Αθήνα

7 oC

αραιές νεφώσεις

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ως μέσο χειραγώγησης της κοινής γνώμης

ΓΡΑΦΕΙ Ο Αλέξανδρος Κασσανδρινός

Η προπαγάνδα και η χειραγώγηση της κοινής γνώμης, όπως έχω αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μου, προωθούνται κατά κύριο λόγο από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Σχετικές μελέτες και έρευνες έχουν διεξαχθεί από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Επιπλέον το γεγονός πως τα social media αποτελούν πεδίο πολιτικών μαχών και προώθησης ψευδών ειδήσεων υποστηρίχτηκε από έρευνες που πραγματοποιήθηκαν και στην Βραζιλία, τον Καναδά, την Κίνα, τη Γερμανία, την Πολωνία, την Ουκρανία, τη Ρωσία, την Ταϊβάν και τις ΗΠΑ.

Στην πιο απλή μορφή της προπαγάνδας, δημιουργούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ψεύτικοι λογαριασμοί για να προωθούν και να αναπαράγουν δημοσιεύσεις ή για να αυξάνουν την διαδικτυακή δημοτικότητα κάποιου πολιτικού.

Κλασσικό παράδειγμα προπαγάνδας στα social media φωτίζεται από τη διαδικτυακή δραστηριότητα του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος χρησιμοποίησε το Twitter ως βήμα λόγου κατά την προεκλογική του περίοδο, κάνοντας έτσι την κοινή γνώμη να ασχολείται μαζί του, αποδεικνύοντας πως δεν υπάρχει αρνητική διαφήμιση, αφού τελικά ο Τραμπ κατέκτησε τη νίκη.

Ο επικεφαλής των μελετών, Samuel Woodley, σχολίασε ακόμα πως η Ρωσία χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διατηρήσει τη σταθερότητα του κυβερνητικού καθεστώτος του Πούτιν εναντίον τόσο εξωτερικών όσο και εσωτερικών κινδύνων. Η έρευνα ακόμα υποστηρίζει πως παρατηρείται μια αδιαφορία από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook και το Twitter για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται από το κοινό.

Ωστόσο, μια χώρα φαίνεται πως διαφέρει σημαντικά σε αυτόν τον τομέα, καθώς οι Γερμανοί έχουν ψηφίσει νόμους, που απαιτούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να αναλαμβάνουν την ευθύνη για οτιδήποτε δημοσιεύεται σε αυτά.

*Ο Αλέξανδρος Κασσανδρινός είναι Δικηγόρος Αθηνών, Φρανκφούρτης

Send this to a friend