Αθήνα

2 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Ξυλοδαρμός στο Μετρό: «Τα παιδιά μου είναι διαμάντια», λέει ο πατέρας – Οι διάλογοι που «καίνε» τον ειδικό φρουρό

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στον αέρα o Χριστουγενιάτικος τζίρος στο εμπόριο – Πιέζουν οι αλυσίδες για άνοιγμα των καταστημάτων

Τι αναμένεται στην Ελλάδα για την Black Friday

Δείτε επίσης

Lockdown: Γεωργιάδης για την εστίαση – «Δύσκολο να ανοίξει τα Χριστούγεννα»
Ένα… σύστριγγλο για τη Βουλή!

Το δύσκολο στοίχημα του χριστουγεννιάτικου τζίρου της αγοράς, το οποίο πέρυσι άγγιξε τα 3,5 δισ. ευρώ καλείται να επιλύσει η κυβέρνηση με τις επιχειρήσεις να πιέζουν για άνοιγμα των καταστημάτων, από τη μία και από την άλλη, το αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο που έχει προκαλέσει τον έντονο προβληματισμό για το αν μπορούν τα καταστήματα να ανεβάσουν ρολά, τουλάχιστον στις 15 με 20 Δεκεμβρίου με βάση και το τελευταίο σενάριο.

Όσο πλησιάζουν οι ημέρες για τις γιορτές των Χριστουγέννων τόσο αυξάνονται οι πιέσεις από τις επιχειρήσεις για να ανοίξουν τα καταστήματα, αφού ο χριστουγεννιάτικος τζίρος αποτελεί το 15% έως και 30% του ετήσιου τζίρου τους.

Ωστόσο η ανεξέλεγκτη εξάπλωση του κορονοιού, δημιουργεί τις πρώτες ρωγμές στα κυβερνητικά σχέδια που στόχευσαν στο άνοιγμα της αγοράς προκειμένου να περισωθεί κάτι από την αγορά του λιανεμπορίου, το οποίο από τις αρχές του έτους καταγράφει πτώση άνω του 50%.

Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Δεκέμβριο οι πωλήσεις στο εμπόριο κινήθηκε κοντά στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2018, πολύ μακριά από τα επίπεδα του 2009, όταν ο τζίρος του Δεκεμβρίου έφτανε τα 5,4 δισ. ευρώ.

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η σωρευτική μείωση του τζίρου του Δεκεμβρίου τα τελευταία δέκα χρόνια υπολογίζεται σε 35%, που μεταφράζεται σε απώλειες 2 δισ. ευρώ.

Το πρόβλημα που δημιουργείται ωστόσο στην αγορά είναι και πρακτικό. Μία, μία οι αλυσίδες έχουν αρχίσει να κατεβάζουν ρολά στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα αφού δεν μπορούν πλέον να εξυπηρετήσουν τον όγκο των παραγγελιών που δέχονται, ενώ λόγω της κατάσταση που επικρατεί δεν έχουν αρκετά αποθέματα για να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές τους.

Έτσι ενώ πλησιάζουν οι γιορτές και η ζήτηση αυξάνεται, τόσο η Jumbo όσο και η αλυσίδα επίπλων Jysk ανακοίνωσαν την αναστολή του διαδικτυακού τους καταστήματος, ενώ μέσα στις επόμενες ημέρες πρόκειται να κάνει το ίδιο σύμφωνα με πληροφορίες και η αλυσίδα Mουστάκας, καθώς και άλλες μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών.

Επίσης ένα ακόμη ανησυχητικό που έχει προκύψει από τις αγορές που κάνουν online οι καταναλωτές στο δεύτερο lockdown είναι το κόστος της μέσης απόδειξης το οποίο σε σχέση με τις αγορές του περασμένου Μαρτίου είναι μειωμένο κατά 20%, γεγονός που δείχνει την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος του ελληνικού νοικοκυριού τους τελευταίους μήνες, λόγω των επιπτώσεων που έχει φέρει η πανδημία.

Οι πιέσεις που ασκούνται για άνοιγμα των καταστημάτων ενόψει γιορτών δεν αφορά μόνο την Ελλάδα.

Σε όλη την Ευρώπη οι λιανεμπορικές αλυσίδες πιέζουν για άνοιγμα των καταστημάτων τους ενώ όπως δήλωσε στους Fianacial Times ο γενικός διευθυντής της Eurocommerce, Κρίστιαν Βερσιούρεν, oι μικρές επιχειρήσεις του λιανεμπορίου θα βρεθούν μπροστά σε ένα αγώνα επιβίωσης σε περίπτωση που παραταθεί η περίοδος των lockdown, τονίζοντας ότι υπάρχουν προβλέψεις ότι το 30% των καταστημάτων εμπορίας ενδυμάτων, τα οποία βασίζονται κυρίως στην περίοδο των Χριστουγέννων, δεν θα ανοίξουν ξανά.

Στη Γαλλία επίσης η Amazon υπέκυψε τελικά την περασμένη εβδομάδα στις πιέσεις της κυβέρνησης να αναβάλει τις εκπτώσεις της Black Friday για μία εβδομάδα, με σκοπό να βοηθήσει τους καταστηματάρχες της χώρας που παλεύουν με τις επιπτώσεις του lockdown.

Τι αναμένεται στην Ελλάδα για την Black Friday

Στην Ελλάδα η διεξαγωγή της Black Friday έχει προγραμματιστεί 27 Νοεμβρίου και σύμφωνα από το Υπουργείο Οικονομικών έχει αποφασιστεί να διεξαχθεί κανονικά.

Όπως δήλωσε ο Γενικός Γραμματέαςας Εμπορίας και Προστασίας Καταναλωτή, Πάνος Σταμπουλίδης για το λόγο που δεν παρεμβαίνει η κυβέρνηση για να μετεθεί η Black Friday ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι «η Βlack Friday αποτελεί εμπορική πρωτοβουλία των εμπόρων όχι μόνο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό για την οποία δεν υπάρχει σχετική νομοθετική πρόνοια. Δηλαδή ενώ για τις εκπτώσεις (χειμερινές, θερινές και ενδιάμεσες) υπάρχει ξεκάθαρο νομοθετικό πλαίσιο, για την Black Friday δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Στην Ελλάδα για φέτος ο ηλεκτρονικός τζίρος της Black Friday κινείται στα επίπεδα των 300 εκατ. ευρώ, ωστόσο ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι η πλειονότητα των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει σε αγορές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 850 ατόμων την περίοδο 2 έως 3 Νοεμβρίου 2020, δηλαδή πριν από την απαγόρευση λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων του λιανεμπορίου, προκύπτει ότι η φετινή αγορά της Black Friday αφορά περιορισμένο κοινό, με την πλειονότητα των σχεδιαζόμενων αγορών να είναι μέσω διαδικτύου και μέση δαπάνη τα 140 ευρώ.

Αναλυτικότερα, το 73% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι δεν σχεδιάζει να αγοράσει τη φετινή Black Friday. Από το υπόλοιπο 27%, το 18% (περίπου τα 2/3) σκοπεύει να κάνει τις αγορές τους ούτως ή άλλως και πριν την απαγόρευση από ηλεκτρονικά καταστήματα μέσω διαδικτύου, ενώ το 8% σκόπευε να κάνει τις αγορές του μέσω φυσικών καταστημάτων, η πλειονότητα των οποίων είναι πλέον κλειστά. Αυτή η μέτρηση αντιστοιχεί σε περίπου 2,3 εκατ. καταναλωτές, που εκτιμούν ότι θα πραγματοποιήσουν αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η οποία τα τελευταία χρόνια είθισται να διαρκεί αρκετές ημέρες.

Όσον αφορά τη μέση δαπάνη, εκτιμάται ότι αυτά τα 2 εκατ. καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν περίπου αγορές αξίας 140 ευρώ κατά μέσο όρο. Το 32% εκτιμά ότι θα κάνει αγορές μέχρι 50 ευρώ, το 27% από 51 έως 100 ευρώ, ενώ ένα 9% θα κάνει μεγάλες αγορές άνω των 500 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι αναβάλλουν σημαντικές οικιακές ανάγκες μέχρι να επιτύχουν σημαντικές προσφορές.

Ακολουθήστε το TheCaller στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

Εβδομάδα συζητήσεων για “‘άνοιγμα” της οικονομίας, αλλά μόνον εάν το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα – Εντείνονται η πίεση στις ΜΕΘ και οι απώλειες

Κορονοϊός – Θεσσαλονίκη: Κινητή υγειονομική μονάδα εκτάκτων αναγκών στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο

Κορονοϊός: «Φονικός» Νοέμβριος με 1.004 νεκρούς – 211 μέσα στο Σαββατοκύριακο

Tράπεζες: Στροφή στον μικρο-δανεισμό σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για αναθέρμανση της οικονομίας
Η Τράπεζα Πειραιώς συνεχίζει να στηρίζει τους πελάτες της που πλήττονται από την πανδημία με νέο πρόγραμμα σταδιακών καταβολών
Αρνητικά μηνύματα για την οικονομία με -10,4% ανάπτυξη για το α’ τρίμηνο  2021 
Η EY Ελλάδος αποκτά το Συμβουλευτικό Τμήμα της Convert Group
Ερημώνεται το κέντρο – Δεκάδες άδεια καταστήματα σε κεντρικούς δρόμους
Στουρνάρας: «Κόκκινα» δάνεια ύψους 8-10 δισ. ευρώ θα αφήσει πίσω η κρίση της πανδημίας του κορονοϊού