ΕΛΛΑΔΑ
[adsense]
Τη θέσπιση «Συμβολαίου Τιμής» προωθεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, όπως γράφει η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα», έναν κώδικα δηλαδή που θα πρέπει να υπογράφουν γονείς και παιδιά στο σχολείο!
Ο «Παιδαγωγικός Κώδικας Δημοκρατικού Ανθρωπισμού» εισάγεται στα σχολεία, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς οι γονείς για τα παιδιά Α’ – Γ΄ Δημοτικού και οι ίδιοι οι μαθητές για τις μεγαλύτερες τάξεις θα υπογράφουν ένα «Συμβόλαιο» στο οποίο θα αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους, και δεν επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο αλλά θα τον υπερασπισθώ από επιθέσεις».
Και ενώ μπορεί να πει κανείς ότι είναι όλα καλά μέχρι εδώ, στον Κώδικα επισημαίνεται σαφώς, όπως γράφει το «Πρώτο Θέμα», ότι οι γονείς θα πρέπει να πάψουν να θεωρούν -και βεβαίως να προσφωνούν- τα παιδιά τους σαν «πριγκίπισσες» και «βασιλόπουλα»! Στον «Παιδαγωγικό Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού» αναφέρεται επίσης ότι «είναι ντροπή και γελοίο να κάνεις επίδειξη ότι έχεις χρήματα και πράγματα, όταν άλλα παιδάκια στερούνται και υποφέρουν» σε μια επίδειξη υποχρεωτικής «πολιτικής ορθότητας» η κατ’ άλλους «σοσιαλιστικού ρεαλισμού», που χρειάζεται προσοχή για να μην καταλήξει «σουρεαλισμός» στο τέλος.
Ειδικά μάλιστα όταν από την άλλη πλευρά απουσιάζει κάθε αναφορά σε εθνική και θρησκευτική ταυτότητα και προωθείται η κατάργηση προσευχών, παρελάσεων και άλλων στοιχείων της δημόσιας εκπαίδευσης, όπως είναι γνωστή μέχρι σήμερα…
[adsense]
Ειδικότερα οι προτάσεις, έχουν ως εξής:
“Α. Ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και ενδυνάμωση γονέων Ξεκινώντας με όσο το δυνατόν πιο πρώιμες παρεμβάσεις, οι υποψήφιοι και οι νέοι γονείς ενημερώνονται και καθοδηγούνται από ειδικούς, οι οποίοι de facto έρχονται σε επαφή μαζί τους (π.χ. μαιευτήρες, μαίες, παιδίατροι, διαμορφωτές γνώμης…), ατομικά ή σε ομάδες (“σχολή γονέων” κλπ.), προκειμένου να εμπεδώσουν ορισμένες απλές αλλά καθοριστικές αρχές, τις οποίες θα διδάξουν στα παιδιά. Τις ίδιες αρχές καλλιεργούν στους γονείς, σε όλη τη σχολική διαδρομή, με πρόσφορους τρόπους, οι εκπαιδευτικοί, οι ειδικοί ψυχικής υγείας κλπ. Οι αρχές αυτές συνιστούν έναν κώδικα δημοκρατικού ανθρωπισμού και προετοιμάζουν τα παιδιά όχι μόνο για τη σχολική τους ζωή, αλλά και για την ευρύτερη κοινωνική τους λειτουργία ως δημοκρατικοί πολίτες. Είναι οι εξής:
1. Το παιδί καθενός είναι μοναδικό και ξεχωριστό για τον ίδιο. Ωστόσο, είναι ένα παιδί ανθρώπων όπως κάθε παιδί ανθρώπων: Διαφορετικό αλλά ίσο με τα άλλα, και όχι πριγκίπισσα ή βασιλόπουλο.
2. Στο σχολείο (ο όρος περιλαμβάνει και την προσχολική αγωγή) πηγαίνουμε επειδή το σχολείο είναι σαν δεύτερο σπίτι μας. Εκεί συναντάμε πολλά άλλα παιδιά και μαθαίνουμε να ζούμε μαζί και να κάνουμε πράγματα μαζί που είναι ευχάριστα και χρήσιμα για όλους και δεν ενοχλούν κανέναν.
3. Στο σχολείο δεν πάμε για επίδειξη, αλλά για γνώση και χαρακτήρα. Για να μάθουμε πράγματα και τρόπους και να γίνουμε άνθρωποι καλοί κι αγαπητοί. Για να γίνει κάθε παιδί ένας ξεχωριστός άνθρωπος για τους άλλους.
4. “Είναι ντροπή και γελοίο να κάνεις επίδειξη ότι έχεις χρήματα και πράγματα, όταν άλλα παιδάκια στερούνται και υποφέρουν. Και είναι τιμή και ωραίο να νοιάζεσαι για τον άλλον και να τον βοηθάς όπως μπορείς.”
5. Θεσπίζεται ως “προαιρετικά υποχρεωτικό” (όπως η ψήφος στις εκλογές…) το ακόλουθο Συμβόλαιο Τιμής: Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, οι γονείς ή κηδεμόνες για παιδιά Α’ έως Γ’ Δημοτικού και, στη συνέχεια, τα ίδια τα παιδιά (“Τώρα που μεγάλωσες…”) καλούνται να υπογράψουν ένα συμβόλαιο σαν το ακόλουθο:
“Δίνω τον λόγο της τιμής μου και υπόσχομαι ότι θα σέβομαι το σχολείο, τους δασκάλους και τους συμμαθητές μου, θα φέρομαι ιπποτικά σε όλους και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους, και δεν θα επιτεθώ ποτέ σε αδύναμο, αλλά θα τον υπερασπίσω από επιθέσεις. Θα θεωρώ σωστή μόνο την άμιλλα για τη διάκριση στη μάθηση, στον αθλητισμό, την καλή συμπεριφορά και τα καλά έργα. Δεν θα κάνω ποτέ στον άλλον ό,τι δεν θέλω να κάνουν σε μένα. Και θα θεωρώ ντροπή κάθε παράβαση αυτής της υπόσχεσης που ελεύθερα δίνω σήμερα”.
Β. Αντίστοιχη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών
Στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών (αρχική και συνεχιζόμενη) οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν τη σπουδαιότητα των ως άνω αρχών, καθώς και πώς να συνεργάζονται με το σχολείο, την οικογένεια, τα παιδιά και την τοπική κοινωνία για να καλλιεργήσουν αυτές τις αρχές και τις αντίστοιχες νοοτροπίες στο περιβάλλον της σχολικής κοινότητας.
Γ. Ηθική υποστήριξη στις καλές πρακτικές
Θεσπίζονται, σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες κάθε σχολικού χώρου, ηθικές ανταμοιβές για στάσεις και πράξεις (παιδιών και παιδαγωγών) που εικονογραφούν παραδειγματικά την τήρηση αυτών των αρχών: Λεκτικός έπαινος στην τάξη ή στο σχολείο, αναγνώριση από και προβολή στην τοπική κοινωνία, ευρύτερη προβολή, ετήσια εθνικά βραβεία (όπως της Ακαδημίας…).
Στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών (αρχική και συνεχιζόμενη) οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν τη σπουδαιότητα αυτών των ηθικών ανταμοιβών, να εκτιμούν τη λειτουργία τους (ατομική και συλλογική) και να επιζητούν και οι ίδιοι τέτοιες ανταμοιβές. Αναστοχασμός, αυτογνωσία και ευσυνειδησία, πέραν της βιοποριστικής σκοπιμότητας και μόνο, είναι αρετές απόλυτα αναγκαίες για κάθε παιδαγωγό.
[adsense]
Δ. Αντιμετώπιση παραβάσεων
Η επιβράβευση, πλαισίωση και υποστήριξη των καλών πρακτικών συνοδεύονται από άμεση και σε βάθος αντιμετώπιση των παραβάσεων αυτού του κώδικα συμπεριφοράς με πράξεις που ενοχλούν, βλάπτουν ή πληγώνουν τους άλλους ή τη λειτουργία της σχολικής κοινότητας, τόσο ως προς την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και ως προς την ανθρώπινη σχέση στον σχολικό χώρο.
Βασικό πλαίσιο για την εμπέδωση και εποπτεία της τήρησης αυτού του κώδικα δημοκρατικού ανθρωπισμού στον σχολικό χώρο αποτελεί η Συνάντηση Σύνθεσης (βλ. παρακάτω, άξονας 5).
Ε. Παρέμβαση στις κοινωνικές στάσεις
Πέρα από προσωπικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες από την ίδια την κοινωνία, η Πολιτεία μπορεί να επέμβει στη διαμόρφωση του παιδικού και σχολικού Φαντασιακού με πολλούς τρόπους: Ενημερώνοντας και ευαισθητοποιώντας την κοινωνία. Ενεργοποιώντας και υποστηρίζοντας σχετικές πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών. Ζητώντας από τα ΜΜΕ και τους διαμορφωτές γνώμης αντίστοιχη συμπεριφορά. Επιβάλλοντας εύλογους περιορισμούς στις διαφημίσεις και γενικά στα μηνύματα των ΜΜΕ που απευθύνονται στα παιδιά ή στους γονείς. Κ.τ.ό.”.
Ροή Ειδήσεων
26/04/2024 | 15:01
«Βολές» Μητσοτάκη κατά Βελόπουλου – «Κάποιοι καπηλεύονται με τον πιο πρόστυχο τρόπο την χριστιανική πίστη»
26/04/2024 | 14:49
Ένωση Αγγειοχειρουργών: Απρεπής, προσβλητική και αήθης η επίθεση των συγγενών του κ. Καλλιάνου
26/04/2024 | 14:35
Γυναίκα επιτέθηκε σε δύο άτομα σε κεντρικό πάρκο του Ηρακλείου – Τραυμάτισε στο λαιμό έναν 48χρονο άνδρα
26/04/2024 | 14:28
Φωτεινή Πετρογιάννη για Κώστα Αρζόγλου: «Θλίβομαι που χρειάστηκε να του μιλήσει μία καταξιωμένη ηθοποιός»
26/04/2024 | 14:00
«Χαμός» με την Ελληνική Λύση για τις δηλώσεις Ιερώνυμου: «Στην αρχή νομίζαμε ότι τις έκανε ο Παύλος Μαρινάκης»
26/04/2024 | 13:32
Σύζυγος Γιάννη Καλλιάνου: «Οι γιατροί μας έλεγαν ότι ο πατέρας του πάει καλά, θα έβγαινε από το νοσοκομείο»
26/04/2024 | 13:15
«Καινούργιου και Μαλέσκου έχουν τον ίδιο πλαστικό, δίδυμες σιτεμένες Μπάρμπι» διάβασαν και έδωσαν απάντηση
26/04/2024 | 13:09
Φαίη Σκορδά: Η συνάντηση της παρουσιάστριας με τη διεύθυνση προγράμματος του ΣΚΑΪ – Οι φήμες για μεταγραφή
26/04/2024 | 12:55
Πρωτιά της ΔΕΠΑ για τον μήνα Μάρτιο στον ανεφοδιασμό βυτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου
26/04/2024 | 12:40
Κατερίνα Καινούργιου: Το μήνυμα που της έστειλε η Ελεονώρα Μελέτη για τους συνεργάτες της που απολύθηκαν
25/04/2024 | 10:59
Λιάγκας για Νίκο Παπανδρέου: «Το λέω πρώτη φορά… όσοι ψηφίσετε ΠΑΣΟΚ, δείτε αυτόν τον άνθρωπο»
25/04/2024 | 08:54
Κούγιας για Βατίδου: «Έδωσε το 25% σε πέντε δικηγόρους για να πάρουν την περιουσία των παιδιών»
25/04/2024 | 08:47
Γιώργος Γεννηματάς: Ένας εμβληματικός πολιτικός, ένα ηγετικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και ο εμπνευστής του ΕΣΥ που «έφυγε» νωρίς
25/04/2024 | 09:22
Κωνσταντινίδης: «Εγώ έφταιξα για το “MEGA καλημέρα’ – Κόπηκε, μην κοροϊδευόμαστε, δεν υπάρχει χαρά που τελειώνει»
25/04/2024 | 14:39
Γιάννης Καλλιάνος: Μπαμπά μου σε αγαπάω απέραντα και σου ζητώ συγνώμη, έκανα ό,τι μπορούσα
25/04/2024 | 08:39
Ελένη Φουρέιρα: Έμεινε άναυδη με την ερώτηση της ρεπόρτερ για τον Κωνσταντίνο Αργυρό
25/04/2024 | 12:23