
ΕΛΛΑΔΑ
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσπάθειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, αλλά και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και της ζωής στις πόλεις, καθώς έχουν χαμηλότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας τους σε σχέση με τους αντίστοιχους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Μελέτη του Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Αϊντχόφεν επιβεβαιώνει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να συμβάλουν ουσιαστικά στη μείωση των εκπομπών CO₂, ενώ το ίδιο αποτέλεσμα είχε και μια άλλη μελέτη του IFEU (Ινστιτούτο Ενεργειακής και Περιβαλλοντικής Έρευνας της Χαϊδελβέργης) με τίτλο «Αποτύπωμα άνθρακα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων».
Ένα καινούριο ηλεκτρικό όχημα που θα ταξινομηθεί το 2025 θα παράγει 32% λιγότερες εκπομπές CO₂ κατά τη διάρκεια ζωής του από ένα σύγχρονο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο (40%) όταν συγκριθεί με αντίστοιχο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο.
Το αποτύπωμα άνθρακα ενός οχήματος ξεκινά πολύ πριν το αυτοκίνητο βγει στους δρόμους. Τα μεγαλύτερα οφέλη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι εμφανή κατά τη χρήση τους, καθώς δεν εκπέμπουν ρύπους.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο αποδοτικά ενεργειακά στην οδήγηση, ενώ μπορούν να διανύσουν τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερη απόσταση με την ίδια ποσότητα ενέργειας. Το αποτύπωμα ρύπων ενός ηλεκτρικού οχήματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το μείγμα της ηλεκτρικής ενέργειας. Όσο περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τόσο πιο μικρό είναι το αποτύπωμα. Το ίδιο ισχύει και για έναν σταθμό φόρτισης, αφού όταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια δεν έχει μεγάλο ενεργειακό αποτύπωμα.
Επίσης το πόσο ουδέτερα ως προς το CO₂ είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξαρτάται και από τη χωρητικότητα της μπαταρίας. Όσο μικρότερη είναι η μπαταρία, τόσο μικρότερο είναι το αποτύπωμα, ενώ το μεγαλύτερο βάρος οδηγεί σε υψηλότερη κατανάλωση ενέργειας κατά την οδήγηση του αυτοκινήτου.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της παραγωγής και σε σύγκριση με ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (σύμφωνα με την εκτίμηση του Πανεπιστημίου του Αϊντχόφεν) εκπέμπει 75 κιλά CO₂ ανά κιλοβατώρα ισχύος. Σχεδόν οι μισές από τις εκπομπές άνθρακα κατά τη διάρκεια ζωής ενός ηλεκτρικού οχήματος παράγονται κατά την παραγωγή των μπαταριών. Με άλλα λόγια, οι μπαταρίες είναι ένας βασικός παράγοντας για το αποτύπωμα άνθρακα ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Φυσικά και οι υπόλοιπες διαδικασίες στην αλυσίδα εφοδιασμού χρειάζονται ενέργεια. Το ίδιο ισχύει και για την παραγωγή πρώτων υλών, όπως η ακριβή εξόρυξη σπάνιων μετάλλων. Το αποτύπωμα άνθρακα μπορεί να μειωθεί αν λάβουμε υπόψη τα ζητήματα της ανακύκλωσης και της δεύτερης ζωής των μπαταριών.
Σήμερα, οι μπαταρίες υψηλής τάσης ανακυκλώνονται για να ξαναχρησιμοποιηθούν οι πρώτες ύλες, όπως το κοβάλτιο, το νικέλιο, ο χαλκός και το λίθιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε πρόσφατα κριτήρια βιωσιμότητας για την ανακύκλωση των μπαταριών που προέρχονται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι μπαταρίες μπορούν, τέλος, να χρησιμοποιηθούν για στατική χρήση (δεύτερη ζωή), για παράδειγμα ως αποθήκευση ενέργειας στο σπίτι. Τα επόμενα χρόνια οι συγκεκριμένες μπαταρίες θα παίξουν σημαντικό ρόλο ως βασικές πηγές αποθήκευσης, μειώνοντας σημαντικά το ενεργειακό αποτύπωμα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ροή Ειδήσεων

09/07/2025 | 17:58
Τα ΑΦΜ που εισέπρατταν θηριώδεις επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ερευνά η Οικονομική Αστυνομία
09/07/2025 | 17:34
Αλέξης Τσίπρας: «Σήμερα στη Βουλή ακούσαμε από τα χείλη του πρωθυπουργού το συντομότερο ανέκδοτο: ότι τον πολεμάνε τα συμφέροντα»
09/07/2025 | 17:24
«Η Μουρτζούκου έλεγε ψέματα από την πρώτη στιγμή» – Τι λέει ο γιατρός που παρέλαβε νεκρό τον μικρό Παναγιωτάκη

09/07/2025 | 17:06
Αιφνιδιαστική επίσκεψη του γιου Χαφτάρ στον πρόεδρο της Ελληνικής Κοινότητας Βεγγάζης – Τι είπε για το επεισόδιο με την ευρωπαϊκή αποστολή
09/07/2025 | 17:01
Ελένη Γερασιμίδου για Λαζόπουλο: «Μου είπε ότι θα είμαι πάντα στο Τσαντίρι, αλλά με πήρε μόνο δύο φορές»
09/07/2025 | 16:55
Το φάντασμα του «πληθωρισμού των ενοικίων» – Πρωτοφανής αύξηση 11,4% στις τιμές των μισθωμάτων τον Ιούνιο

09/07/2025 | 16:50
Μωβ μέδουσες: Η εξάπλωση τους live σε χάρτη – Οδηγίες από τον ΕΟΔΥ – Συμβουλές και αντιμετώπιση από τον Δ. Παρασκευή
09/07/2025 | 16:40
«Προσβασιμότητα κατ’ οίκον» – Πρόγραμμα 24 εκατ. ευρώ με ωφελούμενους 2.500 άτομα με αναπηρία

09/07/2025 | 16:39
Σύλληψη 4 ατόμων στην Τανάγρα – Φέρονται να φωτογράφιζαν στρατιωτικές εγκαταστάσεις
09/07/2025 | 16:30
Επιστήμονες αποκαλύπτουν τον (όχι και τόσο) γοητευτικό λόγο που οι άνθρωποι έκαναν τις γάτες κατοικίδια
09/07/2025 | 16:25
Συναγερμός στην Τανάγρα: Συνελήφθησαν 4 άτομα επειδή κατασκόπευαν Rafale και υποδομές της ΕΑΒ

09/07/2025 | 16:22
Ζηλιάρηδες και ανταγωνιστικοί όσοι δεν νιώθουν άνετα με το ύψος τους – Έρευνα αποκαλύπτει

08/07/2025 | 13:07
Π. Μαρινάκης: Σήμερα γράφτηκε μία από τις πιο μαύρες σελίδες στην κοινοβουλευτική ιστορία της χώρας μας

08/07/2025 | 18:10
Χείμαρρος ο Γιώργος Τσαλίκης για Ειρήνη Μουρτζούκου: «Περιφερόταν σαν σταρ στα κανάλια… και τελικά της πέρασαν χειροπέδες»
08/07/2025 | 16:17
Τρεις νεκροί ναυτικοί στο ελληνόκτητο πλοίο Eternity που δέχθηκε επίθεση από τους Χούθι

08/07/2025 | 11:49
Πανδημία κορονοϊού: Στο στόχαστρο των Αρχών ο πρώην δήμαρχος της Ουχάν – Διαπιστώθηκαν σοβαρές παραβιάσεις
08/07/2025 | 17:46
Πόλεμος Ισραήλ – Ιράν: Για πρώτη φορά Ισραηλινός αξιωματούχος αναγνωρίζει πως το Ιράν έπληξε στρατιωτικές εγκαταστάσεις
08/07/2025 | 09:19