Αθήνα

 

25 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

kokkalis 280324
Τα λόγια αγάπης του Πέτρου Κόκκαλη για τη Δήμητρα Ματσούκα

OPINION

Νεοσυντηρητικά δόγματα στον χώρο της εκπαίδευσης

Τις τελευταίες ημέρες ο κόσμος της εκπαίδευσης επικεντρώνεται στο σχέδιο νόμου το οποίο κατατέθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία.

Δείτε επίσης

Ιταλία-Κορονοϊός: Έτοιμο σχεδόν το πρώτο φάρμακο για την αντιμετώπιση του σύμφωνα με την «La Repubblica»
Υπόθεση Novartis: Νέες έρευνες μετά τα απόρρητα έγγραφα του FBI – Κατέθεσαν ως ύποπτοι Τουλουπάκη & εισαγγελείς Διαφοράς

Μια νομοθετική πρωτοβουλία η οποία διαδέχεται την πρωτοφανή, για τα εκπαιδευτικά δεδομένα, τροπολογία για την απευθείας μετάδοση των μαθημάτων με την χρήση κάμερας μέσα στην σχολική αίθουσα.

Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία αποτύπωσε με εμφατικό τρόπο δύο βασικά χαρακτηριστικά της νοοτροπίας η οποία διέπει τους εκπονητές της εκπαιδευτικής πολιτικής του σήμερα: αποσπασματικότητα στην σύλληψη και σχεδιασμό της προτεινόμενης πολιτικής και υπέρμετρο διοικητισμό ο οποίος εγκολπώνει μια αλαζονική προσέγγιση.

Ωστόσο, αυτό που αναντίρρητα δεσπόζει στην ανίχνευση των βασικών σημείων του νομοσχεδίου είναι η εμβληματική κυριαρχία νεοσυντηρητικών και  αναχρονιστικών πλαισιώσεων. Και αυτό είναι ουσιαστικό σημείο αναφοράς και κριτικής.

O νεοσυντηρητισμός δομήθηκε ως ένα ιδεολογικό δόγμα το οποίο υιοθέτησε μια ερμηνευτική θεώρηση εργαλειοποίησης των παραδοσιακών αξιών.

Οι νεοσυντηρητικοί του σήμερα υιοθετούν με συνέπεια και επιμονή μια μανιχαϊστικού χαρακτήρα θεώρηση της κοινωνικής συγκρότησης και λειτουργίας. Παράλληλα διακρίνονται για την απόλυτη αποδοχή της κυριαρχίας της ελεύθερης αγοράς. Ο δυϊσμός  αυτός συμπυκνώνεται στην στρατηγική επιλογή της αυστηροποίησης των εκφάνσεων της δημόσιας ζωής με όρους κοινωνικής μηχανικής όσο και στην απίσχναση του κράτους πρόνοιας και των αγαθών της δημόσιας εκπαίδευσης και υγείας.

Η θεώρηση αυτή αποτυπώνεται με εμφατικό πρόσημο στην επιλογή της ανάδειξης της διαγωγής και της εξωτερικής αξιολόγησης ως τα κυρίαρχα συστατικά στοιχεία του νέου αφηγήματος για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα.

Η νομοθετική παρέμβαση για τα κολλέγια συμπληρώνεται σήμερα με την ρύθμιση για τα ξενόγλωσσα τμήματα επιφέροντας δομικού  χαρακτήρα αλλαγές στην συγκρότηση και λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων. Η μεταρρυθμιστική δυναμική εξαντλείται στην εργαλειακού περιεχομένου χρήση τίτλων όπως Εθνικό Απολυτήριο ή  Εισαγωγή Καινοτομιών….

Εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι στις σελίδες του νομοσχεδίου 9 άρθρα έχουν ως αντικείμενο τη λειτουργία του συνόλου των σχολικών μονάδων (περίπου 13.500) και  13 άρθρα  τη λειτουργία των 62  Πειραματικών – Πρότυπων Δημόσιων Σχολείων. Μια επιλογή η οποία αποτυπώνει την στρατηγική στόχευση για μια Παιδεία όπου η δημοκρατικοποίηση της γνώσης δεν είναι το ζητούμενο…

Η κυβέρνηση επιλέγει, με όρους τιμωρητικούς, να επαναφέρει το καθεστώς της αναγραφής της διαγωγής στο απολυτήριο, μια παρέμβαση βαθιά συντηρητικής απόχρωσης. Η αντίληψη για ένα σχολείο όπου το παιδί πρέπει να αντιμετωπίζεται με επιείκεια και ανάδειξη του φορτίου της ευθύνης είναι ένα ερμηνευτικό σχήμα που δεν υιοθετείται από τους αρμόδιους εκπονητές άσκησης των δημόσιων πολιτικών στην εκπαίδευση.

Ο σχεδιασμός για την εξωτερική αξιολόγηση αποκαλύπτει την διάθεση κατηγοριοποίησης των σχολείων, σε σχολεία ταχυτήτων και την προεργασία για την υιοθέτηση ενός συστήματος επιλογής σχολείων. Αυτή η βαθιά νεοφιλελεύθερη επιλογή θα αποδομήσει την δημόσια εκπαίδευση αναδεικνύοντας με αρνητικό πρόσημο τα κοινωνικά, γεωγραφικά και οικονομικά πεδία που επιδρούν στο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.

Διαφαίνεται η πρόθεση ενός σχεδιασμού με κεντρικό σημείο αναφοράς την μεθόδευση της εγκατάλειψης της ευθύνης άσκησης δημόσιων πολιτικών για την εκπαίδευση ως αρμοδιότητα της κεντρικής κυβέρνησης. Η θεώρηση αυτή στρατηγικά, διαμορφώνει με άξονα την εξωτερική αξιολόγηση την διαδικασία της ανάθεσης των  σχολείων στους δήμους, εξέλιξη που θα σημάνει και το τέλος της δημόσιας παιδείας ως ένα κεντρικά σχεδιαζόμενο αγαθό το οποίο αποσκοπεί στην άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων.

Σε αυτό το οργανωτικό σχήμα ο εκπαιδευτικός μετασχηματίζεται σε  ένα «νέο άνθρωπο της Αναγέννησης, έναν Homo Universalis» ο oποίος είναι ένας λειτουργός-επαγγελματίας ικανός να ανταποκριθεί σε δεκάδες πτυχές του πεδίου του και να υλοποιήσει ακόμη περισσότερες αποφάσεις.

Η αποτυχία βέβαια θα βαραίνει αυτόν και μόνο αυτόν…

Η λογική του νομοθετήματος αυτού είναι διαχειριστική και αποσπασματική.  Δεν αποτυπώνεται ένας ολιστικού χαρακτήρα στρατηγικός σχεδιασμός για την δημιουργική και επιτυχή αντιμετώπιση των προκλήσεων του αύριο. Αυτό αποδεικνύεται από την απουσία ουσιαστικής αναφοράς στην ανάγκη για ένα πραγματικό εθνικό  απολυτήριο.

Αυτό είναι και το βασικό πρόβλημα που διατρέχει  τις γραμμές του νομοσχεδίου αυτού, δηλαδή η αισθητοποίηση μιας νεοσυντηρητικής θεώρησης η  οποία πυκνώνεται στο δόγμα πως η διαγωγή και η εξωτερική αξιολόγηση είναι η ουσία του νέου σχολείου, είναι το όχημα που θα οδηγήσει το σχολείο στο μέλλον.

Αλλά το μέλλον δεν χτίζεται με υλικά του χθες…

Είναι ώρα για αλλαγή.

Πραγματική αλλαγή νοοτροπιών, θεωρήσεων και προτεραιοτήτων. Και αυτή η αλλαγή πρέπει να έχει πρόσημο δημοκρατικό, περιεχόμενο πραγματικά μεταρρυθμιστικό και αφήγημα με σημείο αναφοράς τον άνθρωπο.

*O Γιώργος Γεωργακόπουλος είναι εκπαιδευτικός, μέλος του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Άλλες ειδήσεις:

Σοκ στον Πύργο: Σκοτώθηκε 53χρονος σε τροχαίο – Εννιά χρόνια πριν είχε χάσει τον γιο του σε δυστύχημα

Καλλιθέα: Τι κατέθεσε ο πρώην σύντροφος της 34χρονης – «Έδειξε» τη γυναίκα με τα μαύρα

Σάντρα Βουτσά: Ελπίζω να μην έχουμε θέμα με τα κληρονομικά- Ο πατέρας μου έκανε περιουσία, επενδύσεις, ακίνητα, έργα τέχνης

Ροή Ειδήσεων

domna mixailidou 290324

29/03/2024 | 15:44

Μιχαηλίδου: Το 22% των μισθωτών στον κατώτατο μισθό σήμερα σε σχέση με το 27% το 2019

29/03/2024 | 15:36

Μιχάλης Χαραλαμπίδης: Με ποντιακά τραγούδια και τιμητικό άγημα Ποντίων το «αντίο» στο ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ – Δείτε εικόνες

29/03/2024 | 15:28

ΓΣΕΕ: Συλλογικές συμβάσεις εργασίας παντού και μισθοί αντίστοιχοι των αναγκών μας
screenshot 26

29/03/2024 | 15:22

Ανδρέας Μικρούτσικος: Η μείωση των εμφανίσεων στην Καινούργιου και τα επόμενα τηλεοπτικά βήματα

29/03/2024 | 15:10

Βίκυ Χατζηβασιλείου: «Αυτός είναι ο λόγος που βρίσκομαι εκτός τηλεόρασης»

29/03/2024 | 15:04

Στον Άρειο Πάγο τη Δευτέρα ο Ανδρουλάκης για τις συνομιλίες το βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών
screenshot 23

29/03/2024 | 14:55

Φαίη Σκορδά: «Εγώ δεν είμαι αφεντικό, σας έχω συνεργάτες»

29/03/2024 | 14:36

Ικανοποιημένος και ανακουφισμένος ο Μάνος Δασκαλάκης μετά τα ισόβια της Πισπιρίγκου – «Δικαίωση της μνήμης της Τζωρτζίνας»

29/03/2024 | 14:27

Αλέξης Γεωργούλης: Η πρώτη συνέντευξη μετά τις καταγγελίες – Τι αποκαλύπτει στη Δανάη Μπάρκα
screenshot 21

29/03/2024 | 14:23

Το επικό σαρδάμ στην ορκωμοσία Κασσελάκη: «Όλα τα στρέμματα είναι βλαμμένα»

29/03/2024 | 14:00

Ο Δημήτρης Κόκοτας υπεβλήθη σε αξονική εγκεφάλου: Σε λίγη ώρα θα προσπαθήσουν να τον “ξυπνήσουν” οι γιατροί

29/03/2024 | 13:51

Ρούλα Πισπιρίγκου: Η πρώτη αντίδρασή της μετά την εκφώνηση της απόφασης – «Έχω ήδη ασκήσει έφεση»
screenshot 18

29/03/2024 | 13:30

Σταμάτης Μαλέλης: Το χειρότερο που υπάρχει και μπορεί να ρίξει τους ανθρώπους στην κατάθλιψη είναι η ματαιοδοξία

29/03/2024 | 13:14

«Χαμός» με Πέτρο Τατσόπουλο-Ανδρέα Καραγιάννη στην Καινούργιου: «Με διακόπτει, σκ@σε» – «Βρίζεις την αγία φλόγα της Παναγίας. Είναι ντροπή»

29/03/2024 | 13:05

Κούγιας για Πισπιρίγκου: Πρόκειται για μεγάλη δικαστική πλάνη – Γιατί δεν ζητήσαμε ελαφρυντικά
lazaros lavasidis kentriki
Λάζαρος Λαβασίδης: Ένα πείραμα εν αναμονή
screenshot 14
Κρείττον του λαλείν το σιγάν
280699874 2173598039475106 5681344062880807178 n
Στέλλα Μπελιά: «Αριστερά με ακροδεξιά επιχειρήματα»
231204123225 01 gaza attack 120323
Σφοδροί βομβαρδισμοί του Ισραήλ, στη νότια Γάζα
Η πρώην καγκελάριος και η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη
salteri
Νέο φορολογικό νομοσχέδιο- Ασκήσεις κοινωνικού αυτοματισμού