Αθήνα

 

20 oC

σποραδικές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

tzolakis olympiacos 190424
Ο Τζολάκης αποκρούει και Τούρκος οπαδός κλωτσάει ό,τι βρίσκει μπροστά του – Δείτε βίντεο

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μουσείο Μπενάκη: Διαδικτυακή εκδήλωση «Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης»

Με τα μουσεία κλειστά λόγω πανδημίας και περιμένοντας να ανοίξουν όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, το Μουσείο Μπενάκη προσαρμόζει τον μουσειολογικό σχεδιασμό του και προτείνει την ομαδική έκθεση 36 καλλιτεχνών με τίτλο «O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης».

Η έκθεση στήθηκε στον 3ο όροφο του κτιρίου της Κουμπάρη, απ’ όπου ένα μεγάλο μέρος των μόνιμων εκθεμάτων έχουν μεταφερθεί στο κτίριο της Πειραιώς για την επετειακή έκθεση «1821 Πριν και Μετά».

Πολλά από τα έργα – η έκθεση είχε προγραμματιστεί πριν ξεσπάσει η κρίση της πανδημίας, φτιάχτηκαν ειδικά για την περίσταση με θέμα την απουσία των αντικειμένων,τα κενά από τα έργα που έφυγαν, τις άδειες προθήκες, τα ίχνη των αντικειμένων. Επικεντρωμένα στην έννοια της χειρωνακτικής πρακτικής (craft), του σχεδιασμού, του DIY μέσα σε αυτόν τον γεμάτο νοηματοδοτήσεις χώρο προτείνοντας μια διαφορετική εκδοχή της αναπαράστασης της ιστορίας.

H έκθεση στήθηκε τις τελευταίες εβδομάδες του Φεβρουαρίου και είναι έτοιμη να υποδεχτεί το κοινό μόλις ανοίξουν και πάλι τα Μουσεία.

Στο μεταξύ, στις 11 Μαρτίου και σε ζωντανή αναμετάδοση (https://www.facebook.com/TheBenakiMuseum/live/ και https://www.youtube.com/watch?v=vNuAEUpcgXw)το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσε το making off, τα στάδια εγκατάστασης της έκθεσης στη θέση των μόνιμων εκθεμάτων καθώς και συζήτηση των επιμελητών σχετικά με τον Ροβινσώνα Κρούσο ως “σχεδιαστή σε συνθήκες κρίσης”, με τη μεθοδολογία της επιμέλειας, με τους καλλιτέχνες που προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν, τη σημασία μιας έκθεσης στις συνθήκες που βιώνουμε σήμερα.

Στο βίντεο ο Κωστής Βελώνης και η Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελητές της έκθεσης «O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης» συζητούν για το σκεπτικό και μας δείχνουν τα στάδια εγκατάστασης της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού πολιτισμού.

«Το γεγονός ότι η προετοιμασία της συνέπεσε με την πρωτόγνωρη συνθήκη ”οικιακής απομόνωσης” την οποία υφίστανται οι κοινωνίες υπό την απειλή του ιού SARS-CoV-2, αποτέλεσε μία επείγουσα προέκταση των προβληματισμών έργων και επιμέλειας» εξηγούν οι επιμελητές αναζητώντας απαντήσεις σε σημερινά αδιέξοδα του πεδίου των τεχνών: «τι κάνουν οι καλλιτέχνες όταν είναι κλειστοί οι χώροι του πολιτισμού, πού συμπίπτει η μοναχική δουλειά στο εργαστήριο με τον επαναπροσδιορισμό του οικιακού χώρου όπου συμπυκνώνονται πλέον όλες οι καθημερινές δραστηριότητες, ποιες στρατηγικές θα εξασφαλίσουν διεξόδους από αυτές τις συνθήκες και θα μας επιστρέψουν να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα;».

Η έκθεση, προσεγγίζει το ζήτημα της «χειρωνακτικής πρακτικής ως δύναμη» με παράδειγμα τον ήρωα του Ντάνιελ Ντεφόε, ο οποίος – ενώ βρέθηκε αρχικά σε αδιέξοδο – επιβεβαιώνει την αξία του όταν αναγκάζεται, υπό συνθήκες κρίσης, να δραστηριοποιηθεί και να καταπιαστεί με πρωτόγνωρα ζητήματα που απαιτούν την επινόηση και την εύρεση λύσεων.

«Αντλώντας έμπνευση από την κληρονομιά του πρωτοποριακού κινήματος Arts and Crafts και από στοχαστές όπως ο Ουίλιαμ Μόρις και ο Τζον Ράσκιν, ιδιαίτερα από τον τρόπο που αντιλήφθηκαν μία επιστροφή στη χειρωνακτική πρακτική (craft) ως μέσο αντίδρασης ενάντια στις κοινωνικές συνέπειες της Bιομηχανικής Eπανάστασης», οι δύο επιμελητές προτείνουν «μια προσέγγιση της χειρωναξίας ως διαδικασίας με έμφαση στις οικονομικές, φυλετικές και ταξικές της συμπαραδηλώσεις.Η Βιρτζίνια Γουλφ αναρωτιόταν ήδη από το 1932 για τη μεγαλοφυΐα του Ροβινσώνα Κρούσου ως τεχνίτη, που μετατρέπει το κοινότοπο σε ποιητικό μέσα από τις ταπεινές δραστηριότητες της πρακτικής του ενασχόλησης με το φύτεμα των σπόρων, το ψήσιμο του πηλού, το χτίσιμο της καλύβας, την κατασκευή του κανό κ.ά.».

Το μυθιστόρημα του Ντάνιελ Ντεφόε, το οποίο εκδόθηκε στις αρχές του 18ου αιώνα (1719), εγκωμιάστηκε από διανοούμενους ενώ είχε παράλληλα και καθοριστική επίδραση στο αναγνωστικό κοινό ανεξάρτητα από την ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο και την κοινωνική τάξη. Στα ελληνικά μεταφράζεται ήδη από το 1792 στη Βιέννη, αρκετά χρόνια μετά την έκδοση του πρωτότυπου ενώ από το 1842 και για πολλά χρόνια χρησιμοποιείται στην Ελλάδα ως ανάγνωσμα στο δημοτικό, σε διαφορετικές μεταφράσεις.

Πηγή: ΑΠΕ

Ροή Ειδήσεων

fidan shukri

20/04/2024 | 16:45

Οι υπουργοί Εξωτερικών Τουρκίας-Αιγύπτου συζήτησαν πώς θα αυξηθεί η βοήθεια στους Παλαιστινίους της Λωρίδας της Γάζας

20/04/2024 | 16:40

Τριαντόπουλος: 260 εκατ. ευρώ δόθηκαν σε δικαιούχους κρατικής αρωγής από φυσικές καταστροφές τα τελευταία τρία χρόνια

20/04/2024 | 16:30

ΣΥΡΙΖΑ: Οι πέντε εκλεκτοί του Στ. Κασσελάκη — Η παρουσίαση του ευρωψηφοδελτίου
vouros204

20/04/2024 | 16:20

Βούρος: «Όταν γεννιέται ένα διαφορετικό παιδί, πρέπει να διαφοροποιήσεις και τον τρόπο που πρέπει να μεγαλώσει»

20/04/2024 | 16:15

Αύξηση περιστατικών καρκίνου σε νέες ηλικίες ειδικά στο γαστρεντερικό – Μυστήριο για τους επιστήμονες

20/04/2024 | 16:10

Αλεξοπούλου: Ο δρόμος για τη συμπερίληψη και την πλήρη προσβασιμότητα είναι ανηφορικός 
interesting engineering video 1344 x 1080 px 301

20/04/2024 | 16:00

Ιαπωνία: Επιστήμονας συνέθεσε μουσικό έργο από κλιματικά δεδομένα

20/04/2024 | 15:50

ΠΑΣΟΚ: Οι οκτώ νέοι υποψήφιοι ευρωβουλευτές, που συμπληρώνουν το ψηφοδέλτιο

20/04/2024 | 15:44

Γλαβίνας: «Οι πρωτοβουλίες του ΠΑΣΟΚ φέρνουν ρήγματα στο σύστημα εξουσίας της Νέας Δημοκρατίας»
euros

20/04/2024 | 15:40

Έως την Μεγάλη Τετάρτη το Δώρο Πάσχα – Πώς υπολογίζεται

20/04/2024 | 15:30

Κίνητρα για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων και αύξηση της απασχόλησης των γυναικών 

20/04/2024 | 15:20

Κ. Χατζηδάκης: Η Ελλάδα είναι η ευχάριστη έκπληξη της ευρωπαϊκής οικονομίας
tsimtsili2004

20/04/2024 | 15:10

Σταματίνα Τσιμτσιλή: “Δεν δέχομαι αυτήν την ταμπέλα για τον Δημήτρη Παπανώτα, τον αδικεί”

20/04/2024 | 15:00

Ολλανδία: Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων καλεί την κυβέρνηση να μην χρησιμοποιεί το Facebook

20/04/2024 | 14:50

Σε Καρδίτσα και Σκόπελο καταγράφηκαν τα μεγαλύτερα προβλήματα – Σε επιφυλακή οι αρχές
mirsini zorba 190424
Τιμώντας τη μνήμη της Μυρσίνης Ζορμπά
7c4878b2 9ec7 424a bb8e 283824af8c28
Μαθητικό Συνέδριο για τον Ρίτσο στην Πόλη με σημαντική συμμετοχή από εκπροσώπους των γραμμάτων και τεχνών
ecea3ce9f cebaceb1ceb9 cea7cebfcf81cf89ceb4ceafceb1 ce95cea1cea4 2
Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΡΤ σε μία συναυλία αφιερωμένη στο Θείο Πάθος
papakaliatis
Παπακαλιάτης: Η επόμενή μου δουλειά θα είναι ταινία – Τι είπε για το «Maestro»
veslemes photo by rinio dragasaki 3 1 scaled e1713437718795
«Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Tribeca για τη νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ
evrydiki
H Ευρυδίκη επιστρέφει στο Half Note Jazz Club για ένα μουσικό ταξίδι στις γειτονιές του Παρισιού