ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κανένα μεγάλο δημόσιο έργο δεν υπεγράφη μέσα στο 2020 με τις ελπίδες να μεταφέρονται για το 2021 κυρίως στα έργα εκείνα που θα υλοποιηθούν μέσω του Ταμείου Ανάπτυξης.
Μέσα στην τρέχουσα χρονιά ο μόνος διαγωνισμός που προχώρησε χωρίς ωστόσο η σύμβαση να έχει ακόμη υπογραφεί είναι η γραμμή 4 του μετρό, προύπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Η ανομβρία αυτή έρχεται να προστεθεί σε μία εξίσου κακή τριετία που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στον τομέα των δημοσίων έργων, (με την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων) με τους κατασκευαστές όλο αυτό το διάστημα να κάνουν λόγο για καταστροφική πολιτική που ακολουθείται στο τομέα των δημοσίων έργων, για αλλαγές που πρέπει να προχωρήσουν αλλά και με τους οικονομικούς φορείς να της χώρας να επισημαίνουν προς κάθε κατεύθυνση ότι η επανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας εν μέσω πανδημίας περνά από τον τομέα των δημοσίων έργων και ότι το πρόβλημα αυτή τη στιγμή εστιάζεται στο γεγονός ότι κανένα μεγάλο έργο δεν κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στην χώρα μας.
Μεγάλες εκπτώσεις, μπαράζ ενστάσεων και προσφυγών και πολλές συμβάσεις να βρίσκονται ακόμη μπλεγμένες στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, συνθέτουν το σκηνικό της φετινής χρονιάς με τις προσπάθειες πάντως του Υπουργείου Υποδομών να εστιάζονται στην ολοκλήρωση μεγάλων διαγωνισμών, όπως η Εγνατία Οδός, αλλά και το Flyover της Θεσσαλονίκης. Σε επίπεδο εκπτώσεων, πολλές ήταν οι περιπτώσεις που είδαμε ακόμη και από ισχυρούς κατασκευαστικούς Ομίλους να δίνουν εκπτώσεις άνω του 60%.
Να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη μελέτη που εκπόνησε ο ΣΑΤΕ, προέκυψε ότι πλήθος έργων άνω των 10 εκ., ευρώ καταλήγουν στο δημόσιο υπερκοστολογημένα μέσω συμπληρωματικών συμβάσεων, εργολαβιών σκούπα και αυξημένου χρηματοοικονομικού κόστους.
Η μελέτη βασίστηκε σε δείγμα 706 έργων που δημοπρατήθηκαν την τελευταία 15ετία και αποδεικνύει ότι ένα στα τρία έργα ανατέθηκε με έκπτωση από 40% έως 60%.
Μάλιστα αναφέρθηκε το παράδειγμα ομάδας τεσσάρων οδικών έργων προϋπολογισμού δημοπράτησης 526 εκατ. ευρώ τα οποία ανατέθηκαν με κόστος 384,2 εκατ. ευρώ. Ωστόσο μέσω δύο εργολαβιών – «σκούπα», το τελικό κόστος για το δημόσιο εκτοξεύθηκε στα 555,7 εκατ. ευρώ. Αν προστεθεί και το επιπλέον χρηματοδοτικό κόστος για το δημόσιο τότε η συνολική δαπάνη αγγίζει τα 593 εκατ.
Τέλος για καιρό παραμένουν μπλεγμένα στα αρμόδια κοινοτικά όργανα, έργα όπως ο οδικός άξονας Πάτρα Πύργος, αλλά και το βόρειο τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδος.
Πάνω από ένα χρόνο διαρκεί η αλληλογραφία της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών με την Κομισιόν για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο και ακόμη δεν διαφαίνεται φως στον ορίζοντα. Μάλιστα στην πρόσφατη έκθεση της η Κομισιόν για τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, κάνει αναφορά και στο θέμα του Θριασίου.
Όπως αναφέρεται η σύμβαση παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρου δεν ενεργοποιήθηκε μέχρι τώρα καθώς είχε επικυρωθεί από την Eλληνική Bουλή πριν λάβει τη σχετική έγκριση από τις υπηρεσίες της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής λόγω της «κρατικής ενίσχυσης που προέβλεπε».
Kαι ενώ ο φάκελος για το Θριάσιο I, όπου η κοινοπραξία Goldair-ETBA BIΠE έχει δρομολογήσει επένδυση 280 εκ. ευρώ, βρίσκεται ακόμη στις Bρυξέλλες μπλεγμένη στα γρανάζια των διευκρινήσεων, η Kομισιόν έχει ενεργοποιήσει τη διαδικασία επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων ύψους 170 εκ. ευρώ με το οποία είχαν χρηματοδοτηθεί τα έργα στο Θριάσιο II καθώς δεν τηρήθηκε η δέσμευση για παραχώρηση της διαχείρισης σε ιδιώτες. Για τη νέα χρονιά, τα βλέμματα όλων στρέφονται στα έργα που αναμένεται να υλοποιηθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και αφορούν μεταξύ άλλων την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, την ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η υποθαλάσσια ζέυξη Σαλαμίνας Περάματος ένα έργο ύψους 450 εκατ. ευρώ.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν προταθεί να ενταχθούν και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού (προς Ραφήνα αλλά και η επέκταση της δυτικής περιφερειακής οδού Υμμητού έως και τη Βουλιαγμένη). Τέλος ενα ακόμη μεγάλο έργο που προωθείται είναι ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακκαβιά, συνολικού ύψους 350 εκατ ευρώ και μήκους περίπου 74χλμ.
Ακολουθήστε το TheCaller στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Στη Βουλγαρία μετέφεραν τα εμβόλια σε φορτηγό για λουκάνικα και τα αποθήκευσαν σε ψυγεία 40ετίας
Ροή Ειδήσεων
29/03/2024 | 17:42
Θεσσαλονίκη: Καταδικάστηκε 49χρονος ΑμεΑ για γενετήσιες πράξεις με ανήλικη έναντι αμοιβής
29/03/2024 | 17:23
Στέλιος Λεγάκης: «Από τη στιγμή που έγινα πατέρας μαθαίνω κάτι καινούργιο κάθε μέρα»
29/03/2024 | 17:17
«Τουρισμός για όλους 2024»: Έως τις 8 Απριλίου η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για το πρόγραμμα
29/03/2024 | 16:40
Αύξηση κατώτατου μισθού: Φτάνει τα 1.079 ευρώ – Ποια επιδόματα αυξάνονται τον Απρίλιο
29/03/2024 | 16:26
Πρόγραμμα δράσης του Δήμου Αθηναίων για την πρόληψη και αντιμετώπιση σεξουαλικής παρενόχλησης σε εργασιακό χώρο
29/03/2024 | 16:22
«Lapis Lazuli»: Η νέα ιδιότυπη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη έρχεται στην Στέγη
28/03/2024 | 08:25
Μαριάνθη Κάσδαγλη: «Μετά το Survivor έπεσα θύμα χάκερ και έχασα όλα μου τα χρήματα»
28/03/2024 | 09:27
Διονύσης Ατζαράκης για Χαρούλα Αλεξίου: «Η χιουμοριστική μας συνεργασία ήταν ιδέα του γιου της»
28/03/2024 | 12:37
Το «αντίο» του Παύλου Γερουλάνου στον Μιχάλη Χαραλαμπίδη: «Βαθιά δημοκράτης, ουσιαστικός σοσιαλιστής, ο Ανδρέας τον άκουγε, το κίνημα τον σεβόταν»
28/03/2024 | 11:30