Αθήνα

23 oC

σποραδικές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Παγκόσμια πρεμιέρα του ID.4, του πρώτου ηλεκτρικού SUV της Volkswagen

ΧΡΟΝΟΜΗΧΑΝΗ

(ΒΙΝΤΕΟ) Ιστορικό ντοκουμέντο: Όταν οι αντίπαλοι Βαφειάδης και Τσακαλώτος τερμάτισαν τον εμφύλιο με μια χειραψία

Tο TheCaller με τη συνδρομή του ιστορικού αρχείου της ΕΡΤ δημοσιεύει ένα πολύτιμο ιστορικό ντοκουμέντο, οδηγό για τις νέες γενιές του τόπου, σχετικά με την εθνική συμφιλίωση και τον εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα, τώρα που άνοιξε και πάλι η συζήτηση με αφορμή την επικείμενη παρουσία του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Αλκιβιάδη Στεφανή, ως εκπροσώπου του πρωθυπουργού, στο ετήσιο μνημόσυνο της ΕΑΑΣ σε Γράμμο και Βίτσι.

Δείτε επίσης

Παύλος Χρηστίδης: Παντρεύτηκε ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΚΙΝΑΛ (ΕΙΚΟΝΕΣ)
«Τι πάθος»: Απίθανοι Νοτιοκορεάτες τραγουδάνε Νταλάρα σε τάλεντ σόου

Πρόκειται για το βίντεο με μία χειραψία που συμπυκνώνει το νόημα της εθνικής συμφιλίωσης και του πραγματικού τερματισμού της εμφύλιας διαμάχης στην Ελλάδα: Aυτή ανάμεσα στον Μάρκο Βαφειάδη και τον Θρασύβουλο Τσακαλώτο, το 1984.

Δύο χρόνια νωρίτερα, ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε φέρει στη Βουλή, τον Αύγουστο του 1982, τον νόμο για την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Ένα νόμο που αποτέλεσε ορόσημο στη νεότερη πολιτική ιστορία του τόπου και τότε είχε ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών από τη ΝΔ του Ευάγγελου Αβέρωφ. Ήταν εκείνη η ομιλία του Ανδρέα Παπανδρέου που είχε χειροκροτήσει και ο Χαρίλαος Φλωράκης.

Η ιστορική χειραψία που προκάλεσε αντιδράσεις

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία που οδήγησε στη συνάντηση Βαφειάδη-Τσακαλώτου ήταν το γύρισμα ενός ιταλικού ντοκιμαντέρ για τον εμφύλιο στην Ελλάδα ενώ είχαν προυπάρξει και δημοσιεύματα του δημοσιογράφου Πέτρου Μακρή.

«Κάναμε λάθος τότε», είπε ο Στρατηγός Τσακαλώτος και ο Καπετάν Μάρκος απάντησε: «Μάλλον, στρατηγέ μου». Για να συμπληρώσουν και οι δύο για τα θύματα του εμφυλίου: «Ήταν όλοι καλοί Έλληνες».

Οι μεγάλοι αντίπαλοι

Και οι δύο δεν χρειάζονται συστάσεις. Ο Καπετάν Μάρκος, ο Μάρκος Βαφειάδης, ήταν κορυφαίο στέλεχος του ΚΚΕ, πρωθυπουργός των ανταρτών και ανώτατος στρατιωτικός διοικητής του Δημοκρατικού Στρατού.

Και ο (αντικομμουνιστής) Θρασύβουλος Τσακαλώτος, ήρωας του πολέμου του 40, ήταν επικεφαλής του Γενικού Επιτελείου Στρατού – θείος του σημερινού υπουργού Οικονομικών της Αριστεράς, Ευκλείδη Τσακαλώτου.

Η ιστορική αυτή στιγμή της χειραψίας των δυο μεγάλων αντιπάλων λοιπόν καταγράφηκε το Μάιο του 1984, μπροστά στις κάμερες της ιταλικής τηλεόρασης (RAI).

Ο ρόλος Λαλιώτη

Κομβικό ρόλο στο ιστορικό τετ-α-τε διαδραμάτισε ο Κώστας Λαλιώτης. Το παρασκήνιο ήταν έντονο για να φτάσουμε σε αυτή την ιστορική συνάντηση. Επίσης, κομβικά ήταν και τα δημοσιεύματα και οι προσπάθειες του δημοσιογράφου Πέτρου Μακρή.

Ο Κώστας Λαλιώτης, υφυπουργός Προεδρίας εκείνη την περίοδο, ήταν αυτός που πίστεψε στη συντριπτική δύναμη της εικόνας και στο συμβολισμό της: στην επισφράγιση της εθνικής συμφιλίωσης και τον πραγματικό τερματισμό του εμφυλίου πολέμου και της διαμάχης που ακολούθησε στην Ελλάδα στα επόμενα 35 χρόνια.

Η συνάντηση έγινε στην Πλατεία Μαβίλη και ο Βαφειάδης ήρθε από τη Ρωσία όπου ζούσε. Η ΕΡΤ, ωστόσο, δεν ήταν παρούσα. Ήταν παρούσα μόνο η ιταλική τηλεόραση, προκειμένου να γυρίσει το ντοκιμαντέρ για τον ελληνικό εμφύλιο και την ιστορική αυτή στιγμή. Ήταν ούτως ή άλλως μια στιγμή ιδιαίτερα φορτισμένη, που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις και στα δύο στρατόπεδα, με τις ιστορικές εφημερίδες της Αριστεράς αλλά και εφημερίδες της Δεξιάς να μην αποδέχονται την κίνηση αυτή και να κατηγορούν τόσο τους Τσακαλώτο- Βαφειάδη, όσο και τον Κ. Λαλιώτη. Τα δημοσιεύματα μάλιστα έκαναν λόγο για «προδοσία» ανάλογα την ιδεολογική σκοπιά του κάθε μέσου. Οι δυο πρωταγωνιστές δέχτηκαν ιδία πυρά αυτή την φορά για την τολμηρή κίνησή τους η οποία άνοιγε μια νέα σελίδα για τη χώρα.

Ωστόσο, ο Τσακαλώτος και ο Βαφειάδης δεν μετάνιωσαν ποτέ αυτή την ιστορική κίνηση.

Η ιστορική προβολή

Στο οπτικό υλικό το οποίο φέρνει στη δημοσιότητα το The Caller είναι από την εκδήλωση στην οποία η ιταλική τηλεόραση προβάλλει την εκπομπή για πρώτη φορά στους ίδιους του πρωταγωνιστές και παραδίδει την βιντεοκασέτα συμβολικά στην ΕΡΤ , στους πρωταγωνιστές και στην ελληνική κυβέρνηση .

Πραγματικά συγκλονίζει η αναφορά του Θ. Τσακαλώτου: “Ν’ αναφέρω ένα γεγονός το οποίο μόνον εκείνοι οι οποίοι έζησαν την κόλαση του πυρός είναι δυνατό να το αντιληφθούν. Η μάνα του σκοτωμένου αντάρτη επόνεσε όσο και η μάνα του σκοτωμένου στρατιώτη. Και τώρα, ειλικρινά εδέχθην μ’ εξαιρετική ευχαρίστηση αυτή την προσφορά της ιταλικής τηλεοράσεως.Τη δέχομαι ως πραγματικώς συμμαχική αμοιβή αφού άλλωστε έχει προβληθεί και εκτός των ορίων της Ελλάδος. Μου αρέσει το «προδότης» που μου έδωσαν οι αντίπαλοι. Γιατί; Διότι εμένα, τον ταπεινό με φέρουν και με τοποθετούν στο πάνθεον του πατριώτη μου, του Οδυσσέως Ανδρούτσου, του μαρτυρικού αυτού ήρωος, του στρατάρχου, το οποίο δείχνει πού μπορεί να φτάσει η πολιτική εμπάθεια. Μου αρέσει”.

O Μ. Βαφειάδης αναφέρει : «Αυτή μας η προσπάθεια ήταν συνισταμένη γεγονότων, αρχίζοντας βέβαια από την αλλαγή που έκανε ο ελληνικός λαός το 1981 με την κυβέρνηση της αλλαγής που ήρθε στην εξουσία.Βεβαίως συνδυάζεται με το γεγονός για την «χωρίς όρους» επιστροφής των πολιτικών προσφύγων, με την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης και άλλα. Το πρώτο στοιχείο μου φαίνεται είναι σημαντικό γιατί διαφορετικά ίσως και να προλάβαινε τη φυσική φθορά.Αυτή η συμφιλίωση, αυτή η κατανόηση ανάμεσα στους Έλληνες να γίνει πραγματικά πανεθνικό απόκτημα, αυτό το πράγμα επιβάλλεται πολύ περισσότερο σήμερα δεδομένου ότι πράγματι βρισκόμαστε μπροστά σε κρίσιμες στιγμές».

Μετά το 05.18 του παραπάνω βίντεο ο «αρχιτέκτονας» αυτής της συνάντησης Κώστας Λαλιώτης αναφέρει: “Πιστεύω ότι η χειραψία και ο ασπασμός του Μάρκου Βαφειάδη με τον Θρασύβουλο Τσακαλώτο είναι μια συμβολική πράξη γιατί είναι το τέλος ενός σχίσματος, μιας περιπέτειας που ξεκίνησε από τον εμφύλιο πόλεμο. Η εθνική συμφιλίωση και η εθνική ενότητα είναιπροϋπόθεση και για τη δημοκρατία και για την ανεξαρτησία και για την αλλαγή.Νομίζω ότι όλοι οι Έλληνες μπορούμε να έχουμε έναν κοινό παρανομαστή, αποδεχόμενοι ο ένας τον άλλον και αναγνωρίζοντας τις διαφορές μας, αλλά διατρανώνοντας και την ενότητά μας. Η ενότητά μας δε μπορεί παρά να βρεθεί σε μια πατριωτική βάση, και αυτή τη συμβολική πράξη μάς τη δίνουν ως παράδειγμα και ως υπόδειγμα, οι πρωταγωνιστές του Εμφυλίου, ο Θρασύβουλος Τσακαλώτος και ο Μάρκος Βαφειάδης. Θα ήθελα να τελειώσω λέγοντας πως είμαι λυπημένος γιατί 4 χρόνια τα ΜΜΕ στην Ελλάδα αν και έχουν κάνει πολλά για την εθνική συμφιλίωση και για ν’ αναδείξουν το θετικό έργο της εθνικής αντίστασης, δεν έκαναν αυτή τη συμβολική πράξη ταινία. Προλάβατε Βιτόριο και Κώστα και το κάνατε. Σας είμαστε ευγνώμονες αλλά θα ήθελα να πω πως δεν το έκαναν οι Έλληνες στην Ελλάδα, το έκαναν οι Έλληνες στην Ιταλία. Αυτό δείχνει τη δύναμη του Ελληνισμού”.

Ο Βιτόριο, ο Ελληνοιταλός δημοσιογράφος της RAI μετέφερε μια συγκλονιστική προσωπική ιστορία: “Εγώ γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη … αλλά το ’30, όχι το ’45. Λοιπόν, 28 Οκτωβρίου του 1940 ήμουν 10 χρόνων. Ο πατέρας μου ήταν Ιταλός, η μητέρα μου Ελληνίδα και φανταστείτε τί έχει  γίνει μέσα στην ψυχολογία ενός παιδιού 10 χρόνων. Η πατρίδα του πατέρα του, που ήταν και δικιά του, κήρυξε πόλεμο στην πατρίδα της μητέρας του, που ήταν κι αυτή δικιά του” και εξηγεί γιατι ανέλαβε την πρωτοβουλία: “Αυτή ίσως είναι η πρώτη αφορμή γιατί το κάναμε εμείς. Το κάναμε εμείς γιατί είχαμε αυτή την ιστορία στις πλάτες μας. Γι’ αυτό η RAI πήρε την πρωτοβουλία αλλά με συγκίνηση μεγάλη τώρα και προσωπικώς, μέσα σ’ αυτή την κασέτα είναι και η καρδιά μου“.

Ακολουθήστε το TheCaller στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

Σάλος με την παρουσία Στεφανή σε μνημόσυνο για πεσόντες στην μάχη κατά των «κομμουνιστοσυμμοριτών»

Σπύρος Παπαδόπουλος: Συγκλονίζει, μιλώντας για την απώλεια του πατέρα του

Ρόδος: Μητέρα ανέβασε ύποπτο video με την 6χρονη κόρη της στα social media

Ναυμαχία της Σαλαμίνας: Πώς οι αρχαίοι Έλληνες εκμεταλλεύθηκαν τις κλιματολογικές συνθήκες για να νικήσουν τους Πέρσες
H Janice από τα “Φιλαράκια” αποκάλυψε πώς εμπνεύστηκε το επικό γέλιο που της χάρισε τον θρυλικό ρόλο
Στο φως σπάνιες φωτογραφίες των Ντέιβιντ Μπόουι, Μπριζίτ Μπαρντό, The Beatles από τον θρυλικό φωτογράφο Terry O’Neill
Επτά χρόνια χωρίς τον Παύλο Φύσσα (ΒΙΝΤΕΟ)
Anthony Hopkins: Όταν ο θρύλος του Χόλιγουντ υποκλίθηκε στο ταλέντο του Κώστα Χατζηχρήστου
Το 1957 ανακαλύφθηκε τυχαία ο φραπές, στην 22η ΔΕΘ – Ποιος έφτιαξε πρώτος το «εθνικό ρόφημα» των Ελλήνων