Αθήνα

15 oC

βροχοπτώσεις μέτριας έντασης

Οι εκδοχές του ρατσισμού και ο συνδικαλισμός στο θέατρο

** Μια υπόθεση ρατσιστικής διάκρισης που εκδικάζεται στον Καναδά παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ηθοποιός ισχυρίζεται ότι αποκλείστηκε από ρόλο στο θέατρο επειδή είναι μαύρη.

** Μια υπόθεση ρατσιστικής διάκρισης που εκδικάζεται στον Καναδά παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ηθοποιός ισχυρίζεται ότι αποκλείστηκε από ρόλο στο θέατρο επειδή είναι μαύρη.

ΓΡΑΦΕΙ Η Λώρη Κέζα

Είχε στείλει e-mail στη σκηνοθέτη ζητώντας να πάρει μέρος στην ακρόαση που γινόταν εν όψει της παράστασης «Les belles sœurs», με ηρωίδες γυναίκες στο Μόντρεαλ της δεκαετίας του ΄60.

* Πρόκειται για ένα κλασικό κείμενο της κεμπεκιανής δραματουργίας, που περιγράφει τα ήθη της εργατικής τάξης της εποχής. Η σκηνοθέτης απάντησε στην υποψήφια ότι το καστ θα αποτελείται από 15 λευκές γυναίκες καθώς ούτε στην οικογένεια της αφήγησης ούτε στη γειτονιά υπήρχαν έγχρωμοι εκείνα τα χρόνια.

* Ο θεατρικός οργανισμός Victoria Theatre Guild and Dramatic School που κατηγορείται, λειτουργεί από το 1929, έχει ανεβάσει 500 παραστάσεις με 4.000 ηθοποιούς. Οι αριθμοί έχουν διπλή ανάγνωση. Κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι ποτέ δεν έχει καταγραφεί πρόβλημα ρατσισμού, κάποιος άλλος μπορεί να ισχυριστεί ότι αρκεί ένα περιστατικό για να γίνει η δίκη, αρκεί μια αφορμή ώστε να αναδειχτεί το πρόβλημα των διακρίσεων.

* Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα παράμετρος. Το δικαστήριο θα κρίνει το «πόστο εργασίας» της ηθοποιού στην παράσταση πλην όμως ένας ρόλος απηχεί καλλιτεχνικές απόψεις. Ο δημιουργός συγγραφέας καταθέτει μια πρόταση και ο σκηνοθέτης καταθέτει μια αντιπρόταση. Ο συνδυασμός των δυο απόψεων παράγει παράσταση.

* Θα μπορούσε η σκηνοθέτης να θέλει τις ηθοποιούς γυμνές στη σκηνή επειδή ξερώ-γω κάτι έχει στο μυαλό της. Θα μπορούσε να θέλει υπέρβαρες, Ασιάτισσες ή ακόμη να προσφέρει τους γυναικείες ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς. Είναι το έργο της και στη συγκεκριμένη περίπτωση αποφάσισε να αποδώσει το κείμενο ρεαλιστικά, να μείνει πιστή στην εποχή.

* Αν οι σκηνοθέτες χρειάζονται δικηγόρο πριν αρχίσουν τη διανομή, αν χρειάζονται συνεργάτη Human Resources για να συγκροτήσουν θίασο, τότε η δημιουργία δεν είναι και τόσο δημιουργική.

* Ρητορικές ερωτήσεις σχετικά με το ίδιο θέμα: Ποια θα ήταν άραγε η αντίδραση σήμερα εάν ο Μπρατ Πιτ υποδυόταν τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ; Ποια θα ήταν άραγε η αντίδραση εάν στη μίνι σειρά του Νέτφλιξ «The way they see us» ένα από τα συλληφθέντα αγόρια το υποδυόταν λευκός ηθοποιός;

** Οι ίσες ευκαιρίες έχουν θεσμοθετηθεί στο εργασιακό τοπίο του Καναδά. Οι εργοδότες στις αγγελίες δημοσιεύουν ικανότητες που χρειάζεται, όχι χαρακτηριστικά υποψηφίων. Μπορούν να ζητήσουν προχωρημένη γνώση αγγλικής αλλά όχι υποψήφιο γεννημένο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μπορούν να ζητήσουν άτομο να κουβαλά βαριά κιβώτια αλλά όχι άνδρα. Μπορούν να ζητήσουν εμπειρία 20 ετών αλλά όχι άτομο ορισμένης ηλικίας. Όλες οι προσφορές εργασίας είναι ανοιχτές για το σύνολο των ατόμων που έχουν δικαίωμα εργασίας.

* Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν οι πάντες παντού, σε όλες τις δουλειές. Γυναίκες στη οικοδομή και άντρες στο μανικιούρ, ηλικιωμένοι στο σερβίρισμα, γυναίκες με μαντήλα, άνδρες με τυρμπάν, όλες οι φυλές, όλες οι καταγωγές. Αυτό είναι θετικό. Η επέκταση του μέτρου της ίσης πρόσβασης στην καλλιτεχνική δημιουργία είναι αντιθέτως πολύ προβληματική. Κυρίως όταν πρόκειται για την καλλιτεχνική δημιουργία τρίτων προσώπων. Δηλαδή να απαιτεί ο υποψήφιος σώνει και καλά να διαμορφώσει την καλλιτεχνική πρόταση ενός άλλου και να απευθύνεται στη δικαιοσύνη ώστε να το καταφέρει.

Send this to a friend