Αθήνα

 

18 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

Εορτολόγιο 6 Μαΐου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα
ce91ceb3cf8ecebdceb5cf82 cea0ceb5cf81ceb9cf86ceadcf81ceb5ceb9ceb1cf82 cea0ceb5cebbcebfcf80cebfcebdcebdceaecf83cebfcf85

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Ελένη Βολονάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας, μιλάει για την αξία της ρητορικής

«Ρητορική είναι αναμφισβήτητα η τέχνη του λόγου και θα την όριζα πιο συγκεκριμένα ως την εξάσκηση και την εκπαίδευση για την έκφραση και μετάδοση ιστοριών, ιδεών, επιχειρημάτων σε ένα κοινό με στόχο την επικοινωνία και την πειθώ».

Αυτό τον ορισμό δίνει στη ρητορική τέχνη η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ελένη Βολονάκη, δίνοντάς μας έτσι μια μικρή «γεύση» για το τι ακριβώς είναι ρητορική για αυτήν αλλά και παρουσιάζοντάς μας συγχρόνως ένα γεγονός που εδώ και 8 χρόνια έχει γίνει πια θεσμός στην πόλη της Καλαμάτας.

Οι 8οι Μαθητικοί Ρητορικοί Αγώνες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνασίων και Λυκείων) ξεκινούν σήμερα στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου-δια ζώσης, εκτός σχολικού ωραρίου-και θα ολοκληρωθούν την Κυριακή 7 Απριλίου, στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας. Οι συντελεστές λοιπόν, όλης αυτής της σπουδαίας προσπάθειας και εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας, μας προσκαλούν να βρεθούμε εκεί, απολαμβάνοντας όλοι μαζί τους νέους ρήτορες στο δημόσιο λόγο!

Συνέντευξη στη Νικόλ Παπαδοπούλου

Είστε Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και φέτος διεξάγονται για 8η χρονιά, οι μαθητικοί Ρητορικοί Αγώνες, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της Πελοποννήσου. Πώς αισθάνεστε που οι αγώνες αυτοί έχουν γίνει πια θεσμός στην Καλαμάτα; Περιμένατε αυτή την επιτυχία;

Η επιτυχία των Αγώνων Ρητορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Πελοποννήσου οφείλεται στη συνεργασία του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με πολλούς φορείς, οργανισμούς, εκπαιδευτικούς, γονείς και βέβαια την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Οι σύμβουλοι φιλολόγων, ιδιαιτέρως ο κ. Γιάννης Σόλαρης στη Μεσσηνία, καθώς και το προηγούμενο ΠΕ.ΚΕ.Σ έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην προώθηση των αγώνων και στην ενθάρρυνση των εκπαιδευτικών. Γίνονται επιμορφώσεις από την Ελληνική Εταιρεία για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση με πρόεδρο την κ. Βάλια Λουτριανάκη, το Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας με πρόεδρο την κ. Φωτεινή Εγγλέζου, τα Εκπαιδευτήρια «Αρμονία» με την διευθύντρια κ. Ρούλα Μουντάνου, εκπαιδευτές ρητορικής όπως ο κ. Μανώλης Πολυχρονίδης. Θεσμός έγιναν οι αγώνες χάρη στον ενθουσιασμό και την αφοσίωση που έδειξαν πολλοί εκπαιδευτικοί αρχικώς στη Μεσσηνία αλλά αργότερα και από όλους τους νομούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς βέβαια και χάρη στην ιδιαίτερη αφοσίωση που έχουν δείξει όλα αυτά τα χρόνια οι μαθήτριες και οι μαθητές, οι οποίοι τους περιμένουν με αγωνία κάθε χρονιά.

Με ποια αφορμή ξεκίνησε αυτή η ιδέα για τη δημιουργία των Ρητορικών Αγώνων; Και ποιοι ακόμα συνετέλεσαν στην υλοποίησή τους;

Πριν από 8 χρόνια υπήρχε ένα μεγάλο ενδιαφέρον για το μάθημα της Ρητορικής στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου το οποίο δίδασκα και διδάσκω ακόμα σε προπτυχιακό επίπεδο. Είχαμε καλέσει τότε την κ. Λουτριανάκη να μας κάνει ένα σεμινάριο και μέσα από τη συζήτηση της πρότεινα να μας βοηθήσει να ξεκινήσουμε Αγώνες Ρητορικής για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Μεσσηνίας. Παράλληλα είχε δημιουργηθεί από τους προπτυχιακούς και τους μεταπτυχιακούς φοιτητές της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών ένας πολύ ενεργός και δραστήριος Ρητορικός Όμιλος που επίσης συνέβαλε πολύ στην διοργάνωση και υλοποίηση των Αγώνων. Ο Ρητορικός Όμιλος των Φοιτητών στηρίζει μέχρι σήμερα την πραγματοποίηση των Αγώνων, καθώς φοιτητές και φοιτήτριες που είναι εκπαιδευμένοι σε αγωνίσματα ρητορικής λαμβάνουν μέρος είτε ως κριτές είτε ως βοηθοί στη διοργάνωση των αγώνων. Όλοι οι φορείς που προαναφέρθηκαν έπαιξαν τότε πολύ σημαντικό ρόλο στο να καθιερωθούν αμέσως οι αγώνες αυτοί ως θεσμός. Τότε ήταν σύμβουλος φιλολόγων Μεσσηνίας η κ. Δήμητρα Σταθοπούλου, η οποία αγκάλιασε τους αγώνες με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και συμμετείχε επί χρόνια ενεργά.

Συμμετέχουν λοιπόν, μαθητές από διάφορα σχολεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Περιγράψτε μας λίγο εν συντομία τη διαδικασία, τους κανόνες των αγώνων και τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών.

Συμμετέχουν μαθητές και μαθήτριες από Γυμνάσια και Λύκεια όλης της Περιφερείας Πελοποννήσου συμπεριλαμβανομένου και του Νομού Ηλείας. Κάθε χρόνο τον Οκτώβριο βγαίνει προκήρυξη για τους αγώνες και διανέμεται στα σχολεία. Υπάρχει ένα περιθώριο δύο μηνών για να δηλώσουν οι ενδιαφερόμενοι. Μέχρι τους αγώνες γίνονται επιμορφωτικά σεμινάρια και για τους μαθητές και για τους εκπαιδευτικούς δια ζώσης και διαδικτυακά. Οι κανόνες των αγώνων είναι διαθέσιμοι σε όλους στο site των αγώνων ρητορικής http://rhetorikoiagones.blogspot.com/, όπου επίσης υπάρχει και εκπαιδευτικό υλικό και διαθέσιμα θέματα προς επεξεργασία. Η αξιολόγηση γίνεται από επιτροπές κριτών που έχουν παρακολουθήσει ειδικά σεμινάρια και συμπληρώνουν φυλλάδια των κριτηρίων αξιολόγησης με συγκεκριμένη κλίμακα βαθμολογίας.

Σε τι είδους αγωνίσματα διαγωνίζονται οι μαθητές; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη θεματική ενότητα για φέτος; Από που αντλούνται τα θέματα των αγώνων; Πόσοι μαθητές έχουν δηλώσει συμμετοχή; Και οι φετινοί αγώνες που θα διεξαχθούν;

Τα αγωνίσματα είναι: Εκφραστική Ανάγνωση, Αυθόρμητος Λόγος, Προτρεπτικός Λόγος, και Διττοί Λόγοι (Debate). Μερικές φορές είχαμε θεματική, π.χ. για την Επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση αλλά φέτος δεν έχουμε μια συγκεκριμένη θεματική. Έχουν δηλώσει 304 από τα Γυμνάσια (24) και 176 από τα Λύκεια (18) από όλη την Πελοπόννησο και οι φετινοί αγώνες θα διεξαχθούν στο Γυμνάσιο Παραλίας και οι τελικοί των διττών λόγων θα γίνουν στην Κεντρική Πλατεία Καλαμάτας, όπου καλούμε και όλο τον κόσμο της Καλαμάτας να έρθει για να απολαύσει τους νέους ρήτορες στο δημόσιο λόγο.

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Ε’ και Στ’ Δημοτικού), οι Ρητορικοί Αγώνες γίνονται για 4η χρονιά. Οι μικροί μαθητές λοιπόν, πώς εκλαμβάνουν όλη αυτή την διαδικασία; Έχουν όρεξη για συμμετοχή και μάθηση;

Είχαμε ξεκινήσει πιλοτικά πριν από 8 χρόνια και είχαμε πάει τα παιδιά των Δημοτικών του Νομού Μεσσηνίας που ενδιαφέρονταν στο θέατρο της Αρχαίας Μεσσήνης. Ήταν μια γιορτή του λόγου και της ρητορικής. Από τότε επεκτείναμε τη δράση σε όλη την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Οι μικροί μας ρήτορες έχουν πολλή όρεξη και μεγάλη διάθεση για συμμετοχή και μάθηση. Όπως και στους αγώνες της Δευτεροβάθμιας τα κέντρα των ημιτελικών αγώνων είναι δύο, ένα στην Καλαμάτα κι ένα στην Κόρινθο και οι τελικοί συνήθως γίνονται στο Αμφιθέατρο «Ν. Πολίτης» του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα.

Ποιος ήταν ο αρχικός σας στόχος για τους συγκεκριμένους αγώνες; Πιστεύετε ότι μέσα σε αυτά τα χρόνια έχει επιτευχθεί;

Ο στόχος των αγώνων ρητορικής τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ήταν να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές και στις μαθήτριες, ανεξάρτητα από τα μαθήματα και την επίδοσή τους στο σχολείο, να εκφραστούν, να μιλήσουν δημόσια και να αποκτήσουν τη συνείδηση του δημοκρατικού πολίτη. Στόχος ήταν να γίνουν οι αγώνες ένα είδος παιχνιδιού όπου ο αυθορμητισμός και η ελευθερία της έκφρασης να κυριαρχούν. Πιστεύω ότι έχουν επιτευχθεί και οι δύο αυτοί στόχοι στη διάρκεια των 8 ετών.

Βλέπετε αλλαγές στους μαθητές και στις επιδόσεις τους στα μαθήματα; Θεωρείτε ότι οι Ρητορικοί Αγώνες, είναι ένας τρόπος να δουν οι μαθητές ότι πέρα από τη στείρα αποστήθιση που επιβάλει το σχολικό περιβάλλον, υπάρχει και μια άλλη, πιο δημιουργική πλευρά της μάθησης;

Οι πιο κατάλληλοι για να απαντήσουν μια τέτοια ερώτηση θα είναι οι εκπαιδευτικοί οι ίδιοι. Από αυτούς ακούμε ότι υπάρχει βελτίωση ιδιαίτερα σε μαθητές που δεν συμμετείχαν πολύ μέσα στην τάξη. Γενικώς, θα ήθελα να τονίσω εδώ ότι οι εκπαιδευτικοί στο σύνολό τους επιτελούν ένα πολύ σπουδαίο έργο, εμπνέουν τα παιδιά με πολλές δράσεις που ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους και βέβαια το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει εξελιχθεί προς αυτή την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια, γεγονός που ενισχύει και τη δική μας προσπάθεια. Υπάρχει μια αλληλεπίδραση εδώ, οι Αγώνες εμπνέουν και οι εμπνευσμένοι εκπαιδευτικοί ενισχύουν τους αγώνες.

Ελένη Βολονάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Πολλοί εκπαιδευτικοί αλλά και σχολικοί σύμβουλοι έχουν δηλώσει πως θα ήταν ωφέλιμο να μπει η Ρητορική και σαν μάθημα στο σχολείο. Η μελέτη ενός τέτοιου μαθήματος πόσο θα ευνοούσε την εξέλιξη των μαθητών;

Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα και θεωρώ ότι η εισαγωγή της Ρητορικής ως μάθημα χρειάζεται μελέτη για τους στόχους, τους τρόπους και τη μέθοδο που θα ακολουθηθεί ώστε να δοθεί έμφαση πρωτίστως στον προφορικό λόγο και εν συνεχεία στον γραπτό.

Ο Αριστοτέλης έλεγε «Έργο της ρητορικής δεν είναι μόνο να πείθει, αλλά και να εξευρίσκει σε κάθε θέμα, τα υπάρχοντα πειστικά επιχειρήματα». Οι μαθητές λοιπόν, γίνονται ρήτορες με σκοπό να πείσουν το ακροατήριό τους. Τελικά, ποιος είναι ο σκοπός της ρητορικής τέχνης; Να πείσει ή να πει την αλήθεια στο ακροατήριό της;

Ο Αριστοτέλης μας διδάσκει ότι ο ρήτορας δεν έχει σκοπό να αποκαλύψει την αλήθεια (παρ’ όλο που αυτό ισχυρίζεται) αλλά αυτό που φαίνεται πιθανό ότι μπορεί να είναι η αλήθεια. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να πουν τη δική τους ιστορία, τη δική τους αλήθεια.

<>
<>

Ροή Ειδήσεων

mitsotakis erdogan omilies 071223 (2)

07/05/2024 | 07:57

Ερντογάν εν όψει της επίσκεψης Μητσοτάκη στην Τουρκία: Δεν υπάρχει πρόβλημα που δεν μπορούμε να λύσουμε

07/05/2024 | 07:52

«Πλήγμα» με Ορτέγκα στον Ολυμπιακό ενόψει Άστον Βίλα

07/05/2024 | 07:47

Πάσχα 2024: Με αυτοκίνητα, ΚΤΕΛ και πλοία επιστρέφουν οι εκδρομείς
w27 213825gaza27799356

07/05/2024 | 07:41

Επιχειρούμε «στοχευμένα» κατά της Χαμάς στην ανατολική Ράφα, λέει ο ισραηλινός στρατός

07/05/2024 | 07:35

Καιρός σήμερα: Μέχρι τους 29 βαθμούς θα φτάσει η θερμοκρασία

07/05/2024 | 07:30

Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα, 7 Μαΐου
covid 19 5665811 1280

06/05/2024 | 23:50

Μελέτη: Πώς τα υψηλότερα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα αυξάνουν την πιθανότητα επιβίωσης των αερομεταφερόμενων ιών

06/05/2024 | 23:40

Ιταλία: Οι δημοσιογράφοι της RAI απεργούν ενάντια στις κυβερνητικές παρεμβάσεις στο έργο τους

06/05/2024 | 23:30

Παλέρμο: Νεκροί 5 εργάτες από αναθυμιάσεις στο αποχετευτικό σύστημα, ένας διασωληνωμένος
csca

06/05/2024 | 23:20

Τουρκία: Οκτώ νεκροί και 11 τραυματίες από σύγκρουση βυτιοφόρου και μικρού λεωφορείου

06/05/2024 | 23:10

Από τη Σέριφο ξεκινά το πρόγραμμα περιοδειών του ο Νίκος Ανδρουλάκης

06/05/2024 | 23:00

Οι διαιτητές του Game 5 στο ΟΑΚΑ
pexels ramuware 102896

06/05/2024 | 22:50

Ο καιρός με την Α.Τυράσκη: Καλοκαιρία και άνοδος θερμοκρασίας, εκ νέου βροχές από τα μέσα της εβδομάδας

06/05/2024 | 22:40

Δισεκατομμυριούχος φτιάχνει το τέλειο αντίγραφο του «Τιτανικού» γιατί βαριέται να κάθεται και να μετράει τα λεφτά του

06/05/2024 | 22:30

Για πρώτη φορά στην ιστορία της Premier League διαιτητής θα φορέσει κάμερα
liverpool melisses
Έκθεση για τον συναρπαστικό κόσμο των μελισσών στο Λίβερπουλ
1566227
Όταν η Άννα Παναγιωτοπούλου παρουσίασε τα «Αλαλούμια»
manousakis
Δύο στις 10: Ο Μανούσος Μανουσάκης μιλάει για την ζωή, την καριέρα και την νέα του σειρά
mazo3 e1714732410447 1
Συναυλία Rammstein: Ο Γιώργος Μαζωνάκης τραγουδά το «Du Hast» στο πρόμο βίντεο για την συναυλία στο ΟΑΚΑ και αποθεώνεται (video)
sati 2 1 1
Eurovision 2024: Πυρετώδεις προετοιμασίες για τον Β΄ ημιτελικό – Ενθουσιασμός και μετά τη δεύτερη τεχνική πρόβα της Σάττι
garfield 1
Οι ταινίες της εβδομάδας: Αράχνες, γάτες, ρόδια και κασκαντέρ κάνουν λιτανεία στους κινηματογράφους