Αθήνα

 

24 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

kokkalis 280324
Τα λόγια αγάπης του Πέτρου Κόκκαλη για τη Δήμητρα Ματσούκα

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ

Η συγκλονιστική περιγραφή του Γιάννη Ρίτσου για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου

Τα επόμενα χρόνια τα πέρασε σε κατ’οικον περιορισμό στη Σάμο όπου του είχαν απαγορεύσει να κυκλοφορεί και να αλληλογραφεί.

Έμεινε απομονωμένος μέχρι το 1970 όταν πήγε στην Αθήνα για να παραβρεθεί σε ένα φεστιβάλ στο Λονδίνο μαζί με τον Πάμπλο Νερούδα. Όταν έφτασε στην Αθήνα συναντήθηκε με τον Στυλιανό Παττακό, ο οποίος του ζήτησε o λόγος του να μην περιέχει αρνητικά σχόλια για το καθεστώς.
Ο Ρίτσος αρνήθηκε και οδηγήθηκε ξανά πίσω στη Σάμο. Ωστόσο, αυτή τη φορά δεν έμεινε πολύ καιρό καθώς η υγεία του είχε επιβαρυνθεί και επέστρεψε στο σπίτι του στην οδό Μιχαήλ Κόρακα.

Τον Νοέμβριο του 1973, όταν οι φοιτητές κλείστηκαν στο Πολυτεχνείο, ο Ρίτσος πήρε μέρος στη διαδήλωση της 15ης Νοεμβρίου. Έζησε από κοντά την εξέγερση του Πολυτεχνείου και στάθηκε στο πλευρό των φοιτητών.

Μετά τα αιματηρά γεγονότα, πήγε στον Κάλαμο Αττικής και έγραψε το “Ημερολόγιο μιας Εβδομάδας”, στο οποίο ανέλυε με ποιητικό λόγο το χρονικό της εξέγερσης:

ΑΘΗΝΑ 16 Νοεμβρίου 1973

Ωραία παιδιά με τα μεγάλα μάτια σαν εκκλησίες χωρίς στασίδια
ωραία παιδιά δικά μας με τη μεγάλη θλίψη των ανδρείων
αψήφιστοι, όρθιοι στα Προπύλαια στον πέτρινο αέρα, έτοιμο χέρι, έτοιμο μάτι
πως μεγαλώνει το μπόι, το βήμα κι η παλάμη του ανθρώπου

17 Νοεμβρίου

Βαριά σιωπή διάτρητη απ΄τους πυροβολισμούς, πικρή πολιτεία,
αίμα, φωτιά, η πεσμένη πόρτα, ο καπνός, το ξύδι,
ποιός θα πει περιμένω μέσα απ το μέσα μαύρο.
Μικροί σχοινοβάτες με τα μεγάλα παπούτσια μ΄έναν επίδεσμο φωτιά στο κούτελο,
κόκκινο σύρμα, κόκκινο πουλί και το μοναχικό σκυλί στ΄ αποκλεισμένα προάστια
ενώ χαράζει η χλωμότερη μέρα πίσω απ΄τα καπνισμένα αγάλματα
κι ακούγεται ακόμη η τελευταία κραυγή διαλυμένη στις λεωφόρους
πάνω απ΄τα τανκς μέσα στους σκόρπιους πυροβολισμούς..
Πως μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε; πως μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε;

[inline_article order=”1″]

ΚΑΛΑΜΟΣ 18 Νοεμβρίου

Ηλιόλουστη μέρα. Κάλαμος.
Η θάλασσα, σπουργίτια στον ελαιώνα
Κάλεσμα. Πρόκληση. Κάλλος. Μακρινή προδομένη μακαριότητα
α εσύ δραπέτη λιποτάκτη κρυμμένε ανάμεσα στ΄ αγάλματα, πίσω απ΄τ΄ αγάλματα
μέσα στ΄αγάλματα, αγάλματα κούφια χωρίς χέρια, χωρίς πέος, χωρίς αμπελόφυλλα
αρνήσου, αρνήσου, όχι να ξεχαστείς και να ξεχάσεις το δένδρο το πουλί το γαλάζιο
αμαρτία, αμαρτία, πως μπορείτε λοιπόν να κοιμάστε εσείς, ο ίδιος ο έρωτας
κι ο έρωτας αμαρτία, Ελένη, Μάρω, Ηλέκτρα, Δήμητρα, παιδιά μας, τα παιδιά μας
πόσες γενιές παιδιά μας σε αδιαίρετο χρόνο χωρίς χρόνο
στα στάχυα και στα σύρματα στη γραφομηχανή, στον τηλεβόα
έρωτές μας, παιδιά μας,σκοτωμένα παιδιά μας, έρωτές μας
Για τίποτε άλλο να μην έχουμε μάτια παρά μόνο για σας. Τιποτ΄άλλο.
Ω! ανήμπορο ποίημα, ανήμπορο, ανήμπορο, ατελέσφορο
επάνω από δύο στίχους σταυρωμένους σταυρώνω τα χέρια και σωπαίνω
βράχος, το μέγα κόκκινο, δεύτερη πόρτα, πέμπτη πόρτα κι η δωδέκατη κλεισμένη
χτύπημα της γροθιάς στον τοίχο χτύπημα της πέτρας στην πέτρα
-μ΄ακούς; άκουσέ με, εγώ σ΄ακούω,
δύο σιωπές κάνουν μια φωνή κι ένα μεγάλο τεντωμένο χέρι.

ΑΘΗΝΑ 19 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Με τους αγκώνες στηριγμένους στην ποίηση, με τα μάτια κλεισμένα στις παλάμες
ακούω τη φωτιά. Ανεβαίνει. Σκοτωμένοι επί τόπου μπροστά στο παράνομο μικρόφωνο
κι η φωνή τους ακόμα.. – Αδέρφια, αδέρφια, πάνω απ΄το αίμα τους, με το αίμα τους
πάνω από την αγρυπνισμένη Αθήνα
Πως μπορείτε λοιπόν; Πως μπορείτε;

20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Μάζεψαν τα οδοφράγματα, πλύναν τα αίματα, τα μισά παιδιά πήγαν σχολείο
οι γυναίκες βγήκαν για ψώνια, στη γωνιά ένα καμένο αυτοκίνητο
πλύναν τα ρούχα τ΄απλώσαν στις ταράτσες μυστικά-μυστικά μη φανούνε σαν άλλες σημαίες
κλειστά νοικοκυριά, το κρεμμύδι, η πατάτα, το λάδι
το αλάτι χυμένο στο δρόμο το ίδιο και τ΄αλεύρι,
μες στο ψυγείο το κόκκινο πουλί μ΄όλα του τα φτερά
Απ΄το θάνατο αρχίζουμε – έτσι έλεγε- απ΄το θάνατο αρχίζουμε πάλι
επάνω από τη μεγάλη γκρεμισμένη σκάλα
τι να κάνουμε -είπε- να ξεχαστούμε; θα ξεχάσουμε πάλι;
Σκεπασμένοι στην τρύπια κουβέρτα ως πάνω στα μάτια
λίγο λίγο θα βγάλεις το ΄να πόδι δοκιμάζοντας τον αέρα τη σιωπή το σκοτάδι
αργότερα τα χέρια, τελευταίο το κεφάλι.
Απέναντι η καρέκλα, τα τσιγάρα τα σπίρτα και το φως κολλημένο στον τοίχο
μια τεράστια κίτρινη αφίσα
Ώρα μεγάλη! ώρα σκληρή! ώρα αδειασμένη απ΄την δειλή μακροθυμία των στίχων
εδώ ό,τι πια θα πει θα ΄ναι το αίμα
Ω! κακόφημη ζωή ληστεμένη

22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Αργά που μεγαλώνει το μαχαίρι, αυτός που σιωπεί
δεν είναι που δεν έχει τίποτα να πει
δεν είναι τα δώδεκα καρφιά στον τοίχο, η ακρίδα στο ποτήρι
είναι που περιμένει να ξεσφίξουν τα σαγόνια του

Ροή Ειδήσεων

nunn panathinaikosaktor 290324

29/03/2024 | 16:19

Euroleague: «Διπλό» στην Μπολόνια για να παραμείνει 2ος ο Παναθηναϊκός AKTOR

29/03/2024 | 16:13

Συνταγή Αργυρώς Μπαρμπαρίγου: Κοτόπουλο κοκκινιστό

29/03/2024 | 16:06

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Αδιανόητη η ευκολία με την οποία εκστομίζει ψέματα ο Κώστας Καραμανλής
koutsoumpas 290324

29/03/2024 | 16:00

Δ.Κουτσούμπας: Αναγκαίο να παλέψουμε για μια Κύπρο ενιαία και ανεξάρτητη

29/03/2024 | 15:56

Στέφανος Κασσελάκης: Έσβησε τούρτα στη Θήβα μαζί με τον Τάιλερ Μακμπέθ

29/03/2024 | 15:48

Φωτιά σε δασική έκταση στη Λακωνία – Ενισχύθηκαν οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής
domna mixailidou 290324

29/03/2024 | 15:44

Μιχαηλίδου: Το 22% των μισθωτών στον κατώτατο μισθό σήμερα σε σχέση με το 27% το 2019

29/03/2024 | 15:36

Μιχάλης Χαραλαμπίδης: Με ποντιακά τραγούδια και τιμητικό άγημα Ποντίων το «αντίο» στο ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ – Δείτε εικόνες

29/03/2024 | 15:28

ΓΣΕΕ: Συλλογικές συμβάσεις εργασίας παντού και μισθοί αντίστοιχοι των αναγκών μας
screenshot 26

29/03/2024 | 15:22

Ανδρέας Μικρούτσικος: Η μείωση των εμφανίσεων στην Καινούργιου και τα επόμενα τηλεοπτικά βήματα

29/03/2024 | 15:10

Βίκυ Χατζηβασιλείου: «Αυτός είναι ο λόγος που βρίσκομαι εκτός τηλεόρασης»

29/03/2024 | 15:04

Στον Άρειο Πάγο τη Δευτέρα ο Ανδρουλάκης για τις συνομιλίες το βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών
screenshot 23

29/03/2024 | 14:55

Φαίη Σκορδά: «Εγώ δεν είμαι αφεντικό, σας έχω συνεργάτες»

29/03/2024 | 14:36

Ικανοποιημένος και ανακουφισμένος ο Μάνος Δασκαλάκης μετά τα ισόβια της Πισπιρίγκου – «Δικαίωση της μνήμης της Τζωρτζίνας»

29/03/2024 | 14:27

Αλέξης Γεωργούλης: Η πρώτη συνέντευξη μετά τις καταγγελίες – Τι αποκαλύπτει στη Δανάη Μπάρκα
seferis 280324
Γιώργος Σεφέρης: Η ιστορική δήλωση στο BBC κατά της Χούντας – «Αυτή η ανωμαλία πρέπει να σταματήσει»
spyros louis 260324
Σπύρος Λούης: Ο θρυλικός μαραθωνοδρόμος
elliniki epanastasi 220324
Ελληνική Επανάσταση 1821 – Οι ήρωες και οι καθοριστικές μάχες
mpax 210324
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ: Ο στυλοβάτης της Δυτικής Μουσικής
elenimpoukoura altamoura 190324
Ελένη Μπούκουρα – Αλταμούρα: Η πρώτη ελληνίδα ζωγράφος
giannis markopoulos 180324
Γιάννης Μαρκόπουλος: Ο συνθέτης της επιστροφής στις ρίζες