ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ
Συνολικά 50 άνθρωποι είχαν χάσει την ζωή τους το πρωί της 23ης Νοεμβρίου 1976, όταν το αεροπλάνο «Νήσος Μήλος» της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που εκτελούσε το τακτικό δρομολόγιο Αθήνα – Λάρισα – Κοζάνη, κατέπεσε στην περιοχή του Σαρανταπόρου.
Στην περιοχή επικρατούσαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην τραγική κατάληξη της πτήσης, όπως και ο ανεπαρκής τεχνικός εξοπλισμός του αεροδρομίου της Κοζάνης. Ήταν το πέμπτο δυστύχημα στην ιστορία της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας και το τέταρτο της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που βρισκόταν ήδη υπό κρατικό έλεγχο από τις αρχές του 1975.
Το μοιραίο αεροπλάνο ήταν ένα σχετικά καινούργιο YS-11, ελικοφόρο ιαπωνικής κατασκευής, από τα κορυφαία της εποχής του για σύντομες εσωτερικές πτήσεις, που εντάχθηκε αργότερα και στην Πολεμική Αεροπορία. Με κυβερνήτη τον Κωνσταντίνο Σκιαδά, έμπειρο πιλότο με προϋπηρεσία σε πολεμικά αεροσκάφη, ξεκίνησε στις 8:35 το πρωί από το αεροδρόμιο του Ελληνικού για την τακτική πτήση ΟΑ830, με προορισμό την Κοζάνη και ενδιάμεσο σταθμό τη Λάρισα. Εκτός από τον κυβερνήτη, τον συγκυβερνήτη και τις δύο αεροσυνοδούς, που αποτελούσαν το πλήρωμα, στο αεροσκάφος επέβαιναν συνολικά 46 άτομα (40 Έλληνες και 6 αλλοδαποί).
***Το πρώτο αεροπορικό δυστύχημα της Ολυμπιακής οδήγησε στην κατάθλιψη τον Ωνάση-Σκοτώθηκαν 18 άτομα
Η αρχή της τραγωδίας γράφτηκε πάνω από τη Λάρισα, όταν το αεροπλάνο δεν κατόρθωσε να προσγειωθεί, λόγω πυκνής ομίχλης και συνέχισε προς Κοζάνη. Στις 9:46 ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου έλαβε το τελευταίο σήμα του αεροπλάνου κι έδωσε οδηγίες στον πιλότο για την κατάσταση του καιρού, που δεν διέφερε από αυτόν της Λάρισας. Η πτήση γινόταν εξ όψεως λόγω έλλειψης ραδιοβοηθημάτων στο αεροδρόμιο της Κοζάνης. Έκτοτε χάθηκαν τα ίχνη του αεροπλάνου.
Ο πιλότος στην προσπάθειά του να βρει ασφαλή δίοδο κατέβασε το αεροπλάνο χαμηλά, με αποτέλεσμα αυτό να προσκρούσει στην κορυφή «Φλάμπουρο» της οροσειράς του Σαρανταπόρου σε ύψος 1.379 μέτρων και να συντριβεί. Οι κάτοικοι του χωριού Μεταξάς άκουσαν την έκρηξη και έσπευσαν πρώτοι στον τόπο του δυστυχήματος, αψηφώντας τη χιονοθύελλα που επικρατούσε στην περιοχή. Οι εικόνες φρίκης που αντίκρισαν θα τους στοίχειωναν για πολύ καιρό. Το αεροσκάφος είχε κοπεί στα τρία και ανθρώπινα πτώματα καίγονταν σε μεγάλη ακτίνα. Μία φοβερή μυρωδιά από καμένες σάρκες γέμιζε την ατμόσφαιρα σε αρκετή απόσταση. Ύστερα από λίγη ώρα κατέφθασαν τα σωστικά συνεργεία και σύντομα διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να υπάρχουν επιζώντες. Οπλισμένοι χωροφύλακες φρουρούσαν τα πτώματα όλο το βράδυ, με θερμοκρασίες 10 βαθμών κάτω από το μηδέν, για το φόβο επιδρομής λύκων και τσακαλιών. Την επομένη, άρχισε το μακάβριο έργο της αναγνώρισης των θυμάτων, που δεν ήταν καθόλου εύκολο πράγμα.
Τα θύματα του τραγικού δυστυχήματος ήταν κυρίως νεαρά παιδιά: σπουδαστές που πήγαιναν να γραφτούν στα ΚΑΤΕ (σημερινά ΤΕΙ), φαντάροι που επέστρεφαν στις μονάδες τους, ένας συνάδελφός τους που πήγαινε να πάρει το απολυτήριό του, μια νεόνυμφη, ένας πατέρας που επέστρεφε στο σπίτι του για πρωτοαντικρύσει το νεογέννητο παιδί του και δυο τραγουδίστριες που θα ξεκινούσαν σειρά εμφανίσεων στο κέντρο «Αδυναμία» της Κοζάνης.
Το αεροπορικό δυστύχημα της Κοζάνης συντάραξε την κοινωνία της εποχής. Ο Τύπος επικέντρωσε την κριτική του στον ανεπαρκή έως ανύπαρκτο τεχνικό εξοπλισμό, όχι μόνο του αεροδρομίου της Κοζάνης, αλλά και πολλών ακόμη ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Ηλίας Ντέρος, αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι το αεροδρόμιο της Κοζάνης «δεν είναι από τα καλά», ενώ ο υπουργός Συγκοινωνιών, Γεώργιος Βογιατζής, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση (Καραμανλή) θα διέθετε άμεσα 1 δισ. δραχμές για τη βελτίωση της τεχνικής υποδομής των αεροδρομίων.
Πηγή: www.sansimera.gr
Ακολουθήστε το TheCaller στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Καιρός: Με συννεφιά και κρύο ξεκινάει η εβδομάδα – Πού θα βρέξει
Κορονοϊός – Θεσσαλονίκη: Κινητή υγειονομική μονάδα εκτάκτων αναγκών στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο
Κορονοϊός: «Φονικός» Νοέμβριος με 1.004 νεκρούς – 211 μέσα στο Σαββατοκύριακο
Μητσοτάκης: Τηλεδιάσκεψη για την παρουσίαση του Σχεδίου Ανάπτυξης από την Επιτροπή Πισσαρίδη
Ροή Ειδήσεων
29/03/2024 | 13:30
Σταμάτης Μαλέλης: Το χειρότερο που υπάρχει και μπορεί να ρίξει τους ανθρώπους στην κατάθλιψη είναι η ματαιοδοξία
29/03/2024 | 13:14
«Χαμός» με Πέτρο Τατσόπουλο-Ανδρέα Καραγιάννη στην Καινούργιου: «Με διακόπτει, σκ@σε» – «Βρίζεις την αγία φλόγα της Παναγίας. Είναι ντροπή»
29/03/2024 | 13:05
Κούγιας για Πισπιρίγκου: Πρόκειται για μεγάλη δικαστική πλάνη – Γιατί δεν ζητήσαμε ελαφρυντικά
29/03/2024 | 12:26
Ομόφωνα ισόβια η Ρούλα Πισπιρίγκου που κρίθηκε ομόφωνα ένοχη για την ανθρωποκτονία της Τζωρτζίνας
29/03/2024 | 12:23
Ελένη Μενεγάκη: Γενέθλια για την κόρη της, Μαρίνα Παντζοπούλου – Η τρυφερή φωτογραφία τους
29/03/2024 | 12:08
Χρήστος Χατζηπαναγιώτης: «Βλέπω τη ζωή με άλλα μάτια» – Οι πρώτες δηλώσεις μετά τo έμφραγμα
29/03/2024 | 11:57
Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυξάνεται στα 830 ευρώ ο κατώτατος μισθός από την 1η Απριλίου
29/03/2024 | 11:45
Oμόφωνα ένοχη η Ρούλα Πισπιρίγκου για την ανθρωποκτονία της κόρης της Τζωρτζίνας – Ισόβια προτείνει η εισαγγελέας για τη Ρούλα Πισπιρίγκου
29/03/2024 | 11:33
Κολωνός: Η πρώτη αντίδραση της 12χρονης στο άκουσμα της απόφασης – Ξέσπασε σε κλάματα η μητέρα
28/03/2024 | 08:25
Μαριάνθη Κάσδαγλη: «Μετά το Survivor έπεσα θύμα χάκερ και έχασα όλα μου τα χρήματα»
28/03/2024 | 09:27
Διονύσης Ατζαράκης για Χαρούλα Αλεξίου: «Η χιουμοριστική μας συνεργασία ήταν ιδέα του γιου της»
28/03/2024 | 12:37