Αθήνα

9 oC

αραιές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Αλέξης Κούγιας: Μηνύσεις κατά πάντων – Τι λέει για Καπουτζίδη και για την «επαγγελματία κυρία» της Μυκόνου, παρουσιάστρια του OPEN

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ

Θ. Βρυζάκης. Ο ζωγράφος της Επανάστασης του 1821 πέθανε έχοντας χάσει σχεδόν το φως του- Ο πίνακας που τοποθέτησε ο Αν. Παπανδρέου στο Μαξίμου

Ο Θεόδωρος Βρυζάκης ήταν 7 ετών όταν κηρύχθηκε η Επανάστασης του 1821. Ο πατέρας του, Πέτρος Βρυζάκης, απαγχονίστηκε από τους Τούρκους τον Μάιο του ίδιου έτους και 11 χρόνια αργότερα ο 18χρονος Βρυζάκης, μετανάστευσε στο Μόναχο της Βαυαρίας, όπου έζησε μέχρι τον θάνατό του.

Δείτε επίσης

Γιάννα Αγγελοπούλου: «Πάντα ενωμένοι οι Έλληνες ξεπερνούσαμε κάθε δυσκολία»

Ως ορφανός μεταφέρθηκε μαζί με τον αδελφό του, Ευθύμιο, στην Αίγινα στο ορφανοτροφείο που ίδρυσε ο Καποδίστριας. Σε ηλικία 18 ετών,  Θόδωρος Βρυχάκης έφυγε για το Μόναχο της Βαυαρίας και άρχισε να ζωγραφίζει. Φοίτησε στο σχολείο «Πανελλήνιον» που είχε ιδρύσει ο Λουδοβίκος ο Α’ για παιδιά των αγωνιστών της Επανάστασης. Στους καμβάδες του απεικόνιζε συνήθως εικόνες της και περιστατικά εμπνευσμένα από την Ελληνική Επανάσταση. Το 1844 μπήκε στην Ακαδημία του Μονάχου με υποτροφία που πλήρωναν τα μέλη της Ελληνικής παροικίας της πόλης. Πριν εισαχθεί στη βαυαρική ακαδημία είχε ήδη φιλοτεχνήσει την «προσωπογραφία του Όθωνα – έφηβου», την «προσωπογραφία νεαρού πολεμιστή», καθώς και τα έργα που του έδωσαν το εισιτήριο για την ακαδημία τον «Τυφλό αγωνιστή», τον «Εξόριστο» και τον «Αγωνιστή με μια κοπέλα» καθώς με αυτά πήρε μέρος στην έκθεση του Μονάχου.

Σημειώνεται ότι ο Θεόδωρος Βρυζάκης, συμμετείχε σε σημαντικές εκθέσεις σε όλη την Ευρώπη (Παγκόσμια Έκθεση Παρισιού 1855, Διεθνής Έκθεση Λονδίνου 1862, Ολύμπια 1870) και απέσπασε βραβεία και διακρίσεις (1ο βραβείο στη Διεθνή Έκθεση της Βιέννης του 1853 για το έργο «Η Έξοδος του Μεσολογγίου», αργυρό βραβείο β΄ τάξεως στα Ολύμπια του 1870 για τη λιθογραφία του «Στρατόπεδο του Καραϊσκάκη».

Όσο η εκπαίδευσή του συνέχιζε στο Μόναχο και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης που πήγαινε για καλλιτεχνική ενημέρωση, ο Βρυζάκης συνέχιζε να ζωγραφίζει. Για να μπορέσει όμως να φτάσει στον ρεαλισμό που ήθελε αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα. Το 1848 μέχρι το 1851, λοιπόν, βρέθηκε στην Ελλάδα όπου συναντήθηκε με τις μεγάλες προσωπικότητες της Επανάστασης για να μελετήσει τα πρόσωπα, τις στολές τους και τις τοποθεσίες που που γράφτηκε η ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης.

Επιστρέφοντας στο Μόναχο, το 1855 παίρνει μέρος στη μεγάλη έκθεση του Παρισιού με το σπουδαίο του έργο «Η Έξοδος του Μεσολογγίου». Το έργο αυτό ο Βρυζάκης το ζωγράφισε τρεις φορές αντιγράφοντάς το.

Τα δύο αντίγραφα κάηκαν στην μεγάλη πυρκαγιά του Μεσολογγίου το 1929. Ο πίνακας έγινε ευρέως γνωστός λόγω της ανατύπωσής του σε λιθογραφίες από το 1856.

Σύμφωνα με την mixanitouxronou, το 1982, όταν ο Ανδρέας Παπανδρέου εγκαταστάθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου ζήτησε από την Εθνική Πινακοθήκη τον πίνακα του Θόδωρου Βρυζάκη «Η Ελλάς ευγνωμονούσα». Ο πίνακας, που ο ζωγράφος δημιούργησε το 1858, έγινε ιδιαίτερα γνωστός καθώς δέσποζε πάντα στα τηλεοπτικά πλάνα και τις φωτογραφίες του Έλληνα Πρωθυπουργού. Ο πίνακας παρέμεινε στη θέση του, πίσω από το πρωθυπουργικό γραφείο στο Μαξίμου μέχρι το 2009, όταν ο γιος του Ανδρέα, Γιώργος Παπανδρέου τον άλλαξε με τον πίνακα του ελληνοαμερικανού, Θοδωρή Στάμου, «Ατέρμονο Πεδίο – Δελφοί» (που ανήκει στην κατηγορία του αφηρημένου εξπρεσιονισμού), επανήλθε επί πρωθυπουργίας Σαμαρά και άλλαξε πάλι επί πρωθυπουργίας Τσίπρα. Η Ελλάς Ευγνωμονούσα, είναι ένα ιδιαίτερα συμβολικό έργο που απεικονίζει τη μορφή μιας νέας κοπέλας στεφανωμένης και ντυμένης με αρχαιοπρεπή χιτώνα. Στέκει ανάμεσα στους πρωταγωνιστές της Επανάστασης και διακρίνονται οι σπασμένες αλυσίδες στα πόδια της.

Στο έργο, διακρίνονται οι πρωτεργάτες της Επανάστασης, οι πρόδρομοι Ρήγας Φεραίος, Αδαμάντιος Κοραής, Αλέξανδρος Υψηλάντης, Μιχαήλ Σούτζος, οι γενναίοι αγωνιστές Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Γεώργιος Καραϊσκάκης, Οδυσσέας Ανδρούτσος, οι ήρωες των ναυτικών αγώνων Κωνσταντίνος Κανάρης, Ανδρέας Μιαούλης, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα. Για την απόδοση των αναγνωρίσιμων φυσιογνωμικών χαρακτηριστικών τους, ο Βρυζάκης χρησιμοποιεί τις προσωπογραφίες των αγωνιστών που είχε σχεδιάσει ο Krazeisen και είχαν ευρέως διαδοθεί με μία σειρά λιθογραφίων που εκδόθηκε το 1831 στο Μόναχο.

Κατά τη διετία 1861–1863, ο Θόδωρος Βρυζάκης, ταξίδεψε στην Αγγλία και αγιογράφησε την ελληνική εκκλησία του Ευαγγελισμού στο Μάντσεστερ. Το 1867 πήρε μέρος στην έκθεση του Del Vecchio στην Λειψία με τους πίνακες «Η Έξοδος του Μεσολογγίου», «Γιωργάκης Ολύμπιος», «Ο Λόρδος Βύρωνας στο Μεσολόγγι» και «Ο Όρκος της Αγίας Λαύρας». Πέθανε στο Μόναχο το 1878 και κηδεύτηκε στο τότε Α΄ Νεκροταφείο της πόλης. Με την διαθήκη του, άφησε κληρονομιά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών όλα τα έργα του ατελιέ του καθώς και 760 μάρκα για την επισκευή της οροφής της ελληνικής εκκλησίας του Σωτήρος (Salvatorkirche) στο Μόναχο.

Ούλωφ Πάλμε: Η δολοφονία του Σουηδού πρωθυπουργού που σόκαρε τον κόσμο- Η φιλία με τον Παπανδρέου
Όταν ο ελληνικός λαός μετέτρεψε την κηδεία του Παλαμά σε μεγάλη αντιστασιακή εκδήλωση
27 Φεβρουαρίου 1968: Ο Ανδρέας Παπανδρέου ανακοινώνει τη δημιουργία της οργάνωσης ΠΑΚ
26 Φεβρουαρίου 2020: Όταν ο κορονοϊός μπήκε στη χώρα – Η ασθενής «0» στην Θεσσαλονίκη που ήρθε από Ιταλία
Σαν σήμερα ο Νίκος Κοεμτζής σκότωσε με σουγιά 3 ανθρώπους και τραυμάτισε άλλους 7 για… ένα ζεϊμπέκικο
Νίκος Καζαντζάκης: O πιο μεταφρασμένος σύγχρονος Έλληνας συγγραφέας κέρδισε παγκόσμια φήμη μεταθανάτια