Αθήνα

13 oC

αραιές νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Ζώδια: Ο Κώστας Λεφάκης κάνει τις μηνιαίες προβλέψεις Μαρτίου 2021

ΥΓΕΙΑ

Γιατί παχαίνουμε στην καραντίνα;

Αύξηση του σωματικού βάρους των Ελλήνων κατέγραψαν μελέτες που πραγματοποιήθηκαν για την αποτύπωση των διατροφικών συμπεριφορών στη διάρκεια της πανδημίας.

Το 21% των ενήλικων συμμετεχόντων και το 32% των παιδιών και εφήβων εμφάνισαν αύξηση του σωματικού τους βάρους, η οποία αξίζει να σημειωθεί πως ήταν συχνότερη σε άτομα με ήδη επιβαρυμένο σωματικό βάρος.

«Αναλυτικότερα, στην ευρωπαϊκή πολυκεντρική μελέτη COVIDiet 1  όπου έλαβε μέρος το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 45% των συμμετεχόντων δήλωσαν μείωση της σωματικής δραστηριότητας  (η μείωση ήταν μάλιστα μεεγαλύτερη στα άτομα με παχυσαρκία). Η μελέτη COV-EAT2 έδειξε και αυτή αύξηση του καθιστικού χρόνου και μείωση της σωματικής δραστηριότητας σε παιδιά και εφήβους», τόνισε η Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος στο Γενικό Ογκολογικό Νοσοκομείο Κ. Κηφισιάς «Οι Άγιοι Ανάργυροι», Δρ. Ντορίνα (Θεοδώρα-Ειρήνη) Σιαλβέρα.

Ήταν όμως μόνο η έλλειψη άσκησης ο μόνος λόγος για τον οποίο οι Έλληνες πάχυναν στα lockdown ή βρήκαν διέξοδο στο φαγητό;

Είναι γεγονός ότι «στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας αυξήθηκε το μαγείρεμα, και η παρασκευή και κατανάλωση σπιτικών γλυκών και αρτοσκευασμάτων. Το μέσο σκορ προσκόλλησης στη Μεσογειακή Διατροφή παρέμεινε χαμηλό, παρόλο που οι ίδιοι οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι βελτίωσαν τις διατροφικές τους συνήθειες και μείωσαν την κατανάλωση fast food», προσθέτει η Δρ Σιαλβέρα.

Ίσως όμως η στροφή στο φαγητό να ήταν και ένας τρόπος να ξεπεράσουν το άγχος και την αγωνία που ζούσαν λόγω της πανδημίας, σημειώνει η ειδικός: «Το άγχος, ιδιαίτερα, στην περίοδο της καραντίνας και τα αρνητικά συναισθήματα της μοναξιάς, της ανίας, της κατάθλιψης αλλά και του φόβου, είχε ως αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός ατόμων να αναπτύξει συναισθηματική υπερφαγία. Το φαγητό, σε αυτές τις περιπτώσεις,  λειτουργεί ως ένα γρήγορο και εύκολο ‘ηρεμιστικό’ για τη ψυχική κατάσταση, που είναι  μάλιστα πολύ εύκολα διαθέσιμο».

Συναισθηματικό φαγητό

Η υπερβολική κατανάλωση τροφής έγινε δηλαδή ένας τρόπος απόσπασης της προσοχής από τις δυσμενείς καταστάσεις της ζωής. «Είναι το λεγόμενο ‘συναισθηματικό φαγητό’, δηλαδή η τάση για υπερκατανάλωση τροφής ως μηχανισμός αντιμετώπισης και μείωσης των αρνητικών συναισθημάτων, όπως η κατάθλιψη, το άγχος, η μοναξιά και η ανία. Η συναισθηματική διατροφή συνδυάζεται με την αποτυχία διάκρισης της βιολογικής πείνας από τη συναισθηματική πείνα. Τα άτομα που βιώνουν έντονο συναισθηματικό στρες καταναλώνουν ενεργειακά πυκνά, εύγευστα τρόφιμα, συχνά υψηλά σε σάκχαρα και λιπαρά και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αντίστοιχη αύξηση του βάρους τους», εξηγεί η Δρ Σιαλβέρα.

Πώς θα αντιμετωπίσουμε το στρες χωρίς να χρειαστεί να βρούμε καταφύγιο στο φαγητό;

Η Δρ Σιαλβέρα προτείνει:

Υγιεινή διατροφή: Ενισχύουμε την ενέργειά μας με ένα καλό πρωινό, με τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες, σε βιταμίνες συμπλέγματος Β και ω-3 λιπαρά οξέα και με επαρκή ενυδάτωση.

Γυμναστική: Ακόμη και το απλό περπάτημα ή ο χορός, μπορούν να ενισχύσουν τη διάθεσή μας

Μείωση της καφεΐνης και των απλών σακχάρων. Και τα δύο ανακουφίζουν πολύ πρόσκαιρα. Μετά από λίγο το συναίσθημα γίνεται εντονότερο.

Αποφυγή του τσιγάρου,  του αλκοόλ και άλλων ουσιών: Αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα, δεν το καμουφλάρουμε.

Καλό ύπνο: Η έλλειψη ύπνου ενισχύει το στρες γιατί δεν βοηθά στην έλλογη σκέψη.

Κορονοϊός – BioNTech: Υπό έλεγχο η πανδημία έως το τέλος του καλοκαιριού
Ωνάσειο: Πώς εξελίσσεται η κατάσταση της υγείας του 5χρονου που πάσχει από σπάνιο πολυοργανικό φλεγμονώδες σύνδρομο
28 Φεβρουαρίου, Παγκόσμια Ημέρα Σπανίων Παθήσεων: «Οι Σπάνιοι Ασθενείς είμαστε Πολλοί, είμαστε Δυνατοί, είμαστε Υπερήφανοι»
Μόσιαλος: «Έξι εμβόλια προστατεύουν 100% από τη νοσηλεία ή από το θάνατο από κορονοϊό»
Αντιπηκτικά vs κορονοϊός: Σημειώσατε 1
Κορονοϊός: 226 νέα κρούσματα της βρετανικής μετάλλαξης στην Ελλάδα