LIFESTYLE
Το κτίριο του ΚΚΓ : η φουτουριστική σχεδίαση του Oscar Niemeyer για το αύριο των εργαζομένων. Τα τελευταία χρόνια δανείζει την αίγλη του στους οίκους μόδας.
Η είσοδος στην αίθουσα της Κεντρικής Επιτροπής. © Matthieu Salvaing.
“Σε μια εποχή όπου η τέχνη, η μουσική, η μόδα, ανακαλύπτουν και πάλι τις δεκαετίες 1960-1970, η αρχιτεκτονική εκείνης της περιόδου προκαλεί εξ’ ίσου το ενδιαφέρον με κτίρια σαν τα γραφεία του ΚΚΓ. Το 1965, όταν το ΚΚΓ αποφάσισε να εγκαταστήσει την έδρα του στην πλατεία Colonel-Fabien, η επιλογή του διάσημου βραζιλιάνου αρχιτέκτονα Oscar Niemeyer ήταν επιβεβλημένη. Κομμουνιστής αγωνιστής από το 1945, ο Niemeyer, έχοντας διαφύγει από τη χώρα του για να βρει άσυλο στο Παρίσι χάρη στον André Malraux, δέχτηκε να συλλάβει αφιλοκερδώς το σχέδιο ένος χώρου που θα έπρεπε να αντιπροσωπεύει “έναν κόσμο χωρίς προκατάληψη και αδικία.” Σπάνια ταυτίζεται τόσο πολύ ένα αποπερατωμένο κτίριο με τα σχέδια ενός αρχιτέκτονα, εκφράζοντας τόσο πιστά την ελευθερία και το όραμα των πρώτων σκίτσων. Ο Niemeyer είχε την ιδιοφυή ιδέα να τοποθετήσει το κτήριο με την κυματίζουσα καμπύλη μήκους 67 μέτρων με τέτοιο τρόπο ώστε να διευρύνει την προοπτική και να κρύψει ένα αντιαισθητικό κτίσμα. Ο χώρος που απελευθερώθηκε σχηματίζει ένα προαύλιο από το οποίο εξέχει ένας λευκός θόλος. Ο θόλος αυτός υποδέχεται την αίθουσα συνεδριάσεων της Κεντρικής Επιτροπής του Κόμματος, αναλλοίωτη από το 1976, όπου τα καθίσματα, σχεδιασμένα από τον ίδιο τον Niemeyer, παραμένουν στις ίδιες θέσεις. Χιλιάδες μικρές μεταλλικές πλάκες κρεμασμένες σε όλο το ύψος του θόλου δίνουν μια αίσθηση κίνησης και αντικαθρεπτίζουν το φως, θυμίζοντας τόσο τα σκηνικά των ταινιών επιστημονικής φαντασίας όσο και τα φορέματα του Paco Rabanne της εποχής εκείνης. Λαμβάνοντας υπ’ όψη του την επιθυμία του κόμματος να αποφευχθεί ένα ευάλωτο γυάλινο ισόγειο και να εξασφαλίστεί μια διακριτική όσο και ασφαλή είσοδο, ο Niemeyer δημιούργησε ένα σύστημα κεκλιμένων επιπέδων που επιτρέπει να ενταφιαστεί κατά το ήμισυ το μεγάλο χώλ, καθώς και το Φουαγιέ της εργατικής τάξης. Τα γραφεία βρίσκονται στους ορόφους, πίσω από τοίχους-παραπετάσματα, που σχηματίζονται από ατσάλινες δοκούς πάνω στις οποίες τοποθετήθηκαν αλεξίφαιρα τζάμια που φιλτράρουν το φως. Η υλοποιησή του έργου αυτού που ανατέθηκε στον μηχανικό Jean Prouvé εντείνει την εντύπωση μιας ευλύγιστης και άϋλης πρόσοψης. Χρειάστηκαν δέκα χρόνια για την οικοδόμηση, χρόνος αναγκαίος για να εξασφαλιστεί η χρηματοδοτησή του μέσα από εράνους. “Η έδρα του ΚΚΓ, γράφει ο Niemeyer, είναι ένα κτήριο με νέες φόρμες, απλές, χωρίς πολυτελές και υπερφίαλο φινίρισμα : το σπίτι των εργαζομένων.” Είναι αλήθεια πως μετά από ένα τέταρο του αιώνα, η επίσκεψη σ’ αυτό παραμένει ένα γεγονός. Επειδή όλα μαρτυρούν εκεί μια ουτοπία, ένα ιδεώδες, ένα ουμανιστικό όραμα, τα οποία λείπουν συχνά από τη σημερινή αρχιτεκτονική.”
Christiane Germain, Paris, le siège du Parti Communiste, AD mars 2003. [μετάφραση Σ.Σ.]
Πολυθρόνα από μέταλλο και δέρμα σχεδιασμένη από τον Oscar Niemeyer. © Matthieu Salvaing.
Το μεγάλο ενταφιασμένο χολ φωτίζεται κι από το φυσικό φως. © Matthieu Salvaing.
Η αίθουσα συνεδριάσεων με τα καθίσματα και το τραπέζι σχεδιασμένα όλα από τον Oscar Niemeyer έχει παραμείνει όπως αρχικά παραδόθηκε. © Matthieu Salvaing.
Η μεγάλη αίθουσα της Κεντρικής Επιτροπής. © Matthieu Salvaing.
Χώρος ανάπαυσης με δερμάτινους καναπέδες τοποθετημένους σε βάση από μπετόν. © Matthieu Salvaing.
Η στέγη-ταράτσα με θέα σε όλο το Παρίσι. Από ψηλά, διακρίνεται το σχέδιο του θόλου που αναπαριστά το περιστέρι της ειρήνης. © Matthieu Salvaing
Tα τελευταία 15 χρόνια, παρά τις γκρίνιες, το ΚΚΓ ενοικιάζει κάποιους χώρους του κτιρίου σε αρχιτεκτονικά και σχεδιαστικά γραφεία. Τους παραχωρεί επίσης και σε διάφορες επιδείξεις μόδας, όπως των Prada, Thom Browne, Maison Margiela Tom Issey Miyake, Dries van Noten, Yves Saint Laurent, Vuitton, αλλά και σε φωτογράφους όπως ο Andreas Gursky, ή ο Peter Lindbergh για την καμπάνια του Dior με την Marion Cotillard…
Πηγή: www.lifo.gr
Ροή Ειδήσεων
19/04/2024 | 23:59
Μαθητικό Συνέδριο για τον Ρίτσο στην Πόλη με σημαντική συμμετοχή από εκπροσώπους των γραμμάτων και τεχνών
19/04/2024 | 23:40
Τόνια Σωτηροπούλου: “Μόνο στον σκύλο μου δεν πρότειναν να κατέβει για δημοτικός σύμβουλος”
19/04/2024 | 23:30
Χ. Δούκας: Το έργο της Διπλής Ανάπλασης αποκτά σφυγμό – Η συστηματική προσπάθεια που κάναμε αποδίδει καρπούς
19/04/2024 | 23:20
Βουλή: Ερώτηση του ΠΑΣΟΚ για την κυβερνοασφάλεια και τη διαρροή προσωπικών δεδομένων
19/04/2024 | 23:10
ΔΥΠΑ: Μειώθηκαν κατά 4% οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Μάρτιο του 2024 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα
19/04/2024 | 23:01
Μαλέσκου για Περρή: «Μιλάει για μένα με τα χειρότερα λόγια, χωρίς καν να με γνωρίζει»
19/04/2024 | 23:00
Τέλος Επιτηδεύματος: Βαρύς ο λογαριασμός για τις επιχειρήσεις με βραχυχρόνιες μισθώσεις
19/04/2024 | 15:55
Ο Τζολάκης αποκρούει και Τούρκος οπαδός κλωτσάει ό,τι βρίσκει μπροστά του – Δείτε βίντεο
19/04/2024 | 14:56
Γιώργος Λιάγκας-Ναταλία Ανδρικοπούλου: Απίθανη εμπλοκή στον αέρα – «Άμα με αφήσεις κάποτε να μιλήσω»
19/04/2024 | 16:03
Ανδρουλάκης: «Στις 9 Ιουνίου να υπάρχει δύναμη αποδοκιμασίας σε ένα σύστημα εξουσίας»
19/04/2024 | 09:49
Έλλη Στάη: Είμαι 70 χρονών, υπήρξα σκληρή επίτηδες, δεν κάνω διατροφή αλλά γυμνάζομαι
19/04/2024 | 08:46
Ελένη Μενεγάκη: Με τρομάζετε και δεν το θέλω αυτό, είπε μετά την είδηση ότι αποχωρεί από το MEGA
19/04/2024 | 09:43
Αφροδίτη Γραμμέλη σε Γιώργο Λιάγκα: «Μη μας κουνάς το δάχτυλο κάθε πρωί, για όνομα του Θεού δηλαδή – Ξαφνικά βγήκε ο Γιώργος και έκανε πάλι διάγγελμα»
19/04/2024 | 10:18