Αθήνα

 

19 oC

σποραδικές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

tzolakis olympiacos 190424
Ο Τζολάκης αποκρούει και Τούρκος οπαδός κλωτσάει ό,τι βρίσκει μπροστά του – Δείτε βίντεο

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Της τέχνης το σεργιάνι στις «Φυλακισμένες» των Ignacio del Moral – Veronica Fernandez στον Πολυχώρο Vault

Ισπανία, χειμώνας του 1950, μετά τον εμφύλιο πόλεμο. Συνεργασία Εκκλησίας και Φασιστών. Η Δικτατορία του Φράνκο στην εξουσία. Καθολικισμός. Γυναικείες Φυλακές μέσα σε ένα Μοναστήρι έξω από μία επαρχιακή πόλη. Κρύο, πείνα, αρρώστιες, απομόνωση, βία, κακοποίηση.

Γράφει ο Αλέξανδρος Κούρτης

Ο Πολυχώρος Vault παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το θεατρικό έργο των Ignacio del Moral και Veronica Fernandez, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά με έναν 16μελή θίασο που χαρακτηρίζεται από φρεσκάδα, όρεξη και ταλέντο.

Γυναίκες φυλακισμένες. Κάποιες για πολιτικούς λόγους, όπως η κουμουνίστρια και η αναρχική, κι άλλες για κλεψιές, πορνεία, μοιχεία, παράνομες εκτρώσεις, φόνους, κάποια που σκότωσε τον άντρα της και άλλη που έπνιξε το μωρό της. Χαίρονται, γελάνε, ερωτεύονται, ονειρεύονται, ελπίζουν, προσεύχονται, ραδιουργούνε, θυμώνουν, γκρινιάζουν, τσακώνονται, απελπίζονται, κλαίνε, πονάνε, αλλά πάντα συμπαραστέκονται η μία στην άλλη.

Επιθυμούν το πολυτιμότερο αγαθό, την ελευθερία τους, ένα καινούργιο ξεκίνημα, μια νέα αρχή. Σαν χορός αρχαίας τραγωδίας περιμένουν έναν Από Μηχανής Θεό, τον επίσκοπο, τη χάρη που δίνει κάθε δέκα χρόνια σε μία από αυτές. Τη χάρη που θα δοθεί σε δύο βδομάδες. Μια χάρη που διεκδικούν όλες.

Εξαιρετικά απαιτητικό αν μη τι άλλο εγχείρημα το να συστήσεις στο ελληνικό κοινό ένα έργο με κινηματογραφική δομή και ροή σε μια μικρή σκηνή, σαν το Vault και δη με νέους ηθοποιούς δίχως τα απαραίτητα σκηνικά χιλιόμετρα. Έχοντας ενημερωθεί από τον σκηνοθέτη για το συγκεκριμένο «ρίσκο» του, τον οποίο γοήτευσε και κέρδισε από την πρώτη στιγμή ανάγνωσης του έργου, παρακολούθησα την παράσταση με μια σχετική μα ασφαλή επιφύλαξη.

Δίχως να αγνοώ βεβαίως τα διαμάντια που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα στον ίδιο χώρο. Δηλαδή την «Πνιγμονή», το «Marvin’ s Room», το «Curring Room» μα και τους αγαπημένους μου γυναικείους μονολόγους «Η μαμά μου ποτέ δεν πεθαίνει» που ήταν και η αρχή μιας εξαίσιας συνέχειας.

Μέσα από αυτή την ιστορία, ωστόσο, ο Δημήτρης Καρατζιάς με έναν τρόπο δεξιοτεχνικό κατορθώνει να συμπαρασύρει τον θεατή στις σκληρές και σκοτεινές ιστορίες των γυναικών, των φυλακισμένων από το πρώτο δευτερόλεπτο μέχρι την τελευταία σκηνική ανάσα. Στην πιο ώριμη κατ’ εμέ σκηνοθετική στιγμή του, δείχνει να ‘χει μελετήσει σε βάθος τις κρυφές πτυχές των ιστοριών που φέρουν οι ηρωίδες του και ακολουθώντας μια καθαρή γραμμή μοιάζει να κουρδίζει στην εντέλεια το υλικό του και να μετατρέπει γοητευτικά τον χώρο σε κινηματογραφική οθόνη.

Αντιμετωπίζoντας τους ηθοποιούς σαν σύνολο και όχι σαν μονάδες, μιας και με αυτή την αίσθηση αποχώρησα από την αίθουσα, θα τολμούσα απλά να πω ότι η αθώα τους βουτιά – το άπειρο ορθότερα βούτηγμα – σε αυτές τις πολυσύνθετες ψυχοσυνθέσεις δεν θα μπορούσε να κερδίσει περισσότερο τον θεατή από όσο συμβαίνει αυτή τη στιγμή. Μέσα από μια υπερπροσπάθεια που γίνεται άμεσα αντιληπτή και παρουσιάζεται σε κάθε σκηνή, σε κάθε βλέμμα, σε κάθε μονόλογο, κάθε μία και κάθε ένας που εισέρχεται στον καμβά της Ισπανικής ιστορίας εκτίθεται δίχως φόβο και εκθέτει τον καλύτερο του εαυτό. Κάθε σημείο που έχει κατανοήσει, έχει αισθανθεί, έχει αγαπήσει στον χαρακτήρα που ερμηνεύει και οφείλει να παρουσιάσει με πλήρη αλήθεια, απογυμνωμένο από τις όποιες ανασφάλειες στο κοινό.

Ειδική μνεία δεν θα μπορούσα να μην κάνω στην Γιάννα Σταυράκη, μια από τις πλέον σταθερές παρουσίες του Πολυχώρου Vault και συνεργάτιδες του Δημήτρη Καρατζιά, η οποία σε αυτή τη δουλειά δίνεται με μεγάλη αγάπη και προσδίδει ξανά γλυκύτητα, ωριμότητα και οικειότητα στην ηρωίδα που ερμηνεύει. Επίσης, η Μυριέλλα Κουρεντή και η Στέλλα Μουκαζή καταφέρνουν μέσα από τις ερμηνείες τους και τις πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες που φέρουν οι ηρωίδες τους να μαγνητίσουν το βλέμμα του θεατή με την έντονη εκφραστικότητα, τους λεπτούς χρωματισμούς και τις ισορροπίες που διατηρούν στις ψυχολογικές τους διακυμάνσεις.

Τέλος, μέσα από το πλήθος των μαγευτικών σκηνών που αποκαλύπτονται στη σκηνή του Πολυχώρου Vault, θα ‘θελα να ξεχωρίσω την αρχή των υπολοίπων. Εκείνη που μόλις σβήνουν τα φώτα, οι απελπισμένες κρατούμενες μοιάζουν να προσπαθούν να διατηρήσουν με νύχια και με δόντια την φλόγα της ελπίδας αναμμένη σιγοτραγουδώντας ένα τραγούδι – ύμνο στον πολύπαθο βίο τους. Μια στιγμή ξεχωριστή που έχει την ευφυή πινελιά του Μάνου Αντωνιάδη, ο οποίος υπογράφει την μουσική της παράστασης που προσθέτει συναισθήματα καθ’ όλη της διάρκεια της ιστορίας.

Ροή Ειδήσεων

konstantinou204

20/04/2024 | 14:40

Καίτη Κωνσταντίνου: Το απίστευτο περιστατικό την εποχή των Εγκλημάτων – «Ήταν σοκαριστικό αυτό»

20/04/2024 | 14:40

Καταγγελία σε βάρος Αμερικανού μπασκετμπολίστα του Περιστερίου για ενδοοικογενειακή βία

20/04/2024 | 14:30

Κατώτατος μισθός: Πόσο και πότε θα αυξηθεί
makalias2004

20/04/2024 | 14:20

Δημήτρης Μακαλιάς για Σταματίνα Τσιμτσιλή: “Δεν μου αρέσει καθόλου να το ακούω σαν δικαιολογία”

20/04/2024 | 14:10

Κοντογεώργης για την ακρίβεια: Φαίνεται ότι υπάρχει μια σταδιακή βελτίωση

20/04/2024 | 14:00

Gaming: Ζωή μπροστά σε μία οθόνη – Η σύγχρονη μάστιγα του εθισμού σε βιντεοπαιχνίδια
papanotas204

20/04/2024 | 13:50

Ο Δημήτρης Παπανώτας παρενέβη στο «Χαμογέλα και πάλι» μετά τις δηλώσεις Αχτσιόγλου

20/04/2024 | 13:40

Ρωμανός για Ν. Φαραντούρη: Όταν σε όλη την Ευρώπη «έβρεχε» ανάπτυξη στον ΣΥΡΙΖΑ κάποιοι κρατούσαν ομπρέλα

20/04/2024 | 13:30

Συντάξεις: Αλλαλούμ με αναδρομικά – Πότε αυξάνονται
bettymaggira grab 1200x784 1

20/04/2024 | 13:20

Μπέττυ Μαγγίρα κατά Παπανώτα: «Είναι ντροπή να τα λέμε αυτά δημόσια, κρύβουν ένα μισογυνισμό»

20/04/2024 | 13:10

Εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης αναγνωρίζει και ψηφιοποιεί ιστορικά βιβλία γραμμένα σε πολυτονικό

20/04/2024 | 13:04

Στον Άγιο Δημήτριο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συνομίλησε με κατοίκους
evrydiki

20/04/2024 | 13:00

H Ευρυδίκη επιστρέφει στο Half Note Jazz Club για ένα μουσικό ταξίδι στις γειτονιές του Παρισιού

20/04/2024 | 12:55

Πογέτ: «Με την Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει απολύτως τίποτα»

20/04/2024 | 12:50

Super League 2: Συνέχεια με τρεις αναμετρήσεις και «πάρτι» για τον Λεβαδειακό
mirsini zorba 190424
Τιμώντας τη μνήμη της Μυρσίνης Ζορμπά
7c4878b2 9ec7 424a bb8e 283824af8c28
Μαθητικό Συνέδριο για τον Ρίτσο στην Πόλη με σημαντική συμμετοχή από εκπροσώπους των γραμμάτων και τεχνών
ecea3ce9f cebaceb1ceb9 cea7cebfcf81cf89ceb4ceafceb1 ce95cea1cea4 2
Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΡΤ σε μία συναυλία αφιερωμένη στο Θείο Πάθος
papakaliatis
Παπακαλιάτης: Η επόμενή μου δουλειά θα είναι ταινία – Τι είπε για το «Maestro»
veslemes photo by rinio dragasaki 3 1 scaled e1713437718795
«Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Tribeca για τη νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ
deltio 21 2024 04 17 20.54.45 frame 83713
Deutsche Welle: 60 χρόνια στην Ελλάδα – Εκδήλωση στην κατοικία του Γερμανού πρέσβη παρουσία προσωπικοτήτων από την πολιτική και τη δημοσιογραφία