Αθήνα

26 oC

αραιές νεφώσεις

Συνταγματική Αναθεώρηση: Ποιοι και γιατί νιώθουν κερδισμένοι από τη διαδικασία- Πώς οι εκλογές και η επόμενη Βουλή θα κρίνουν τις αλλαγές

Η επόμενη Βουλή είναι αυτή που θα αποφασίσει οριστικά για την αναθεώρηση του Συντάγματος, αλλά τι θα είναι αυτό που τελικώς θ’ αποφασίσει; Εάν κυβέρνηση είναι η ΝΔ, θα προτιμήσει, άραγε, να ολοκληρώσει μία ατελή – κατά την ίδια – αναθεώρηση με την τυπική ψηφοφορία που απαιτείται επί των προτάσεων που κρίθηκαν αναθεωρητέες ή θα ξεκινήσει τη διαδικασία από την αρχή;

Η επόμενη Βουλή είναι αυτή που θα αποφασίσει οριστικά για την αναθεώρηση του Συντάγματος, αλλά τι θα είναι αυτό που τελικώς θ’ αποφασίσει; Εάν κυβέρνηση είναι η ΝΔ, θα προτιμήσει, άραγε, να ολοκληρώσει μία ατελή – κατά την ίδια – αναθεώρηση με την τυπική ψηφοφορία που απαιτείται επί των προτάσεων που κρίθηκαν αναθεωρητέες ή θα ξεκινήσει τη διαδικασία από την αρχή;

ΓΡΑΦΕΙ Ο Αιμίλιος Περδικάρης

Το μόνο βέβαιο είναι πως εάν η αναθεωρητική διαδικασία ολοκληρωθεί κανονικά, τότε αποσυνδέεται οριστικά η διάλυση της Βουλής και το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών από την αδυναμία της Βουλής να εκλέξει Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Οι αλλαγές στο άρθρο 32 συγκέντρωσαν 224 ψήφους στη χθεσινή ψηφοφορία κι έτσι χρειάζεται έγκρισή τους από την επόμενη (αναθεωρητική) Βουλή με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών προκειμένου να γίνουν πράξη.

Έτσι, διαψεύστηκε η φημολογία που ήθελε τον ΣΥΡΙΖΑ να εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο να καταψηφίσει την πρότασή του, ούτως ώστε να διατηρήσει στο προσκήνιο σενάρια «δεξιάς παρένθεσης» και πρόωρων εκλογών το 2020, ενώ ταυτόχρονα η ΝΔ κέρδισε την τακτική μάχη - και την... απρόσκοπτη τετραετία - με την κίνησή της να στηρίξει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, για τη ΝΔ έχει κομβική σημασία η αλλαγή του άρθρου 16 για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων, η οποία, όμως, απορρίφθηκε. Ενώ για τον ΣΥΡΙΖΑ, εκτός των διατάξεων για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με ευρεία πλειοψηφία πέρασαν μόνο οι αλλαγές στο νόμο περί ευθύνης υπουργών, στον ορισμό της βουλευτικής ασυλίας, στην επιλογή των ηγεσιών των ανεξάρτητων Αρχών και στην εξομοίωση των στρατιωτικών με τους τακτικούς δικαστές.

Όλες οι άλλες εμβληματικές κατά τον ΣΥΡΙΖΑ αλλαγές, συμπεριλαμβανομένων αυτών για τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους, για τα λαϊκά δημοψηφίσματα και τη λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία, την προστασία των δικτύων και υποδομών από τις αποκρατικοποιήσεις κτλ. δεν συγκέντρωσαν 180 ψήφους και δεν προτίθεται η ΝΔ να τα περάσει στην επόμενη Βουλή, οπότε θ' απορριφθούν.

Έτσι, στην πράξη, εάν η ΝΔ δεν πάρει την απόφαση να εκκινήσει τη διαδικασία από την αρχή και με βάση τους νέους συσχετισμούς που θα έχουν διαμορφωθεί από τις εκλογές μέσα στο Κοινοβούλιο και τις αριθμητικές ισορροπίες, η αναθεώρηση θα είναι εξαιρετικά περιορισμένης εμβέλειας και θ' αρκείται σε 5-6 βασικές διατάξεις. Ακριβώς αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο Αλέξης Τσίπρας στην ομιλία του τόνισε αυτό που έλεγε εδώ και καιρό ο Κυριάκος Μητσοτάκης: ότι οι εκλογές θα είναι τινί τρόπω και δημοψήφισμα για τη συνταγματική αναθεώρηση, αφού οι πολίτες με την ψήφο τους και την κυβέρνηση που θα εκλέξουν θ' αποφασίσουν πρακτικά και για τις διατάξεις του Συντάγματος που θ' αναθεωρηθούν - με την έννοια ότι η νέα πλειοψηφία θα είναι αυτή που θα κρίνει τη μετεκλογική ψηφοφορία για τη συνταγματική αναθεώρηση.

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός ξόρκισε την αποχή και τη χαλαρή ψήφο από τις ευρωεκλογές, δηλώνοντας - πάλι όπως ο κ. Μητσοτάκης - ότι η κάλπη της 26ης Μαΐου έχει χαρακτήρα δημοψηφίσματος για τις πολιτικές που εγκρίνουν ή, αντίστοιχα, αποδοκιμάζουν οι πολίτες.

Send this to a friend