Αθήνα

 

19 oC

σποραδικές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

tzolakis olympiacos 190424
Ο Τζολάκης αποκρούει και Τούρκος οπαδός κλωτσάει ό,τι βρίσκει μπροστά του – Δείτε βίντεο

OPINION

Η δημιουργικότητα του εκπαιδευτικού

Δεν είναι μόνο οικονομικό το πρόβλημα ούτε πρόβλημα των εργασιακών συνθηκών το καίριο ζήτημα στα επαγγέλματα της σύγχρονης εποχής.

Υπάρχει κάτι βαθύτερο που απασχολεί τον εργαζόμενο και που ουσιαστικά δεν του αφήνει τη δυνατότητα να νιώσει αυθεντικά τη χαρά και να αναζητήσει το νόημα της ζωής. Υπάρχει έλλειψη της δημιουργικότητας στον εργασιακό χώρο.

Η διαρκής εξειδίκευση και ο έντονος καταμερισμός της εργασίας έχουν προκαλέσει ένα σκηνικό πλήρους αποξένωσης του εργαζόμενου από το δημιούργημα της εργασίας του.

Η υπαλληλοποίηση (όπου η παθητικότητα και η έλλειψη πρωτοβουλίας καθηλώνουν κάθε ικμάδα της επαγγελματικής ζωής), η ρουτίνα (όπου η καθημερινή επαναληψιμότητα ρημάζει την αυτενέργεια και τον πειραματισμό), η έλλειψη προοπτικής εξέλιξης (όπου το μόνο ενδιαφέρον του εργαζόμενου παραμένει η όποια οικονομική αναβάθμιση του επόμενου μισθολογικού κλιμακίου) συνθέτουν ένα επαγγελματικό στερέωμα ασφυκτικό για την πνευματικότητα, τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς του σύγχρονου πολίτη.

Λίγα επαγγέλματα δίνουν έδαφος για ανθρώπινη ολοκλήρωση. Η εργασία έχει καταστεί ένα βιοποριστικό και μόνο μέσο. Ελάχιστοι άνθρωποι λαχταράνε να πάνε στην εργασία τους. Και πιστεύω ότι η έλλειψη αυτού του πόθου για εργασία στεγνώνει τον ψυχικό κόσμο μας, μηχανοποιεί την εργασιακή μας λειτουργία.

Αλλά η εργασία είναι «τόπος» ανάπτυξης των κοινωνικών σχέσεων και χειραφέτησης του πολίτη. Μπορούμε να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς εργασία; Μπορούμε να φανταστούμε τον εαυτό μας χωρίς τη δυναμική που προσφέρει η επαγγελματική μας δραστηριότητα;

Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου η δημιουργικότητα είναι συνυφασμένη με την εργασία και αποτελεί προνομιακό και γόνιμο έδαφος για την ολοκλήρωση του ανθρώπου. Δεν μπορώ να γνωρίζω ποιοι επαγγελματικοί χώροι δίνουν αυτή τη δυνατότητα στον άνθρωπο, υποθέτω ότι είναι μάλλον ελάχιστοι. Είμαι όμως βέβαιος ότι η δημιουργικότητα είναι συστατικό στοιχείου στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού.

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που δίνουν αυτό το φτερούγισμα στο εκπαιδευτικό επάγγελμα; Δύσκολα μπορεί να γίνει μια ανάλυση αξιώσεων. Και η σχετική βιβλιογραφία δεν βοηθά ιδιαίτερα. Γι’ αυτό και η όποια προσέγγιση παρουσιαστεί θα έχει αδυναμίες και θα στηριχτεί περισσότερο στην υποκειμενική – προσωπική εμπειρία.

Θεωρώ ότι το πρώτο στοιχείο – και το οποίο θα μπορούσε να είναι και αρκετό από μόνο του – που δίνει το χρώμα της δημιουργικότητας στον κόσμο των εκπαιδευτικών είναι η έννοια και το περιεχόμενο της αγωγής και της διαπαιδαγώγησης. Αρκετοί ισχυρίζονται ότι η Παιδαγωγική δεν είναι επιστήμη, ότι δεν έχει «κατακτήσει» τα χαρακτηριστικά στοιχεία της επιστήμης και τεκμηριώνεται αυτή η άποψη εύκολα αφού στην παιδαγωγική δεν έχουμε άκαμπτους κανόνες αλλά μόνο βασικές αρχές.

Γι’ αυτό και ο Paulo Freire ισχυριζόταν, πολύ σωστά, ότι καταρτίζουμε τους εκπαιδευτικούς «σ’ αυτό που δεν μπορεί να προβλεφτεί». Αυτό δεν είναι – κατά τη γνώμη μου – αρνητικό στοιχείο. Αντίθετα είναι θετικό, με την έννοια ότι δίνει πολλά περιθώρια στον εκπαιδευτικό να αναζητήσει λύσεις, να πειραματιστεί, να αυτοσχεδιάσει, γιατί πολύ απλά κάθε παιδί και κάθε νέος είναι μοναδικός και ανεπανάληπτος. Αυτός ο απέραντος χώρος της προσωπικής παρέμβασης του εκπαιδευτικού θεωρώ ότι είναι και ιδανικό πεδίο επώασης και καλλιέργειας της δημιουργικότητας.

Δεύτερο στοιχείο και συναφές με το πρώτο είναι το γεγονός ότι η εκπαιδευτική λειτουργία είναι εν πολλοίς η καλλιέργεια των ανθρώπινων σχέσεων. Η μεταβίβαση γνώσης, η καλλιέργεια του ερευνητικού πνεύματος στους μαθητές και τις μαθήτριες δεν επιζητούν μόνο ή κυρίως την ενίσχυση του γνωσιακού στερεώματος του νέου και της νέας, αποσκοπούν στην κοινωνικοποίησή τους, αποβλέπουν στη διαμόρφωση αρχών για τη συμβίωσή τους με τους άλλους, επιδιώκουν την ανάπτυξη πνεύματος αποδοχής της διαφορετικότητας – της όποιας διαφορετικότητας των άλλων.

Τρίτο στοιχείο είναι ότι το δημιούργημά σου είναι ορατό, βλέπεις την επίδρασή σου στην πρόοδο του μαθητή και της μαθήτριας, δεν είσαι μέρος «μιας παραγωγικής αλυσίδας» όπου δεν ξέρεις τι κάνει ο διπλανός σου και ποια είναι η συμμετοχή σου στο τελικό εξαγόμενο, δεν είσαι αποξενωμένος από αυτό που εργάζεσαι.

Η διδασκαλία δεν σε αλλοτριώνει, αντίθετα σε κρατά σε μια διαρκή ένταση προαγωγής των ανθρώπινων σχέσεων. Η πνευματικότητα δεν είναι μια ενασχόληση των στιγμών που είμαστε μόνοι με τον εαυτό μας, είναι συστατικό στοιχείο της διδακτικής πράξης. Πόσες και πόσες φορές δεν κάνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας κοινωνούς των πιο κρυφών σκέψεών μας; των πιο ενδόμυχων αναζητήσεων και προβληματισμών μας;

Τέταρτο στοιχείο, είναι το γεγονός ότι το εκπαιδευτικό επάγγελμα είναι το μοναδικό επάγγελμα το οποίο οριοθετείται στον κόσμο των νέων. Αλλά αυτό κόσμος δεν είναι εν δυνάμει ο εκρηκτικός κόσμος της δημιουργίας; Εδώ δεν θαυμάζουμε τους νέους και τις νέες με τις θαυμαστές ιδέες τους και τις ανατρεπτικές επινοήσεις τους σε τυποποιημένες αντιλήψεις και σε άκαμπτα στερεότυπα δικά μας;

Σε αυτό τον κόσμο συμμετέχει και ο εκπαιδευτικός, από αυτό τον κόσμο τροφοδοτείται αυθεντικά με τα σημάδια των νέων καιρών. Τι πιο δημιουργικό;

«Να διαμορφώνουμε τα πνεύματα

χωρίς να τα ομοιομορφοποιούμε,

να τα πλουτίζουμε

χωρίς να τα κατηχούμε,

να τα εξοπλίζουμε

χωρίς να τα στρατολογούμε,

να τους δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας,

χωρίς να περιμένουμε σαν ανταμοιβή

το να μας μοιάσουν».

Jean Rostand

*Ο Νίκος Τσούλιας είναι εκπαιδευτικός και Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Ροή Ειδήσεων

ap556922174002

20/04/2024 | 15:00

Ολλανδία: Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων καλεί την κυβέρνηση να μην χρησιμοποιεί το Facebook

20/04/2024 | 14:50

Σε Καρδίτσα και Σκόπελο καταγράφηκαν τα μεγαλύτερα προβλήματα – Σε επιφυλακή οι αρχές

20/04/2024 | 14:40

Καίτη Κωνσταντίνου: Το απίστευτο περιστατικό την εποχή των Εγκλημάτων – «Ήταν σοκαριστικό αυτό»
astynomia 768x439 1

20/04/2024 | 14:40

Καταγγελία σε βάρος Αμερικανού μπασκετμπολίστα του Περιστερίου για ενδοοικογενειακή βία

20/04/2024 | 14:30

Κατώτατος μισθός: Πόσο και πότε θα αυξηθεί

20/04/2024 | 14:20

Δημήτρης Μακαλιάς για Σταματίνα Τσιμτσιλή: “Δεν μου αρέσει καθόλου να το ακούω σαν δικαιολογία”
kontogeorgis 1

20/04/2024 | 14:10

Κοντογεώργης για την ακρίβεια: Φαίνεται ότι υπάρχει μια σταδιακή βελτίωση

20/04/2024 | 14:00

Gaming: Ζωή μπροστά σε μία οθόνη – Η σύγχρονη μάστιγα του εθισμού σε βιντεοπαιχνίδια

20/04/2024 | 13:50

Ο Δημήτρης Παπανώτας παρενέβη στο «Χαμογέλα και πάλι» μετά τις δηλώσεις Αχτσιόγλου
unnamed file 66

20/04/2024 | 13:40

Ρωμανός για Ν. Φαραντούρη: Όταν σε όλη την Ευρώπη «έβρεχε» ανάπτυξη στον ΣΥΡΙΖΑ κάποιοι κρατούσαν ομπρέλα

20/04/2024 | 13:30

Συντάξεις: Αλλαλούμ με αναδρομικά – Πότε αυξάνονται

20/04/2024 | 13:20

Μπέττυ Μαγγίρα κατά Παπανώτα: «Είναι ντροπή να τα λέμε αυτά δημόσια, κρύβουν ένα μισογυνισμό»
20240218 texniti noimosini 1800 e1708276248655

20/04/2024 | 13:10

Εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης αναγνωρίζει και ψηφιοποιεί ιστορικά βιβλία γραμμένα σε πολυτονικό

20/04/2024 | 13:04

Στον Άγιο Δημήτριο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συνομίλησε με κατοίκους

20/04/2024 | 13:00

H Ευρυδίκη επιστρέφει στο Half Note Jazz Club για ένα μουσικό ταξίδι στις γειτονιές του Παρισιού
maria mosxopoulou 160424
Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών: Αναγκαίος αλλά όχι Επαρκής
milliordos
«Καιρός να ζήσουμε παιδί μου, ξημερώνει..»
lazaros lavasidis kentriki
Λάζαρος Λαβασίδης: Ένα πείραμα εν αναμονή
screenshot 14
Κρείττον του λαλείν το σιγάν
280699874 2173598039475106 5681344062880807178 n
Στέλλα Μπελιά: «Αριστερά με ακροδεξιά επιχειρήματα»
231204123225 01 gaza attack 120323
Σφοδροί βομβαρδισμοί του Ισραήλ, στη νότια Γάζα