Αθήνα

9 oC

ελαφρές νεφώσεις

Βία μαθητών, βία δασκάλων

** Δεν περνάει εβδομάδα χωρίς θλιβερή είδηση από το χώρο της εκπαίδευσης. Πότε φταίει η μία πλευρά, πότε φταίει η άλλη πλευρά, τα ρίχνουμε στο σύστημα ή ακόμη χειρότερα, τα ρίχνουμε στην κρίση.

** Δεν περνάει εβδομάδα χωρίς θλιβερή είδηση από το χώρο της εκπαίδευσης. Πότε φταίει η μία πλευρά, πότε φταίει η άλλη πλευρά, τα ρίχνουμε στο σύστημα ή ακόμη χειρότερα, τα ρίχνουμε στην κρίση.

ΓΡΑΦΕΙ Η Λώρη Κέζα

* Τελευταία είδηση, καθηγητής μουσικής έσυρε μαθήτρια στο γραφείο του διευθυντή, τραβώντας την από τα μαλλιά. Της είχε ζητήσει να βγει από την αίθουσα επειδή έκανε φασαρία, εκείνη αρνήθηκε, εκείνος της τράβηξε την τσάντα, εκείνη τον απείλησε ότι θα του ζητήσει καινούργια τσάντα, εκείνος της είπε ότι θα της αστράψει χαστούκι.

* Άλλο περιστατικό: Μαθητές δημοτικού την ώρα του μαθήματος βγαίνουν έξω να παίξουν και υποχρεώνουν συμμαθήτρια να γλείψει τον καμπινέ. Το κάνουν δυο φορές και παραμένουν ατιμώρητοι. Οι γονείς τους δεν ζητούν συγγνώμη, τα ίδια τα παιδιά δεν ζητούν συγγνώμη. Θεωρούν όλοι ότι «παιδιά είναι», παρεκτράπηκαν λιγάκι.

* Περσινή ιστορία: ξανακυκλοφορεί στο διαδίκτυο βίντεο με μαθητή που εξυβρίζει με ανήκουστο τρόπο καθηγήτρια, την απειλεί, ουρλιάζει στο πρόσωπό της, σκύβει απειλητικά επάνω της. «Θα κάνεις αυτό που σου λέω», «όταν σου μιλάω θα με κοιτάς στα μάτια». Οι συμμαθητές χασκογελάνε, το θεωρούν φυσικό.

* Μια ακόμη παράμετρος: Συνδικαλιστικός εκπρόσωπος των καθηγητών πηγαίνει σε ιδιωτικό σχολείο επειδή οι καθηγητές εκεί υπαμείβονται, εργάζονται απλήρωτες υπερωρίες, χάνουν το μισθό τους το καλοκαίρι. Ο σχολάρχης πετάει με τη βία έξω από το σχολείο την συνδικαλιστική εκπρόσωπο. Τα παιδιά πληροφορούνται το γεγονός.

* Κάτι ακόμα, με ιδιαίτερη χροιά: Μαθήτρια δηλώνει άθεη ώστε να δικαιολογήσει την έλλειψη ενδιαφέροντος για την κατήχηση που πρέπει να υποστεί εν ώρα μαθήματος και αποβάλλεται από την τάξη.

* Μιλάμε για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πότε εκτροχιάστηκε έτσι η κατάσταση; Υπάρχει άραγε επιστροφή;

* Λάθη του σπιτιού, λάθη του σχολικού συστήματος. Δεν νοείται να ζητεί ο καθηγητής από τον μαθητή να βγει έξω και να υπάρχει περιθώριο άρνησης του τύπου «Γιατί; Τί θα μου κάνεις;». Δεν νοείται ο καθηγητής να ασκεί εξουσία επί των μαθητών πέρα από την εξουσία που δικαιολογείται από το ρόλο του.

* Την αγωγή από το σπίτι δεν μπορεί να την υποκαταστήσει το σχολείο. Υπάρχει όμως τρόπος να αλλάξουν τα πράγματα με τη θέσπιση κανόνων. Λείπει ένας κώδικας δεοντολογίας με βάσει τον οποίο θα λαμβάνονται αποφάσεις.

* Ποια είναι η καλύτερη στιγμή για να μάθει ο μαθητής ότι υπάρχουν κανόνες; Στο προνήπιο. Εκεί, σε ηλικία τριών τεσσάρων ετών να μαθαίνει ότι δεν κάνει καθένας ό,τι του κατέβει στο κεφάλι. Υπάρχει σειρά προτεραιότητας, υπάρχει πρόγραμμα, υπάρχει σεβασμός, υπάρχει τυπικό καλών τρόπων.

* Αν ένας μαθητής περάσει δέκα χρόνια ασυδοσίας μέσα στην τάξη, είναι αδύνατον να συμμαζευτεί στο λύκειο. Στη συνέχεια θα γίνει ένας κακομαθημένος πολίτης που θα αντιδρά όταν ο τροχονόμος κόβει κλήση επειδή παραβίασε το κόκκινο. Όλα αυτά τα κακομαθημένα παιδιά θα θεωρούν δικαίωμα να παρανομούν και κατάχρηση εξουσίας οποιαδήποτε ποινή τους επαναφέρει στην τάξη.

Send this to a friend