• Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου
  • 20:28

Δίαιτα χωρίς γλουτένη: Πόσο «αθώα» είναι και για ποια χρόνια πάθηση μπορεί να ευθύνεται

Η «μόδα» της διατροφής χωρίς γλουτένη έχει έρθει στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια και συνεχώς εξαπλώνεται.

Η «μόδα» της διατροφής χωρίς γλουτένη έχει έρθει στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια και συνεχώς εξαπλώνεται.

Δεκάδες προϊόντα χωρίς γλουτένη έχουν κατακλύσει τα ράφια των σουπερμάρκετ και δεκάδες δίαιτες αδυνατίσματος που βασίζονται στην αποχή από τη γλουτένη κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Διάσημοι αστέρες, όπως η Βικτώρια Μπέκαμ και η Γκουίνεθ Πάλτροου, υποστηρίζουν αυτού του είδους τη δίαιτα, με αποτέλεσμα να γίνεται ακόμη πιο δημοφιλή στον ευρύ γυναικείο πληθυσμό.

Παρόλα αυτά, οι ειδικοί προειδοποιούν για τη διατροφή χωρίς γλουτένη, ότι μπορεί να κρύβει κίνδυνους. Σύμφωνα με νέα ευρήματα που παρουσιάστηκαν σε συνάντηση της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, η πολύ χαμηλή κατανάλωση γλουτένης συσχετίζεται με αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Οι επιστήμονες αναφέρουν για όσους καταναλώνουν χαμηλά επίπεδα γλουτένης στη διατροφή τους, έχουν 13% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2, συγκριτικά με όσους καταναλώνουν περισσότερη γλουτένη.

Ποιοι δεν μπορούν να φάνε γλουτένη

Ο περιορισμός της γλουτένης συνίσταται μόνο σε ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού – περίπου το 1% – που δεν μπορεί να ανεχθεί τη γλουτένη λόγω μια χρόνιας αυτοάνοσης πάθησης, την κοιλιοκάκη. Η διαταραχή αυτή προκαλεί να προκαλέσει προβλήματα, όπως διάρροια, πόνος στο στομάχι, φούσκωμα και μετεωρισμός, δυσπεψία και δυσκοιλιότητα.

Τι είναι η γλουτένη

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, τη σίκαλη και το κριθάρι.
Μπορεί να βρεθεί σε πολλά προϊόντα, όπως ζυμαρικά, στα περισσότερα είδη ψωμιού, κέικ, ορισμένα έτοιμα γεύματα, ακόμη και στην μπύρα.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ μελέτησαν στοιχεία σχετικά με την πρόσληψη γλουτένης και πως σχετίζεται με την εμφάνιση διαβήτη τύπου 2 σε σχεδόν 200.000 συμμετέχοντες σε τρεις μακροχρόνιες μελέτες.
Από τα ευρήματα τους φάνηκε ότι οι περισσότεροι κατανάλωναν κάτω από 12 γραμμάρια γλουτένης την ημέρα και από αυτούς όσοι κατανάλωναν περισσότερη γλουτένη είχαν μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 κατά τη διάρκεια των 30 ετών παρακολούθησης.

Συγκεκριμένα οι ερευνητές υπολόγισαν ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν περισσότερη γλουτένη είχαν κατά 13% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν διαβήτη σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν λιγότερη γλουτένη. «Τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη έχουν λιγότερες φυτικές ίνες και άλλα ιχνοστοιχεία, καθιστώντας τα λιγότερο θρεπτικά και πιο ακριβά.

Είναι γνωστό ότι οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 και ο περιορισμός τους μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτέλεσματα. Για αυτό οι άνθρωποι που δεν πάσχουν από κοιλιοκάκη, θα πρέπει να επανεξετάσουν τον τυχόν αποκλεισμό τη γλουτένης από την διατροφή τους», επεσήμανε ο επικεφαλής της μελέτης Γκενγκ Ζονγκ.

Send this to a friend