Αθήνα

18 oC

αίθριος καιρός

Τι κάνει ο Σπίρτζης στην Αίγυπτο εν μέσω προσφυγικού και αξιολόγησης;

Στην Αίγυπτο βρίσκεται ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης, ως επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας της κυβέρνησης, στο πλαίσιο της Τριμερούς Συνεργασίας Ελλάδας- Αιγύπτου- Κύπρου, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα βρίσκεται στη μέγγενη του προσφυγικού και της αξιολόγησης.

Σε συνέντευξη του στο Κόκκινο, αναφέρθηκε στις αναπτυξιακές συνεργασίες και τις συμφωνίες που δρομολογούνται στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, των υποδομών, αλλά και της ενέργειας. Ο κ. Σπίρτζης αναφέρθηκε κατόπιν σχετικού ερωτήματος και στη συμφωνία που υπεγράφη χθες από τον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα στο πλαίσιο του 4ου Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας- Τουρκίας και αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας μας με τη Γείτονα. Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε επ΄ αυτού, ότι «είναι πρώτη προτεραιότητα να ωριμάσει και να τρέξει το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Η σύνδεση σε πρώτη φάση με την Κωνσταντινούπολη, μάς ανοίγει το δρόμο για μία πολύ μεγάλη αγορά, και ανοίγει και τον δρόμο στη χώρα να παίξει το ρόλο της σε σχέση με τις συνδυασμένες μεταφορές από την Ασία έως την Ευρώπη». Τέλος, ο υπουργός μίλησε επίσης για τα μεγάλα έργα που πρoωθεί το Υπουργείο Μεταφορών προς ένταξη στο πακέτο Γιουνκέρ.

[adsense]

Αναφορικά με την επίσκεψη του στην Αίγυπτο, ο κ. Σπίρτζης τόνισε χαρακτηριστικά:

Από τις τρεις ημέρες που είμαστε στην Αίγυπτο έχει υπογραφεί μία συμφωνία με τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας των δύο χωρών για πολύ στενή συνεργασία σε συγκεκριμένα αντικείμενα και έγινε μια τριμερής συνάντηση των αρμόδιων υπουργών μεταφορών, της Ελλάδας, της Αιγύπτου και της Κύπρου προκειμένου να προχωρήσουμε στην υλοποίηση αλλά και στη συνέχιση συνεργασίας των τριών χωρών στις συνδυασμένες μεταφορές και στις υποδομές και έχουν γίνει πάρα πολλές συναντήσεις με τα αρμόδια υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να διασφαλίσουμε την εξωστρέφεια των εταιριών μας τόσο όσων δραστηριοποιούνται στο χώρο των μεταφορών όσο και στων υποδομών. Πιστεύουμε ότι έχουμε το ανθρώπινο δυναμικό, την τεχνογνωσία και τις εταιρίες. Πρέπει να το εκμεταλλευτούν αυτό, πρέπει να δείξουν δραστηριότητες σε άλλες χώρες, πρέπει να είναι οι εταιρίες μας, να έχουν την εξωστρέφεια που πρέπει να έχουν, και να αντιμετωπίσουμε και το φαινόμενο που βρήκαμε όταν αναλάβαμε κυβέρνηση, το 80% των έργων του υπουργείου να διανέμονται μόνο σε λίγες μεγάλες εταιρίες.

Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:

Δημοσιογράφος: Αλλά πριν πάμε σε αυτό το μεγάλο θέμα θα πάμε μέχρι την Αίγυπτο. Είναι εκεί ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ο κ. Χ. Σπίρτζης για συνομιλίες και υπογραφή συμφωνιών με τη χώρα αυτή, με τους φορείς τους δημόσιους της Αιγύπτου. Θα τα δούμε όλα αυτά αλλά αφού τον καλημερίσουμε και του ευχηθούμε καλή επιτυχία εκεί στις συνομιλίες να ξεκινήσουμε με μια σημαντική συμφωνία η οποία υπογράφηκε χθες από τον πρωθυπουργό στη Σμύρνη στην επίσκεψη της πολυμελούς ελληνικής αντιπροσωπείας. Η συμφωνία αυτή είναι στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων του κ. Σπίρτζη και αφορά τη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει την Ελλάδα με την Τουρκία, την ευρωπαϊκή Τουρκία, την Κωνσταντινούπολη. Καλή σας ημέρα κύριε υπουργέ.

Υπουργός : Καλημέρα κ. Σχινά. Καλημέρα και στους ακροατές σας.
Δημοσιογράφος : Λοιπόν, για πείτε μου τι είναι αυτή η συμφωνία και θα περάσουμε μετά και στα της Αιγύπτου και στα της Ελλάδας.

Υπουργός: Η συμφωνία περιλαμβάνει τη σιδηροδρομική σύνδεση της Τουρκίας με τη χώρα μας. Όπως γνωρίζετε επανειλημμένα έχουμε τονίσει ότι στόχος μας είναι η ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας και ένας σχεδιασμός όχι μόνο για την κάλυψη των υποχρεώσεων μέσα στα ευρωπαϊκά δίκτυα αλλά και των πλεονεκτημάτων που έχει η δική μας χώρα. Επομένως είναι πρώτη προτεραιότητα να ωριμάσει και να τρέξει το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας, η σύνδεση σε πρώτη φάση με την Κωνσταντινούπολη που μας ανοίγει το δρόμο για μία πολύ μεγάλη αγορά και ανοίγει και τον δρόμο στη χώρα να παίξει το ρόλο της σε σχέση με τις συνδυασμένες μεταφορές από την Ασία έως την Ευρώπη. Η σιδηροδρομική Εγνατία έχει κι άλλα πλεονεκτήματα. Έχει το πλεονέκτημα της σύνδεσης με την ενδοχώρα των Βαλκανίων με δύο διαφορετικές οδεύσεις. Και βέβαια είναι η σύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη μέσω του δυτικού άξονα των Βαλκανίων. Είναι ένα δίκτυο που θα συνδεθεί μελλοντικά με τα τέσσερα λιμάνια της βόρειας Ελλάδας και με τα τέσσερα εμπορευματικά κέντρα που έχουμε σχεδιάσει πολύ πιο γρήγορα να βγουν και να λειτουργήσουν. Αυτό είναι ένα σχέδιο το οποίο πιστεύουμε ότι βελτιώνει και τη συνεργασία των δύο χωρών, της Ελλάδας και της Τουρκίας, και πιστεύουμε ότι είναι στην κατεύθυνση της πολιτικής που θέλουμε να ακολουθήσουμε για τις υποδομές της χώρας.

Δημοσιογράφος: Κύριε υπουργέ η δυνατότητα διεύρυνσης των συνδυασμένων μεταφορών ειδικά προς τις αγορές- και προς τις αγορές της Ασίας- είναι μείζον θέμα. Έχουν γίνει εκτιμήσεις τι συνέπειες θα υπάρχουν για την οικονομία της χώρας από την ενεργοποίηση αυτών των δυνατοτήτων ;

Υπουργός: Γενικά ο χώρος των συνδυασμένων μεταφορών δεν έχει καλλιεργηθεί, δεν έχει εξεταστεί, δεν έχει κανένα σχεδιασμό μέχρι την προηγούμενη κυβέρνηση, για τα πλεονεκτήματα που θα έφερνε στην αντιμετώπιση της κρίσης και στη θέση της χώρας. Όταν λέμε συνδυσμένες μεταφορές προφανώς δεν λέμε μόνο ότι θα έρχονται εμπορεύματα και κοντέινερ στη χώρα μας. Σημαίνει ότι θα αναπτυχθούν οι υποδομές, θα αναπτυχθούν τα εμπορευματικά κέντρα που θα φιλοξενήσουν πολύ μεγάλες μεταποιητικές δραστηριότητες, και πολλές από αυτές μπορεί να είναι και πολύ υψηλής τεχνολογίας. Αυτό σημαίνει ότι βαδίζουμε στην κατεύθυνση που έχουμε πει, να γίνουν υποδομές που θα συμβάλλουν στο να δημιουργήσουμε, να οικοδομήσουμε παραγωγική δομή. Και σε αυτή τη λογική κινούμαστε. Προφανώς και τα γεωπολιτικά πλεονεκτήματα είναι πολύ μεγάλα, διότι όταν η χώρα μας γίνεται ένα σταυροδρόμι στο διεθνές μεταφορικό έργο τόσο με το σιδηροδρομικό δίκτυο της από τον Πειραιά προς την κεντρική Ευρώπη όσο και με τη σιδηροδρομική Εγνατία με τις μεταφορές από και προς την Ασία και εκμεταλλευόμενοι όλα τα λιμάνια και τις υποδομές που έχουμε, καταλαβαίνετε πόσο αναβαθμίζεται και η γεωπολιτική και γεωστρατιωτική σημασία της χώρας μας.

Δημοσιογράφος: Κύριε υπουργέ έχετε καλέσει και τους φορείς του δημοσίου αλλά και του ιδιωτικού τομέα να καταθέσουν προτάσεις, έχουν κληθεί μάλλον για έργα τα οποία είναι συγχρηματοδοτούμενα και μπορούν να ενταχθούν στο λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ το οποίο έχει συμφωνηθεί το καλοκαίρι από τον πρωθυπουργό Α. Τσίπρα και τον επικεφαλής της Κομισιόν στα πλαίσια της συμφωνίας που έγινε το καλοκαίρι και η οποία βέβαια είναι ένα πολύ μεγάλο πακέτο. Τώρα ήδη έχετε νομίζω ανακοινώσει την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο.

Υπουργός : Μέχρι το Λαύριο και μέχρι τη Ραφήνα.

Δημοσιογράφος: Μέχρι τη Ραφήνα. Και το κομμάτι το οποίο σχετίζεται…στα πλαίσια πάντοτε των συνδυασμένων μεταφορών, την αναβάθμιση των λιμανιών στη βόρεια Ελλάδα τα οποία συνδέονται με την Εγνατία και τα άλλα οδικά δίκτυα. Για μιλήστε μας λίγο για αυτά, για τα έργα αυτά, βασικά έργα υποδομής τα οποία προωθείτε γιατί νομίζω ότι αυτά είναι, αυτό είναι το παράλληλο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, αυτό είναι το πρόγραμμα της κυβέρνησής, αν έχετε την καλοσύνη. Δηλαδή ποια είναι σε άμεση προτεραιότητα και να το συνδυάσουμε και με τις θέσεις εργασίας και τις επιπτώσεις που θα έχουν στην εθνική οικνομία.

Υπουργός: Στο υπουργείο έγινε μια πολύ συστηματική δουλειά, στις γενικές γραμματείες από τους γενικούς γραμματείς του υπουργείου και τα στελέχη του και προλάβαμε να καταθέσουμε πάρα πολλές προτάσεις που είναι υποψήφιες για να ενταχθούν στο πακέτο Γιούνκερ. Αυτό αφορά τόσο τις υποδομές όσο τις μεταφορές και τις τηλεπικοινωνίες. Τώρα σε σχέση με αυτό που με ρωτάτε και στη συμφωνία που υπογράφηκε χθες έχουν προβλεφθεί τρία έργα για τη σιδηροδρομική υποδομή σε συνδυασμό και με την αναβάθμιση των λιμανιών της βόρειας Ελλάδας και με τα εμπορευματικά κέντρα που πρέπει να γίνουν εκεί. Έχουμε επίσης κάνει μία προετοιμασία ποια είναι τα μεγάλα έργα που μπορούν να ενταχθούν στο πακέτο Γιούνκερ προκειμένου να γλιτώσουμε χρήματα από το νέο ΕΣΠΑ, από το ΣΕΣ, να αντλήσουμε χρήματα από την αγορά και να προχωρήσουμε σε συμβάσεις σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα προκειμένου να μπορούν να γίνουν μικρομεσαία έργα σε όλη την Ελλάδα που δεν μπορούν να έχουν μία άλλου είδους ανάλυση και να μπορούν να χρηματοδοτηθούν από αλλού. Σε αυτή τη λογική έχουν μπει η επέκταση του προαστιακού στην Αθήνα, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε έτσι και τα έργα του μετρό με τρόπο όμως που να μην παρασύρουν το εισιτήριο και τη χρησιμοποίηση των αστικών συγκοινωνιών με αυξήσεις, κάτι που ζήσαμε στο μοντέλο των αυτοκινητόδρομων στις παραχωρήσεις και αυτό είναι ένα από τα βασικά μελήματά μας. Το ίδιο γίνεται για τις επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης, και προς τις δυτικές συνοικίες και προς το αεροδρόμιο, για να ωριμάσει το έργο, και σε πλήθος άλλων λιμενικών έργων που πραγματικά μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε και να προχωρήσουμε. Θεωρούμε ότι είναι ευκαιρία να αξιοποιήσουμε το πακέτο Γιούνκερ, σε αυτή τη λογική που είπα πριν. Πιστεύουμε ότι οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι ένα εργαλείο που μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε αρκεί να μην υπερισχύσει όπως έγινε στο παρελθόν.

Δημοσιογράφος : Κύριε Σπίρτζη γνωρίζω ότι δεν έχετε και εσείς πολύ χρόνο γιατί είστε σε συναντήσεις και επειδή τα έργα είναι πάρα πολλά τα υποψήφια για ένταξη και αυτά τα οποία ξεκινάει το υπουργείο, έτσι κι αλλιώς, θα ‘ρθείτε μια μέρα εδώ στο στούντιο να τα πούμε, να έχουμε μια ώρα να τα πούμε ένα προς ένα. Εκείνο το οποίο για να μην αφήσουμε και το θέμα της Αιγύπτου κενό για πείτε μου τι ακριβώς συμφωνίες αυτή την περίοδο διαπραγματεύεστε στην Αίγυπτο.

Υπουργός : Από τις τρεις ημέρες που είμαστε στην Αίγυπτο έχει υπογραφεί μία συμφωνία με τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας των δύο χωρών για πολύ στενή συνεργασία σε συγκεκριμένα αντικείμενα και έγινε μια τριμερής συνάντηση των αρμόδιων υπουργών μεταφορών, της Ελλάδας, της Αιγύπτου και της Κύπρου προκειμένου να προχωρήσουμε στην υλοποίηση αλλά και στη συνέχιση συνεργασίας των τριών χωρών στις συνδυασμένες μεταφορές και στις υποδομές και έχουν γίνει πάρα πολλές συναντήσεις με τα αρμόδια υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να διασφαλίσουμε την εξωστρέφεια των εταιριών μας τόσο όσων δραστηριοποιούνται στο χώρο των μεταφορών όσο και στων υποδομών. Πιστεύουμε ότι έχουμε το ανθρώπινο δυναμικό, την τεχνογνωσία και τις εταιρίες. Πρέπει να το εκμεταλλευτούν αυτό, πρέπει να δείξουν δραστηριότητες σε άλλες χώρες, πρέπει να είναι οι εταιρίες μας, να έχουν την εξωστρέφεια που πρέπει να έχουν, και να αντιμετωπίσουμε και το φαινόμενο που βρήκαμε όταν αναλάβαμε κυβέρνηση, το 80% των έργων του υπουργείου να διανέμονται μόνο σε λίγες μεγάλες εταιρίες.

Send this to a friend