Αθήνα

6 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Ο Τριαντάφυλλος «δίκασε» την Μαριπόζα στο Survivor και στο Twitter έγινε «χαμός»!

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αegean: Από το όραμα του Θ. Βασιλάκη στην διάσωση των 120 εκατ ευρώ

Το 2010 ξεκινά για την Aegean μια νέα εποχή, όταν παίρνει την απόφαση να συγχωνευθεί με την Olympic Air και να δημιουργήσουν έναν «Εθνικό Πρωταθλητή» στις αερομεταφορές.

Δείτε επίσης

Παγώνη εναντίον Εξαδάκτυλου: Να φέρει στοιχεία – Δεν έγινε μπούλινγκ στους ιδιώτες από τους γιατρούς του ΕΣΥ
Lockdown: Δεν πληρώνονται 8 στα 10 πρόστιμα

Το όραμα του Θεοδωρου Βασιλάκη ήταν να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ελλάδος. Και θα τα κατάφερνε αφού τα προηγούμενα βήματα του έδειχναν ότι το επιχειρηματικό του μυαλό θα τον οδηγούσε στην επιτυχία. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης γεννήθηκε το 1940 στο Ηράκλειο της Κρήτης, όπου μεγάλωσε και ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές του σπουδές. Σε ηλικία 18 χρονών βρέθηκε με υποτροφία στις Ηνωμένες Πολιτείες, έκανε σπουδές σε θέματα Business Management και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1961. Στη συνέχεια εργάστηκε μαζί με τον πατέρα του στην οικογενειακή επιχείρηση διανομής καυσίμων της TEXACO για την Κρήτη. Σύντομα ίδρυσε την Θ. ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ Α.Ε. με την οποία δραστηριοποιήθηκε στον τουριστικό τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων.

Το 1966 υπέγραψε το πρώτο συμβόλαιο εκπροσώπησης (Franchise) στην Κρήτη της HERTZ INTERNATIONAL με 6 αυτοκίνητα Volkswagen Beetle. Κατόπιν αναλαμβάνει το Franchise για την εκπροσώπηση της Hertz Ιnternational και στη Ρόδο. Το 1974 εξαγοράζει τη Hertz Hellas, θυγατρική της Hertz International, την μετονομάζει σε AUTOHELLAS Α.Τ.Ε.Ε. και αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση της Hertz σε όλη την Ελλάδα. Η αρχή για την δημιουργία της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα είναι το 1994 όπου αγοράζει τη μικρή εταιρεία αεροταξί Aegean Aviation και τη μετατρέπει σε Business Aviation με Learjet αεροσκάφη – μία σημαντική κίνηση σε μία εσωτερική αγορά, που μόλις απελευθερωνόταν.

Στις 17 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς, η Aegean Aviation πήρε πιστοποιητικό αερομεταφορέα και μάλιστα ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία στην Ελλάδα που κατάφερε να λάβει τέτοια άδεια, καθώς η μόνη που την είχε μέχρι τότε ήταν η Ολυμπιακή Αεροπορία. Κάτω από την διοίκηση του Θ. Βασιλάκη, η εταιρεία επένδυσε σε ιδιόκτητα Learjet και το 1999 ονομάστηκε σε AEGEAN Airlines. Το 2000 η AEGEAN συνέχισε να μεγαλώνει το στόλο της και αποκτώντας νέα αεροσκάφη και αυξάνοντας τα δρομολόγια της στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 2011, ενώνει τις δυνάμεις της με την Cronus Airlines. Ωστόσο το όραμα για τον Θ. Βασιλάκη δεν σταματά εδώ, αφού θέλει η ανάπτυξη της εταιρείας να γίνει με ιδιόκτητο στόλο, ενώ να είναι η πρώτη εταιρεία στην χώρα η οποία να προσφέρει στους επιβάτες προϊόντα και υπηρεσίες αντίστοιχες των κορυφαίων διεθνών εταιρειών.

Η εξαγορά της Οlympic Air

Το 2010 ξεκινά για την Aegean μια νέα εποχή, όταν παίρνει την απόφαση να συγχωνευθεί με την Olympic Air και να δημιουργήσουν έναν «Εθνικό Πρωταθλητή» στις αερομεταφορές. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε η νεοσυγχωνευθείσα εταιρεία να διατηρήσει την ονομασία και το λογότυπο των Ολυμπιακών Αερογραμμών και η ονομασία AEGEAN να αποσυρθεί μετά από μια μεταβατική περίοδο. Όπως προέβλεπαν τότε, η συγχώνευση θα είχε ολοκληρωθεί μέσα στην ίδια χρονιά και η νέα εταιρεία θα ξεκινούσε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2010.
Όμως τον Ιούλιο του 2011 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απορρίπτει το αίτημα συγχώνευσης των δύο εταιρειών με την αιτιολογία ότι θα δημιουργούνταν συνθήκες μονοπωλίου στην ελληνική αγορά.

Τον Οκτώβριο του 2012 η AEGEAN Airlines υποβάλει νέα πρόταση εξαγοράς της Olympic Air. Η Κομισιόν επανεξετάζει το ζήτημα και το 2013 δίνει το «πράσινο φως» για την συμφωνία με το σκεπτικό ότι στην αντίθετη περίπτωση το λουκέτο θα ήταν μονόδρομος για την Ολυμπιακή. Η εξαγορά του 100% των μετοχών της Olympic Air από την Aegean και η μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών, με την υπογραφή της οριστικής συμφωνίας ανάμεσα στην Aegean και τη Marfin Investment Group AE. ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2013. Το τελικό τίμημα της εξαγοράς ορίζεται στα 72 εκατ. ευρώ.

H Aegean προχωρά στη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα

Τον Απρίλιο του 2018 η Aegean ανακoίνωσε ότι προχωρά στην υπογραφή προσυμφώνου (Memorandum of Understanding) με την εταιρεία Airbus για την απόκτηση έως 42 συνολικά αεροσκαφών νέας γενιάς της οικογένειας Α320neo. Η συνολική αξία της επένδυσης ανέρχεται σε 5 δισ. δολάρια σε τιμές καταλόγου και αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα
Το 2020 σε μία φαντασμαγορική τελετή, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη η Aegean παρουσιάζει τα τρία πρώτα αεροσκάφη της παραγγελίας μαμούθ καθώς και τη νέα της εταιρική ταυτότητα. Τα νέα αεροσκάφη θα ξεκινούσαν τις πτήσεις τους εντός του περασμένου Φεβρουαρίου και όπως είχε ανακοινώσει η διοίκηση της εταιρείας θα συνεισφέρουν σημαντικά στην οικονομία, στην απασχόληση αλλά και στον κλάδο του τουρισμού. Ωστόσο τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν έτσι αφού η πανδημία άλλαξε τα σχέδια…

H διάσωση της

Σήμερα η κυβέρνηση έχει καταθέσει προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχέδιο για τη στήριξη της Aegean Airlines. Το σχέδιο προβλέπει πως το Δημόσιο θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία με 120 εκατ. ευρώ υπό την προϋπόθεση πως οι ιδιώτες μέτοχοι θα συμμετάσχουν σε αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το Δημόσιο λαμβάνει δικαιώματα προαίρεσης (warrants) για την απόκτηση μετοχών της Aegean εντός της προσεχούς πενταετίας, σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν στην οποία διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο την ημερομηνία μετατροπής των warrants. Η στήριξη αναγκαία, αφού οι επιπτώσεις της πανδημίας στα οικονομικά μεγέθη της είναι εμφανή. Στο εννεάμηνο ο κύκλος εργασιών της Aegean υποχώρησε στα 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες. Το καθαρό αποτέλεσμα για το εννεάμηνο, μετά από φόρους, ανήλθε σε ζημιές 187,1 εκατ., έναντι κερδών 77,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Από τις αρχές Ιουλίου του 2020, μετά και τη μερική άρση των περιορισμών ανά την Ευρώπη, άρχισε η σταδιακή επαναφορά πτήσεων στο δίκτυο εξωτερικού. Ωστόσο, πολλές αγορές παρέμειναν μη προσβάσιμες, η ζήτηση λόγω της πανδημίας ήταν αδύναμη, ενώ και η έλλειψη συντονισμού στα ταξιδιωτικά πρωτόκολλα δυσχέρανε την προσπάθεια. Κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους η Aegean πραγματοποίησε 49% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019, ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 62%. Η μέση πληρότητα πτήσεων διαμορφώθηκε σε 65,7% από 87,7%, μεταφέροντας όμως ακόμη και με αυτούς τους περιορισμούς σχεδόν 2 εκατ. επιβάτες κατά το τρίτο τρίμηνο σε 78 προορισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Με την εξέλιξη της πανδημίας και των σταδιακών εκ νέου περιορισμών, ιδιαίτερα μετά τα τέλη Αυγούστου, να καθορίζουν τον βαθμό δραστηριοποίησης του ομίλου, ο κύκλος εργασιών το τρίτο τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκε σε 155,1 εκατ. ευρώ από 512,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ οι ζημίες μετά από φόρους στα 28,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με κέρδη 90,2 εκατ. το 2019.

«Στήριξη για εθνικούς λόγους»

Από την στιγμή που έγινε γνωστό ότι η ελληνική αεροπορική εταιρία θα λάβει ενίσχυση ύψους 120 εκ. ευρώ από το κράτος υπήρξαν έντονες αντιδράσεις. Οι αντιδράσεις εδράζονται στο γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο δαπανά ένα τόσο μεγάλο ποσό για να διασώσει μία ιδιωτική εταιρεία, τη στιγμή που η χώρα έχει έλλειψη γιατρών και ΜΕΘ. «Στηρίζουμε μια μεγάλη εταιρεία, όπως είναι η Aegean, αλλά ξεκαθαρίζουμε για άλλη μια φορά την απόφαση της κυβέρνησης, ότι τη στηρίζουμε για λόγους εθνικούς» σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής. Όπως ανέφερε, «η Aegean έχει όλα τα χαρακτηριστικά του εθνικού αερομεταφορέα, καθώς έχει το 80% του πτητικού έργου στην Ελλάδα», ενώ σημείωσε ότι σε όλες τις χώρες υπάρχουν μέτρα στήριξης των αερομεταφορών. «Τι κάνουμε στην Aegean; Κρατική ενίσχυση 120 εκατ. Αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. Δηλαδή, ο ιδιώτης βάζει το χέρι στην τσέπη για 60 εκατομμύρια. Αυτό δεν έχει γίνει πουθενά. Έχει γίνει μάλλον μόνο στην Austrian, αλλά ιδιώτης εκεί είναι η Lufthansa, που είναι κρατική εταιρεία», ανέφερε ο υπουργός, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως «σε καμία άλλη χώρα δεν ζητήθηκε από ιδιώτες να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Εδώ, όμως, ζητήθηκε». Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε πως «ο κλάδος των αερομεταφορών έχει υγιείς επιχειρήσεις. Η Aegean είχε προ κρίσης επενδυτικό πλάνο ανανέωσης του στόλου της ύψους 5 δισ». Συνέχισε λέγοντας ότι το Ελληνικό Δημόσιο διασφαλίζει το δικαίωμα εξαγοράς αντί να πάρει άμεσα μετοχές και σημείωσε: «Κάνουμε, λοιπόν, το καθήκον μας και για να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός, και για να μην υπάρχουν ούτε δημόσια ούτε ιδιωτικά μονοπώλια». Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Παππάς ανέφερε: «Εξαγγείλατε ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ. ευρώ. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να αφήσει τα νησιά της χωρίς πτήσεις, αλλά δεν έχει και καμία υποχρέωση να προστατεύει ιδιοκτησίες. Θα προστατεύσει το πτητικό έργο, βεβαίως, αλλά εδώ βλέπουμε μία επαναλαμβανόμενη στήριξη προς μία εταιρεία και προκύπτει το ερώτημα για το ποια είναι τα ανταλλάγματα που λαμβάνει το Δημόσιο, ανταλλάγματα που δίνονται σε άλλες χώρες».

Ακολουθήστε το TheCaller στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

Συνέχεια στην αποκλιμάκωση των κρουσμάτων θέλουν ειδικοί και κυβέρνηση – Ξεκινά η κατάρτιση του πλάνου για τη σταδιακή άρση του lockdown, αν…

Κορονοϊός: Εκτός ελέγχου η κατάσταση στη Δράμα – Γεμάτα τα νοσοκομεία και οι ΜΕΘ (ΒΙΝΤΕΟ)

ΗΠΑ: Ο Τραμπ έκανε ακόμη ένα βήμα προς την αποδοχή της ήττας του

Η πρόταση των Ολλανδών για τον Ελλάκτωρα
Έκρηξη στις επενδύσεις logistics λόγω ηλεκτρονικού εμπορίου – Παίρνουν θέση οι μεγάλες εταιρείες
Αυξήθηκε η ζήτηση δανείων από επιχειρήσεις και νοικοκυριά στο δ’ τρίμηνο 2020
Εκτινάχθηκε το έλλειμμα στα 24,138 δισ. ευρώ κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2020 λόγω πανδημίας
Η Siemens Healthineers κινείται σε νέα κλινικά πεδία με τον μικρότερο και πιο ελαφρύ μαγνητικό τομογράφο απεικόνισης ολόκληρου του σώματος
Ανθεκτικός στα lockdowns ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων το Νοέμβριο αναφέρει έκθεση της ΕΤΕ