Αθήνα

 

32 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Σοκ στον αέρα για την Κατερίνα Καινούργιου: «Γαμ…» – «Κλείστε παιδιά, κλείστε»

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Ρίτσος εμπνέει το θέατρο: Δύο παραστάσεις με ποιητική αφορμή ανεβαίνουν στο σανίδι

Ο Γιάννης Ρίτσος εμπνέει και μάλιστα πολύ. Όχι μόνο τους κατοπινούς φερέλπιδες ποιητές, αλλά και τον κόσμο του θεάτρου. Ο ποιητικός μονόλογος του Γιάννη Ρίτσου «Ελένη» στη σκηνική ενσάρκωσή του από τον Βασίλη

Ο Γιάννης Ρίτσος εμπνέει και μάλιστα πολύ. Όχι μόνο τους κατοπινούς φερέλπιδες ποιητές, αλλά και τον κόσμο του θεάτρου.


Ο ποιητικός μονόλογος του Γιάννη Ρίτσου «Ελένη» στη σκηνική ενσάρκωσή του από τον Βασίλη Παπαβασιλείου, παίζεται στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν αυτήν την περίοδο, είναι ένα από τα μεγαλύτερα διαπιστευτήρια της επιδραστικής του αυτής επιρροής… Ο Βασίλης Παπαβασιλείου λέει για το κείμενο: «Oι αρχαιόθεμοι «γυναικείοι μονόλογοι» της «Τέταρτης Διάστασης». Τα κομμάτια αυτά παίζονται από γυναίκες ηθοποιούς με λαμπρά συνήθως αποτελέσματα (προσωπικά μου έχει τύχει να θαυμάσω κάποια από τα αποτελέσματα αυτά), τα οποία όμως παραπέμπουν μοιραία στον κλειστό κόσμο του «ψυχολογικού θεάτρου». Η ταύτιση του φύλου του ερμηνευτή με το φύλο της θεατρικής «περσόνα», είναι υπεύθυνη, κατά τη γνώμη μου, γι’ αυτή την παραπλανητική αναγωγή. Γιατί παραπλανητική; Μα γιατί ο Ρίτσος είναι πολύ πιο κοντά στον αρχαίο συνάδερφό του παρά στον Τένεση Ουίλιαμς. Θα’ λεγε κανείς ότι ο Ουίλιαμς είναι γι’ αυτόν η αφετηρία, για να αναπλεύσει τον ποταμό του θεάτρου και να συναντήσει τον Ευριπίδη. Το θέατρο του Ρίτσου είναι ένα θέατρο γλώσσας και ιδεών. Το ανθρώπινο πάθος , είτε τη «γυναικεία» ψυχή αφορά είτε την «ανδρική», φωτίζεται στοργικά και συνάμα ανελέητα ως έρμαιο μιας υπέρτερης διαπλοκής δυνάμεων, που φέρουν τα ωραία ονόματα Πόθος, Δόξα, Ομορφιά, και συνθέτουν το δίχτυ της Μοίρας μας.

Στους μονολόγους του Ρίτσου το πάθος δεν εκτίθεται ως άμεσο βίωμα, αλλά ως αναδρομή. Όχημα αυτής της αναδρομής είναι η γλώσσα. Κάτι περισσότερο : η γλώσσα και το παιχνίδι της είναι η μόνη ταυτότητα των ηρώων του. Η κατά συνθήκη ονομασίες Αίας , Ορέστης, Ελένη κτλ. δε σηματοδοτούν ατομικές οντότητες αλλά κόμπους του Μύθου, ή μ’ άλλα λόγια της ακατάλυτης δύναμης του Απρόσωπου που εξυφαίνει, που πλέκει τη μικρή ζωή του καθενός μας. Τι άλλο έκανε η αρχαία τραγωδία;»

Από τον Ρίτσο εμπνέεται και η Νάνα Παπαδάκη και πιο συγκεκριμένα με το ελάχιστα παιγμένο κείμενο του Γιάννη Ρίτσου «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού»  και το ανεβάζει σε σκηνοθεσία κι ερμηνεία  δική της από τις 17 Φεβρουαρίου στο Α Small Argo full of Art (δεύτερη σκηνή του Θεάτρου Αργώ). Σε συνέντευξή της μάλιστα στο www.tospirto.net σημειώνει πως για πρώτη φορά ήλθε σε επαφή με την ποίησή της «Τέταρτης Διάστασης» όταν είδε «την συγκλονιστική “Ελένη” του Βασίλη Παπαβασιλείου με τον Νίκο Σακαλίδη, δύο απανωτές φορές στο Θέατρο Τέχνης, στο πρώτο της ανέβασμα εκεί, στην Πεσμαζόγλου. Μετά θα παίζαμε εμείς ένα έργο του Μπότο Στράους. Μόλις είχα τελειώσει τη σχολή. Εκεί λοιπόν στα καθίσματα του Τέχνης δεν μπορούσα να πιστέψω πώς ένα ποιητικό κείμενο μπορούσε να ξεχειλίζει από δύναμη, τρυφερότητα, στοχασμό όχι μόνο για τον άνθρωπο, αλλά και για την λειτουργία του ηθοποιού. Σαν να βγαίνεις  στη σκηνή και το πρώτο βήμα να είναι μαζί και το τελευταίο κι ο λόγος να ταξιδεύει σ’ αυτό τον διεσταλμένο χρόνο. Η δική μας παράσταση φυσικά είναι πολύ διαφορετική με ροκ πινελιές, ηλεκτρική κιθάρα, λούπες, ένα μόνο πρόσωπο επί σκηνής, το ταξίδι μιας άλλης γενιάς».

πηγή: tospirto.net

Ροή Ειδήσεων

01/07/2022 | 11:41

Σοφία Παυλίδου: Έβαλα μίνι σε μεγάλη ηλικία, παλιότερα έδειχνες «διαθέσιμη» αν έδειχνες τα πόδια σου

01/07/2022 | 11:33

Γιώργος Καράβας: Έχω κι εγώ απορία πώς τη λένε τη Σοφία Χατζηπαντελή, εγώ τη φωνάζω «μωρό μου»

01/07/2022 | 11:25

Ρωσία: Καταργεί όλους τους περιορισμούς για τον κορονοϊό

01/07/2022 | 11:23

Ηράκλειο: Στην εντατική 17χρονη που βρέθηκε αναίσθητη στο δρόμο

01/07/2022 | 11:11

Υπερταμείο: Βάζει πλώρη για την αξιοποίηση 1.000 ακινήτων

01/07/2022 | 11:08

Οικονόμου για παραπομπή Παπαγγελόπουλου στο Ειδικό Δικαστήριο: Το 2015-2019 επιχειρήθηκε άλωση των θεσμών

01/07/2022 | 11:04

Γιώργος Λιάγκας: Εκτός εκπομπής ο παρουσιαστής – Νόσησε από κορονοϊό

01/07/2022 | 10:53

Ένταση στον αέρα του ΣΚΑΪ με Γεροβασίλη – Καψή: «Μαθήματα να κάνετε σε άλλους!» (video)

01/07/2022 | 10:51

Πέτρος Φιλιππίδης: Με εγκεφαλικό στο νοσοκομείο ο ηθοποιός – Τι είπε ο δικηγόρος του

01/07/2022 | 10:33

Πατήσια: Εξερράγησαν ρολόγια της ΔΕΗ σε πολυκατοικία – Πετάχτηκαν τα καπάκια από τα φρεάτια

01/07/2022 | 10:14

Τζορτζ Τσούνης: ΗΠΑ και Ελλάδα στην πρώτη γραμμή της μάχης μεταξύ δημοκρατικών αξιών και τυραννίας

01/07/2022 | 10:14

Βόλος: Ντυμένη νύφη η 14χρονη που έφυγε από τη ζωή – Πυροβολισμοί και τραγούδια στο Αλιβέρι

01/07/2022 | 10:02

Άντζελα Γκερέκου – Γη της Ελιάς: Η συγκινητική σκηνή με το τραγούδι του Τόλη Βοσκόπουλου – Το βλέμμα στον ουρανό που ανατρίχιασε

01/07/2022 | 10:00

Θεσσαλονίκη: Ηχητικό ντοκουμέντο του βιασμού της από τον τράπερ ισχυρίζεται ότι έχει η 16χρονη

01/07/2022 | 09:31

Κορονοϊός – Θωμαΐδης: Πότε θα κορυφωθεί το νέο κύμα της πανδημίας
Πλήθος κόσμου για την παράσταση «To Νήμα» στο Αγρίνιο – Φόρος τιμής της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στον Βαγγέλη Παπαθανασίου
Ο John Malkovich έρχεται στην Ελλάδα: Στις 6 Οκτωβρίου στο Ηρώδειο
Desmond Child: Μαγικές στιγμές στο Ηρώδειο- Το μήνυμα για τα γλυπτά του Παρθενώνα
Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Επέκταση των εκπτωτικών εισιτηρίων και προσφορών για Επίδαυρο μέχρι 30 Ιουνίου
Βάσω Αλαγιάννη: Πέθανε η συνθέτης του «Αχ Ελλάδα Σ’ Αγαπώ»
Συνεχίζεται το δυνατό μουσικό καλοκαίρι της Αθήνας – Πότε και που εμφανίζονται μεγάλα ονόματα