Αθήνα

24 oC

αραιές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Άννα Φόνσου: Μου έχει τύχει να μην έχω δουλειά και να φυλάω γάτες – Είμαι 90 plus (vid)

OPINION

Άκου φοιτητή…

Μισός χρόνος πάει περίπου από τότε που η φοιτητική ζωή έλαβε και επισήμως τέλος για μένα. Αναλογιζόμενος την πορεία μου ως φοιτητής...

Ωστόσο αυτό που διαπίστωσα είναι ότι υπήρχαν αρκετά περιθώρια βελτίωσης. Οι επιλογές που έκανα διαμορφώθηκαν από τα δεδομένα που τότε είχα. Πόσο διαφορετικά θα ήταν όμως τα πράγματα, αν από το ξεκίνημα κιόλας των σπουδών μου είχα περισσότερα δεδομένα; Το σίγουρο είναι ότι θα είχα μία πολύ καλύτερη πορεία. Όπως πολύ σοφά είχε πει ο AlbertCamus, «η ζωή είναι το άθροισμα των επιλογών μας». Έτσι λοιπόν σκέφτηκα ότι εφόσον δεν μπορώ να γυρίσω το χρόνο πίσω για να βελτιστοποιήσω τις δικές μου επιλογές, μπορώ να παραθέσω πρόσθετα δεδομένα σε νέους ή εν δυνάμει φοιτητές, προκειμένου οι ίδιοι να τα αξιοποιήσουν για μια επιτυχημένη φοιτητική πορεία.

Τα δεδομένα αυτά λοιπόν, αφορούν ένα πλέγμα δράσεων – δραστηριοτήτων – ενασχολήσεων στις οποίες μπορεί να προβεί – αφοσιωθεί  ένας νέος κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Οι δράσεις έχουν επιλεγεί με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε η ορθή υλοποίησή τους να είναι σε θέση να διαμορφώσει τις προοπτικές εκείνες για ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον. Όπως αναφέρει και ο πλέον ειδικός σε θέματα διαχείρισης  ανθρωπίνου δυναμικού Δρ. Ιωάννης Νικολάου, μπορεί η αποφοίτηση και η εξεύρεση εργασίας να αποτελούν μακρινή προοπτική για τους νέους φοιτητές, ωστόσο αν δεν ξεκινήσουν την προσπάθεια από νωρίς, τα πράγματα αργότερα μπορεί να είναι δύσκολο ή και αδύνατο να διορθωθούν. Πέραν όμως από το κομμάτι της διαμόρφωσης ενός άρτιου βιογραφικού – το οποίο θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό – οι δραστηριότητες που θα περιγράψω είναι σε θέση να προσφέρουν δύο ακόμη οφέλη στους φοιτητές. Πρώτον, να τους εκθέσουν σε έναν τεράστιο πλούτο ερεθισμάτων, ικανό να τους οδηγήσει να ανακαλύψουν με τι πραγματικά θέλουν να καταπιαστούν στο μέλλον. Δεύτερον, ένας άνθρωπος που έχει καταφέρει να κάνει τα μισά απ’ όσα πρόκειται να περιγράψω, σημαίνει ότι έχει μάθει  να διαχειρίζεται τις προκλήσεις και πλέον βλέπει την αλλαγή ως το κύριο μέσο ανάπτυξης του εαυτού του. Με λίγα λόγια έχει καταφέρει να χτίσει μία νοοτροπία, η οποία είναι άμεσα συνυφασμένη με την επιτυχία! Στο δια ταύτα όμως… Τι εν τέλει περιλαμβάνουν όμως αυτές οι δράσεις;

Μιας και αναφέρθηκα σε ερεθίσματα προηγουμένως, προσωπικά θεωρώ ότι δεν υπάρχει καλύτερη πηγή ερεθισμάτων για έναν άνθρωπο από το να ζήσει – έστω και για λίγο – σε μία χώρα του εξωτερικού. Οι ηλικίες 18 – 24 αποτελούν το ιδανικότερο διάστημα για να το κάνει αυτό. Πώς; Προγράμματα όπως το Erasmus, το EducationalTripή το GlobalVolunteer/Entrepreneur/Talentτης AIESECαποτελούν μερικά από τα παραδείγματα που είναι σε θέση να προσφέρουν τέτοιες εμπειρίες σε φοιτητές. Προσωπικά είχα την τύχη κατά τη διάρκεια των σπουδών μου να συμμετάσχω στο πρόγραμμα εθελοντικής εργασίας «GlobalVolunteer» της AIESECστην πόλη João Pessoa της Βραζιλίας. Η εμπειρία αυτή έχει μείνει ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη μου, ενώ μέσα από αυτή έκανα ένα τεράστιο δίκτυο ανθρώπων από όλο τον κόσμο, έμαθα να επιβιώνω σε διαπολιτισμικά περιβάλλοντα, ανέλαβα ευθύνες και εν τέλει ωρίμασα ως άνθρωπος. Αξίζει επιπλέον να σημειώσω, ότι σε όσες συνεντεύξεις για δουλειά έχω συμμετάσχει, πάντοτε εισέπραττα ένα θετικό σχόλιο για την εμπειρία μου αυτή.

Πέραν της έκθεσης στο εξωτερικό, εξίσου σημαντική είναι η αφοσίωση στις σπουδές αυτές καθ’ αυτές. Θα ήταν λάθος να πέσει κανείς στην παγίδα και να ερμηνεύσει την πρότασή μου αυτή ως στείρα μελέτη βιβλίων. Η σωστή ερμηνεία όμως, περιλαμβάνει μία σειρά από ενέργειες, όπως είναι η τακτική παρακολούθηση των διαλέξεων, η εβδομαδιαία ενασχόληση με τα μαθήματα προκειμένου να διατηρείται η ροή του διαβάσματος και τέλος το πλέον σημαντικό, η εκπόνηση εργασιών. Μέσα από τις εργασίες το θεωρητικό περιεχόμενο των διαλέξεων αποκτά πρακτική υπόσταση, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που φοιτητές κατάφεραν να πάνε τις εργασίες τους ένα βήμα παραπέρα. Τι εννοώ με αυτό; Στο τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΔΕΤ) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) από το οποίο και αποφοίτησα, πολλοί φοιτητές με αφορμή μία εργασία (σε μαθήματα επιχειρηματικότητας εν προκειμένω), ίδρυσαν startupsοι οποίες λειτουργούν και αναπτύσσονται μέχρι και σήμερα. Ταυτόχρονα, πολλές εργασίες που είχαν ερευνητικό χαρακτήρα, έφτασαν να παρουσιάζονται σε επιστημονικά συνέδρια, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό του ΦΣΔΕΤ (Φοιτητικό Συνέδριο ΔΕΤ) το οποίο μάλιστα οργανώνεται κατεξοχήν από φοιτητές!

Λαμβάνοντας πάτημα από το ΦΣΔΕΤ, εδώ αξίζει να αναφέρω εδώ άλλες δύο δραστηριότητες που θεωρώ ότι είναι σε θέση να προσφέρουν πολλά στους φοιτητές. Η πρώτη λοιπόν, αφορά την παρακολούθηση συνεδρίων με περιεχόμενο που άπτεται του αντικειμένου σπουδών τους και προφανώς τους κεντρίζουν το ενδιαφέρον. Μέσα από τέτοια συνέδρια, ένας φοιτητής αποκτά πολλαπλά ερεθίσματα γύρω από αντικείμενο ενδιαφέροντός του, ενώ ταυτόχρονα είναι σε θέση να δικτυωθεί και να γνωρίσει ανθρώπους οι οποίοι μεθαύριο μπορεί να είναι οι μελλοντικοί εργοδότες ή συνεργάτες του. Η δεύτερη δραστηριότητα είναι η εθελοντική εργασία που θα μπορούσε να αφορά την οργάνωση ενός τέτοιου συνεδρίου (πχ το ΦΣΔΕΤ όπως αναφέρθηκε οργανώνεται κατεξοχήν από φοιτητές), ή διαφορετικά στο πλαίσιο ενός φοιτητικού οργανισμού όπως είναι η AIESECή το ThinkBiz. Τι προσφέρει μια τέτοια ενασχόληση; Αρχικά κοινωνικοποίηση του φοιτητή ο οποίος καλείται να γνωρίσει και να συνεργαστεί με νέα πρόσωπα για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Σημειώνω εδώ για να μην παραληφθεί, ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε εξίσου αποτελεσματικά να επιτευχθεί και μέσα από την άθληση (πχ ένταξη σε μία ομάδα ποδοσφαίρου). Έπειτα, η παραπάνω δράση προετοιμάζει τον νέο να βγει δυναμικά στον στίβο της αγοράς εργασίας, καθώς η ενασχόλησή του αυτή καθαυτή αποτελεί μία προσομοίωση εργασίας σε μία κανονική εταιρία, ενώ ταυτόχρονα αναβαθμίζει σημαντικά το βιογραφικό του.

Καταληκτικά, δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω την αξία της απόκτησης κανονικής εργασιακής εμπειρίας κατά τη διάρκεια της φοίτησης. Προφανώς αναγνωρίζω ότι για πολλούς νέους αυτό αποτελεί αναγκαιότητα από τα πρώτα κιόλας έτη των σπουδών τους, στοιχείο που περιορίζει τον χρόνο και τις επιλογές τους. Πέρα από το προφανές λοιπόν, που είναι η απόκτηση χρημάτων και ακόλουθα η απαλοιφή της ανάγκης συντήρησης από το οικογενειακό περιβάλλον, στα οφέλη μιας τέτοιας ενασχόλησης ανήκει και το γεγονός ότι ο φοιτητής καλείται να δει στην πράξη «πώς βγαίνουν τα χρήματα». Βεβαίως το ιδανικό θα ήταν η εργασία αυτή να σχετίζεται με το αντικείμενο σπουδών, κάτι το οποίο είναι αρκετά έως πολύ δύσκολο, ειδικά αν μιλάμε για τα πρώτα έτη φοίτησης. Εδώ ακριβώς όμως είναι που πατάει η εθελοντική εργασία. Τι εννοώ μ’ αυτό; Η εθελοντική εργασία λόγω της φύσης της είναι αρκετά πιο εύκολο να σχετίζεται με το αντικείμενο σπουδών του εκάστοτε φοιτητή  ενώ ταυτόχρονα είναι σε θέση να τον οπλίσει με ένα ισχυρό βιογραφικό προκειμένου άμεσα στα επόμενα έτη να «χτυπήσει» μία καλή θέση πρακτικής ή ακόμη και πλήρους απασχόλησης. Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρω ότι στο κομμάτι της έμμισθης απασχόλησης, πολλές ευκαιρίες παρουσιάζονται μέσα από το ίδιο το ακαδημαϊκό περιβάλλον. Εγώ προσωπικά αλλά και άλλοι συμφοιτητές μου, είχαμε την ευκαιρία να εργαστούμε επί πληρωμή σε μεγάλα έργα που έτρεχαν από ερευνητικά εργαστήρια του ΟΠΑ, με πελάτες τεράστιες πολυεθνικές εταιρίες. Οι ευκαιρίες είναι αμέτρητες, αρκεί να έχεις τα μάτια σου ανοιχτά…

Αυτό λοιπόν συνοπτικά ήταν το πλέγμα δραστηριοτήτων το οποίο τόσο εγκωμίαζα στις πρώτες παραγράφους. Για να προλάβω οποιονδήποτε διερωτηθεί γιατί δεν ανέφερα κάτι σχετικό με την προσωπική ζωή, απαντώ πως κάποια πράγματα θεωρούνται αυτονόητα. Σκοπός άλλωστε του άρθρου όπως ανέφερα και στην αρχή, ήταν να προστεθούν  καινούργια (για πολλούς) δεδομένα στους νέους ή εν δυνάμει φοιτητές, προκειμένου να λάβουν σοφότερες επιλογές στη διάρκεια των σπουδών τους. Γι’ αυτό λοιπόν κι εγώ, αν μπορούσα να δώσω μια συμβουλή στον εαυτό μου όταν ξεκίναγε τις σπουδές του, θα του έλεγα να διαβάσει αυτό το άρθρο. Αφού όμως δεν μπορώ να το εγώ κάνω αυτό, είμαι τουλάχιστον χαρούμενος που μπορείτε και το κάνατε εσείς…

Ο «εκσυγχρονισμός» της γαλέρας
Διδάγματα και αποφάσεις της πανδημίας Covid-19
Κυβέρνηση Μητσοτάκη: Από το «θαύμα» με την ανεργία στην επίθεση κατά της εργασίας
Πώς θα αναπνεύσουν πάλι οι Δημοκρατίες
Το ρεπό και η ελιά…
Είναι η ώρα των προοδευτικών δυνάμεων να συναντηθούν μέσα από μία ευγενή άμιλλα