Αθήνα

 

24 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

screenshot 30
Ο Φώτης Σεργουλόπουλος σε Μιχάλη Ιατρόπουλο για τους γκέι: «Έχεις μετανιώσει για αυτό που είπες;»

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βόμβα» ΔΝΤ: Κόψτε αφορολόγητο και συντάξεις αλλιώς κινδυνεύει η συμφωνία για το χρέος

Σαφέστατη προειδοποίηση ότι «οποιαδήποτε καθυστέρηση» στις μεταρρυθμίσεις της περικοπής του αφορολογήτου και των συντάξεων «θα υπονόμευε σοβαρά την αξιοπιστία των παραδοχών στις οποίες βασίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που συμφωνήθηκαν με τους Ευρωπαίους εταίρους» στο Eurogoup της 22ας Ιουνίου, απηύθυνε το ΔΝΤ.

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την ολοκλήρωση της αποστολής του στην Αθήνα για τη σύνταξη της έκθεσης που γίνεται με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του, το Ταμείο αναφέρει ότι θεωρεί δεδομένη την περικοπή συντάξεων το 2019 και του αφορολόγητου το 2020 για να διατεθούν τα αντίμετρα κάθε έτους.

Αλλά και ο επικεφαλής της αποστολής του Ταμείου στην Αθήνα Πίτερ Ντόλμαν, μιλώντας σήμερα στην Αθήνα, κατέστησε σαφές για το ίδιο θέμα ότι “η κυβέρνηση ήταν ξεκάθαρη ότι θα προχωρήσει” στην μείωση των συντάξεων από το 2019. Ξεκαθάρισε επίσης ότι η εφαρμογή των περικοπών σε αφορολόγητο και συντάξεις είναι σημαντικές και ως ένα μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το πού θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.

Ξεχωριστά, ο αξιωματούχος εκτίμησε ότι μετά το 2025 είναι επιτεύξιμα πιο χαμηλά πλεονάσματα, στο 1,5% του ΑΕΠ αντί για το αισιόδοξο 2,2% του ΑΕΠ που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προανήγγειλε για τις αρχές Αυγούστου την έκδοση της δικής του έκθεσης βιωσιμότητας για το χρέος (DSA).

Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην ανακοίνωσή του

Στη δήλωσή του το Ταμείο προειδοποιεί ότι “οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα επεκτατικά μέτρα, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί (αντίμετρα), προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι”.

Για το χρέος αναφέρει ότι δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωσή του. Καλωσορίζει τις δεσμεύσεις για νέες αποφάσεις αναφορικά με το χρέος. Ωστόσο, τονίζει ότι θα πρέπει να βασισθούν σε ρεαλιστικές παραδοχές για τα “εξαιρετικά” υψηλά σήμερα πρωτογενή πλεονάσματα.

Καταμετρά σειρά κινδύνων και απευθύνει αυστηρές συστάσεις για επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων σε NPLs και NPEs αλλά και για προσεκτική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.

Στο πεδίο του εργασιακού βάζει βέτο στην επαναφορά της επεκτασιμότητας και της υπερίσχυσης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων και κάνει σαφές ότι όποια παρέμβαση γίνει στον βασικό μισθό θα πρέπει να είναι λελογισμένη και σε ευθυγράμμιση με την παραγωγικότητα.

Κριτική ασκεί και για την αργή υλοποίηση των παρεμβάσεων στην αγορά προϊόντος και για την υστέρηση της χώρας στους δείκτες παραγωγικότητας. Συστήνει επίσης περαιτέρω ενίσχυση του δημοσίου αλλά και του δικαστικού συστήματος.

Αιχμές αφήνει για την προστασία των ανεξάρτητων αρχών και των στελεχών τους με έμμεση αναφορά στο θέμα της ΕΛΣΤΑΤ, συνδέοντάς τα με την αξιοπιστία για τα δημόσια οικονομικά.

Το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει ότι περιγράφει τα προκαταρκτικά πορίσματα τη αποστολής που έγινε στην βάση του άρθρου IV και ότι οι (ελληνικές) αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης.

Με βάση τα προκαταρκτικά πορίσματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα καταρτίσει μια έκθεση η οποία θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ το οποίο θα συνεδριάσει τέλη Ιουλίου για τη λήψη απόφασης.

Αναφέρει ότι “η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις”. Αναμένει ανάπτυξη κατά 2.0% φέτος και κατά 2,4% το 2019. Επισημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως το 2023 με κόστος στην ανάπτυξη, ωστόσο θεωρεί ιδιαίτερα φιλόδοξη την επίτευξη πλεονασμάτων 2.2% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.

Οι δηλώσεις του Πίτερ Ντόλμαν

Ο Ντόλμαν ξεκαθάρισε πως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα επισκέπτεται την Ελλάδα κάθε έξι μήνες για την σύνταξη των εκθέσεων του ή κάθε φορά που επισκέπτονται για αξιολόγηση τη χώρα μας οι ευρωπαϊκοί θεσμοί.

Όπως εκτίμησε η Ελλάδα θα είναι σε μετα- προγραμματική εποπτεία από το ΔΝΤ έως το τέλος του 2022, καθώς θα απαιτηθεί μια περίπου τετραετία για να αποπληρωθεί το μεγαλύτερος μέρος των δανείων του οργανισμού από την Ελλάδα (η πλήρης εξόφληση θα γίνει το 2024).

Το στέλεχος του ΔΝΤ σημείωσε πως η Ελλάδα αντιμετωπίζει προκλήσεις και κινδύνους και πως θα πρέπει να επιδιώκει την συνέχιση των μεταρρυθμίσεων.

Όπως είπε το ΔΝΤ αναμένει ανάπτυξη 2% εφέτος και 2,4% το 2019, ωστόσο ξεκαθάρισε πως μακροπρόθεσμα η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 1%.

«Η γήρανση του πληθυσμού της Ελλάδος επιβραδύνει την οικονομία. Το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδος είναι μια δύσκολη πρόκληση», είπε.

Στην ίδια βάση ξεκαθάρισε πως το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%  του ΑΕΠ θα κοστίσει σε ανάπτυξη, ενώ χαρακτήρισε υψηλό και το μακροπρόθεσμο στόχο για πλεόνασμα 2,2%.

«Ένας στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% είναι πιο άνετος για την Ελλάδα. Λίγες χώρες έχουν πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% για περισσότερα από 10 χρόνια. Είναι μεγάλη πρόκληση», σημείωσε.

Για το ζήτημα του χρέους ο κ. Ντόλμαν τόνισε πως η ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα δημοσιευθεί από το Ταμείο έως τις αρχές Αυγούστου.

Αν και ρωτήθηκε απέφυγε να προσδιορίσει τον ορίζοντα που το Ταμείο θεωρεί ότι το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο, λέγοντας ότι η απόφαση του Eurogroup αναφέρει ότι μετά το 2032 θα πρέπει να επανεξεταστεί το ζήτημα της βιωσιμότητας.

«Το προσωπικό του Ταμείου ανησυχεί ότι αυτή η βελτίωση στους δείκτες του χρέους μπορεί να διατηρηθεί μακροπρόθεσμα μόνο υπό φαινομενικά πολύ φιλόδοξες παραδοχές για την αύξηση του ΑΕΠ και την ικανότητα της Ελλάδας να επιτύχει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα», ανέφερε.

Πάντως ανέφερε πως ο συνδυασμός παραγόντων,δηλαδή το μεγάλο ταμειακό μαξιλάρι και τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους θα οδηγήσουν σε μείωση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ και σε μια διατηρήσιμη έξοδο στις αγορές σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.

«Οι αγορές είναι ανοιχτές για την Ελλάδα», είπε και προσέθεσε πως οι αγορές θα πούνε τι είναι ιδανικό για εκείνες και όχι το ΔΝΤ.

Για την δύναμη του ΔΝΤ να επιβάλλει τις θέσεις τους στην ελληνική κυβέρνηση απάντησε διπλωματικά ξεκαθαρίζοντας πως το Ταμείο δίνει τις συμβουλές του, αλλά την ίδια ώρα δίνει και χώρο στην κυβέρνηση για να πει τις απόψεις της.

Στη βάση αυτή τόνισε πως θα είναι ένα πολύ σημαντικό σινιάλο για τις προθέσεις της κυβέρνησης η εφαρμογή της μείωσης των συντάξεων το 2019 και της περικοπής του αφορολόγητου το 2020.

«Οι αρχές μας είπαν ότι θα προχωρήσουν σε αυτό χωρίς καμία αμφισημία», ξεκαθάρισε.

Ειδικά για τις συντάξεις ανέφερε πως η μείωση 1% του ΑΕΠ που θα προκύψει από τον επανυπολογισμό θα χρηματοδοτήσει και τα θετικά μέτρα ύψους 1% του ΑΕΠ.

Για τα εργασιακά τόνισε ότι το ΔΝΤ αντιμετωπίζει με προβληματισμό την πρόθεση της κυβέρνησης για αλλαγές στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Αναφερόμενος στους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσει η Ελλάδα μεσοπρόθεσμα κατονόμασε την σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής διεθνώς, την αποσταθεροποίηση των αγορών (λόγω Ιταλίας), αλλά και τους κινδύνους από τις εντάσεις στο διεθνές εμπόριο. Παράλληλα, αναφέρθηκε στους κινδύνους που σχετίζονται με την μεταρρυθμιστική κόπωση και με την υπαναχώρηση από τις μεταρρυθμίσεις λόγω του εκλογικού κύκλου.

Για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ανέφερε πως πρέπει να υπάρξει ταχεία μείωση των κόκκινων δανείων ωστόσο δεν ζήτησε νέα ανακεφαλαιοποίηση.

«Οι τράπεζες πέρασαν ένα σημαντικό εμπόδιο με τα stress test.Δεχόμαστε το αποτέλεσμα του stress test αλλά πρέπει να σχηματιστούν κεφαλαιακά αποθέματα κάτι που επιβάλλει και το νέο λογιστικό πρότυπο IRFS 9», είπε σχετικά.

Aναλυτικά η δήλωση συμπερασμάτων του ΔΝΤ

Μια Δήλωση Συμπερασμάτων περιγράφει τα πρώτα ευρήματα του προσωπικού του ΔΝΤ στο τέλος μιας επίσημης επίσκεψης (ή “αποστολής”), στις περισσότερες περιπτώσεις σε μια χώρα-μέλος. Οι αποστολές αναλαμβάνονται ως μέρος τακτικών (συνήθως ετήσιων) διαβουλεύσεων κατά το Άρθρο 4 των Άρθρων της Συμφωνίας του ΔΝΤ, στο πλαίσιο ενός αιτήματος για τη χρήση πόρων του ΔΝΤ (δανεισμός από το ΔΝΤ), ως μέρος των συζητήσεων στο πλαίσιο προγραμμάτων που παρακολουθούνται από το προσωπικό ή ως μέρος άλλου τύπου παρακολούθησης οικονομικών εξελίξεων από το προσωπικό.

Οι αρχές έχουν συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης. Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτή τη δήλωση είναι αυτές του προσωπικού του ΔΝΤ και δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τις απόψεις του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ. Με βάση τα πρώτα ευρήματα αυτής της αποστολής, το προσωπικό θα ετοιμάσει μια έκθεση η οποία, εφόσον εγκριθεί από τη διοίκηση, θα παρουσιαστεί στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ για συζήτηση και απόφαση.

Η Ελλάδα έχει πετύχει πολλά, αλλά βρίσκεται ακόμη αντιμέτωπη με πολλές προκλήσεις. Η Ελλάδα θα βγει από την περίοδο του προγράμματος έχοντας σε μεγάλο βαθμό εξαλείψει μακροοικονομικές ανισορροπίες. Μερικές σημαντικές μεταρρυθμίσεις έχουν εφαρμοστεί, η ανάπτυξη επέστρεψε, η ανεργία υποχωρεί (αν και είναι ακόμη πολύ υψηλή) και το προσφάτως συμφωνημένο πακέτο για την ελάφρυση του χρέους θα εξασφαλίσει την μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα. Όμως σημαντικές παρακαταθήκες της κρίσης και μια ατζέντα μεταρρυθμίσεων που δεν έχει ολοκληρωθεί εμποδίζουν ακόμη την ταχύτερη ανάπτυξη, ενώ η συμμετοχή ως μέλος στην νομισματική ένωση και οι στόχοι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων περιορίζουν τις επιλογές πολιτικής. Η ενίσχυση της ανάπτυξης και του επιπέδου διαβίωσης συνεπώς θα εξαρτηθεί από την βελτίωση του δημοσιονομικού μείγματος πολιτικής, από την επιδιόρθωση των οικονομικών ισολογισμών στον χρηματοπιστωτικό τομέα, από την περαιτέρω απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και από την ενδυνάμωση της αποδοτικότητας και της διακυβέρνησης στον δημόσιο τομέα.

  1. Η ανάπτυξη επέστρεψε στην Ελλάδα, με τη βοήθεια μιας εντυπωσιακής προσπάθειας μακροοικονομικής σταθεροποίησης, δομικών μεταρρυθμίσεων και ενός βελτιωμένου εξωτερικού περιβάλλοντος. Η Ελλάδα αξίζει να λάβει αναγνώριση για σημαντικές προσαρμογές στο δημοσιονομικό τομέα και στον τομέα του ισοζυγίου των Τρεχουσών Συναλλαγών και για την εφαρμογή μερικών βασικών δομικών μεταρρυθμίσεων τα τελευταία χρόνια. Αυτές οι προσπάθειες, σε συνδυασμό με την σημαντική Ευρωπαϊκή υποστήριξη και ένα περισσότερο ευνοϊκό εξωτερικό περιβάλλον, επέτρεψαν την επιστροφή στην ανάπτυξη, με το πραγματικό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 1.4 τοις εκατό το 2017 και να αναμένεται να αυξηθεί κατά 2 τοις εκατό την τρέχουσα χρονιά και κατά 2.4 τοις εκατό το 2019. Καθώς το παραγωγικό κενό κλείνει, η ανεργία αναμένεται να πέσει από περίπου 20 τοις εκατό την τρέχουσα χρόνια σε περίπου 14 τοις εκατό μέχρι το 2023. Οι εξωτερικοί και εγχώριοι κίνδυνοι είναι σημαντικοί και συμπεριλαμβάνουν την επιβράδυνση της ανάπτυξης των εμπορικών εταίρων, τις πιο περιοριστικές παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, την αστάθεια στην περιοχή, το εγχώριο πολιτικό ημερολόγιο και την μεταρρυθμιστική κόπωση.
  2. Η ελάφρυνση χρέους η οποία συμφωνήθηκε πρόσφατα με τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας έχει βελτιώσει σε σημαντικό βαθμό τη βιωσιμότητα του χρέους μεσοπρόθεσμα, αλλά οι περισσότερο μακροπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Η επέκταση των ωριμάνσεων κατά 10 χρόνια και άλλα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους, σε συνδυασμό με ένα μεγάλο μαξιλάρι ρευστότητας, θα εξασφαλίσουν μια σταθερή μείωση στο χρέος και τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες ως ποσοστό του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και αυτό θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τις προοπτικές ώστε η Ελλάδα να διατηρήσει την πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τις αγορές μεσοπρόθεσμα. Το προσωπικό, εντούτοις, ανησυχεί ότι αυτή η βελτίωση στους δείκτες του χρέους μπορεί να διατηρηθεί περισσότερο μακροπρόθεσμα μόνο υπό φαινομενικά πολύ φιλόδοξες παραδοχές αναφορικά με την αύξηση του ΑΕΠ και την ικανότητα της Ελλάδας να επιτύχει υψηλά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα, γεγονός που υποδεικνύει ότι θα ήταν δύσκολο να διατηρηθεί πρόσβαση στις αγορές περισσότερο μακροπρόθεσμα χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους. Υπό αυτό το πρίσμα, το προσωπικό καλωσορίζει τη δέσμευση των Ευρωπαίων εταίρων να παρέχουν επιπρόσθετη ελάφρυνση εάν χρειαστεί, αλλά πιστεύει πως είναι κρίσιμης σημασίας οποιαδήποτε τέτοια πρόσθετη ελάφρυνση να στηρίζεται σε ρεαλιστικές παραδοχές, ιδιαίτερα σχετικά με την ικανότητα της Ελλάδας να διατηρεί ιδιαίτερα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα.
  3. Περαιτέρω προσπάθειες χρειάζονται ώστε να ξεπεραστούν οι παρακαταθήκες της κρίσης και να ενισχυθεί η παραγωγικότητα, η ανταγωνιστικότητα και η κοινωνική ενσωμάτωση. Οι μακροοικονομικές ανισορροπίες έχουν σε μεγάλο βαθμό εξαλειφθεί, αλλά το υψηλό δημόσιο χρέος, οι αδύναμοι ισολογισμοί των τραπεζών και του υπόλοιπου ιδιωτικού τομέα, οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου και το μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο βαραίνουν τις προοπτικές ανάπτυξης και η πρόοδος αναφορικά με βασικές μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό τομέα και στην αγορά έχει μείνει πίσω. Η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες ώστε να επιτύχει διατηρήσιμη υψηλή ανάπτυξη και να εξασφαλίσει ανταγωνιστικότητα εντός της Ευρωζώνης, υποστηρίζοντας παράλληλα αυτούς που έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη για προστασία. Η αναπτυξιακή στρατηγική των αρχών περιέχει υποσχόμενα στοιχεία υπό αυτό το πρίσμα και η περαιτέρω αξιολόγηση κενών, η συνέχεια με τις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις και η εφαρμογή θα είναι κρίσιμης σημασίας.
  4. Είναι προτεραιότητα να ισορροπηθεί εκ νέου το δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής με έναν τρόπο φιλικό προς την ανάπτυξη. Η επίτευξη του υψηλού 3.5 τοις εκατό του ΑΕΠ στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος για την περίοδο 2018-2022 που έχει συμφωνηθεί με τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς θα απαιτήσει υψηλή φορολογία και θα περιορίσει την κοινωνική δαπάνη και τις επενδύσεις. Για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς παράλληλα με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, οι αρχές θα πρέπει να στοχεύσουν σε δημοσιονομικά ουδέτερες βελτιώσεις στο δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής, αρχίζοντας με το ήδη νομοθετημένο δημοσιονομικό πακέτο για το 2019-2020. Το 2019, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει με σχεδιασμένες αυξήσεις στην στοχευμένη κοινωνική προστασία και στην επενδυτική δαπάνη, με χρηματοδότηση που θα προέρχεται από εξοικονομήσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Το 2020, θα πρέπει να μειώσει τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές ενώ παράλληλα θα πρέπει να διευρύνει τη φορολογική βάση του φόρου εισοδήματος με έναν δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Αυτά τα μέτρα, υποστηριζόμενα από μεταρρυθμίσεις στο δημοσιονομικό-δομικό τομέα με σκοπό την ενίσχυση της αποδοτικότητας και της εφαρμογής, θα βοηθήσουν στη μείωση των ποσοστών φτώχειας και των οικονομικών στρεβλώσεων και θα στηρίξουν την ανάπτυξη. Οποιαδήποτε καθυστέρηση σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις θα υπέσκαπτε σε σημαντικό βαθμό την αξιοπιστία των παραδοχών των μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους που έχουν συμφωνηθεί με τους Ευρωπαίους εταίρους. Οι αρχές θα πρέπει να είναι προσεκτικές αναφορικά με την υιοθέτηση μονίμων επεκτατικών μέτρων πέρα από αυτά που έχουν ήδη νομοθετηθεί προκειμένου να αποφευχθεί η διακινδύνευση των δημοσιονομικών τους στόχων.

5.Η αναβίωση της πιστωτικής δυνατότητας των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης των πολύ υψηλών μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs), είναι κρίσιμης σημασίας για την υποστήριξη της οικονομίας. Σημαντικές νομικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την μείωση των NPEs έχουν υιοθετηθεί και έχουν γίνει βήματα για την ανάπτυξη μιας δευτερογενούς αγοράς NPEs αλλά περαιτέρω προσπάθειες εφαρμογής είναι απαραίτητες για να παγιωθούν . Για την επιτάχυνση της εξυγίανσης των ισολογισμών των τραπεζών χρειάζονται περισσότερο φιλόδοξοι στόχοι μείωσης των NPEs, προληπτική δημιουργία κεφαλαιακών μαξιλαριών, περαιτέρω βήματα για την άμβλυνση των κινδύνων ρευστότητας και χρηματοδότησης και πιο ισχυρή εσωτερική τραπεζική διακυβέρνηση. Οι εναπομείναντες περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων πρέπει να αρθούν κατά τρόπο συνετό με βάση τον συμφωνημένο οδικό χάρτη, με το ρυθμό που υπαγορεύουν οι συνθήκες στους τομείς της οικονομίας και των τραπεζών αλλά και το επίπεδο της εμπιστοσύνης των καταθετών.

  1. Περαιτέρω μεταρρυθμίσεις θα ενίσχυαν την παραγωγικότητα και τη συμμετοχή στο εργατικό δυναμικό. Η πρόοδος στη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων ήταν ανομοιόμορφη και σε κάποιους τομείς αργή, με την Ελλάδα να βρίσκεται ακόμη πίσω σε σχέση άλλες Ευρωπαϊκές χώρες με βάση αρκετούς δείκτες ανταγωνιστικότητας. Προηγούμενες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας συνεισέφεραν στην ανάκτηση της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας αλλά η νομοθεσία που θα εισάγει εκ νέου την επεκτασιμότητα και τους ευνοϊκότερους όρους των συλλογικών συμβάσεων αρχίζοντας από αργότερα φέτος διακινδυνεύει να αναιρέσει όσα κερδήθηκαν. Το προσωπικό του Ταμείου παροτρύνει με σθένος τις αρχές να μην αναστρέψουν αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Οποιαδήποτε προσαρμογή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να είναι συνετή και να εναρμονίζεται με κέρδη σε ανταγωνιστικότητα με στόχο να διατηρηθεί η δυναμική της ανάκτησης της απασχόλησης και να αποφευχθεί οποιαδήποτε απώλεια ανταγωνιστικότητας. Η βελτίωση στην εφαρμογή και η καλύτερη στόχευση των ενεργών πολιτικών απασχόλησης θα βοηθούσαν στην επανένταξη των μακροχρόνια ανέργων στην αγορά εργασίας.
  2. Η αποδοτικότητα του δημοσίου τομέα και η διακυβέρνηση χρήζουν περαιτέρω ενίσχυσης και η ανεξαρτησία της στατιστικής αρχής θα πρέπει να προστατευτεί. Παρά την κάποια σημαντική (αλλά ανομοιόμορφη) πρόοδο, προσπάθειες χρειάζονται για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων θεσμών, την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και της νοοτροπίας πληρωμής και για τη βελτίωση των διαδικασιών αδειοδότησης. της ταμειακής διαχείρισης, των προμηθείων και των πρακτικών αναφοράς. Ένας περισσότερο αποδοτικός δικαστικός κλάδος είναι απαραίτητος για την επιτυχία των νομικών μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς. Η βελτίωση της διακυβέρνησης και της ανεξαρτησίας των δημόσιων θεσμών, συμπεριλαμβανομένης της επαρκούς προστασίας των αξιωματούχων- όπως αυτών που είναι υπεύθυνοι για τις στατιστικές εκθέσεις- είναι απαραίτητη για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στα δημόσια οικονομικά και για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των δεδομένων.
  3. Καθώς εξέρχεται από την εποχή των προγραμμάτων, η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρήσει τη δυναμική προς τα εμπρός και να συνεχίσει να επιδιώκει πολιτικές που υποστηρίζουν την ευημερία και την συμπερίληψη. Η Ελλάδα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο χάρη στις τεράστιες προσπάθειες κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων προσαρμογής. Οι Ευρωπαίοι εταίροι έχουν επιδείξει την υποστήριξή τους με την παροχή περαιτέρω δανεισμού και πρόσθετης ελάφρυνσης του χρέους. Η Eλλάδα θα πρέπει τώρα να παγιώσει και να επεκτείνει την επιτυχία της με το να αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα τις προκλήσεις που παραμένουν.

Η αποστολή εκφράζει την ευγνωμοσύνη της απέναντι στις αρχές για τη φιλοξενία και τις εποικοδομητικές συζητήσεις».

Ροή Ειδήσεων

dimitris papanotas 090424

18/04/2024 | 15:30

Η πρώτη αντίδραση του Δημήτρη Παπανώτα: «Πρόκειται για προσωπική προσβολή»

18/04/2024 | 15:26

Μητσοτάκης για το επίδομα μητρότητας που λαμβάνουν και οι μη μισθωτές μητέρες: Ακόμα μία δέσμευσή μας γίνεται πραγματικότητα

18/04/2024 | 15:23

Νίσυρος: ΕΔΕ και αναστολή καθηκόντων για τον 50χρονο αρχαιοφύλακα που καταγγέλθηκε για ασέλγεια παιδιού
doro pasxa 1903

18/04/2024 | 15:20

Επιθεώρηση Εργασίας: Τι ισχύει για το Δώρο Πάσχα των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα

18/04/2024 | 15:15

Τουρκία: Μονομερής ενέργεια τα θαλάσσια πάρκα της Ελλάδας

18/04/2024 | 15:01

Συλλυπητήρια ανακοίνωση της ΚΑΕ Ολυμπιακός για τον θάνατο του πατέρα του Αταμάν
papanotas syrizaps

18/04/2024 | 14:59

Εκτός του ευρωψηφοδελτίου του ΣΥΡΙΖΑ ο Δημήτρης Παπανώτας μετά το σάλο για τις δηλώσεις του

18/04/2024 | 14:44

Κασσελάκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι το κόμμα που μπορεί να διεκδικήσει τα περισσότερα για την Ελλάδα

18/04/2024 | 14:40

Να ελεγχθούν για ανθρωποκτονία διά παραλείψεως οι αστυνομικοί, ζητούν οι συνήγοροι της οικογένειας της Κυριακής Γρίβα
giorgos papandreou 200823

18/04/2024 | 14:28

Γ.Παπανδρέου: Είναι ζήτημα ζωτικής σημασίας το να μπορέσουμε να αναζωογονήσουμε τα δημοκρατικά μας συστήματα

18/04/2024 | 14:24

Βουλγαράκη για Ιωαννίδη: «Είναι πολύ αναστατωμένος, θα κινηθεί νομικά»

18/04/2024 | 14:13

Ελεονώρα Μελέτη: «Ραντεβού τον Σεπτέμβρη σίγουρα»

18/04/2024 | 14:05

Συναγερμός στη Θεσσαλονίκη: Εξαφανίστηκε 16χρονη από δομή παιδικής προστασίας

18/04/2024 | 13:56

Πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Αθήνα για την Έξοδο του Μεσολογγίου

18/04/2024 | 13:47

Έρευνα της Povaddo – Η γνώμη των Ευρωπαίων πολιτών για το παράνομο εμπόριο και τη φορολόγηση των προϊόντων καπνού και νικοτίνης
Πανευρωπαϊκός έλεγχος σε «influencers» για παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές – 20 Έλληνες στη λίστα
aade 040823
ΑΑΔΕ: Δυνατότητα τακτοποίησης ρυθμίσεων με ανεξόφλητες δόσεις – Ενημέρωση μέσω ειδικής εφαρμογής
xatzidakis 100424
Στις ΗΠΑ ο Κωστής Χατζηδάκης για την Εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας
ΔΥΠΑ: Αύριο ξεκινά η προπληρωμή επιδομάτων και Δώρου Πάσχα
simaia akropoli 181223
Reuters: Το 2024 η πλήρης ανάκαμψη στην Ελλάδα – Η ηρεμία έχει αποκατασταθεί στη χώρα
dypa 051023
Οδηγίες για την υποβολή των αιτήσεων για την ειδική παροχή προστασίας μητρότητας για τις αυτοαπασχολούμενες και τις αγρότισσες