Αθήνα

 

32 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

menidiatis
Ξεσπά ο Χρήστος Μενιδιάτης για τη Γλυκερία: «Με ποια λογική μπερδεύουμε τη μουσική με την πολιτική;»
mpenaki

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μουσείο Μπενάκη-Πειραιώς: Διαδρομές Εικόνων 17ος – 19ος αιώνας

Σε κλίμα Χριστουγέννων ανοίγει τις πύλες της από 8 Δεκεμβρίου η έκθεση «Διαδρομές Εικόνων 17ος – 19ος αιώνας» στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Εικόνες που βγαίνουν από τις αποθήκες του μουσείου, αλλά και υλικό από δωρεές ιδιωτών σε αυτό, αναδεικνύουν την ποικιλομορφία τους στον ελληνορθόδοξο χώρο από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα όπως και την αντίληψη της κοινότητας που δημιουργούσε η ορθόδοξη ταυτότητα και την οποία μοιράζονταν πληθυσμοί με διαφορετικές παραδόσεις, πολιτική υπόσταση, ακόμη και γλώσσα.

Η συγκεκριμένη έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος ERC RICONTRANS, με κύριο φορέα υλοποίησης το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών – ΙΤΕ, κύρια ερευνήτρια την Γιουλιάνα Μπόιτσεβα και δεύτερο ανάδοχο το Μουσείο Μπενάκη. Την επιμελείται η Αναστασία Δρανδάκη, πανεπιστημιακός και επιμελήτρια των βυζαντινών και μεταβυζαντινών συλλογών του Μουσείου Μπενάκη.

«Το κοινό βυζαντινό υπόβαθρο δημιουργούσε μια ενιαία παρακαταθήκη εικονογραφικών θεμάτων και τεχνικών λύσεων που εμπλουτίζονταν διαρκώς και με ποικίλους τρόπους, σε κάθε κέντρο παραγωγής, χωρίς ωστόσο να διαρρηγνύονται οι κοινές συνιστώσες που επέτρεπαν τη διακίνηση των εικόνων από τόπο σε τόπο και την κοινή χρήση τους στον ίδιο λατρευτικό χώρο, από την Ρωσία ως τα Επτάνησα, την Κρήτη και την Μικρά Ασία» αναφέρει η Αναστασία Δρανδάκη.

Με τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής εικόνων ξεκινά η πρώτη από τις πέντε ενότητες της έκθεσης. Εκπροσωπούνται η Κρήτη και τα Επτάνησα, το Άγιο Όρος και η Μακεδονία, η Ήπειρος, ο χώρος του Αιγαίου, η Μόσχα, το Γιάροσλαβ, αλλά και μεγάλα προσκυνήματα, τοπικά και υπερτοπικά, όπως οι ‘Αγιοι Τόποι και η Ευαγγελίστρια της Τήνου.

Ιδιαίτερη ενότητα συγκροτούν τα έργα ιδιωτικής ευλάβειας, στα οποία εκφράζονται οι ιδιαίτερες αισθητικές προτιμήσεις και λατρευτικές πρακτικές των παραγγελιοδοτών. Αγαπημένοι προστάτες άγιοι, αντίγραφα θαυματουργών έργων και τοπικές λατρείες εκφράζουν την ποικιλομορφία εικονογραφίας και ύφους αλλά και την επικοινωνία μεταξύ περιοχών με πυκνούς ορθόδοξους πληθυσμούς και εκκλησιαστικά κέντρα.

Οι διαφορετικοί τρόποι πρόσληψης και αφομοίωσης στοιχείων της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής εξετάζονται σε διαφορετική ενότητα. Οι εκφάνσεις του διαλόγου με τη δυτική τέχνη αναδεικνύουν συγχρόνως τις ιδιαίτερες πολιτικές συνθήκες και την εμπορική δραστηριότητα κάθε περιοχής.

Η τέταρτη ενότητα μιλά για τις εικόνες στη συλλογή του Αντώνη Μπενάκη, τη σημασία τους στη συγκρότηση του μουσείου, μιας και βρίσκονται στην καρδιά των μουσειακών του συλλογών. Τον τρόπο που ο Μπενάκης αντιλαμβανόταν τις εικόνες , ο τρόπος έκθεσής τους στην πρώτη μουσειολογική διάρθρωση του Μουσείου, το 1931, αλλά και η σκοτεινή πλευρά του συλλεκτισμού, με την προσθήκη πλαστών υπογραφών ή τη δημιουργία πλαστών έργων, σχολιάζονται στην έκθεση.

Η διαδρομή της έκθεσης ολοκληρώνεται με δεδομένα της εν εξελίξει τεχνικής ανάλυσης των ρωσικών εικόνων του Μουσείου Μπενάκη που υλοποιείται από το τμήμα συντήρησης, στο πλαίσιο του ERC RICONTRANS. Η μελέτη έρχεται να συμπληρώσει τις μακροχρόνιες έρευνες που διεξάγει το μουσείου πάνω στην τεχνολογία των εικόνων και προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για την κατανόηση της τεχνικής και των υλικών αλλά και για την συντήρηση των έργων. Οι επισκέπτες έχουν τη σπάνια ευκαιρία να προσεγγίσουν σε βάθος επιλεγμένα έργα μέσα από τον φακό του στερεομικροσκοπίου.

Ροή Ειδήσεων

giannopoulos156

23/06/2025 | 19:00

Ποσειδώνας Γιαννόπουλος για Μποφίλιου: «Ότι κι αν κρύψεις για τον εαυτό σου, ο ίδιος σου ο εαυτός θα σε μαρτυρήσει»

23/06/2025 | 18:50

Καταδικάζει ο Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας την υπόθεση του καθηγητή με το φακελάκι

23/06/2025 | 18:40

Ο Πούτιν χαρακτήρισε τα πλήγματα κατά του Ιράν «απρόκλητη επίθεση» χωρίς καμία «αιτιολογία»
iran 28 1

23/06/2025 | 18:30

Αντίστροφη μέτρηση για ιρανικό πλήγμα κατά αμερικανικών στόχων – Εντολή εκκένωσης της Τεχεράνης από το Ισραήλ

23/06/2025 | 18:30

Μαρία Ένεζλη για το κόψιμο του Κώστα Τσουρού: «Πλέον δεν μου κάνει τίποτα εντύπωση»

23/06/2025 | 18:20

Σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν: Ατελείωτος ο χείμαρρος παραπληροφόρησης και ψευδών ειδήσεων στα κοινωνικά δίκτυα
6686dd90 4dfb 11f0 8c47 237c2e4015f5 1

23/06/2025 | 18:10

H πρώτη εικόνα του ουρανού από το επαναστατικό τηλεσκόπιο Vera Rubin

23/06/2025 | 18:00

Μελέτη: Περισσότερα μικροπλαστικά στα γυάλινα παρά στα πλαστικά μπουκάλια

23/06/2025 | 17:50

Π. Ρουμελιώτης: Εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, θα δούμε τιμές στο πετρέλαιο στα 140 ή 150 δολάρια το βαρέλι (audio)

23/06/2025 | 17:40

Καταδικάζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης την τρομοκρατική επίθεση σε ελληνορθόδοξη εκκλησία της Συρίας

23/06/2025 | 17:30

Κατερίνα Καινούργιου: Αποχώρησε από την εκπομπή μια ώρα νωρίτερα

23/06/2025 | 17:20

Γάζα: Συνεχίζεται το αιματοκύλισμα των πεινασμένων και εκτοπισμένων – Σοβαρές ελλείψεις στα νοσοκομεία
6686dd90 4dfb 11f0 8c47 237c2e4015f5

23/06/2025 | 17:10

Δόθηκε στη δημοσιότητα η πρώτη εικόνα του ουρανού που κατέγραψε το επαναστατικό τηλεσκόπιο Vera Rubin

23/06/2025 | 17:08

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης η Χίος: Μαίνεται η φωτιά, αλλεπάλληλα μηνύματα από το 112 – Πέντε πυρκαγιές ξέσπασαν από χθες

23/06/2025 | 17:02

Οι πετρελαϊκοί κολοσσοί Eni, BP και Total Energies απομακρύνουν προσωπικό από το Ιράκ – Δεν επηρεάζεται η λειτουργία των εγκαταστάσεων
s 10 e1750668033496
“Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη”: Μία μαγευτική μουσικοθεατρική διαδρομή με πρωταγωνιστές παιδιά με αναπηρία
6590462 scaled 1
Συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στο Ηρώδειο – «Ενημέρωση, επιμόρφωση και ψυχαγωγία η αποστολή μας» λέει ο Γ. Παπαδόπουλος
greek profesors 1
“Τι συμβαίνει στα αμερικανικά πανεπιστήμια σήμερα;”- Συζήτηση με διακεκριμένους Έλληνες ακαδημαϊκούς στις ΗΠΑ
ekmektsioglou eksoteriki 2
3ο Φεστιβάλ Πολιτισμού, Γεύσεων και Φιλίας: Ένα ταξίδι γεύσης και συνύπαρξης με την υπογραφή της Μαρίας Εκμεκτσίογλου
1055806 flow de gints zilbalodis en selection un certain regard au festival de cannes 2024
Η βραβευμένη με Όσκαρ παιδική ταινία “Flow – Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό” στο θερινό δημοτικό θέατρο Κομοτηνής
ap25169343541313 1
Οι Kneecap στο δικαστήριο: Τρομοκρατικό αδίκημα ή υπεράσπιση των αμάχων;