
Κίνηση στους δρόμους: Πού υπάρχουν προβλήματα σήμερα
seismos
Σεισμός 4,3 Ρίχτερ αισθητός στην Κρήτη
agioi anargyroi 100424
Άγιοι Ανάργυροι: Εξιτήριο από το Τζάνειο για τον δολοφόνο της Κυριακής