• Σάββατο, 15 Δεκεμβρίου
  • 13:07

Αθήνα

18 oC

αραιές νεφώσεις

Η ιστορία του θωρηκτού Αβέρωφ - Νίκησε τον τουρκικό στόλο και μετέφερε την κυβέρνηση της απελευθέρωσης στην Ελλάδα

Στις 15 Μαΐου 1911 το ελληνικό κράτος παρέλαβε το θωρηκτό Αβέρωφ, το θρυλικό πλοίο που κυβέρνησε ο Παύλος Κουντουριώτης και συμμετείχε σε μεγάλες ναυμαχίες στο Αιγαίο εναντίον του τουρκικού στόλου. 

Είχε κοστίσει 25.000.000 χρυσές ελληνικές δραχμές και ένα μέρος του ποσού είχε καταβάλει το ελληνικό δημόσιο και εθνικός ευεργέτης Γεώργιος Αβέρωφ, προς τιμήν του οποίου φέρει το όνομά του.

Είχε κατασκευασθεί στο Λιβόρνο της Ιταλίας και αρχικά προορίζονταν για το ιταλικό ναυτικό. Ωστόσο, τελικά οι Ιταλοί ακύρωσαν την παραγγελία και το αγόρασε η Ελλάδα. Το πλοίο έχει συνδεθεί με ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τη χώρα τον περασμένο αιώνα. Μετά τη νίκη της Ανταντ στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο είχε αγκυροβολήσει και είχε υψώσει την ελληνική σημαία στην Κωνσταντινούπολη, και μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου είχε μεταφέρει την κυβέρνηση της Απελευθέρωσης του Γεωργίου Παπανδρέου στην Ελλάδα.

Το αποκάλεσαν τυχερό πλοίο και είχε πάρει μέρος στη ναυμαχία της Έλλης που σημειώθηκε στη χερσόνησο της Καλλίπολης και είχε λήξει νικηφόρα για την Ελλάδα. Ο ελληνικός στόλος κατάφερε να νικήσει χάρη στη ναυαρχίδα του στόλου, το θωρηκτό Αβέρωφ και τους ελιγμούς του Κουντουριώτη ο οποίος εκμεταλλεύτηκε την ταχύτητα του πλοίου και έδρασε ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα πλοία του στόλου. Το θωρηκτό Αβέρωφ όρμησε εναντίον του εχθρού, με αποτέλεσμα να διασπάσει την αντίπαλη γραμμή και να αναγκάσει τα τουρκικά πλοία σε υποχώρηση.

Ο Κουντουριώτης εκμεταλλεύτηκε την υπεροχή του Αβέρωφ και στη ναυμαχία της Λήμνου, όπου το θωρηκτό καταδίωξε τον εχθρό και κατάφερε ισχυρό πλήγμα στο πλοίο «Τοργκούτ-Ρεΐς» , με αποτέλεσμα τα τουρκικά πλοία να επιστρέψουν στο στενό των Δαρδανελίων και να μην επιχειρήσουν ξανά έξοδο στο Αιγαίο.

Στη Μικρασιατική καταστροφή το θωρηκτό μετέφερε τα στρατεύματα πίσω στην Ελλάδα στα χρόνια της κατοχής είχε καταπλεύσει στην Αλεξάνδρεια και συμμετείχε σε νηοπομπές στον Ινδικό Ωκεανό.

Τα επόμενα χρόνια παρέμεινε στον Πόρο εγκαταλελειμμένο, ώσπου το πολεμικό ναυτικό το μετέφερε στο Φάληρο και ξεκίνησε εργασίες αποκατάστασης με τη χρηματοδότηση ιδιωτών και από τότε είναι επισκέψιμο στο κοινό.

Πληροφορίες: sansimera

Send this to a friend