Αθήνα

23 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Γουλβς – Ολυμπιακός: Ήττα 1-0 και εκτός final 8

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κάτι βλέπουν τελικά οι εκ Σοβιετικής Ένωσης ορμώμενοι σκηνοθέτες που οι δικοί μας αγνοούν…

Πέρσι το καλοκαίρι, ο Λιθουανός σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις αποφάσισε να αναμετρηθεί με μια αρχαία τραγωδία του Αισχύλου, η οποία δεν ανεβαίνει συχνά, και κέρδισε το στοίχημα.

Πέρσι το καλοκαίρι, ο Λιθουανός σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις αποφάσισε να αναμετρηθεί με μια αρχαία τραγωδία του Αισχύλου, η οποία δεν ανεβαίνει συχνά, και κέρδισε το στοίχημα. Μάλιστα, εξαιτίας της σημαντικής καλλιτεχνικής και εισπρακτικής επιτυχίας, η παράσταση θα επαναληφθεί αυτό το καλοκαίρι ενώ θα ανοίξει και το πρόγραμμα των Επιδαυρίων 2017.

Γράφει ο Αλέξανδρος Κούρτης

Ένα έργο δύσκολο, αρκετά στατικό που θέλει μια διαφορετική προσέγγιση από εκείνον που θα επιλέξει να το παρουσιάσει στη σκηνή. Στην προκειμένη περίπτωση τον Γκραουζίνις. Μια προσέγγιση με κίνηση, πολύ κίνηση και ένταση, πολύ ένταση στις στιγμές λόγου του Ετεοκλή.

Με όπλα του την πληρέστατη ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου, μια σχεδόν άδεια σκηνή με μοναδικά αντικείμενα δυο σκάλες και την πρόθεση να δώσει την προσωπική του μοντέρνα εκδοχή για τον αρχαίο μύθο, ο Γκραουζίνις κατορθώνει να εντυπωσιάζει τον θεατή από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο λεπτό. Διότι η μοντέρνα ματιά του δεν ανήκει στην κατηγορία «μοντέρνο για να συζητηθεί η παράσταση», δεν ξενίζει τον θεατή μα αντιθέτως τον γοητεύει.

Με την έντονη συναισθηματική φόρτιση και το πλήθος δυναμικών εικόνων του Λιθουανού να κυριαρχούν, η παράσταση χαρακτηρίζεται από την απόλυτη αρτιότητα, τις αξιοπρόσεκτες κορυφώσεις, τον σταθερό ρυθμό και τις απολαυστικές ερμηνείες του συνόλου των ηθοποιών.

Το «Επτά Επί Θήβας» είναι η τραγωδία του Αισχύλου που προηγείται χρονικά της «Αντιγόνης» και εστιάζει στην περιγραφή του αδελφικού αγώνα μεταξύ του Ετεοκλή και του Πολυνείκη, για τη διαχείριση και την κατανομή της εξουσίας, μετά την αποχώρηση του πατέρα τους, του Οιδίποδα.

Ένα σπουδαίο έργο, με χαρακτήρα εντόνως πολιτικό όπως άλλωστε οι περισσότερες αρχαίες τραγωδίες, που ερευνά πως το κοινό μας ένστικτο επιβίωσης συμβαδίζει με την ανάγκη να παραμείνουμε άνθρωποι, παρά τον φόβο, την ανασφάλεια, την απελπισία.

Έπειτα από την αποκάλυψη των φρικτών πράξεών του, ο Οιδίποδας άφησε τον θρόνο στους δύο γιους του, οι οποίοι συμφώνησαν να κυβερνούν τη Θήβα εναλλάξ. Όταν ήρθε, ωστόσο, η σειρά του Πολυνείκη να αναλάβει την εξουσία, ο Ετεοκλής δεν τήρησε την υπόσχεσή του. Εξοργισμένος ο Πολυνείκης συμμάχησε με τον βασιλιά του Άργους, Άδραστο και οργάνωσε εκστρατεία εναντίον της Θήβας. Επτά αρχηγοί των δύο αντίπαλων στρατευμάτων παρατάχθηκαν εκατέρωθεν των επτά πυλών της πόλης, με τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη αντιμέτωπους στην έβδομη πύλη. Η Θήβα βρίσκεται σε ασφυκτική κατάσταση πολιορκίας κι ο κεντρικός ήρωας, ο Ετεοκλής, προσπαθεί να οργανώσει την αντεπίθεση σε μια μάχη καταδικασμένη, χωρίς πραγματικό νικητή.

Με πλήρη αυτοπεποίθηση σκηνική και γνώση των δυνατοτήτων του, αν και σε ένα καινούργιο για εκείνον είδος, την στιβαρότητα και την αρρενωπότητα που ορίζει ο ρόλος του Ετεοκλή, ο Γιάννης Στάνκογλου καταφέρνει να πατήσει γερά στα πόδια του στην απογυμνωτική σκηνή της Επιδαύρου και να παρουσιάσει την πιο ώριμη θεατρική του στιγμή. Μια ερμηνεία που τον φετινό χειμώνα διαδέχθηκε η εξίσου λεπτοδουλειά του ηθοποιού ως Καλιγούλας στο σπουδαίο έργο του Καμύ. Παρακολουθώντας τον πιστά τα τελευταία χρόνια στα θεατρικά του βήματα, χαίρομαι που διακρίνω στον Γιάννη την σκληρή δουλειά για κάθε νέο ρόλο του, η οποία αντικατοπτρίζεται βεβαίως στην σταθερά ανοδική του πορεία. Του πηγαίνει να ντύνεται σπουδαίους ρόλους και να παίρνει πάνω του παραστάσεις, να βγάζει εις πέρας με επιτυχία απαιτητικά εγχειρήματα.

Πλαισιωμένος βεβαίως από μια σημαντική ομάδα ηθοποιών, στην οποία διακρίνεται η όρεξη για την συγκεκριμένη παράσταση και εξέχουσες ερμηνείες εκείνες των Κλειούς Δανάης Οθωνάιου και Ιώβης Φραγκάτου. Με ζηλευτή εκφραστικότητα αμφότερες, στεντόρειες φωνές, δουλεμένη κίνηση.

Στην κατηγορία του Τσέζαρις Γκραουζίνις, προκειμένου να δικαιολογήσω τον τίτλο του άρθρου, θέλω να συμπεριλάβω επίσης τον Γεωργιανό Λεβάν Τσουλάτζε και τον Λιθουανό Οσκάρας Κορσουνόβας.

«Κάτι βλέπουν ρε συ αυτοί οι σκηνοθέτες που οι δικοί μας δεν μπορούν να δουν, κάτι στις αναγνώσεις» είχε αναφέρει ο ηθοποιός Τάσος Ιορδανίδης, λίγο μετά το τέλος της παράστασης και δεν μπορούσα παρά να συμφωνήσω προσθέτοντας απλώς πως: «Ξέρουν μάλλον να διαβάζουν ορθά σπουδαία κείμενα γνωρίζοντας εξ αρχής πως θα τα παρουσιάσουν στη σκηνή».

Δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει τα εξαίσιας ευρηματικότητας αποτελέσματα του Τσουλάτζε πρωτίστως στο «Έγκλημα και Τιμωρία» και έπειτα στο «Λεωφορείο ο πόθος», αλλά και την υποδειγματική σκηνοθεσία του Κορσουνόβας στην απαιτητικότατη Τρικυμία του Σαίξπηρ που παρουσιάστηκε ως «Μιράντα» στη σκηνή του Πορεία και ευτύχησε στις ερμηνείες – χάρμα οφθαλμών της Ιωάννας Παππά και του Λαέρτη Μαλκότση μια σεζόν νωρίτερα.

«Ο θεατής πρέπει να έρθει στους Επτά Επί Θήβας για να ακούσει το κείμενο του Αισχύλου σε μια εξαιρετική μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα, να απολαύσει την σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις, να ακούσει την μουσική του Δημήτρη Θεοχάρη και να δει επί σκηνής 16 ηθοποιούς που δίνουν την ψυχή τους έχοντας αγαπήσει πολύ την παράσταση» μού ανέφερε πρόσφατα ο Γιάννης Στάνκογλου στο ραδιοφωνικό Τέχνης Σεργιάνι στον αέρα του Μεταδεύτερου.

Με τη σειρά μου θα υπερτονίσω τα λεγόμενα του ικανού ηθοποιού και θα προσθέσω πως είναι υποχρέωση κάθε θεατρόφιλου να συμπεριλάβει στην καλοκαιρινή του ατζέντα τη θέαση της καθ’ όλα εξαίσιας αυτής παράστασης. Παρασκευή 30 Ιουνίου και Σάββατο 1 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Ο Καραγκιόζης ανάμεσα σε γλυπτά σύγχρονης τέχνης στα Ιωάννινα
Kaos: Βασισμένη στην ελληνική μυθολογία νέα σειρά του Netflix
Ιταλία: Τουρίστας κάθισε πάνω σε γλυπτό 200 ετών και το έσπασε! (ΦΩΤΟ)
Ευάγγελος Κουζούνης: Πέθανε σε ηλικία 76 ετών ο γνωστός ζωγράφος
Αυγουστιάτικη πανσέληνος: Οι καλύτερες εκδηλώσεις με θέα το μεγαλύτερο φεγγάρι του έτους
Ουίλφορντ Μπρίμλεϊ: Πέθανε ο ηθοποιός των ταινιών «Cocoon» και «Η Φίρμα»