Αθήνα

13 oC

σποραδικές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Παπαχελάς για Δένδια-Τσαβούσογλου: Δεν πήγε καλά – Θα μπορούσε να χειροτερέψει η κατάσταση με μονομερή ενέργεια της Τουρκίας

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ

Κώστας Ηλιάκης: Η αερομαχία στο Αιγαίο που του κόστισε τη ζωή – Ποιος ήταν ο Τούρκος πιλότος που τον κατέρριψε

Στις 23 Μαϊου 2006 ο σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης ενεπλάκη σε αερομαχία με τουρκικά αεροσκάφη ανοιχτά της Καρπάθου και καταρρίφθηκε με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του.

 

Δείτε επίσης

Καιρός: Ηλιόλουστος ο καιρός σήμερα – Πού θα φτάσει η θερμοκρασία
Κορονοϊός: Νέα έρευνα δείχνει πότε θα έρθει το τέλος της πανδημίας στην Ελλάδα

Ένα τουρκικό μαχητικό, το οποίο πιλόταρε ο χειριστής Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ χτύπησε με το δεξί φτερό τού RF-4 την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, με αποτέλεσμα να οδηγήσει τον Έλληνα πιλότο στον θάνατο.

Σύμφωνα με τους Τούρκους, τα αεροσκάφη σκόπευαν να εντοπίσουν και να φωτογραφήσουν τα ρωσικά συστήματα αεράμυνας S-300 που διαθέτει η Ελλάδα. Αργότερα υποστήριξαν ότι σκοπός τους ήταν να επιβλέψουν τρία πλοία που είχαν έρθει με άκρα μυστικότητα στο Αιγαίο και αποστολή να διεξάγουν έρευνες για υδρογονάθρακες στο Αιγαίο.

Μόλις τα τουρκικά F-16 εισήλθαν στον εθνικό εναέριο χώρο σηκώθηκαν τα ελληνικά μαχητικά για να τα αναχαιτίσουν. Στις 12:10 τα ελληνικά μαχητικά απέκτησαν επαφή με τα αντίστοιχα τουρκικά και τα κάλεσαν να αποχωρήσουν, με τους Τούρκους να απαντούν με ελιγμούς και τον Τούρκο πιλότο να χτυπά το μαχητικό του Ηλιάκη.

Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή η συντριβή του αεροσκάφους αποδόθηκε σε «ατύχημα» που προήλθε από «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου.

Δείτε τι έγραφε το επίσημο πόρισμα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ):

«Ο σμηναγός Ηλιάκης κατευθύνθηκε προς το τουρκικό αεροσκάφος RF-4, στο πλαίσιο διατεταγμένης και σύμφωνης με το περιεχόμενο και τα δεδομένα αποστολής του προσπάθειας αναχαίτισης – αναγνώρισης σε ευθεία και οριζόντια πτήση, χωρίς να ελιχθεί καθ’ οποιονδήποτε τρόπο και χωρίς να παραβιάσει την απόσταση ασφαλείας των 1.000 ποδών που ορίζεται για την αποφυγή εναέριων συγκρούσεων μεταξύ αεροσκαφών». 

«Αντίθετα, προέκυψε σαφώς ότι ο χειριστής του leader (αρχηγού) αεροσκάφους του τουρκικού σχηματισμού προέβη στην εκτέλεση βίαιου και επικίνδυνου ελιγμού σε απόσταση μικρότερη των 100 ποδών, προς παρενόχληση – αποτροπή προσέγγισης του Ηλιάκη στο τουρκικό RF-4, αναπτύσσοντας έτσι υψηλή ταχύτητα (εμμονή να παραμείνει εσωτερικά και ψηλότερα από το ελληνικό μαχητικό, έχοντας πορεία σύγκρουσης, αντί να περάσει από κάτω). Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο Τούρκος χειριστής να απολέσει τον έλεγχο του αεροσκάφους του, το οποίο ανεξέλεγκτο προσέκρουσε βίαια σε εκείνο του Ηλιάκη».

Ο σμηναγός Ι. Αγγέλης, που πετούσε στο δεύτερο ελληνικό αεροσκάφος ως Νο 1 του σχηματισμού είχε αποκαλύψει:

«Το F-16 που βρισκόταν πίσω από τον Νο 2 (σ.σ. τον Κώστα Ηλιάκη) του σχηματισμού προσέγγισε σε πολύ μικρή απόσταση και εκτελούσε επικίνδυνους ελιγμούς επί 10 λεπτά, προσπαθώντας να χτυπήσει την καλύπτρα του ελληνικού αεροσκάφους με το πτερό του, αλλά και να το ρίξει στα καυσαέρια σε χαμηλό ύψος. Παρόμοιές ενέργειες, σε μικρότερο βαθμό, εκτελούσε και το άλλο τουρκικό που βρισκόταν πίσω μου. Οι ενέργειες αυτές αναφέρθηκαν και στο R/T». 

Η διάσωση του Τούρκου πιλότου

Ο Έλληνας πιλότος οδηγήθηκε στον θάνατο με τον Τούρκο πιλότο να διασώζεται πέφτοντας σε διεθνή χωρικά ύδατα, εντός του FIR Αθηνών. Όταν ελληνικό Super puma έφτασε στο σημείο, αρνήθηκε να επιβιβαστεί και τελικά διασώθηκε από δεξαμενόπλοιο ιαπωνικών συμφερόντων που έπλεε στην περιοχή. Επρόκειτο για πλοίο μεταφοράς υγραερίου «GAS CENTURY» με σημαία Παναμά και Φιλιππινέζο πλοίαρχο.

Στο σημείο έφτασε πλωτό του Λιμενικού Σώματος από το Λιμεναρχείο Καρπάθου, με τους διασώστες να ανεβαίνουν στο εμπορικό πλοίο για να προσφέρουν βοήθεια στον Τούρκο χειριστή. Η αντίδραση του Τούρκου πιλότου ήταν προκλητική και επιθετική απέναντι στους Έλληνες διασώστες. Αρνήθηκε τη βοήθεια τους και τράβηξε ατομικό περίστροφο ζητώντας τους να τον αφήσουν ήσυχο.

Η επιστολή του ΕΘΚΕΠΙΧ:

“Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση Τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς τη τουρκική πλευρά. Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα”.

Τουρκικό ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης μάχης AS 532 2AL Cougar παρέλαβε τον Τούρκο πιλότο, ο οποίος δεν ανακρίθηκε ποτέ από τις ελληνικές Αρχές!

Ο Κώστας Ηλιάκης ήταν 36 χρονών και πατέρας δύο ανήλικων παιδιών.

Διαβάστε επίσης: 

Όταν ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος μιλούσε για τους κινδύνους στο Αιγαίο (BINTEO)

Η πτώση του ελικοπτέρου στα Ίμια που βύθισε στο πένθος την Ελλάδα-Το τελευταίο σήμα του αρχηγού του ΓΕΝ και οι μαρτυρίες των συγγενών

«Καλή τύχη και ο θεός μαζί σας»: Το τελευταίο σήμα του αρχηγού του ΓΕΝ πριν την πτώση του ελικοπτέρου στα Ίμια

Όταν ο Παπανδρέου πήγε στην Τουρκία και «έβαλε στη θέση του» τον Ερντογάν (ΒΙΝΤΕΟ)
Η ματωμένη Μεγάλη Παρασκευή του Αγρινίου – Η εκτέλεση 120 πατριωτών
Πανεπιστήμιο Αθηνών: Η ιστορία του πρώτου Πανεπιστημίου του ελληνικού κράτους – Η οικία Κλεάνθη στην Πλάκα, οι ευεργέτες και ο Καποδίστριας
Ρένα Παγκράτη: Η αγαπημένη ηθοποιός των 80ς, η κατάθλιψη και το μοναχικό τέλος – Τι έγραφε το σημείωμε που άφησε πριν πεθάνει
13 Απριλίου 2003: 18 χρόνια από την τραγωδία στα Τέμπη, εκεί που βρήκαν τραγικό θάνατο 21 μαθητές (ΕΙΚΟΝΕΣ)
Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου: Η σύγκρουση με τον Βασίλη Τσιτσάνη για τα περίφημα «Καβουράκια» που άφησαν ιστορία (vid)