Αθήνα

 

20 oC

ελαφρές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

screenshot 11
Μαρίνα Ντοντέρο: Η αδελφική φίλη της Χριστίνας Ωνάση εξομολογείται – «Αφότου πέθανε, δεν ξαναείδα την Αθηνά»

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ

Γιάννος Κρανιδιώτης: Η μοιραία πτήση του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος

Η 14η Σεπτεμβρίου είναι η ημερομηνία, που το 1999 η Ελλάδα συγκλονίστηκε από ένα απίστευτο δυστύχημα.

Ήταν η μέρα που το πρωθυπουργικό αεροσκάφος έπεσε σε περιδίνηση και επτά άτομα σκοτώθηκαν μέσα σε αυτό. Ανάμεσά τους και ο τότε αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης.

Το βράδυ της 14ης Σεπτεμβρίου του 1999, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος τύπου Falcon μετέφερε τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών και άλλα 12 άτομα στη Ρουμανία.

Είχε ξεκινήσει το ταξίδι του από την Αθήνα και κατευθυνόταν προς το Βουκουρέστι, προκειμένου ο υπουργός να συμμετάσχει στη Διαβαλκανική Διάσκεψη των υπουργών Εξωτερικών.

Εκεί επρόκειτο να συμμετάσχει ο ΥΠΕΞ, Γιώργος Παπανδρέου. Το πρόγραμμα ωστόσο άλλαξε την τελευταία στιγμή.

Μαζί με τον αναπληρωτή ΥΠΕΞ βρισκόταν και ο γιος του Νικόλας, ο οποίος αρχικά δεν ήθελε να τον συνοδεύσει. Ο Γιάννος Κρανιδιώτης όμως τον έπεισε να τον ακολουθήσει.

Ξαφνικά και ενώ το αεροσκάφος πλησίαζε στο Βουκουρέστι, έπεσε σε μεγάλο κενό αέρος, κάνοντας μια απότομη βουτιά από τα 15.000 πόδια όπου πετούσε και σταθεροποιήθηκε στα 3.000 πόδια. Κατά τη διάρκεια της ανεξέλεγκτης καθοδικής πορείας όσοι δεν ήταν δεμένοι στις θέσεις τους χτυπούσαν στα τοιχώματα του αεροπλάνου και στα καθίσματα.

«Κλυδωνίζονταν ως εάν να βρίσκονταν εντός αναδευτήρα, προσέκρουσαν στην οροφή, στα τοιχώματα, στο δάπεδο και στην επίπλωση του αεροσκάφους» αναφέρεται -όπως δημοσιεύει η «Μηχανή του Χρόνου»– σε απόφαση του Αρείου Πάγου με την οποία επιδικάστηκε αποζημίωση συγγενούς ενός εκ των θυμάτων.

Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους ο Γιάννος Κρανιδιώτης, ο 23χρονος γιος του Νικόλας, οι δημοσιογράφοι της ΕΡΤ Δημήτρης Πανταζόπουλος και Νίνα Ασημακοπούλου, ο εικονολήπτης της ΕΡΤ Παναγιώτης Πούλος, ο αστυνομικός της προσωπικής ασφάλειας του υπουργού Νίκος Ασημακόπουλος και ο μηχανικός του αεροσκάφους Μιχάλης Παπαδόπουλος.

«Ο υπουργός βρισκόταν όρθιος»

Ο δημοσιογράφος Αλφόνσος Βιτάλης που επέβαινε στο αεροσκάφος και υπέστη ελαφρά τραύματα, καθώς ήταν δεμένος στη θέση του, περιέγραφε στα «Νέα»: «Συνέβη αφού είχαμε ολοκληρώσει το γεύμα που μας είχε σερβιριστεί. Ο υπουργός βρισκόταν όρθιος και είχε έρθει προς το πίσω μέρος του αεροπλάνου, εκεί όπου βρισκόμασταν με άλλους συναδέλφους για να μας ενημερώσει. Όρθια ήταν και άλλα άτομα και συζητούσαν. Ξαφνικά νιώσαμε να πέφτουμε».

Αντικείμενα και άνθρωποι που ήταν όρθιοι άρχισαν να χτυπιούνται στα τοιχώματα που αεροσκάφους. Οι έξι από τους επτά έχασαν τη ζωή τους ακαριαία από πολλαπλά χτυπήματα στο κεφάλι.

Ο εικονολήπτης της ΕΡΤ Παναγιώτης Πούλος τραυματίστηκε βαρύτατα σε κεφάλι και θώρακα και υπέκυψε λίγες μέρες αργότερα. Από τη βουτιά του αεροσκάφους τραυματίστηκε σοβαρά ο Γρηγόρης Παπαδόπουλος, διευθυντής του διπλωματικού γραφείου του υπουργείου Εξωτερικών, ο οποίος παρέμεινε σε κώμα, αλλά τελικά επέζησε. Πέθανε τον Μάιο του 2015.

Πιο ελαφρά, εκτός από τον Αλφόνσο Βιτάλη, τραυματίστηκε η αεροσυνοδός Άννα Βελησσαρίου. Κανέναν σοβαρό τραυματισμό δεν υπέστησαν η ιδιαιτέρα του υπουργού και σύζυγος του εκπροσώπου Τύπου του υπουργείου Εξωτερικών, Μαρία Μπεγλίτη και οι δύο πιλότοι.

Τα αίτια της τραγωδίας

Η επίσημη έκθεση των ρουμανικών αρχών που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Αύγουστο του 2000 κάνει λόγο για τεχνική βλάβη και λάθος χειρισμούς. Είχε ήδη προηγηθεί η άσκηση δίωξης από την Εισαγγελία Πρωτοδικών σε βάρος των δύο πιλότων του Φάλκον, καθώς και κατά των τεχνικών που το συντηρούσαν, βάσει άλλου πορίσματος που είχε εκδοθεί από δύο εμπειρογνώμονες που είχε ορίσει η Δικαιοσύνη.

Στο 16σέλιδο πόρισμα των Ρουμάνων ειδικών αναφέρονται ως κύριες αιτίες της τραγωδίας οι λάθος χειρισμοί του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη σε σχέση με τον αυτόματο πιλότο, οι λανθασμένες οδηγίες που είχαν οι πιλότοι για την αντιμετώπιση περιστατικών σε μεγάλες ταχύτητες και το γεγονός ότι οι επιβάτες δεν φορούσαν ζώνες, ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν σε πορεία καθόδου για προσγείωση.

Το πόρισμα περιλαμβάνει και συστάσεις προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την Ολυμπιακή για την ευθύνη συντήρησης του Φάλκον, αναφέροντας ότι πρέπει να αναθεωρήσουν την πολιτική τους σχετικά με τη συντήρηση των αεροσκαφών και τη χρήση των ζωνών ασφαλείας. Για την κατασκευάστρια εταιρεία Dassault αναφέρει ότι θα πρέπει να τροποποιήσει τα εγχειρίδια συντήρησης του αεροσκάφους.

Τον Δεκέμβριο του 2000 οι δυο πιλότοι Ιωάννης Ανδρουλάκης και Γρηγόρης Σινέκογλου αφήνονται ελεύθεροι μετά την καταβολή εγγύησης . Τον Ιούλιο του 2002 το Τριμελές Πλημμελιοδικείο της Αθήνας καταδικάζει τον κυβερνήτη ένοχο και του επιβάλει ποινή φυλάκισης 5 ετών, ενώ αθωώνει τον συγκυβερνήτη και τους τεχνικούς της Ολυμπιακής.

Δυο χρόνια αργότερα οι δικαστές του Τριμελούς Εφετείου Αθηνών κηρύσσουν ένοχο τον Ιωάννη Ανδρουλάκη για επτά ανθρωποκτονίες από αμέλεια και πρόσκληση δύο σωματικών βλαβών και μειώνουν την ποινή κατά 25 μήνες. Επιβάλλουν στον κυβερνήτη φυλάκιση 35 μηνών με τριετή αναστολή.

Σύμφωνα με το σκεπτικό την απόφασης ο κατηγορούμενος πιλότος δεν έδωσε εγκαίρως την εντολή να ανάψει η ένδειξη «προσδεθείτε» ώστε να μην κινδυνεύσουν οι επιβάτες.

Ο Γιάννος Κρανιδιώτης ταξίδευε συχνά με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος. Όργωνε την Ευρώπη για συναντήσεις με υπουργούς και παράγοντες και οι συνεργάτες του έλεγαν πως είχε γίνει δεύτερο σπίτι του. Λίγους μήνες πριν από το τραγικό δυστύχημα το ίδιο αεροσκάφος στο οποίο επέβαινε ο αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο Καζακστάν μετά από σοβαρό τεχνικό πρόβλημα που παρουσίασε κατά τη διάρκεια πτήσης προς το Τόκιο.

Τη 14η Σεπτεμβρίου ο Γιάννος Κρανιδιώτης επιβιβάστηκε την τελευταία στιγμή στο μοιραίο αεροσκάφος, παίρνοντας τη θέση του τότε υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Παπανδρέου, ο οποίος επρόκειτο να συμμετάσχει στη Συνδιάσκεψη. Ο γιος του Νικόλας δεν ήθελε να τον συνοδεύσει, αλλά ο πατέρας του τον έπεισε να τον ακολουθήσει.

Λίγο πριν από την απογείωση, ο Γιάννος Κρανιδιώτης μιλούσε στο κινητό και έλεγε στον συνομιλητή του, σύμφωνα με «Τα Νέα»: «Μετά το Βουκουρέστι σκέφτομαι να μείνω λίγο στην Αθήνα, με έχουν κουράσει όλα αυτά τα αεροπλάνα βρε παιδί μου…».

Ροή Ειδήσεων

screenshot 24

28/03/2025 | 14:08

Σεισμός στη Μιανμάρ: Αρκετοί νεκροί και πολλοί τραυματίες από τη δόνηση των 7,7 Ρίχτερ – Άγνωστος ο αριθμός των εγκλωβισμένων

28/03/2025 | 13:58

Νέο μισθολόγιο στις Ένοπλες Δυνάμεις: Από 13% έως 20% οι αυξήσεις στις μηνιαίες αποδοχές των στελεχών

28/03/2025 | 13:51

Θεσσαλονίκη: «Δεν ήπια για να σκοτώσω» λέει ο 60χρονος που προκάλεσε το τροχαίο με θύμα την 50χρονη – Ξανά φρουρούμενος στο νοσοκομείο
220331125711 gsee

28/03/2025 | 13:34

Η ΓΣΕΕ στο πλευρό των εργολαβικών εργαζομένων στη μονάδα της ΔΕΗ στη Μελίτη Φλώρινας

28/03/2025 | 13:19

ΓΣΕΕ: Περί όνου σκιάς οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τον κατώτατο μισθό, μόνη «θεραπεία» για αξιοπρεπείς αποδοχές οι ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις

28/03/2025 | 13:14

Λάκης Λαζόπουλος: Παραιτήθηκε από την αστική αξίωση στην υπόθεση με τον Αλέξη Κούγια
screenshot 19

28/03/2025 | 12:50

Εξερράγη η Φαίη Σκορδά μετά τα σχόλια του Ανδρέα Μικρούτσικου: «Είσαι εγωιστής, δημόσια δεν μπορείς να λες τέτοια πράγματα»

28/03/2025 | 12:36

Άδωνις Γεωργιάδης: Προχωράμε με μεγάλη ταχύτητα τα μητρώα σπανίων παθήσεων

28/03/2025 | 12:05

Πορτοσάλτε για την επίθεση από Κωνσταντοπούλου: Τέτοια δολοφονία χαρακτήρα έχω υποστεί από Χρυσαυγίτες – Έχει μάρκετινγκ το μίσος
screenshot 17

28/03/2025 | 11:51

Γιώργος Καρκάς – Ξεσπά ο πατέρας του εναντίον του Σπύρου Μπιμπίλα: «Έχει εμμονή, δεν άφηνε τον γιο μου σε χλωρό κλαρί»

28/03/2025 | 11:26

Πραγματογνωμοσύνη για τη μεταφορά παράνομου εύφλεκτου υλικού στα Τέμπη: Δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία, είναι απίθανο, μόνο θεωρητικά δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς – Τη ζήτησε η οικογένεια Πλακιά

28/03/2025 | 11:01

Σεισμός στη Μιανμάρ: Τουλάχιστον 15 νεκροί ανάμεσά τους και παιδιά από την κατάρρευση τεμένους – Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης η Μπανγκόκ
screenshot 15

28/03/2025 | 10:41

Φωτεινή Ντεμίρη για τον χωρισμό από τον Χάρη Γρηγορόπουλο: «Οι άνθρωποι χωρίζουν για πάρα πολλούς λόγους, ευχάριστους»

28/03/2025 | 10:35

Βάνα Μπάρμπα για Απόστολο Γκλέτσο: Του είχαν ανοίξει τη μύτη και εμένα με έκρυβαν στα ψυγεία

28/03/2025 | 10:27

Χατζηβασιλείου: Ψήφος εμπιστοσύνης το ενδιαφέρον ενεργειακών κολοσσών – Δεν υπάρχουν σκέψεις για ελληνικά στρατεύματα στην Ουκρανία
Δολοφονία Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου: Η μαύρη σελίδα της σύγχρονης ιστορίας
international day of people with disability
3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
maradona 281123
Τέσσερα χρόνια χωρίς τον Ντιέγκο Μαραντόνα!
polytexneio1 1 1 1
Πολυτεχνείο: Το μεγάλο αφιέρωμα του The Caller για την Εξέγερση – Διαβάστε όλα τα ιστορικά κείμενα
mikros serifis
Μικρός Σερίφης: To μακροβιότερο ελληνικό παιδικό περιοδικό
stiles
O «Kαιρός της Kολώνας» – Aναδρομή στη θύελλα του Οκτωβρίου του 1852 που προκάλεσε τεράστιες ζημιές στην Αθήνα