STIGMA
Ένας κακός χαμός για την ταινία ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943 πριν καν κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους και μια διάψευση επιζήσασας που ήταν εκεί μπροστά.
Επιτρέπονται άραγε «κερασάκια» και άλλες φιοριτούρες σε μια ταινία ή ένα βιβλίο ιστορικού περιεχομένου, τα οποία μιλάνε για ένα τρομερό γεγονός που έχει συμβεί;
Μπορεί –ας πούμε- να κάνει ο Σπίλμπεργκ μια ταινία για το Άουσβιτς και να βάζει έναν φρουρό να δίνει κρυφά φαγητό στους κρατούμενους, κι έναν ακόμα να γλιτώνει κάποιους από το θάλαμο αερίων;
Θα ήταν ξεκάθαρα παραχάραξη της ιστορίας, όσο κι αν «επιτρέπεται» στην τέχνη να αυθαιρετεί προσθέτοντας κάποιες πινελιές.
Θα ήταν μια μορφή ύβρης προς τους νεκρούς και τις οικογένειές τους, όλους αυτούς που έζησαν μια ανείπωτη θηριωδία.
Μια τέτοια ιστορία έχουμε μπροστά μας, λίγες μέρες πριν βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες η ταινία ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943.
Μια σκηνή λίγων δευτερολέπτων στο τρέιλερ ήταν ικανή να ξεσηκώσει κόσμο στα Καλάβρυτα, να δημιουργήσει τεράστιες αντιδράσεις και να προκαλέσει απειλές για μηνύσεις.
Εμφανίζεται λοιπόν ένας «καλός Αυστριακός Ναζί» ο οποίος με δική του πρωτοβουλία και παρακούοντας τις εντολές των ανωτέρων του, ανοίγει δήθεν την πόρτα του ήδη πυρπολημένου Δημοτικού Σχολείου με σκοπό να αποτρέψει το θάνατο των γυναικών και των παιδιών.
Όντως υπήρξε ένας τέτοιος μύθος, ο οποίος όμως έχει διαψευστεί με κάθε τρόπο από αυτόπτες μάρτυρες της γερμανικής θηριωδίας στα Καλάβρυτα.
Ας μου επιτρέψετε μια προσωπική κατάθεση, επειδή ασχολήθηκα πρόσφατα και επί μήνες με το θέμα, γράφοντας το βιβλίο ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΗΣ ΣΤΑΧΤΗΣ, όπου πραγματεύομαι την ιστορία μιας πεντάχρονης που ήταν κλεισμένη στο δημοτικό σχολείο των Καλαβρύτων στη διάρκεια του ολοκαυτώματος. Είχα ακούσει λοιπόν αυτή την ιστορία με τον «καλό Αυστριακό», και, για να είμαι απολύτως ειλικρινής, με εντυπωσίασε.
Σκόπευα να δώσω ιδιαίτερη έμφαση μάλιστα, κάνοντας ειδική μνεία στο τέλος.
Όμως η αλήθεια, η ιστορική αλήθεια, συντρίβει κάθε απόπειρα μυθοπλασίας, ειδικά σε ένα τέτοιο γεγονός.
Η αληθινή ηρωίδα του βιβλίου, η Παρασκευούλα (Βίβιαν Στεφάνου) ήταν κατηγορηματική στις αλλεπάλληλες συζητήσεις μας και σε όλες τις συναντήσεις μας.
«Μην παρασυρθείς, δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο. Μπορεί να ακούστηκε κάποια στιγμή, αλλά όσοι ήμασταν εκεί μπροστά δεν το είδαμε ποτέ. Και το κουβεντιάσαμε πολύ ξέρεις. Άκουγα και ξανάκουγα τις συζητήσεις της μαμάς Αρχοντούλας. Ότι δεν μπορεί να διέφυγε από όλους μας και να το είδε μόνο ένας. Κανείς καλός Αυστριακός δεν ήταν εκεί. Οι μανάδες μας άνοιξαν την πόρτα αλλιώς θα καιγόμασταν όλοι ζωντανοί!»
Έβγαζαν φλόγες τα μάτια της Παρασκευούλας και έκαψαν αμέσως κάθε διάθεση για μια τέτοια αναφορά.
Δεν μπορεί και δεν γίνεται να μπει οτιδήποτε σε μια τέτοια ιστορία ΑΝ δεν είναι καρατσεκαρισμένο. Όχι, δεν το επιτρέπει καμιάς μορφής τέχνη. Καμιά.
Αν πρόκειται για μυθοπλασία, μπορεί κάποιος να βάλει οτιδήποτε. Αλλά σε ένα ιστορικό αφήγημα απλώς ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΑΙ.
Ο κύριος Χαρίλαος Ερμείδης, Πρόεδρος της Ένωσης Θυμάτων Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος ισχυρίζεται –όπως και άλλοι Καλαβρυτινοί- ότι είχαν επισημάνει αυτό το στοιχείο στους υπευθύνους της ταινίας πριν περίπου τρία χρόνια, όταν είχαν φθάσει στα Καλάβρυτα για να μάθουν τα πραγματικά περιστατικά της θηριωδίας.
Μάλιστα, όπως υποστηρίζει ο πρόεδρος, οι υπεύθυνοι είχαν υποσχεθεί να μην συμπεριλάβουν στην ταινία αυτή τη φημολογία.
Δεν μπαίνω στην ιστορία των μηνύσεων, δεν είναι αυτό το θέμα μας.
Ας δούμε την ταινία που βγαίνει την επόμενη εβδομάδα και τότε βγάζουμε πια ασφαλή συμπεράσματα. Αυτό είναι το σωστό.
Γιατί ακούγεται ότι φαίνεται σε αρκετές σκηνές της ταινίας πως οι περισσότερες γυναίκες κατάφεραν να απεγκλωβιστούν με δικές τους προσπάθειες, σώζοντας τα παιδιά τους και τους εαυτούς τους.
Κι όπως είπε για την επίμαχη σκηνή ο σκηνοθέτης της ταινίας Νικόλας Δημητρόπουλος, «επειδή δεν έχει βγει η ταινία, δεν ξέρω πώς κάνουν σχόλια χωρίς καν να την έχουν παρακολουθήσει».
Προφανώς υπάρχουν πολλές και διαφορετικές απόψεις. Θεωρώ όμως ότι σε τέτοια λεπτά ζητήματα –όταν μάλιστα υπάρχουν εκατοντάδες νεκροί και οικογένειες που υπέφεραν τα μέγιστα- μυθοπλασία και φημολογία δεν έχουν θέση.
Ροή Ειδήσεων
19/04/2024 | 23:59
Μαθητικό Συνέδριο για τον Ρίτσο στην Πόλη με σημαντική συμμετοχή από εκπροσώπους των γραμμάτων και τεχνών
19/04/2024 | 23:40
Τόνια Σωτηροπούλου: “Μόνο στον σκύλο μου δεν πρότειναν να κατέβει για δημοτικός σύμβουλος”
19/04/2024 | 23:30
Χ. Δούκας: Το έργο της Διπλής Ανάπλασης αποκτά σφυγμό – Η συστηματική προσπάθεια που κάναμε αποδίδει καρπούς
19/04/2024 | 23:20
Βουλή: Ερώτηση του ΠΑΣΟΚ για την κυβερνοασφάλεια και τη διαρροή προσωπικών δεδομένων
19/04/2024 | 23:10
ΔΥΠΑ: Μειώθηκαν κατά 4% οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Μάρτιο του 2024 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα
19/04/2024 | 23:01
Μαλέσκου για Περρή: «Μιλάει για μένα με τα χειρότερα λόγια, χωρίς καν να με γνωρίζει»
19/04/2024 | 23:00
Τέλος Επιτηδεύματος: Βαρύς ο λογαριασμός για τις επιχειρήσεις με βραχυχρόνιες μισθώσεις
19/04/2024 | 15:55
Ο Τζολάκης αποκρούει και Τούρκος οπαδός κλωτσάει ό,τι βρίσκει μπροστά του – Δείτε βίντεο
19/04/2024 | 14:56
Γιώργος Λιάγκας-Ναταλία Ανδρικοπούλου: Απίθανη εμπλοκή στον αέρα – «Άμα με αφήσεις κάποτε να μιλήσω»
19/04/2024 | 16:03
Ανδρουλάκης: «Στις 9 Ιουνίου να υπάρχει δύναμη αποδοκιμασίας σε ένα σύστημα εξουσίας»
19/04/2024 | 09:49
Έλλη Στάη: Είμαι 70 χρονών, υπήρξα σκληρή επίτηδες, δεν κάνω διατροφή αλλά γυμνάζομαι
19/04/2024 | 08:46
Ελένη Μενεγάκη: Με τρομάζετε και δεν το θέλω αυτό, είπε μετά την είδηση ότι αποχωρεί από το MEGA
19/04/2024 | 09:43
Αφροδίτη Γραμμέλη σε Γιώργο Λιάγκα: «Μη μας κουνάς το δάχτυλο κάθε πρωί, για όνομα του Θεού δηλαδή – Ξαφνικά βγήκε ο Γιώργος και έκανε πάλι διάγγελμα»
19/04/2024 | 10:18