
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σε κλίμα Χριστουγέννων ανοίγει τις πύλες της από 8 Δεκεμβρίου η έκθεση «Διαδρομές Εικόνων 17ος – 19ος αιώνας» στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Εικόνες που βγαίνουν από τις αποθήκες του μουσείου, αλλά και υλικό από δωρεές ιδιωτών σε αυτό, αναδεικνύουν την ποικιλομορφία τους στον ελληνορθόδοξο χώρο από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα όπως και την αντίληψη της κοινότητας που δημιουργούσε η ορθόδοξη ταυτότητα και την οποία μοιράζονταν πληθυσμοί με διαφορετικές παραδόσεις, πολιτική υπόσταση, ακόμη και γλώσσα.
Η συγκεκριμένη έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος ERC RICONTRANS, με κύριο φορέα υλοποίησης το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών – ΙΤΕ, κύρια ερευνήτρια την Γιουλιάνα Μπόιτσεβα και δεύτερο ανάδοχο το Μουσείο Μπενάκη. Την επιμελείται η Αναστασία Δρανδάκη, πανεπιστημιακός και επιμελήτρια των βυζαντινών και μεταβυζαντινών συλλογών του Μουσείου Μπενάκη.
«Το κοινό βυζαντινό υπόβαθρο δημιουργούσε μια ενιαία παρακαταθήκη εικονογραφικών θεμάτων και τεχνικών λύσεων που εμπλουτίζονταν διαρκώς και με ποικίλους τρόπους, σε κάθε κέντρο παραγωγής, χωρίς ωστόσο να διαρρηγνύονται οι κοινές συνιστώσες που επέτρεπαν τη διακίνηση των εικόνων από τόπο σε τόπο και την κοινή χρήση τους στον ίδιο λατρευτικό χώρο, από την Ρωσία ως τα Επτάνησα, την Κρήτη και την Μικρά Ασία» αναφέρει η Αναστασία Δρανδάκη.
Με τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής εικόνων ξεκινά η πρώτη από τις πέντε ενότητες της έκθεσης. Εκπροσωπούνται η Κρήτη και τα Επτάνησα, το Άγιο Όρος και η Μακεδονία, η Ήπειρος, ο χώρος του Αιγαίου, η Μόσχα, το Γιάροσλαβ, αλλά και μεγάλα προσκυνήματα, τοπικά και υπερτοπικά, όπως οι ‘Αγιοι Τόποι και η Ευαγγελίστρια της Τήνου.
Ιδιαίτερη ενότητα συγκροτούν τα έργα ιδιωτικής ευλάβειας, στα οποία εκφράζονται οι ιδιαίτερες αισθητικές προτιμήσεις και λατρευτικές πρακτικές των παραγγελιοδοτών. Αγαπημένοι προστάτες άγιοι, αντίγραφα θαυματουργών έργων και τοπικές λατρείες εκφράζουν την ποικιλομορφία εικονογραφίας και ύφους αλλά και την επικοινωνία μεταξύ περιοχών με πυκνούς ορθόδοξους πληθυσμούς και εκκλησιαστικά κέντρα.
Οι διαφορετικοί τρόποι πρόσληψης και αφομοίωσης στοιχείων της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής εξετάζονται σε διαφορετική ενότητα. Οι εκφάνσεις του διαλόγου με τη δυτική τέχνη αναδεικνύουν συγχρόνως τις ιδιαίτερες πολιτικές συνθήκες και την εμπορική δραστηριότητα κάθε περιοχής.
Η τέταρτη ενότητα μιλά για τις εικόνες στη συλλογή του Αντώνη Μπενάκη, τη σημασία τους στη συγκρότηση του μουσείου, μιας και βρίσκονται στην καρδιά των μουσειακών του συλλογών. Τον τρόπο που ο Μπενάκης αντιλαμβανόταν τις εικόνες , ο τρόπος έκθεσής τους στην πρώτη μουσειολογική διάρθρωση του Μουσείου, το 1931, αλλά και η σκοτεινή πλευρά του συλλεκτισμού, με την προσθήκη πλαστών υπογραφών ή τη δημιουργία πλαστών έργων, σχολιάζονται στην έκθεση.
Η διαδρομή της έκθεσης ολοκληρώνεται με δεδομένα της εν εξελίξει τεχνικής ανάλυσης των ρωσικών εικόνων του Μουσείου Μπενάκη που υλοποιείται από το τμήμα συντήρησης, στο πλαίσιο του ERC RICONTRANS. Η μελέτη έρχεται να συμπληρώσει τις μακροχρόνιες έρευνες που διεξάγει το μουσείου πάνω στην τεχνολογία των εικόνων και προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για την κατανόηση της τεχνικής και των υλικών αλλά και για την συντήρηση των έργων. Οι επισκέπτες έχουν τη σπάνια ευκαιρία να προσεγγίσουν σε βάθος επιλεγμένα έργα μέσα από τον φακό του στερεομικροσκοπίου.
Ροή Ειδήσεων

23/06/2025 | 19:00
Ποσειδώνας Γιαννόπουλος για Μποφίλιου: «Ότι κι αν κρύψεις για τον εαυτό σου, ο ίδιος σου ο εαυτός θα σε μαρτυρήσει»
23/06/2025 | 18:40
Ο Πούτιν χαρακτήρισε τα πλήγματα κατά του Ιράν «απρόκλητη επίθεση» χωρίς καμία «αιτιολογία»

23/06/2025 | 18:30
Αντίστροφη μέτρηση για ιρανικό πλήγμα κατά αμερικανικών στόχων – Εντολή εκκένωσης της Τεχεράνης από το Ισραήλ
23/06/2025 | 18:30
Μαρία Ένεζλη για το κόψιμο του Κώστα Τσουρού: «Πλέον δεν μου κάνει τίποτα εντύπωση»
23/06/2025 | 18:20
Σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν: Ατελείωτος ο χείμαρρος παραπληροφόρησης και ψευδών ειδήσεων στα κοινωνικά δίκτυα
23/06/2025 | 17:50
Π. Ρουμελιώτης: Εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, θα δούμε τιμές στο πετρέλαιο στα 140 ή 150 δολάρια το βαρέλι (audio)
23/06/2025 | 17:40
Καταδικάζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης την τρομοκρατική επίθεση σε ελληνορθόδοξη εκκλησία της Συρίας
23/06/2025 | 17:20
Γάζα: Συνεχίζεται το αιματοκύλισμα των πεινασμένων και εκτοπισμένων – Σοβαρές ελλείψεις στα νοσοκομεία

23/06/2025 | 17:10
Δόθηκε στη δημοσιότητα η πρώτη εικόνα του ουρανού που κατέγραψε το επαναστατικό τηλεσκόπιο Vera Rubin

22/06/2025 | 10:00
Ξεσπά ο Χρήστος Μενιδιάτης για τη Γλυκερία: «Με ποια λογική μπερδεύουμε τη μουσική με την πολιτική;»
22/06/2025 | 10:47
Ρύθμιση ΥΠΕΝ: Η λύση για τη δόμηση σε μικρούς οικισμούς – Απαντήσεις σε 10 «καυτά» ερωτήματα

22/06/2025 | 13:00
Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους: «Έχω κάνει ελάχιστα πράγματα, βρίσκομαι σε αναμονή των εξελίξεων»
22/06/2025 | 06:51
Διάγγελμα Τραμπ: Εξαλείψαμε πλήρως τους στόχους στο Ιράν – Για 40 χρόνια λένε «θάνατο στις ΗΠΑ και στο Ισραήλ»
22/06/2025 | 10:50
Κατερίνα Λιόλιου: «Αν θέλω να βγω έξω με τον άνθρωπό μου, να του δώσω μια αγκαλιά κι ένα φιλί, πλέον δεν θα το σκεφτώ»
22/06/2025 | 13:40
Αυτόνομα θαλάσσια οχήματα φιλοδοξούν να αλλάξουν την επιστημονική έρευνα σε δύσκολα περιβάλλοντα, όπως του Κολούμπου στη Σαντορίνη
22/06/2025 | 23:40
Μετακίνηση B-2 στο Γκουάμ: Η κίνηση αντιπερισπασμού που προηγήθηκε του βομβαρδισμού των ιρανικών πυρηνικών εγκαταστάσεων

22/06/2025 | 11:50
Φορντό, Νατάνζ και Ισφαχάν: Οι 3 βασικές ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις που δέχτηκαν επίθεση από τις ΗΠΑ – Τι σηματοδοτούν
Σχετικά Άρθρα

“Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη”: Μία μαγευτική μουσικοθεατρική διαδρομή με πρωταγωνιστές παιδιά με αναπηρία

Συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στο Ηρώδειο – «Ενημέρωση, επιμόρφωση και ψυχαγωγία η αποστολή μας» λέει ο Γ. Παπαδόπουλος

“Τι συμβαίνει στα αμερικανικά πανεπιστήμια σήμερα;”- Συζήτηση με διακεκριμένους Έλληνες ακαδημαϊκούς στις ΗΠΑ
