• Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου
  • 21:55

Αθήνα

24 oC

αίθριος καιρός

Από πού πάνε στο ψηφιακό κράτος;

Ο Πρωθυπουργός τόσο στην ομιλία του στη ΔΕΘ όσο και στην συνέντευξη τύπου που ακολούθησε, έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην μετάβασή μας από το πεπαλαιωμένο γραφειοκρατικό κράτος σ’ ένα νέο, ψηφιακό. Και σωστά.

Ο Πρωθυπουργός τόσο στην ομιλία του στη ΔΕΘ όσο και στην συνέντευξη τύπου που ακολούθησε, έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην μετάβασή μας από το πεπαλαιωμένο γραφειοκρατικό κράτος σ’ ένα νέο, ψηφιακό. Και σωστά.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Παναγιώτης Καρκατσούλης

Δύο ενέργειες αξιολόγησε ως σημαντικές ο Πρωθυπουργός σ’ αυτή την πορεία:

Η πρώτη αφορά στην δημιουργία ενός παρατηρητηρίου γραφειοκρατίας, με αποστολή την κυλιόμενη αποτύπωση των διοικητικών βαρών που προκύπτουν από νόμους ή από αποφάσεις της Κυβέρνησης/Διοίκησης, εις βάρος των επιχειρήσεων. Υποθέτω ότι ο λόγος για τον οποίο ο Πρωθυπουργός προκρίνει το παρατηρητήριο είναι ότι μέσω αυτού θα εντοπίζονται τα βάρη τα οποία θα αίρονται, στη συνέχεια, μέσα από νομοθετικές η διοικητικές παρεμβάσεις.

Ίσως αγνοεί ο Πρωθυπουργός ότι υπάρχει, ήδη, ένα τέτοιο παρατηρητήριο και λειτουργεί. Είναι το Παρατηρητήριο για την Επιχειρηματικότητα το οποίο έχει δημιουργηθεί, εδώ και χρόνια, στον ΣΕΒ. Έχει αναπτύξει τεχνογνωσία στον εντοπισμό των βαρών καθώς και στην αντιμετώπισή τους και, κατά περιόδους, συνεργάζεται με φορείς του δημοσίου. Μάλλον, ο Πρωθυπουργός δεν θα εννοεί να θεσμοθετήσει το ήδη υπάρχον παρατηρητήριο. Κάτι άλλο, όμως, τι περισσότερο θα προσέφερε; Καταγραφές γίνονται, κατά περιόδους, είτε από πανεπιστήμια είτε από έργα που εκτελούνται μέσω κοινοτικών προγραμμάτων. Ακόμη και το ευρισκόμενο υπό αυστηρό κομματικό έλεγχο, Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, είχε αποπειραθεί να ενεργοποιήσει ένα τμήμα τεκμηρίωσης, κάποια στιγμή.  Εάν η κυβέρνηση θέλει, λοιπόν, να πληροφορείται τι συμβαίνει εξ αιτίας των δικών της αποφάσεων-διότι, τα διοικητικά βάρη τίθενται με αποφάσεις της κυβέρνησης- θα αρκούσε κάποιος εκ των πολυάριθμων συμβούλων της προεδρίας της κυβέρνησης να ασχολείται μ’ αυτό. Ούτε, καν, full time. Στo υπόλοιπο του χρόνου του θα μπορούσε να ασχολείται σε κάποια μονάδα που αντί να καταγράφει, θα πρέπει να προλαβαίνει τα γραφειοκρατικά εμπόδια πριν δημιουργηθούν. Υπάρχει, εδώ και περίπου 10 χρόνια, ένα θεσμοθετημένο στάδιο προ-κοινοβουλευτικής εκτίμησης των επιπτώσεων των νόμων στο οποίο μπορεί να διαγνωστούν και να αρθούν γραφειοκρατικά εμπόδια. Δεν θα ήταν, λοιπόν, πιο χρήσιμο να επεξεργαστεί η κυβέρνηση νέες φόρμες εκτίμησης επιπτώσεων και να οργανώσει, αντίστοιχα, τις ευρισκόμενες σε ύπνωση μονάδες καλής νομοθέτησης αντί να καταγράφει τα προβλήματα που η ίδια θα δημιουργεί;

Η δεύτερη προτεραιότητα του πρωθυπουργού για την επίσπευση της μετάβασης στο ψηφιακό κράτος είναι η έκδοση των νέων ταυτοτήτων που, όπως ανέφερε, «θα ενσωματώνουν μια εξελιγμένη υποδομή, με ψηφιακές υπογραφές, η οποία θα επιτρέπει την λεγόμενη απομακρυσμένη ταυτοποίηση». Αυτή η εξαγγελία, ομολογουμένως, με παραξένεψε. Ήξερα ότι είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ένα έργο για την έκδοση ψηφιακών ταυτοτήτων. Μάλιστα, είχε προκηρυχθεί και ο σχετικός διαγωνισμός ο οποίος σταμάτησε-ματαιώθηκε με απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ στις 17 Ιουλίου 2019, δηλαδή, 10 ημέρες μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Η αιτιολογία της ματαίωσης του διαγωνισμού ήταν ότι η ΕΛΑΣ ήθελε να προσθέσει κάποια επιπλέον στοιχεία. Ποια να ήταν άραγε αυτά τα στοιχεία δεν μάθαμε ποτέ. Ούτε τώρα μας τα αποκάλυψε ο κύριος Πρωθυπουργός. Πάντως, θα πρέπει να είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την σχεδιασμένη ταυτότητα που θα έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

-Μέγεθος πιστωτικής κάρτας με βιομετρικά στοιχεία. Στο ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης θα περιέχονται: Φωτογραφία, στοιχεία κατόχου, στοιχεία που απαιτούνται για υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και ζώνη μηχανικής ανάγνωσης για αναγνώριση από ειδικά μηχανήματα σάρωσης.

-Ο τύπος του δελτίου ταυτότητας θα είναι σύμφωνος με τις συστάσεις του ICAO (Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας).

-Η νέα ταυτότητα θα κοστίζει για τον Έλληνα πολίτη 7 ευρώ συν τα έξοδα των φωτογραφιών.

-Ο προϋπολογισμός του έργου για την επόμενη δεκαπενταετία έχει εκτιμηθεί στα 500.000.000 ευρώ.

Εν αναμονή των νέων προδιαγραφών, λοιπόν, και με την υποψία ότι η ματαίωση του διαγωνισμού δεν οφείλεται στις ελλιπείς τεχνικές προδιαγραφές του έργου, υποσημειώνουμε, ότι αυτές οι δύο συγκεκριμένες εξαγγελίες δεν προσθέτουν κάτι που δεν ξέραμε στην πορεία προς το ψηφιακό κράτος.

Εάν η κυβέρνηση έχει ως προτεραιότητα την δημιουργία της ψηφιακής Ελλάδας, θα πρέπει να  αποδείξει ότι διαθέτει γνώση και ετοιμότητα για μια τέτοια πρωτοβουλία. Μέχρι τώρα έχουμε δει, όμως, μόνο μια κενή νοήματος συνθηματολογία και φθηνές αντιγραφές μοντέλων οργάνωσης και διοίκησης του ψηφιακού κράτους που ισχύουν αλλαχού.

Ο δρόμος για το ψηφιακό κράτος στην Ελλάδα απαιτεί μια Ηγεσία  με όραμα του οποίου η υλοποίηση περνάει μέσα από σειρά μεταρρυθμίσεων του ελληνικού κράτους που θα αλλάξουν, ουσιωδώς, τόσο το τι κάνει όσο και το πως το κάνει. Μια Ηγεσία που θα κατανοεί ότι η μεταρρύθμιση της λειτουργίας του κράτους μπορεί να συμπαρασύρει την οικονομία αλλά όχι το ανάποδο. Οι εύρωστοι  θεσμοί εγγυώνται την οικονομική ανάπτυξη και δεν υπάρχει περίπτωση καχεκτικοί θεσμοί να οδηγήσουν σε βιώσιμη ανάπτυξη.

Για να υπάρξει, όμως, αυτό το όραμα πρέπει να υπάρχει αντίστοιχα καλή γνώση των προβλημάτων. Δυστυχώς, όχι μόνον δεν υπάρχει, αλλά φαίνεται ότι έχει εγκαθιδρυθεί μια μιμητική των μεταρρυθμίσεων αντίληψη. Αλλά, ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν για τους μεταρρυθμιστές.

Ας αποδείξουν όσοι μεγαλοστομούν περί μοντέλων και τεχνικών χρηστής διακυβέρνησης ότι μπορούν δώσουν σ’ ένα παγκόσμιο όραμα μια ρεαλιστική ελληνική προοπτική. Θα κριθούν από το αποτέλεσμα.

*Ο Παναγιώτης Καρκατσούλης είναι εμπειρογνώμονας Δημόσιας Διοίκησης και στέλεχος του Κινήματος Αλλαγής

Send this to a friend