Αθήνα

 

24 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

kokkalis 280324
Τα λόγια αγάπης του Πέτρου Κόκκαλη για τη Δήμητρα Ματσούκα

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μητρόπολη: Όταν η σύλληψη ξεπερνά τον εντυπωσιασμό και στοχεύει στην ουσία…

Ως φίλο των έντιμων καλλιτεχνικών αποτελεσμάτων, των καθαρών εξ αρχής ιδεών και των παραστάσεων που προσφέρουν τροφή για προβληματισμό και σκέψη κατά την αποχώρηση από το θέατρο δεν θα μπορούσε, αν μη τι άλλο, να μην με γοητεύσει η σκηνική σύνθεση «Μητρόπολη».

Γράφει ο Αλέξανδρος Κούρτης

Η προσπάθεια του Αργύρη Πανταζάρα και της ομάδας momentum, έπειτα από το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου το καλοκαίρι του 2016, παρουσιάζεται εκ νέου στο Σύγχρονο Θέατρο.

Μια παράσταση – πραγματεία για τα ανεπιθύμητα νέα μιας μαύρης εποχής και το ανθρώπινο χορικό γύρω απ’ την πτώση και το θαύμα. Ανάγνωση μιας συγκυρίας εκπύρωσης και ύβρης. Μια σύνθεση σκηνική πάνω στις έννοιες της φυγής, της άφιξης, της μνήμης και της λήθης. Έννοιες που στην εποχή μας, εν μέσω συρράξεων και βιαιοπραγιών, οδηγούν πλήθος ανθρώπων σε αναζήτηση νέου τόπου, αποκτώντας τρομακτική βαρύτητα.

Σε έναν έρημο και άγονο τόπο συναντιούνται επί σκηνής οι αγγελιαφόροι αρχαίων ελληνικών τραγωδιών. Συνθέτουν το δικό τους δράμα. Κάθε άγγελος είναι ένας τόπος, μια εποχή, μια ιστορία. Ανώνυμοι μάρτυρες γεγονότων, πόνου, βίας, θανάτων και θαυμάτων. Μάρτυρες πτώσεων, ιδεών, ανθρώπων και πολιτισμών. Προσεύχονται για μια χώρα που πεθαίνει. Μέσα από τον μύθο και την ιστορία δομούν τη δική τους “Μητρόπολη”.

Σαν άνθρωπος του θεάτρου ανήκω στην κατηγορία των θεατών που, ναι, έχουν αναρωτηθεί «που πηγαίνουν αλήθεια οι αγγελιαφόροι μετά την εμφάνιση τους στη σκηνή;». Σκηνικοί ήρωες δίχως παρελθόν και μέλλον, ψυχοσυνθέσεις – μεταφορείς ειδήσεων δίχως προσωπικότητα, χαρακτήρες που καθορίζουν ωστόσο σημαντικά την εξέλιξη τις ιστορίας μετά την αποχώρηση τους.

Ο Αργύρης Πανταζάρας, στην πρώτη πολυπληθή σκηνοθετική του απόπειρα, αναλαμβάνει να παρουσιάσει ιστορίες ηρώων άγνωστες μα και γνωστές. Συνδυάζοντας με τρόπο αριστοτεχνικό αποσπάσματα από την «Αντιγόνη», τον «Ηρακλή Μαινόμενο», τον «Οιδίποδα Τύραννο», την «Μήδεια» και τις «Βάκχες» μοιάζει να ‘χει ξεκάθαρο εξ αρχής στο νου του αυτό που στην εισαγωγή μου επισημαίνω. Την ιδέα που θέλει να παρουσιάσει, έτσι ακριβώς όπως θέλει να την παρουσιάσει. Με ευρηματικότητα, νεανική ματιά και ευφυή αξιοποίηση της συνθήκης του κλειστού χώρου κατορθώνει να μαγνητίζει το βλέμμα με την κίνηση που προσδίδει στους ηθοποιούς του και την υψηλή αισθητική που χαρακτηρίζει την παράσταση από το ξεκίνημα μέχρι το φορτισμένο φινάλε.

Με μια μαγευτική εναρκτήρια σκηνή, σχεδόν μυσταγωγική στιγμή ανάμεσα στο σκηνικό ζευγάρι και τους θεατές, ο Γιώργος Κατσής και η Χαρά – Μάτα Γιαννάτου ξεκινούν δειλά το θεατρικό αυτό ταξίδι που η διάρκεια ίσως να το αδικεί. Σα να ‘θελες να τελειώσει αρκετές ώρες αργότερα. Ένα ταξίδι πλημμυρισμένο μα όχι καταβεβλημένο από σκηνοθετικά τεχνάσματα που τραβούν την προσοχή, από τα οποία ωστόσο δεν χάνεται ο αρχαίος λόγος και η ουσία του σκηνικού εγχειρήματος.

Λίγους μήνες μετά την υποψηφιότητα του στα βραβεία Χορν για την συγκεκριμένη ερμηνεία, ο Γιώργος Κατσής αποδεικνύει πως έχει ζηλευτές ερμηνευτικές δυνατότητες, δεινά εκφραστικά μέσα που θα του χαρίσουν σαφέστατα πλήθος όμορφων καλλιτεχνικών στιγμών στο χώρο. Απολαυστικός κινησιολογικά, μελετημένος και διαβασμένος στις απαιτήσεις του ρόλου.

Η Χαρά – Μάτα Γιαννάτου καταφέρνει να παρουσιάσει μια εκ των πλέον ολοκληρωμένων γυναικείων ερμηνειών της φετινής σεζόν σε συνέχεια, μάλιστα, του καθηλωτικού της μονολόγου στη «Λαμπεντούζα» του Νέου Κόσμου. Κατόρθωμα ομολογουμένως δύσκολο για μια ηθοποιό με όρεξη και ταλέντο που βρίσκεται στην αρχή των θεατρικών της χιλιομέτρων. Καθαρός λόγος και άρθρωση υποδειγματική, κίνηση δουλεμένη στις μικρές λεπτομέρειες, εκφραστικότητα ελεγχόμενη με όμορφες διακυμάνσεις σύμφωνα με τις εναλλαγές της κάθε συναισθηματικής συνθήκης.

Ο ίδιος ο Πανταζάρας, πέραν του σκηνοθετικού του ρόλου, συμμετέχει ενεργά και στο ερμηνευτικό κομμάτι στις περισσότερες σκηνές. Συγκεντρωμένος, με δυναμική έκφραση και κίνηση δίχως ωστόσο να τον βοηθά ιδιαίτερα στο συγκεκριμένο είδος, αυτό του αρχαίου δράματος, το χρώμα της φωνής του. Ειδικά στο τελευταίο κομμάτι, εκείνο του μονολόγου είναι αισθητή η αδυναμία του. Ένας ηθοποιός που αποδεικνύει συνεχώς το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, πόσο μάλλον τις τελευταίες σεζόν με τις ερμηνείες στις παραστάσεις «Φάουστ» και «1984», αξίζει να σημειωθεί πως εδώ επιλέγει να δώσει χώρο στην υπόλοιπη ομάδα κρατώντας, από μόνος του, τον εαυτό του ένα βήμα πίσω.

O Αγησίλαος Μικελάτος δείχνει από την πρώτη του εμφάνιση στη σκηνή να… πατά γερά στα πόδια του και κατορθώνει, με ισχυρή αυτοπεποίθηση και γνώση των δυνατοτήτων του, να κερδίζει το στοίχημα της «αρχαίας τραγωδίας σε κλειστό χώρο» εντυπωσιάζοντας τον θεατή με το πάθος του. Από την άλλη πλευρά, παρά την εμφανή όρεξη να συμβάλει σημαντικά στο αρτιότατο αποτέλεσμα, ο Κωνσταντίνος Πλεμμένος δείχνει να μην βρίσκεται σε γνώριμα για εκείνον σκηνικά ύδατα. Ο χαρακτήρας που υποδύεται μοιάζει απογυμνωμένος από το συναίσθημα και την όποια ένταση.

«Είναι μια προσπάθεια νέων ανθρώπων με πολλή αγάπη, λίγο θυμό και ίσως λίγη στεναχώρια για την εποχή που ζούμε. Μια ανάγκη επικοινωνίας μέσα από λόγο που έχει επιβιώσει τόσα χρόνια προκαλώντας έκπληξη η μόνιμη επικαιρότητα του». Με αυτά τα λόγια μου ‘χε συστήσει τη δουλειά η Μελισσάνθη Μάχουτ στο ραδιοφωνικό Τέχνης Σεργιάνι στο Μεταδεύτερο και παρακολουθώντας την χάρηκα να εκφράζει ακριβώς όσα είχε τότε αναφέρει. Με περίσσεια χάρη στο δραματικό στοιχείο και έντονη εκφραστικότητα να «ακούει» κάθε λέξη πριν την αφήσει σκηνικά ελεύθερη.

Άξια αναφοράς και η μικρότερη σε ηλικία ηθοποιός της παράστασης, η Πέπη Κώνστα, η οποία με μεγάλη προσοχή και ζηλευτή κίνηση φαίνεται να ακολουθεί επάξια τους ενήλικους συναδέλφους της.

Συμπερασματικά, λιτά και ακίνδυνα μιας και κάθε σκηνική σύνθεση κρύβει κινδύνους, θα προτρέψω δίχως δεύτερη σκέψη τους φίλους του αυθεντικού ταλέντου και της σκηνικής ευφυίας να συμπεριλάβουν άμεσα την «Μητρόπολη» στη θεατρική τους ατζέντα στις τελευταίες της παραστάσεις μέχρι 18/6 στο Σύγχρονο Θέατρο.

Ροή Ειδήσεων

lapis lazuli»

29/03/2024 | 16:22

«Lapis Lazuli»: Η νέα ιδιότυπη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη έρχεται στην Στέγη

29/03/2024 | 16:19

Euroleague: «Διπλό» στην Μπολόνια για να παραμείνει 2ος ο Παναθηναϊκός AKTOR

29/03/2024 | 16:13

Συνταγή Αργυρώς Μπαρμπαρίγου: Κοτόπουλο κοκκινιστό
syriza sima 220324

29/03/2024 | 16:06

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Αδιανόητη η ευκολία με την οποία εκστομίζει ψέματα ο Κώστας Καραμανλής

29/03/2024 | 16:00

Δ.Κουτσούμπας: Αναγκαίο να παλέψουμε για μια Κύπρο ενιαία και ανεξάρτητη

29/03/2024 | 15:56

Στέφανος Κασσελάκης: Έσβησε τούρτα στη Θήβα μαζί με τον Τάιλερ Μακμπέθ
fotia 1 2048x1365

29/03/2024 | 15:48

Φωτιά σε δασική έκταση στη Λακωνία – Ενισχύθηκαν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής

29/03/2024 | 15:44

Μιχαηλίδου: Το 22% των μισθωτών στον κατώτατο μισθό σήμερα σε σχέση με το 27% το 2019

29/03/2024 | 15:36

Μιχάλης Χαραλαμπίδης: Με ποντιακά τραγούδια και τιμητικό άγημα Ποντίων το «αντίο» στο ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ – Δείτε εικόνες
gsee logotupo 1021x580 1

29/03/2024 | 15:28

ΓΣΕΕ: Συλλογικές συμβάσεις εργασίας παντού και μισθοί αντίστοιχοι των αναγκών μας

29/03/2024 | 15:22

Ανδρέας Μικρούτσικος: Η μείωση των εμφανίσεων στην Καινούργιου και τα επόμενα τηλεοπτικά βήματα

29/03/2024 | 15:10

Βίκυ Χατζηβασιλείου: «Αυτός είναι ο λόγος που βρίσκομαι εκτός τηλεόρασης»
screenshot 24

29/03/2024 | 15:04

Στον Άρειο Πάγο τη Δευτέρα ο Ανδρουλάκης για τις συνομιλίες το βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών

29/03/2024 | 14:55

Φαίη Σκορδά: «Εγώ δεν είμαι αφεντικό, σας έχω συνεργάτες»

29/03/2024 | 14:36

Ικανοποιημένος και ανακουφισμένος ο Μάνος Δασκαλάκης μετά τα ισόβια της Πισπιρίγκου – «Δικαίωση της μνήμης της Τζωρτζίνας»
tainies 280324
Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ιταλική επέλαση, με ιεροεξεταστές, αγώνες ράλι και Χίμαιρες
lanthimos3 080124
Αυτό είναι το πρώτο τρέιλερ της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου «Kinds Of Kindness»
akropolh
Μουσεία τιμούν την Εθνική Επέτειο της 25η Μαρτίου με ελεύθερη είσοδο – Ουρές στο Μουσείο της Ακρόπολης
exercise is medicine 1
Έρχεται το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο ”Exercise is Medicine”
20240323 festival san fansisco1800
Ελληνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Σαν Φρανσίσκο: Συνεχίζονται οι πρεμιέρες ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους
agori
«Το Νέο Αγόρι» στους Κινηματογράφους: Η ξεχωριστή και άγνωστη ζωή των Αβοριγίνων