Αθήνα

 

33 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

geysh nerou anoigma
Νερό: Η Αττική κινδυνεύει να διψάσει – Εναλλακτική λύση τα νερά από την Πάρνηθα
eleusina 2023

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Ελευσίνα mon amour», η μεγάλη έκθεση της 2023 Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Εγκαινιάστηκε και θα διαρκέσει έως 30/9/2023 η ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «Ελευσίνα mon amour» της 2023 Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Αποτελεί το κεντρικό διεθνές εικαστικό γεγονός της διοργάνωσης κι ο τίτλος της παραλλάσσει εκείνον της εμβληματικής ταινίας «Hiroshima Mon Amour»( 1959) του Αλέν Ρενέ ακολουθώντας όχι τα δαιδαλώδη μονοπάτια της κληρονομιάς του πολέμου, όπως στην ταινία, αλλά το τραύμα της εκτόπισης, της μεταβιομηχανικής κατάστασης, της περιβαλλοντικής καταστροφής, τα ναυάγια, τις διαφορετικές εθνότητες εργαζομένων, τη σκιά και το φαντασιακό της αρχαίας ιερής πόλης.

Όλο αυτό το κράμα μνήμης που καθορίζει τη σύγχρονη Ελευσίνα.

Η φιλόδοξη ομαδική έκθεση των 16 καλλιτεχνών, από τους οποίους οι εννέα είναι Έλληνες, εξερευνά με προεκτάσεις κοινωνικοπολιτικές την Ελευσίνα όπως και την ευρύτερη περιοχή του Θριάσιου Πεδίου.

Στον πυρήνα της προσπαθεί να αποκαλύψει «την ομορφιά στο πιο σκληρό τοπίο και τον πολιτικό αγώνα στη φαινομενικά πιο γαλήνια θέα”, όπως αναφέρει η συγγραφέας, περιβαλλοντολόγος, ακτιβίστρια Ρεμπέκα Σόλνιτ στο βιβλίο της «Storming the Gates of Paradise: Landscapes for Politics», από το οποίο επίσης εμπνέεται η έκθεση.

Τα περισσότερα έργα δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση και παρουσιάζονται στο Παλαιό Ελαιουργείο ενώ, στο X-Bowling Art Center ατομικά η φωτογραφική εγκατάσταση της Aglaia Konrad, με αθέατες πλευρές του χώρου και του τρόπου συνύπαρξης («Obstakles»).

Η «Ελευσίνα mon amour» είναι κατά κάποιο τρόπο «το συμβολικό πορτρέτο της Ελευσίνας, μιας κοινωνίας σε μετάβαση. Την έκθεση διατρέχει το ναυάγιο και ο προβληματισμός για το πώς μπορούν να συγκροτηθούν κοινότητες μετά από ένα βιομηχανικό τραύμα» σύμφωνα με την Κατερίνα Γρέγου.

Η διευθύντρια τού ΕΜΣΤ επιμελείται την έκθεση και δηλώνει πως η Ελευσίνα «είναι περίπτωση μελέτης για κοινωνίες που αναζητούν νέα ταυτότητα».

Με την διαφορά όμως ότι αντίθετα από βιομηχανικές πόλεις της Ευρώπης που χαρακτηρίζονται από μεγάλη αποξένωση, «η Ελευσίνα διαθέτει μια γλύκα» προσθέτει με αγάπη για την πόλη η Κατερίνα Γρέγου.

Το νήμα της εκθεσιακής αφήγησης ξεδιπλώνεται στις τρεις αποθήκες του Παλαιού Ελαιουργείου, που αποκατεστημένες πλέον, αποδίδονται στο κοινό. Χωρίζεται σε ενότητες με την πρώτη να αναφέρεται στον θαλάσσιο χώρο, γύρω από τον οποίο εκτυλίσσονται σημαντικά γεωπολιτικά και περιβαλλοντικά ζητήματα.

Ενδεικτικά, οι «Γκρίζες ζώνες» του Βαγγέλη Βλάχου, το έργο της Μαρίνας Γιώτη «Αντηχώντας τον Κόσμο της Σιωπής» χαρτογραφώντας με σόναρ τον βυθό της Ελευσίνας και των ναυαγίων της σε παράξενες συνθήκες, το φουτουριστικό έργο του κινηματογραφιστή Mahdi Fleifel , ο οποίος προσπαθεί να φανταστεί το μέλλον όπου οι άνθρωποι θα είναι απόντες, εξαφανισμένοι λόγω των καταστροφικών συνηθειών τους.

Το εικαστικό ημερολόγιο του Maarten Vanden Eynde αναφέρεται στα υλικά τα οποία έχουν κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί στη βιομηχανική παραγωγή. Ένας χάρτης με τα μεγάλα ναυάγια μεταναστών στη Μεσόγειο είναι φιλοτεχνημένος από τον Δημήτρη Τσουμπλέκα.

Στον ίδιο χώρο, η μικρή αρχειακή έκθεση «Αισχύλεια: Ένα Αρχείο Εικαστικών Τεχνών» σε επιμέλεια Δώρας Βασιλάκου, για τη σχέση του φεστιβάλ των Αισχυλείων με τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία και των εξαιρετικών εκθέσεων από την ίδρυση του φεστιβάλ μέχρι και το 2016, χρονιά που η Ελευσίνα ανακηρύχτηκε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Στη δεύτερη αποθήκη του Παλαιού Ελαιουργείου, η αφήγηση βρίσκεται στο μεταίχμιο, ανάμεσα στο παλιό που δεν υπάρχει πια και τη νέα συνθήκη που δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί.

Στην αίθουσα δεσπόζει το κουφάρι ενός πλοίου και ο καπετάνιος του, έργο του Δημήτρη Τσουμπλέκα.

Πρώην βιομηχανικοί εργάτες και νυν εργαζόμενοι της Ελευσίνας αποδίδονται από τον Κροάτη Ίγκορ Γκρούμπιτς μέσα από τα αντικείμενα που επέλεξαν οι ίδιοι για να σηματοδοτήσουν την εργασιακή τους κατάσταση.

Μια οικογενειακή ιστορία αναδύεται στο ανιμέισιον του Şerban Savu, με την περιήγηση ενός πατέρα με τον γιο του σε εργοστάσια της Κροατίας όπου δούλευε ο πατέρας, κλειστά εδώ και χρόνια μετά την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού.

Στην τρίτη ενότητα βλέπουμε έργα όπως το μεγάλο πρότζεκτ της Μαριάννας Χριστοφίδου για την Ελευσίνα, που περιλαμβάνει ταινία, πειραματικό βίντεο, και εγκατάσταση, το έργο Hadal Zone των Sphinxes (Ιωάννα Τσάκαλου & Μάνος Φλέσσας) για το δυστοπικό τοπίο ακόμα και στο βαθύτερο σημείο του ωκεανού κ.ά.

Ελευσίνα Mon Amour, υπότιτλος: Αναζητώντας τον Τρίτο Παράδεισο

Στο προαύλιο του Παλαιού Ελαιουργείου, η Ναταλία Μαντά δημιουργεί ένα κεραμικό μωσαϊκό με περισσότερες από 1000 κεραμικές πλάκες όλες διαφορετικές, εικονογραφημένες με σύμβολα από την ιστορία της Ελευσίνας από την αρχαιότητα έως σήμερα.

Η καλλιτεχνική χειρονομία της ξαναζωντανεύει το προϋπάρχον στον χώρο έργο του Michelangelo Pistoletto, πάνω στα σημεία όπου το 2014 είχε αφαιρεθεί το τσιμέντο.

Ο Ιταλός εκπρόσωπος της arte povera είχε δημιουργήσει το 2014 για το φεστιβάλ Αισχύλεια, τον Τρίτο Παράδεισο. Χαρακτηρίζεται από ένα σύμβολο το οποίο επανασχεδιάζει το μαθηματικό σχήμα του άπειρου.

Ο Τρίτος Παράδεισος- πρόκειται για μια επινόηση του Πιστολέτο- είναι ο μελλοντικός παράδεισος που αναζητούμε, η αρμονική συνύπαρξη τεχνολογικού παραδείσου και της φύσης.

Είναι το πέρασμα σε ένα νέο επίπεδο πλανητικού πολιτισμού, απαραίτητο για την εξασφάλιση της επιβίωσης του ανθρώπινου γένους.

Ροή Ειδήσεων

15/07/2024 | 10:59

Δήμος Αθηναίων: Μην κατεβάζετε σκουπίδια μεταξύ 11:00-17:00 τις ημέρες του καύσωνα

15/07/2024 | 10:53

Ο αποχαιρετισμός της Σάνεν Ντόχερτι από τους συμπρωταγωνιστές της στη σειρά «Beverly Hills»

15/07/2024 | 10:46

Φωτιά στο Ηράκλειο της Κρήτης κοντά σε σπίτια – Εστάλη μήνυμα από το 112
nikos xardalias 270524

15/07/2024 | 10:42

Χαρδαλιάς: Αλλάζουν θέση και οι 148 υπάλληλοι του υγειονομικού στην Περιφέρεια – Παύονται διευθυντές και τμηματάρχες

15/07/2024 | 10:36

Μεγάλη ένταση στον αέρα του MEGA – «Πόσο χαμηλά θα πέσετε για τις ψήφους; Είστε ψεύτης!»

15/07/2024 | 10:24

Σαουθγκέιτ: «Μας έλειπε κάτι… είμαι συντετριμμένος»
kairos paralia kalokairi 030624

15/07/2024 | 10:11

Σε πορτοκαλί συναγερμό η χώρα λόγω ζέστης – Το «μελτέμι» σώζει Αττική και Κυκλάδες

15/07/2024 | 10:03

Σίντνεϊ Σουίνι: Στην Πάρο η διάσημη χολιγουντιανή ηθοποιός

15/07/2024 | 09:54

Επανέρχονται μάσκες και Rapid test για Covid-19 στο Νοσοκομείο Μεταξά
aade ktirio

15/07/2024 | 09:47

ΑΑΔΕ: Λειτουργία νέων Υπηρεσιών Φορολογικής Εξυπηρέτησης στην Αττική

15/07/2024 | 09:39

Γαλλία: Πρώην στρατιωτικός, επίλεκτος σκοπευτής, σκότωσε 3 ανθρώπους σε πάρτι γενεθλίων

15/07/2024 | 09:29

Νεαρός «τρώει άκυρο» από κοπέλα λίγο πριν την αναχώρηση για Πάρο – «Μέσα από τις ήττες μαθαίνουμε»
ekav asthenoforo 5

15/07/2024 | 09:18

Άνδρας έπεσε από τα Ενετεικά τείχη στο Ηράκλειο και σκοτώθηκε

15/07/2024 | 09:08

O αδελφός του Μίχαελ Σουμάχερ, Ραλφ, ανακοίνωσε ότι είναι γκέι με φωτογραφία με τον σύντροφό του

15/07/2024 | 09:02

Αλέξης Παππάς: «Δημοσιογράφοι μού ζήτησαν συγνώμη για την αυστηρότητα που με αντιμετώπισαν»
mohamed arthro
Η θρυλική ιστορία του Μοχάμεντ Άλι στη μικρή οθόνη
4th beerfest 1024x576 1
Peloponnese Beer Festival: Tο αγαπημένο event του καλοκαιριού επιστρέφει στην Καλαμάτα με Kοza Mostra, Πέννυ Mπαλτατζή και Locomondo
serenata
Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών: Παρουσιάζει τη Σερενάτα», σήμερα Σάββατο 13 Ιουλίου στο Ανοιχτό Θέατρο Άλσους Βεΐκου
6190857 scaled 1
 Λ. Μενδώνη προς Κ. Μάλαμα: Εσείς κινείστε με φήμες και εμείς κινούμαστε με τεκμήρια και αποδείξεις
thumbnail image002 1 1
«Τα Μυαλά Που Κουβαλάς 2» βάζουν την ψυχική υγεία στο επίκεντρο του δημοσίου διαλόγου
axios logos 120724
Δήμος Καλλιθέας: Εκδήλωση για τα 81 χρόνια από το θάνατο του Κωστή Παλαμά με τον συνθέτη Πασχάλη Τόνιο