Αθήνα

 

23 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

simos vasilis
Βασίλης Σίμος: Ο πρόεδρος της ιχθυαγοράς Αθηνών αναλαμβάνει πολιτικός εκπρόσωπος στο κόμμα Δημοκράτες

OPINION

Παρέμβαση Σαχινίδη για την Οικονομία: Με προοδευτικές αλλαγές η οριστική έξοδος από την κρίση

«Στο Κίνημα Αλλαγής τασσόμαστε υπέρ της Εθνικής Συνεννόησης μετά τις εκλογές γιατί τα προβλήματα της χώρας δεν μπορούν να περιμένουν», αναφέρει μεταξύ άλλων ο πρώην υπουργός Οικονομικών και επισημαίνει πως «αν μετά τις εκλογές οδηγηθούμε σε ένα δικομματισμό όπως επιδιώκουν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ θα υπονομευτούν οι προϋποθέσεις για τη αναγκαία εθνική συνεννόηση».

Αναλυτικά το άρθρο του Φίλιππου Σαχινίδη:

Η οικονομική κρίση που χτύπησε το 2008 τη δημοσιονομικά και ανταγωνιστικά αποδυναμωμένη ελληνική οικονομία, μας άφησε μια βαριά κληρονομιά: υψηλό δημόσιο και ιδιωτικό χρέος, υψηλή ανεργία και μεγάλες κοινωνικές ανισότητες.

Ο τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπίσουμε αυτή την κληρονομιά θα καθορίσει αν και πότε η χώρα θα βγει οριστικά και με ασφάλεια από την κρίση.

Παρά την μείωση χρέους με το PSI, την επαναγορά χρέους και τα μέτρα ελάφρυνσης που αποφασίστηκαν από το 2012 μέχρι και σήμερα, το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ παραμένει σε υψηλά επίπεδα.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός για προπαρασκευαστική έξοδο στις αγορές, 2-3 φορές πριν την λήξη του τρίτου μνημονίου δεν επιτεύχθηκε. Η πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας δεν βελτιώθηκε αισθητά ούτε η χώρα πέτυχε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Τέσσερις μήνες μετά τη λήξη του τρίτου μνημονίου η χώρα δεν έχει εξασφαλίσει ακόμη πρόσβαση στις αγορές. Οι αγορές σήμερα αξιολογούν πολύ ακριβότερα το ρίσκο της Ελλάδας έναντι αυτού της Πορτογαλίας. Τα επιτόκια, ειδικά στις διάρκειες από 3 έτη και άνω, διαμορφώνονται σε απαγορευτικά επίπεδα.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η άνοδος των επιτοκίων οφείλεται στις εξελίξεις στη γειτονική Ιταλία. Τα επιτόκια όμως στα δεκαετή Ιταλικά ομόλογα άρχισαν να μειώνονται ενώ στα αντίστοιχα Ελληνικά παραμένουν κοντά στο 4,4%.

Αυτό σημαίνει ότι η άνοδος των επιτοκίων οφείλεται κυρίως σε εγχώριους παράγοντες, όπως οι καθυστερήσεις της κυβέρνησης να προχωρήσει τις διαρθρωτικές αλλαγές αλλά και η συνεχής παροχολογία στη δημόσια συζήτηση.

Στους παράγοντες που θα δυσκολέψουν την πρόσβαση στις αγορές με χαμηλά επιτόκια, θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η συγκρότηση πλέον μιας προσωρινής και ετερόκλητης πλειοψηφίας στο κοινοβούλιο, που ενισχύει την αβεβαιότητα.

Επομένως, ακόμη και αν αποτολμήσει η κυβέρνηση μια έξοδο στις αγορές τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες, δεν θα μπορεί να μιλά για κανονική έξοδο. Πιο πολύ θα μοιάζει με ραντεβού στα τυφλά.

Η αδυναμία της χώρας να αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές σε χαμηλά επιτόκια επιβαρύνει και το κόστος δανεισμού των ελληνικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα αυτές να μειονεκτούν έναντι των ανταγωνιστών τους στην παγκόσμια αγορά.

Η λύση στο πρόβλημα του δημόσιου χρέους δεν πρέπει να αφεθεί στην επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων αλλά προϋποθέτει το πέρασμα της οικονομίας σε υψηλούς ρυθμούς ονομαστικής ανάπτυξης, ώστε να μειωθεί ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ.

Ένας άλλος παράγοντας που εμποδίζει το πέρασμα της οικονομίας σε βιώσιμη ανάπτυξη είναι το υψηλό ιδιωτικό χρέος. Αθροιστικά, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα τραπεζικά δάνεια είναι σχεδόν ισόποσα με το δημόσιο χρέος και ξεπερνούν τα 330 δισ.

Η επανεκκίνηση της οικονομίας γίνεται δύσκολη όταν τα κόκκινα δάνεια είναι σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των δανείων και όταν ένας στους δύο φορολογούμενους έχει ληξιπρόθεσμη οφειλή προς την εφορία.

Το πρόβλημα των κόκκινων δανείων εμποδίζει τις τράπεζες να επιτελέσουν τον ρόλο τους ως ο αναπτυξιακός πυλώνας της οικονομίας. Τα προηγούμενα χρόνια χάθηκε πολύτιμος χρόνος και υποεκτιμήθηκε ο κίνδυνος που εγκυμονεί για την οικονομία η μη επίλυση του προβλήματος των κόκκινων δανείων.

Η ανάγκη αυτή είχε επισημανθεί από το 2017. Το Κίνημα Αλλαγής είχε καταθέσει και σχετική πρόταση νόμου, η οποία μεταξύ άλλων προέβλεπε και τη δημιουργία μιας «κακής» τράπεζας στην οποία θα περάσουν οι τράπεζες τα κόκκινα τους δάνεια, έτσι ώστε αφού απαλλαγούν από αυτά, να επικεντρωθούν στην χρηματοδότηση της οικονομίας.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υπερεκτίμησε τη δυνατότητα του εξωδικαστικού μηχανισμού, ο οποίος στον ενάμιση χρόνο λειτουργίας έχει αποδώσει πενιχρά αποτελέσματα, αλλά και των υπολοίπων παρεμβάσεων που θεσμοθέτησε για να επιλύσουν το πρόβλημα αυτό.

Οι εξελίξεις αυτές καθιστούν αναγκαία την επανεξέταση των προτάσεων για την επίλυση του προβλήματος, στη βάση της πρότασης για τη δημιουργία μιας «κακής» τράπεζας. Τα χρονικά περιθώρια είναι πλέον πιεστικά και η κυβέρνηση δεν μπορεί να χρονοτριβεί.

Διαφορετικά, εξαιτίας της κυβερνητικής αδράνειας, διατρέχουμε τον κίνδυνο να βρεθούμε στο σημείο να ανατραπούν τα όσα με θυσίες επιτεύχθηκαν στο δημοσιονομικό τομέα από την αρχή της κρίσης. Μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγήσει την οικονομία εκ νέου σε ύφεση.

Το κοινωνικό αποτύπωμα της κρίσης, όπως αυτό προκύπτει από την ψηλή και μακροχρόνια ανεργία και τους επιδεινωμένους κοινωνικούς δείκτες, είναι ιδιαίτερα αισθητό. Η μακροχρόνια ανεργία σε συνδυασμό με τη φυγή των νέων παιδιών στο εξωτερικό επηρεάζουν αρνητικά τις προοπτικές  της οικονομίας.

Πίσω από τα μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που μας κληροδότησε η κρίση, κρύβεται η αδυναμία της ελληνικής οικονομίας να εισέλθει σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης.

Η εξέλιξη αυτή πρέπει να μας προβληματίσει, δεδομένου ότι όλες οι άλλες χώρες που μπήκαν στα μνημόνια τώρα έχουν διασφαλίσει πρόσβαση στις αγορές με πολύ χαμηλά επιτόκια και ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό συνέβη γιατί στις χώρες αυτές, δηλαδή στην Ιρλανδία, Κύπρο και Πορτογαλία, εξασφαλίστηκαν έγκαιρα πολιτικές και κοινωνικές συναινέσεις και συνεννοήσεις για τις ακολουθούμενες πολιτικές και δεν κυριάρχησε ο διχασμός της κοινωνίας, όπως συνέβη εδώ με τη διαίρεση μνημονιακών-αντιμνημονικών.

Σήμερα λοιπόν, μετά από μια δεκαετή κρίση, το κρίσιμο ερώτημα όλων των πολιτών είναι αν και ποια ανάπτυξη θα έχουμε στα επόμενα χρόνια. Πότε θα μπει η Ελλάδα σε τροχιά πραγματικής σύγκλισης με την υπόλοιπη Ευρώπη; Πόσο γρήγορα μπορεί να μειωθεί η ανεργία -αλλά με ποιοτικές θέσεις εργασίας- κάτω από το 10%; Ποιες παρεμβάσεις πολιτικής θα επιτρέψουν την γρήγορη μείωση των ανισοτήτων που διευρύνθηκαν τα χρόνια της κρίσης;

Οι περισσότεροι διεθνείς οργανισμοί κάνουν απαισιόδοξες προβλέψεις για το μέσο ρυθμό ανάπτυξης της Ελλάδας στα επόμενα χρόνια. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι η Ελλάδα σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα θα έχει ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο 1%. Αν επιβεβαιωθεί αυτή η πρόβλεψη θα παραταθούν τα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα.

Η οριστική και ασφαλής έξοδος από την κρίση προϋποθέτει ρυθμούς πραγματικής ανάπτυξης άνω του 2,5%. Αυτός είναι ένας ιδιαίτερα φιλόδοξος στόχος, αν λάβουμε υπόψη τις αβεβαιότητες στο διεθνές περιβάλλον ή το σκληρό Brexit. Σε αυτές τις συνθήκες, η κυβέρνηση όφειλε να είναι πολύ προσεκτική ως προς τις πολιτικές επιλογές που επηρεάζουν την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Οι επιλογές της με την υπερφορολόγηση, τη συνεχή περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και η έμφαση στα υπερπλεονάσματα που είναι η χειρότερη μορφή λιτότητας, έχουν οδηγήσει σε απώλειες στο ΑΕΠ την τελευταία τετραετία. Αυτό εξηγεί γιατί δημιουργούνται λιγότερες νέες και ποιοτικές θέσεις εργασίας.

Η επίτευξη του στόχου για σταθερή ανάπτυξη στο 2,5% είναι εφικτή αν στηριχτεί στην αύξηση των επενδύσεων και των καθαρών εξαγωγών. Ο ρόλος λοιπόν των επενδύσεων είναι καθοριστικός για την μελλοντική πορεία της οικονομίας.

Η οικονομία όλα αυτά τα χρόνια, παρά τις προσπάθειες για μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές που ξεκίνησαν με μεγάλη ένταση τη διετία 2010-2012 και σταδιακά άρχισαν να εξασθενίζουν, δεν έχει μετασχηματιστεί. Δεν είναι ανταγωνιστική και εξωστρεφής όσο απαιτούν οι συνθήκες ώστε να ενταχθεί αποτελεσματικά στο παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας.

Αν παρακολουθήσει κανείς την πορεία επιχειρήσεων μετά το 2009 θα διαπιστώσει ότι λίγες νέες και καινοτόμες επιχειρήσεις εμφανίστηκαν στο προσκήνιο και ακόμη λιγότερες στους τομείς που θα έκαναν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και εξωστρεφή. Οι επιχειρήσεις άντεξαν τις συνέπειες της κρίσης κυρίως γιατί περιόρισαν τα μισθολογικά τους κόστη και όχι γιατί βελτίωσαν την παραγωγικότητά τους με επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.

Η Ελλάδα αποεπενδύει από το 2009 και μετά. Ακόμη και σήμερα, οι καθαρές νέες επενδύσεις, κινούνται σε αρνητικά επίπεδα αφού οι αποσβέσεις είναι υψηλότερες από τις επενδύσεις. Με λίγα λόγια δεν αναπληρώνεται το φυσικό κεφάλαιο που καταστρέφεται. Η αρνητική στάση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στις ιδιωτικές  επενδύσεις και ιδιαίτερα στις ξένες άμεσες επενδύσεις καθηλώνουν τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας.

Η οικονομική ανάπτυξη των επόμενων χρόνων υπονομεύεται από τη δέσμευση που επέβαλε η κυβέρνηση στη χώρα για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022. Αυτός ο στόχος δεν επιτρέπει αλλαγή στη δημοσιονομική πολιτική ώστε να μειωθούν κατά ουσιαστικό τρόπο τα φορολογικά βάρη.

Ήρθε η ώρα για μια αλλαγή αυτής της πολιτικής, με αλλαγή του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα. Αυτό πρέπει να συμφωνηθεί με τους Ευρωπαίους εταίρους, πράγμα που δεν είναι εύκολο. Οι Ευρωπαίοι, γνωρίζοντας ότι το 2019-2020 μπορεί να προκύψουν πολλές εκλογικές αναμετρήσεις στην Ελλάδα, έσπευσαν να μας δεσμεύσουν με υψηλά πλεονάσματα και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δέχτηκε τότε τα πάντα χωρίς αντίρρηση.

Η ανάκτηση της χαμένης αξιοπιστίας της χώρας δεν μπορεί να αφεθεί να γίνει μέσω των αντιαναπτυξιακών υπερπλεονασμάτων. Πρέπει η χώρα μετά τις εκλογές να αναλάβει την παρουσίαση ενός εκτεταμένου προγράμματος προοδευτικών αλλαγών στην οικονομία και στους θεσμούς.

Η χώρα για να βγει από την κρίση θα πρέπει να διευκολύνει όλες τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις να συνεισφέρουν στη δημιουργία νέου πλούτου. Ο πλούτος αυτός θα αφορά όλους τους Έλληνες, ακόμη και αυτούς που κατοικούν στις πιο απομακρυσμένες γωνιές της Ελλάδας και ανεξάρτητα από την κοινωνική τους προέλευση.

Η παραγωγή νέου πλούτου θα διασφαλίσει τους πόρους που χρειαζόμαστε για να στηρίξουμε την παιδεία, την υγεία, την κοινωνική πρόνοια, την κοινωνική ασφάλιση. Να βοηθήσουμε όλους αυτούς που χτυπήθηκαν από την κρίση και βρέθηκαν στο περιθώριο.

Η παραγωγή νέου πλούτου πρακτικά σημαίνει τη διαμόρφωση ενός  περιβάλλοντος φιλικού στην επιχειρηματικότητα, που διευκολύνει την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων με έμφαση σε αυτές από το εξωτερικό.

Η χώρα έχει ανάγκη από έναν οδικό χάρτη ανάπτυξης που θα περιλαμβάνει τις προτεραιότητες για την επίτευξη πραγματικής σύγκλισης με την υπόλοιπη Ευρώπη αλλά και περιφερειακής σύγκλισης. Η χώρα έχει ανάγκη ένα εθνικό σχέδιο με διαρθρωτικές αλλαγές στο οποίο περιλαμβάνονται προτάσεις για:

  • Ένα σταθερό, διαφανές και φιλικό φορολογικό πλαίσιο.
  • Επενδύσεις στην παιδεία την έρευνα και την καινοτομία. Οι τεχνολογικές εξελίξεις και η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση θα αλλάξουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας της οικονομίας αλλά και τις εργασιακές σχέσεις. Χάσαμε την 3η βιομηχανική επανάσταση και αν χάσουμε και την 4η, τότε θα χάσουμε οριστικά τη δυνατότητα να συγκαταλεγόμαστε μεταξύ των κρατών που ευημερούν.
  • Μια ευέλικτη και αποτελεσματική δημόσια διοίκηση.
  • Μια λειτουργική δικαιοσύνη που αποφασίζει έγκαιρα και μια εποπτεία του κράτους στις αγορές ώστε να λειτουργεί ο ανταγωνισμός.

Προϋπόθεση για μια άλλη πορεία για τους Έλληνες και τη χώρα, είναι μια θεσμική επανεκκίνηση, που θα αντιμετωπίζει τα κακώς κείμενα και θα διαμορφώνει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός κεφαλαίου αξιοπιστίας.

Η χώρα λοιπόν έχει ανάγκη από ένα κυβερνητικό πρόγραμμα προοδευτικών αλλαγών. Στο Κίνημα Αλλαγής τασσόμαστε υπέρ της Εθνικής Συνεννόησης μετά τις εκλογές γιατί τα προβλήματα της χώρας δεν μπορούν να περιμένουν.

Αν μετά τις εκλογές οδηγηθούμε σε ένα δικομματισμό όπως επιδιώκουν ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ θα υπονομευτούν οι προϋποθέσεις για τη αναγκαία εθνική συνεννόηση.

Η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια έχει τις ακόλουθες δυο επιλογές:

Να παραμείνει στάσιμη, κάτι που θα οδηγήσει σε διαιώνιση της μιζέριας και σε περαιτέρω κοινωνική και πολιτική αποσταθεροποίηση, με τον κίνδυνο οι πολίτες να αναζητήσουν μελλοντικά τη λύση των προβλημάτων τους σε εξωθεσμικές επιλογές.

Εναλλακτικά, να επιλέξει την εθνική συνεννόηση και την εφαρμογή ενός προοδευτικού προγράμματος μεγάλων θεσμικών και διαρθρωτικών αλλαγών, που θα διασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κοινωνική και πολιτική σταθερότητα.

Από εμάς και τον αγώνα που θα δώσουμε στο επόμενο διάστημα για μια ισχυρή παρουσία του Κινήματος Αλλαγής στην επόμενη Βουλή, εξαρτάται ποια επιλογή θα κάνουμε στα χρόνια που ακολουθούν.

*Ο Φίλιππος Σαχινίδης είναι πρώην Υπουργός και Γραμματέας Τομέα Οικονομικών Κίνημα Αλλαγής

Ροή Ειδήσεων

xrimata euro

28/03/2024 | 12:56

Αύριο στο υπουργικό Συμβούλιο ανακοινώνεται η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό

28/03/2024 | 12:47

Καταδικάστηκαν οι ιδιοκτήτες κέντρου φροντίδας ηλικιωμένων για τον θάνατο από φωτιά 66χρονου

28/03/2024 | 12:37

Το «αντίο» του Παύλου Γερουλάνου στον Μιχάλη Χαραλαμπίδη: «Βαθιά δημοκράτης, ουσιαστικός σοσιαλιστής, ο Ανδρέας τον άκουγε, το κίνημα τον σεβόταν»
petros lagoutis 280324

28/03/2024 | 12:30

Πέτρος Λαγούτης: «Όταν κάποιος γίνεται αδιάκριτος και ξεπερνά τα όριά μου με νευριάζει»

28/03/2024 | 12:17

Tο Dads Retreat έρχεται για δεύτερη χρονιά στην Villa Amfiario στις 15-17 Ioυνίου!

28/03/2024 | 12:07

Δείτε εικόνες: Η αφρικανική σκόνη «σκέπασε» την Αθήνα – Πότε έρχεται το νέο κύμα
despoina kampouri 280324

28/03/2024 | 11:52

Το σαρδάμ της Δέσποινας Καμπούρη που… διέλυσε το πλατό του «Πάμε Δανάη»

28/03/2024 | 11:45

Παναθηναϊκός AKTOR – Αταμάν: «Στόχος μας να υπερασπιστούμε την δεύτερη θέση»

28/03/2024 | 11:36

Νίκος Παππάς: «Υπήρξε συνεννόηση, δεν έγιναν αιφνιδιαστικά τηλεφωνήματα» απαντά μετά την ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ
elena akrita 081123

28/03/2024 | 11:30

Ακρίτα για Βορίδη – Μιχαηλίδου: «Τους έβλεπα στη Βουλή να χαριεντίζονται και μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι»

28/03/2024 | 11:16

Πέντε πράγματα που συμβαίνουν στο σώμα σου όταν είσαι στο αεροπλάνο

28/03/2024 | 11:00

Ο Θεόδωρος Παπαθεοδώρου αντιπρόεδρος στο κόμμα Δημοκράτες
megky ntrio 280324

28/03/2024 | 10:50

Μέγκι Ντρίο: «Τους έπιασα στα πράσα στο εξοχικό μου στη Χαλκιδική»

28/03/2024 | 10:45

Λαμπρούλης: Η μομφή του ΚΚΕ στην κυβέρνηση δεν αφορά μόνο το έγκλημα στα Τέμπη, αλλά συνολικά στην αντιλαϊκή πολιτική διαχρονικά

28/03/2024 | 10:32

Αλεξάνδρα Παναγιώταρου: «Η κρυοσυντήρηση είναι το καλύτερο δώρο που μου έχω κάνει»
lazaros lavasidis kentriki
Λάζαρος Λαβασίδης: Ένα πείραμα εν αναμονή
screenshot 14
Κρείττον του λαλείν το σιγάν
280699874 2173598039475106 5681344062880807178 n
Στέλλα Μπελιά: «Αριστερά με ακροδεξιά επιχειρήματα»
231204123225 01 gaza attack 120323
Σφοδροί βομβαρδισμοί του Ισραήλ, στη νότια Γάζα
Η πρώην καγκελάριος και η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη
salteri
Νέο φορολογικό νομοσχέδιο- Ασκήσεις κοινωνικού αυτοματισμού