Αθήνα

9 oC

αραιές νεφώσεις

«Φως» στα «πως» και τα «γιατί» του εκτροχιασμού του τρένου- Τα τρία σενάρια που έφεραν την τραγωδία

«Φως» στα «πως» και τα «γιατί» του εκτροχιασμού του τρένου- Τα τρία σενάρια που έφεραν την τραγωδία

Πολλά είναι τα ερωτήματα, που υπάρχουν μέσα στο κλίμα θλίψης και οδύνης για τα 3 θύματα δυο μέρες, αναφορικά με τον εκτροχιασμό του τρένου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης.

Τα σενάρια που προκάλεσαν τη σιδηροδρομική τραγωδία το βράδυ του περασμένου Σαββάτου (13.05.2017), όταν αμαξοστοιχία του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε και έπεσε πάνω σε σπίτι με αποτέλεσμα να χάσουν τρεις άνθρωποι τη ζωή τους κι άλλοι 11 να τραυματιστούν, είναι τρία, με επικρατέστερο εκείνο του ανθρώπινου λάθους.

Μέλη μικτής επιτροπής, στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, ερευνούν ήδη όλους τους παράγοντες που μπορεί να προκάλεσαν την τραγωδία και έως το τέλος της εβδομάδας αναμένεται το πρώτο πόρισμά τους. Τα τρία μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων βρίσκονται ήδη στο Άδενδρο.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, τα σενάρια που εξετάζονται είναι τρία:

  1. Ανθρώπινο λάθος. Το σενάριο που συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες. Ο οδηγός φέρεται να είχε αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα που να οδήγησε στον εκτροχιασμό. Στο σταθμό του Αδένδρου τα τρένα χρησιμοποιούν την παρακαμπτήρια γραμμή κι όχι την κεντρική. Το όριο ταχύτητας είναι 60 χλμ./ώρα. Η αμαξοστοιχία μάλλον είχε μεγαλύτερη ταχύτητα με αποτέλεσμα όταν έφτασε στην «κλείδωση» των δύο γραμμών και έπρεπε να μπει στην παρακαμπτήριο εκτροχιάστηκε.
  2. Αστοχία υλικού. Να υπήρχε κάποιο πρόβλημα είτε στις ράγες είτε στις ρόδες της αμαξοστοιχίας, που να οδήγησαν στον εκτροχιασμό. Στο μικροσκόπιο θα βρεθούν οι εργασίες συντήρησης της μηχανής και των βαγονιών, αλλά και τυχόν εργασίες που έγιναν στις ράγες.
  3. Εμπόδιο. Να υπήρξε κάποιο «εμπόδιο» πάνω στις ράγες που να οδήγησε στον εκτροχιασμό. Εφόσον υιοθετηθεί το σενάριο, θα πρέπει να ερευνηθεί πώς βρέθηκε εκεί.

Σημειώνεται ότι κάνεις δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο το δυστύχημα να έγινε κάτω από τη διαρκή πίεση που ασκείται στους μηχανοδηγούς να τηρούν πιστά τους χρόνους αναχώρησης και άφιξης των δρομολογίων.

«Είμαστε στη φάση της πλήρους διερεύνησης των αιτιών του δυστυχήματος» δήλωσε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού -Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Θάνος Βούρδας. Τόνισε δε, ότι, «μέχρι την Παρασκευή το μεσημέρι πρέπει να μας έχει δοθεί η πρώτη εκτίμηση του πορίσματος της επιτροπής».

Η κυκλοφορία διεξάγεται με μονή γραμμή (σ.σ. από την εναλλακτική γραμμή που υπάρχει), διότι, όπως σημείωσε ο γγ του υπουργείου «πρώτα πρέπει να απομακρυνθεί σταδιακά ο συρμός και αυτό έχει, ήδη, ξεκινήσει. Από σήμερα το πρωί βρίσκονται γερανοί στο σημείο, προκειμένου να απομακρυνθεί σταδιακά ο συρμός».

«Ένα κομμάτι του συρμού είναι μέσα στο κτίριο, θα συνοδευτεί και με την κατάρρευση του κτιρίου. Υπάρχουν ειδικοί μηχανικοί, έχει ειδοποιηθεί και η ΓΑΙΑΟΣΕ για να δούμε τον τρόπο που θα γίνει η κατάρρευση του σπιτιού για να μην υπάρχουν προβλήματα. Αυτό θα γίνει εντός της ημέρας. Ταυτόχρονα οι γερανοί είναι εκεί για την απομάκρυνση των συρμών και τη μεταφορά τους στα μηχανοστάσια. Μέσα στο επόμενο διήμερο αναμένεται να αποκατασταθεί η γραμμή και στο επόμενο δεκαήμερο να αποκατασταθεί και η ηλεκτροκίνηση της γραμμής», επισήμανε. Στόχος –υπογράμμισε ο κ. Βούρδας– είναι μέχρι την επόμενη εβδομάδα να έχει αποκατασταθεί η κυκλοφορία.

Το χρονικό της τραγωδίας

Η αμαξοστοιχία Inteciti I/C58 είχε αναχωρήσει στις 16:18 από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Στα πέντε βαγόνια υπήρχαν 70 επιβάτες και πέντε άτομα προσωπικό. Περίπου στις 21:30 έκανε την προγραμματισμένη στάση στο Πλατύ Ημαθίας. Συνέχισε το δρομολόγιο προς τη Θεσσαλονίκη. Μπαίνοντας στο σταθμό του Αδένδρου -όπου δεν προβλεπόταν στάση- η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε. Απείχε μόλις 20 λεπτά της ώρα από τον προορισμό της.

Στις 21:45 ακούστηκε ένας εκκωφαντικός θόρυβος. Το τρένο είχε εκτροχιαστεί και η μηχανή διαπέρασε ένα παλιό κτίριο του ΟΣΕ στο σταθμό. Ήταν μία αποθήκη ενώ στον πάνω όροφο διέμεναν δύο νεαροί, οι οποίοι δεν έπαθαν το παραμικρό. Aυτόπτης μάρτυρας, ο Γιώργος Μυλωνάς, κάτοικος της περιοχής του 'Αδενδρου, ο οποίος καθόταν στην αυλή του σπιτιού του, την ώρα που το τρένο του ΟΣΕ εκτροχιάστηκε και διαπέρασε το σπίτι του γείτονά του επισήμανε: «Είδα το χάρο με τα μάτια μου. Άκουσα έναν περίεργο θόρυβο και μετά είδα το τραίνο να πλησιάζει και να εισβάλλει στο σπίτι του γείτονά μου», είπε χαρακτηριστικά.

Άμεσα στο σημείο έφτασαν 28 διασώστες και τρεις κινητές μονάδες του ΕΚΑΒ με γιατρούς, καθώς και 12 ασθενοφόρα. Για τον απεγκλωβισμό των επιβατών επιχείρησαν ακόμα 21 οχήματα της Πυροσβεστικής με 60 πυροσβέστες, καθώς και 15 αξιωματικοί και 75 άντρες της Αστυνομίας και της Τροχαίας.

Δυο υπάλληλοι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ένας επιβάτης σκοτώθηκαν. Νεκροί είναι ο 50χρονος οδηγός της αμαξοστοιχίας, Ματθαίος Καλόπουλος με καταγωγή από την Αθήνα, ο 56χρονος ελεγκτής Αριστείδης Καλαμπαλίκης με καταγωγή από τη Λάρισα (ανασύρθηκε ζωντανός αλλά έχασε τη μάχη την Κυριακή σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης) και ο 44χρονος γιατρςό του Κέντρου Υγείας Κασσανδρείας, Δημήτρης Μικρόπουλος.

Send this to a friend