• Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου
  • 13:45

Αθήνα

11 oC

ελαφρές νεφώσεις

Ωνάσης: Ο Έλληνας κροίσος με την πολυτάραχη ζωή που υπέκυψε στη μοίρα και την πετρελαϊκή κρίση

Στην Ελλάδα, όταν πρόκειται να κάνουμε μία συζήτηση για τον πλούτο και τους πλούσιους στο μυαλό όλων μας έρχεται το όνομα Ωνάσης. Ο Αριστοτέλης Ωνάσης γιος του Σωκράτη Ωνάση και της Πηνελόπης Δολόγλου σημάδεψε την επιχειρηματική και οικονομική ιστορία της Ελλάδας σε μία περίοδο που έχει ταυτιστεί με την μεγαλύτερη οικονομική άνοδο που γνώρισε ο τόπος και οριοθετείται από τη λήξη του Β' Παγκοσμίου μέχρι την πρώτη πετρελαϊκή κρίση του 1973.

Γράφει ο Νίκος Γκιώνης

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης γεννήθηκε στη Σμύρνη στις 15 Ιανουαρίου 1906 και ήρθε στον ελλαδικό χώρο σε ηλικία 16 ετών. Ο πατέρας του ήταν ένας πλούσιος έμπορος καπνού από τη Σμύρνη και ο Αριστοτέλης σε ηλικία 17 ετών και συγκεκριμένα το 1923 ταξίδεψε στην Αργεντινή διαθέτοντας ένα ποσό ύψους 250 δολαρίων. Μετά από την περιπλάνησή του σε διάφορες θέσεις εργασίας για να εξασφαλίσει ένα αρχικό κεφάλαιο, ο άγνωστος τότε Ωνάσης εισήλθε στον χώρο των επιχειρήσεων δημιουργώντας μία εταιρεία επεξεργασίας και εμπορίας καπνού, που προώθησε διαφημιστικά προωθώντας άδεια πακέτα τσιγάρα στους πολυσύχναστους δρόμους του Μπουένος Άιρες. Τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία γίνονται στη δεκαετία του 1930, καθώς αρχικά αγοράζει ένα εμπορικό πλοίο χωρητικότητας 7.000 τόνων, ενώ λίγα χρόνια αργότερα θα συνεχίσει δυναμικότερα με την αγορά επιπλέον έξι καναδικών πλοίων τα οποία ονόμασε "Σωκράτης" και "Πηνελόπη" προς τιμήν των δύο γονιών του.σ

Τα μεγάλα βήματα του Ωνάση έγιναν στην μεταπολεμική περίοδο, καθώς αρκετά νωρίς είχε προβλέψει την επιχειρηματική επιτυχία των τάνκερ και την ανοδική δυναμική του πετρελαίου. Ξεκινά παραγγέλνοντας το πρώτο τάνκερ στον κόσμο, το οποίο ονομάζει "Άριστον". Την ίδια περίοδο μπαίνει στη ζωή του η Τίνα Λιβανού, κόρη του εφοπλιστή Σταύρου Λιβανού. Ο Ωνάσης την ερωτεύεται και την παντρεύεται αποκτώντας μαζί έναν γιο, τον Αλέξανδρο το 1948 και μία κόρη τη Χριστίνα το 1950.

Μετά το τέλος του πολέμου η προσοχή του Ωνάση στρέφεται στη ναυπήγηση περισσότερων πλοίων και στοχεύει στη χρήση φαλαινοθηρικών για να εξυπηρετήσει της ανάγκες της Δυτικής Γερμανίας, η οποία βρίσκεται σε οικονομική άνοδο μετά το τέλος του πολέμου, ενώ συνεχίζει τις ναυπηγήσει πλοίων με κέντρο της επιχειρηματικής του δραστηριότητας το Μονακό. Το 1953 διαθέτει το μεγαλύτερο τάνκερ στον κόσμο, στο οποίο δίνει το όνομα "Τίνα Ωνάση" προς τιμήν της συζύγου του.

Το 1957 ξεκινά την πρώτη του επιχειρηματική δραστηριότητα εντός της Ελλάδα μετά από παρότρυνση του τότε πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή να αγοράσει την εταιρεία "Τεχνικές Αεροπορικές Εκμεταλλεύσεις" που ίδρυσε το 1935 ο Στέφανος Ζώτος και η οποία είχε χρεοκοπήσει από τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Ο Ωνάσης αγόρασε  τη συγκεκριμένη εταιρεία και τη μετονόμασε σε "Ολυμπιακή Αεροπορία" μετατρέποντάς την σε εταιρεία πτήσεων στις πέντε ηπείρους. Το 1958 αγοράζει μία νησιωτική έκταση στο Ιόνιο με το όνομα Σκορπιός, νησί που έγινε συνώνυμο της δραστηριότητας του διεθνούς jet set που ήταν κοντά στον Ωνάση εκείνη την περίοδο. Παράλληλα, γνωρίζεται με την διάσημη Ελληνίδα σοπράνο Μαρία Κάλλας, με την οποία διατηρούσε ανεπίσημο δεσμό και το 1968 παντρεύεται την Ζακλίν (Τζάκι) Μπουβιές, χοίρα του θανόντος πρώην προέδρου των ΗΠΑ Τζον Κένεντι.

Η πτώση του Αριστοτέλη Ωνάση έχει συνδεθεί με τον τραγικό θάνατο που βρήκε ο γιος του Αλέξανδρος όταν συνετρίβη το αεροσκάφος που ο τελευταίος οδηγούσε στο αεροδρόμιο του Ελληνικού στις 22 Ιανουαρίου 1973. Ο Ωνάσης δεν πίστεψε πως επρόκειτο για ατύχημα και προσπάθησε να βρει πληροφορίες για σαμποτάζ. Παρόλα αυτά, έλαβε την απόφαση να σταματήσει η μηχανική υποστήριξη προς τον βαριά τραυματισμένο γιο του. Θάνατο κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες βρήκε και η κόρη του Χριστίνα αρκετά χρόνια αργότερα το 1988, όταν βρέθηκε νεκρή στο μπάνιο της.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης, όμως, πλήττεται επαγγελματικά κυρίως από την πετρελαϊκή κρίση που ξέσπασε το 1973. Οι χώρες που εκμεταλλεύονταν το πετρέλαιο συνασπισμένες μέσα από τον Οργανισμό Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγών Χωρών (Organization of Petroleum Exporting Countries, OPEC), αποφάσισαν αυξήσουν την τιμή του "μαύρου χρυσού", αυξάνοντας το κόστος παραγωγής για όσους ήταν εξαρτημένοι από αυτό και δυσχεραίνοντας την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Στην Ελλάδα πολλές επιχειρήσεις χαρακτηρίστηκαν "προβληματικές", μεταξύ αυτών και η Ολυμπιακή Αεροπορία, συμφερόντων Ωνάση, που ζητούσε το φθινόπωρο του 1974 την επιδότηση της αγοράς πετρελαίου για τις ανάγκες της από το κράτος.

Τελικά τον Ιανουάριο του 1975, πάλι επί κυβέρνησης Κωνσταντίνου Καραμανλή η Ολυμπιακή Αεροπορία κρατικοποιήθηκε, με το προσωπικό της να βρίσκεται σε απεργία από το φθινόπωρο της προηγούμενης χρονιάς. Ο Ωνάσης προσβεβλημένος από μυασθένεια που καταβάλλει το μυϊκό σύστημα απεβίωσε σαν σήμερα στις 15 Μαρτίου 1975

Send this to a friend