ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ένας πίνακας που έμεινε ημιτελής λόγω του θανάτου του Αυστριακού ζωγράφου, το «Πορτρέτο της δεσποινίδας Λίζερ», του Γκούσταβ Κλιμτ, πουλήθηκε σήμερα σε δημοπρασία έναντι 30 εκατομμυρίων ευρώ, παρά τις αμφιβολίες για την προέλευσή του.
Για μια σειρά ετών, το καλοδιατηρημένο, μη υπογεγραμμένο έργο θεωρείτο χαμένο, όμως στην πραγματικότητα κοσμούσε τους τοίχους μιας βίλας κοντά στη Βιέννη, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών Im Kinsky που τον παρουσίασε τον Ιανουάριο και τον προώθησε προς πώληση.
Ο Im Kinsky τον είχε εκτιμήσει μεταξύ 30-50 εκατομμυρίων ευρώ. Εικονίζει μια κοπέλα, πιθανότατα έφηβη, με τιρκουάζ φόρεμα και μια γαλάζια, λουλουδάτη εσάρπα, σε κόκκινο φόντο. Το αλαβάστρινο δέρμα της και το διαπεραστικό βλέμμα των καστανών ματιών της έρχονται σε αντίθεση με τα μαύρα, σγουρά μαλλιά της.
Αν και ο Κλιμτ την παρουσίασε τόσο ξεκάθαρα, είναι ασαφές ποια ακριβώς ήταν η «δεσποινίς Λίζερ». Οι αδελφοί Άντολφ και Γιούστους Λίζερ ήταν εύποροι βιομήχανοι της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας και έκαναν περιουσία κατασκευάζοντας σχοινιά και σπάγγους από γιούτα και κάνναβη.
Η Χενριέτε Αμαλίε Λίζερ-Λαντάου, ή «Λίλι», είχε παντρευτεί τον Γιούστους αλλά χώρισαν το 1905. Ήταν γνωστή προστάτιδα καλλιτεχνών και ενδεχομένως να παρήγγειλε την προσωπογραφία μιας από τις κόρες της. Θα μπορούσε όμως και να πρόκειται για την Μαργκαρέτε Λίζερ, την κόρη του Άντολφ.
«Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα, το μοντέλο του Κλιμτ πιθανότατα δεν ήταν η Μαργκαρέτε Κονστάνς Λίζερ, η ανιψιά της Λίλι Λίζερ, αλλά μια από τις δύο κόρες της τελευταίας (με τον Γιούστους), είτε η Χελένε, η μεγαλύτερη, που γεννήθηκε το 1898, είτε η αδελφή της η Άννι, που ήταν τρία χρόνια νεότερη», ανέφερε ο οίκος δημοπρασιών στον ιστότοπό του.
Ασαφές είναι και τι συνέβη με τον πίνακα μετά τον θάνατο του Κλιμτ το 1918 –αφού θα έπρεπε να βρίσκεται στο στούντιό του– και ιδίως μετά την προσάρτηση της Αυστρίας από τη ναζιστική Γερμανία το 1938, όταν οι Εβραίοι της χώρας εξορίστηκαν, στάλθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και οι περιουσίες τους απαλλοτριώθηκαν.
Η μοναδική φωτογραφία του πίνακα που είναι γνωστή σήμερα πιθανότατα τραβήχθηκε το 1925 στο πλαίσιο μιας έκθεσής του και άφηνε να εννοηθεί ότι εκείνη τη χρονιά ανήκε στη Λίλι Λίζερ.
Η Μαργκαρέτε έφυγε από την Αυστρία για την Ουγγαρία και μετά για τη Βρετανία, όμως ο πίνακας παρέμεινε στη χώρα. Η Λίλι Λίζερ έμεινε στη Βιέννη μέχρι που εκτοπίστηκε το 1942 και πέθανε στο Άουσβιτς τον επόμενο χρόνο.
Οι κόρες της επέστρεψαν στη Βιέννη μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να διεκδικήσουν την περιουσία τους, όμως ο πίνακας δεν αναφερόταν σε κανένα έγγραφο, σύμφωνα με τον οίκο Im Kinsky.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα Der Standard, που βασίζεται σε αρχεία αλληλογραφίας ενός αυστριακού μουσείου, η Λίλι Λίζερ ενδέχεται να εμπιστεύτηκε τον πίνακα σε κάποιο μέλος του υπηρετικού προσωπικού της προτού την στείλουν στο στρατόπεδο εξόντωσης.
Ο πίνακας επανεμφανίστηκε σε έναν Ναζί έμπορο τέχνης από τον οποίο τον κληρονόμησε αρχικά η κόρη του και κατόπιν κάποιοι μακρινοί συγγενείς της.
«Αυτές οι αμφιβολίες και τα ιστορικά κενά ώθησαν τους σημερινούς ιδιοκτήτες να επικοινωνήσουν με τους διαδόχους της οικογένειας Λίζερ και να καταλήξουν σε μια “δίκαιη συμφωνία” μαζί τους, το 2023», εξήγησε ο οίκος δημοπρασιών, χωρίς να κατονομάσει τους ιδιοκτήτες του πίνακα. Το περιεχόμενο της συμφωνίας παραμένει απόρρητο, όμως συμπεραίνεται ότι όλες οι διεκδικήσεις της κάθε πλευράς θα επιλυθούν με την πώληση του έργου.
«Η συμφωνία ουσιαστικά σημαίνει ότι, από καθαρά νομική σκοπιά, δεν έχει σημασία ποιος παρήγγειλε τον πίνακα στον Γκούσταβ Κλιμτ και ποια από τις τρεις νεαρές γυναίκες εικονίζεται σε αυτόν», είπε ακόμη.
<>
<>
Ροή Ειδήσεων
07/05/2024 | 23:22
Eurovision 2024 – Βίντεο: «Φωτιά» στην σκηνή έβαλε με την εκρηκτική της εμφάνιση η Ελένη Φουρέιρα
07/05/2024 | 23:20
ΝΒΑ: Στα ημιτελικά της Ανατολής οι Νικς κόντρα στους Πέισερς μετά τη νίκη επί των Μπακς – Άδοξο τέλος για την ομάδα του Αντετοκούνμπο
07/05/2024 | 23:00
Η Κατερίνα Ζαρίφη αποχαιρέτησε την Άννα Παναγιωτοπούλου: «Αντίο σε αυτό το πολύ ξεχωριστό πλάσμα»
07/05/2024 | 22:53
Eurovision 2024 – Χαμός με τη “μάγισσα” της Ιρλανδίας: “Χριστέ και Παναγία πάμε σε διάλειμμα για ένα τρισάγιο”
07/05/2024 | 22:45
Γιώργος Θεοφάνους για τους One στη Eurovision: “Θα το πω για πρώτη φορά… φοβήθηκαν”
07/05/2024 | 22:30
Βόρεια Μακεδονία: «Διπλές» εκλογές την Τετάρτη στις οποίες αναμένεται να επικρατήσει το δεξιό αντιπολιτευόμενο VMRO
07/05/2024 | 22:15
Νέες συλλήψεις από την ΕΛΑΣ για κατοχή κροτίδων και βεγγαλικών – Μπουκάλια με βενζίνη και γκαζάκια βρέθηκαν σε προαύλιο σχολείου στην Αργυρούπολη
06/05/2024 | 07:59
Ποιος ήταν ο Άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος που γιορτάζει σήμερα η Ορθοδοξία – Η ιστορία του
06/05/2024 | 11:26
Το… viral ζεϊμπέκικο στην Τήνο: Άρχισε να ραίνει με χαρτονομίσματα τον μουσικό που έπαιζε βιολί
06/05/2024 | 11:34
Η ανάρτηση του Γιάννη Καλλιάνου με τον γιο του λίγες μέρες μετά το θάνατο του πατέρα του
06/05/2024 | 09:44
Άννα Παναγιωτοπούλου: Το κείμενο του Μιχάλη Ρέππα μετά τον θάνατό της – «Γιατί η ζωή, ούτε ζυγίζεται, ούτε μετριέται»
06/05/2024 | 08:32
Βέφα Αλεξιάδου: «Κάθε μέρα βγαίνω στη βεράντα και λέω… Θεέ μου, δεν μας ακούει κανείς, εγώ και εσύ είμαστε»
06/05/2024 | 09:13
Ναταλία Γερμανού για τα νούμερα τηλεθέασης: «Καλό θα ήταν να εκσυγχρονιστεί ο τρόπος μέτρησης»
07/05/2024 | 08:14