Αθήνα

22 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Τα ζώδια σήμερα, Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου

OPINION

Το στοίχημα του Ελληνικού Τουρισμού – Συγκριτικά πλεονεκτήματα και ευκαιρίες

Η φετινή χρονιά ομολογουμένως ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς για την χώρα μας. Στο πρώτο κιόλας τρίμηνο, οι αφίξεις και τα έσοδα συγκριτικά με πέρυσι κυμαίνονταν στο +20 με 24%.

Η δυναμική παρουσία και η ποιότητα του Ελληνικού Τουρισμού προοιώνιζαν για μία ακόμα καλύτερη συνέχεια, αν η εμφάνιση της επιδημίας του κορωναιού δεν προσγείωνε απότομα τους Έλληνες ξενοδόχους και όχι μόνο.

Η  ανάκαμψη για τον κλάδο, δεν θα είναι εύκολη υπόθεση, ούτε ανώδυνη. Όλοι συζητούν,  για ένα Restart  της οικονομίας, σε παγκόσμιο επίπεδο, μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν. Το πώς αυτό μπορεί να γίνει και σε ποιό χρονικό ορίζοντα μένει να διευκρινιστεί. Οι συζητήσεις μεταξύ των κρατών έχουν ήδη ξεκινήσει, καθώς η πανδημία βρίσκεται σε εξέλιξη. Στην Ευρώπη δρομολογείται η άρση των περιορισμών, κάτι που εξαρτάται βέβαια  και απο το σημείο καμπής της επιδημίας, καθώς απο χώρα σε χώρα διαφέρει.

Μετά το lockdown, το βασικό μέλημα όλων είναι να πάρει μπροστά η οικονομία, με περιορισμό των απωλειών και θετική ψυχολογία. Στην Ελλάδα μπορούμε να δηλώνουμε περισσότερο αισιόδοξοι, κυρίως γιατί αποφύγαμε τα χειρότερα σε ότι έχει να κάνει με την πανδημία και την διασπορά της. Οι μελέτες αναφέρονται ωστόσο, σε σημαντικές απώλειες θέσεων εργασίας το επόμενο διάστημα, δηλαδή για μια κατάσταση με μεγάλους χαμένους τους εργαζόμενους.

Αυτό απο μόνο του, αρκεί για να αντιληφθούμε την κρισιμότητα όσων αποφασίζονται για την μετά – κορωναιό εποχή. Η προσοχή μας θα βρίσκεται στα εργασιακά. Εκει χτυπά η καρδιά της κάθε οικογένειας. Πρέπει να βγούμε όλοι μαζί  πιο δυνατοί απο την κρίση, γιατί μόνο αν διασφαλίσουμε την εργασία, θα βοηθήσουμε στην ταχύτερη επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας. Τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων πρέπει να είναι συγκεκριμένα και γενναία, για να τονώσουν την αγορά.

Στην Ελλάδα η ύφεση , σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί, απο τον Τουρισμό, ο οποίος αποτελεί διαχρονικά έναν απο τους κύριους τροφοδότες της Ελληνικής Οικονομίας. Αντλώντας στοιχεία και απο τον ΣΕΤΕ, βλέπουμε ότι η συνδρομή στο ΑΕΠ της χώρας πλησιάζει το 30% και αγγίζει τα 15 με 20 δις, με τις εκτιμήσεις για το 2021 να φτάνουν τα 43 δις. Οι Ξενοδοχειακές μονάδες αριθμούν περί τις 10 χιλιάδες, απασχολώντας σχεδόν ένα εκατομύριο εργαζόμενους.

Χρηματοδοτικά εργαλεία και ευρωπαικά προγράμματα, όπως το Sure θα συμβάλλουν κάπως στην ανάσχεση της ανεργίας και στη διατήρηση θέσεων εργασίας. Το κόστος για τους εργαζόμενους, θα είναι τεράστιο αν δεν κινηθούμε άμεσα και ευέλικτα τους επόμενους μήνες.  Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΒ,το ισοζύγιο ροών εργασίας  για το Μάρτη ήταν το χειρότερο απο το  2001 και μετά, με σχεδόν 41 χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας.

Ο κλάδος μας επηρεάστηκε σχεδόν πρώτος εξαιτείας του κορωναιού και απο ότι φαίνεται θα είναι απο τους τελευταίους που θα επανέλθει. Τουρισμός δεν είναι μόνο τα Ξενοδοχεία , αλλά ένα ολόκληρο δίκτυο συνεργαζόμενων επαγγελματιών, όπως προμηθευτές σε ποτά και τρόφιμα, ξεναγοί, ταξιδιωτικά γραφεία, οδηγοί και πολλοί ακόμη. Η χώρα μας γνωρίζει τα πλεονεκτήματα της κάτι που φαίνεται και στους δείκτες ικανοποίησης των επισκεπτών μας (GRI) , συγκριτικά με τους ανταγωνιστές. Μόνο το περσυνό έτος δεχτήκαμε πάνω απο 30 εκατομμύρια πολίτες άλλων χωρών.

Το πρόβλημα σήμερα είναι η ψυχολογία για να ταξιδέψει κανείς σε συνδυασμό με την μισθολογική απώλεια λόγω αναστολής λειτουργίας. Αυτά δεν ευνοούν την μετακίνηση ακόμη και για εγχώριους επισκέπτες. Πόσο μάλλον για τουρίστες απο άλλες χώρες αφού οι πτήσεις ακόμη δεν επιτρέπονται, τουλάχιστον μέχρι μέσα Ιούνη.

Οι αρμόδιοι Υπουργοί της ΕΕ , οφείλουν το συντομότερο να συμφωνήσουν σε ένα κοινό σχέδιο στήριξης του Τουρισμού τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα και τα μέτρα προστασίας. Η Ελλάδα μπορεί να προχωρήσει σε διακρατικές συμφωνίες, στην προσπάθεια προσέγγισης νέων ταξιδιωτών.

Η βελτίωση του καιρού, η εποχικότητα του ιού (αν αυτό αποδειχτεί), το μεσογειακό κλίμα και οι χαμηλές τιμές κάτω απο αυτές τις συνθήκες μπορούν να οδηγήσουν στον περιορισμό της απώλειας του τζίρου και στην επέκταση της σεζόν για τους μήνες Οκτώβρη – Νοέμβρη. Η Ελλάδα έχει ισχυρό brand name, με τους σωστούς χειρισμούς, με νηφαλιότητα και ψυχραιμία μπορούμε να είμαστε περισσότεροι αισιόδοξοι.

*Ο Βασίλης Πανόπουλος είναι υπεύθυνος εστιατορίου – maitre σε ξενοδοχείο 4*

«Το σκοτεινό τέλος του Κυβερνήτη»
Πασοκοποίηση ή σοσιαλδημοκρατία
Ποτοαπαγόρευση
Γιατί οι Millennials είναι οι ήρωες που αξίζουμε, μα και έχουμε ανάγκη;
H Δημοκρατία στην εποχή της πανδημίας
Τα τραίνα που φύγαν αγάπες που μείνανε…