Αθήνα

 

13 oC

αραιές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

giorgos ntalaras 200224
Γιώργος Νταλάρας: «Εγώ μια άλλη Ελλάδα ονειρεύτηκα, δεν είναι χώρα αυτή!»
mpenaki

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μουσείο Μπενάκη-Πειραιώς: Διαδρομές Εικόνων 17ος – 19ος αιώνας

Σε κλίμα Χριστουγέννων ανοίγει τις πύλες της από 8 Δεκεμβρίου η έκθεση «Διαδρομές Εικόνων 17ος – 19ος αιώνας» στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Εικόνες που βγαίνουν από τις αποθήκες του μουσείου, αλλά και υλικό από δωρεές ιδιωτών σε αυτό, αναδεικνύουν την ποικιλομορφία τους στον ελληνορθόδοξο χώρο από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα όπως και την αντίληψη της κοινότητας που δημιουργούσε η ορθόδοξη ταυτότητα και την οποία μοιράζονταν πληθυσμοί με διαφορετικές παραδόσεις, πολιτική υπόσταση, ακόμη και γλώσσα.

Η συγκεκριμένη έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος ERC RICONTRANS, με κύριο φορέα υλοποίησης το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών – ΙΤΕ, κύρια ερευνήτρια την Γιουλιάνα Μπόιτσεβα και δεύτερο ανάδοχο το Μουσείο Μπενάκη. Την επιμελείται η Αναστασία Δρανδάκη, πανεπιστημιακός και επιμελήτρια των βυζαντινών και μεταβυζαντινών συλλογών του Μουσείου Μπενάκη.

«Το κοινό βυζαντινό υπόβαθρο δημιουργούσε μια ενιαία παρακαταθήκη εικονογραφικών θεμάτων και τεχνικών λύσεων που εμπλουτίζονταν διαρκώς και με ποικίλους τρόπους, σε κάθε κέντρο παραγωγής, χωρίς ωστόσο να διαρρηγνύονται οι κοινές συνιστώσες που επέτρεπαν τη διακίνηση των εικόνων από τόπο σε τόπο και την κοινή χρήση τους στον ίδιο λατρευτικό χώρο, από την Ρωσία ως τα Επτάνησα, την Κρήτη και την Μικρά Ασία» αναφέρει η Αναστασία Δρανδάκη.

Με τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής εικόνων ξεκινά η πρώτη από τις πέντε ενότητες της έκθεσης. Εκπροσωπούνται η Κρήτη και τα Επτάνησα, το Άγιο Όρος και η Μακεδονία, η Ήπειρος, ο χώρος του Αιγαίου, η Μόσχα, το Γιάροσλαβ, αλλά και μεγάλα προσκυνήματα, τοπικά και υπερτοπικά, όπως οι ‘Αγιοι Τόποι και η Ευαγγελίστρια της Τήνου.

Ιδιαίτερη ενότητα συγκροτούν τα έργα ιδιωτικής ευλάβειας, στα οποία εκφράζονται οι ιδιαίτερες αισθητικές προτιμήσεις και λατρευτικές πρακτικές των παραγγελιοδοτών. Αγαπημένοι προστάτες άγιοι, αντίγραφα θαυματουργών έργων και τοπικές λατρείες εκφράζουν την ποικιλομορφία εικονογραφίας και ύφους αλλά και την επικοινωνία μεταξύ περιοχών με πυκνούς ορθόδοξους πληθυσμούς και εκκλησιαστικά κέντρα.

Οι διαφορετικοί τρόποι πρόσληψης και αφομοίωσης στοιχείων της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής εξετάζονται σε διαφορετική ενότητα. Οι εκφάνσεις του διαλόγου με τη δυτική τέχνη αναδεικνύουν συγχρόνως τις ιδιαίτερες πολιτικές συνθήκες και την εμπορική δραστηριότητα κάθε περιοχής.

Η τέταρτη ενότητα μιλά για τις εικόνες στη συλλογή του Αντώνη Μπενάκη, τη σημασία τους στη συγκρότηση του μουσείου, μιας και βρίσκονται στην καρδιά των μουσειακών του συλλογών. Τον τρόπο που ο Μπενάκης αντιλαμβανόταν τις εικόνες , ο τρόπος έκθεσής τους στην πρώτη μουσειολογική διάρθρωση του Μουσείου, το 1931, αλλά και η σκοτεινή πλευρά του συλλεκτισμού, με την προσθήκη πλαστών υπογραφών ή τη δημιουργία πλαστών έργων, σχολιάζονται στην έκθεση.

Η διαδρομή της έκθεσης ολοκληρώνεται με δεδομένα της εν εξελίξει τεχνικής ανάλυσης των ρωσικών εικόνων του Μουσείου Μπενάκη που υλοποιείται από το τμήμα συντήρησης, στο πλαίσιο του ERC RICONTRANS. Η μελέτη έρχεται να συμπληρώσει τις μακροχρόνιες έρευνες που διεξάγει το μουσείου πάνω στην τεχνολογία των εικόνων και προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για την κατανόηση της τεχνικής και των υλικών αλλά και για την συντήρηση των έργων. Οι επισκέπτες έχουν τη σπάνια ευκαιρία να προσεγγίσουν σε βάθος επιλεγμένα έργα μέσα από τον φακό του στερεομικροσκοπίου.

Ροή Ειδήσεων

santorini 210224

21/02/2024 | 17:32

Σαντορίνη: Στα χέρια των αρχών κύκλωμα που… έσπρωχνε κοκαΐνη, κάνναβη και χάπια Ecstasy

21/02/2024 | 17:28

Νίκος Μωραΐτης: «Βλέπει» σχέδιο κατά του Κασσελάκη – «Θα τον κάνουν κομματάκια»

21/02/2024 | 17:22

Γρηγόρης Αρναούτογλου: H συνάντησή του με τον παπά ΠΑΟΚ – Δείτε βίντεο
dora avgeri 311023

21/02/2024 | 17:17

Δ.Αυγέρη: Το δόγμα «πάμε και όπου βγει» έχει την υπογραφή όλης της κυβέρνησης και όχι μόνο του υπ.Υγείας

21/02/2024 | 17:07

Δημοσιεύθηκε η αναγγελία για τον πρώτο γάμο γυναικών στην Ελλάδα

21/02/2024 | 17:02

Εντάχθηκε στο πρόγραμμα της Εθνικής ο Λαρεντζάκης
dimos athinon 210224

21/02/2024 | 16:48

Επιχείρηση αφισοκάθαρσης στον δήμο Αθηναίων

21/02/2024 | 16:44

Αύριο στο δικαστήριο ο Άλβες, θα ανακοινωθεί η ποινή του σύμφωνα με ΜΜΕ

21/02/2024 | 16:34

Κ.Παπαδάκης, ευρωβουλευτής ΚΚΕ: «Οι αγώνες του λαού αναδεικνύουν ότι η πραγματική αντιπολίτευση είναι στον δρόμο»
krommydas 210224

21/02/2024 | 16:27

Κώστας Κρομμύδας: «Τα καλοκαίρια η κόρη μου δουλεύει σε δουλειές φίλων για να καταλάβει τι σημαίνει “βγάζω ένα μεροκάματο”»

21/02/2024 | 16:20

Ν.Ανδρουλάκης για «Flyover»: «H κυβέρνηση έχει προτεραιότητα να υπηρετεί ισχυρά οικονομικά συμφέροντα και όχι τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών της Θεσσαλονίκης»

21/02/2024 | 16:14

Περισσότεροι από 32 εκατομμύρια τουρίστες επισκέφθηκαν τη χώρα το 2023
peripoliko 1

21/02/2024 | 16:11

Εξαρθρώθηκε σπείρα: Τα μέλη της διέπρατταν επιθέσεις σε πελάτες νυχτερινών καταστημάτων και συμμετείχαν και σε οπαδικά επεισόδια

21/02/2024 | 16:05

Κιβωτός του Κόσμου – Συμβούλιο Πλημμελειοδικών: Να συνεχιστεί η ανάκριση για την υπόθεση σεξουαλικής κακοποίησης δύο τροφίμων που βαρύνει τον πατέρα Αντώνιο

21/02/2024 | 16:02

«Ναι μεν αλλά» αποφαίνεται ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών για το νέο Ποινικό Κώδικα
animasyros+2024 screenings
Animasyros 2024: Ανοιχτό κάλεσμα για υποβολή ταινιών ανιμέισον έως την 1η Ιουνίου
Οι βραχείες λίστες για τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία 2023
evil does not exist
Ταινίες Πρώτης Προβολής: Από την Ιαπωνία έως την Τζαμάικα και τον Μπομπ Μάρλεϊ
megas alexandros 14022
Αυτές είναι οι 6 ιστορικές ανακρίβειες που περιλαμβάνονται στη σειρά του NETFLIX για τον Μέγα Αλέξανδρο
1o gymnasio irakleiou
«Γυναίκες Φάροι» – Εκδήλωση για 12 μοναδικές προσωπικότητες, από το 1ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Αττικής
+της+ξύλινης+κλίμακας+μετά+τον+καθαρισμό+από+την+πυρκαγιά
ΥΠΠΟ: H οικία του Αλεξάνδρου Σούτσου θα στεγάσει μέρος των πολύτιμων συλλογών του Θεατρικού Μουσείου