
ΕΡΓΑΣΙΑ
Το επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων των Ελλήνων και συγκριτικές αναφορές με την Ε.Ε. καταγράφονται στην ενδιαφέρουσα έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, που παρουσιάστηκε πρόσφατα.
Η έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ με τίτλο «Ενήλικες και προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας: Η πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Βασικά μεγέθη, εμπειρικά στοιχεία, συγκριτικές αναφορές», αναδεικνύει -μεταξύ άλλων- την τεράστια πρόκληση του μέλλοντος (και) για τη χώρα μας που δεν είναι άλλη από τις ψηφιακές δεξιότητες του πληθυσμού, που συνδέονται πλέον τόσο με την εργασία και την οικονομία όσο και με την καθημερινότητά μας και την κοινωνία μας.
Όπως φαίνεται στην έρευνα το 84% των Ελλήνων ηλικίας 25-64 ετών έκαναν χρήση του διαδικτύου το τελευταίο 3μηνο μέσα στο 2020, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. ήταν στο 91%, με τρομερή αύξηση, πάντως, για τη χώρα μας τη δεκαετία 2010-20 της τάξεως του +86,7%.
Ωστόσο, το 16% που δεν έκαναν χρήση του διαδικτύου τοποθετεί τη χώρα μας στην 3η θέση των χωρών της Ε.Ε. με τη μη χρήση διαδικτύου, μπροστά μόνο από Ρουμανία και την τελευταία Βουλγαρία.


Μόλις το 52% των ενηλίκων στην Ελλάδα κατέχουν βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες
Ειδικότερα, αναφορικά με το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων των ενηλίκων στην Ελλάδα και την ΕΕ, σύμφωνα με τον δείκτη ψηφιακών δεξιοτήτων της Eurostat (DSI), μόλις το 52% του ενήλικου πληθυσμού (25-64 ετών) της χώρας αποτιμάται ότι κατέχει βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες, ποσοστό που υπολείπεται κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου (61%).
Ένα εύρημα, επίσης, που έρχεται να επιβεβαιώσει τη σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων και τη σύνδεσή τους με το ζήτημα της ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης είναι η υψηλή συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ του επιπέδου των ψηφιακών δεξιοτήτων του ενήλικου πληθυσμού και της συμμετοχής του σε on line προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Σε κάθε περίπτωση, η αξιολόγηση του επιπέδου των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική τόσο για την ψηφιακή σύγκλιση της χώρας με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, όσο και για την ανάπτυξη και αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες ψηφιακές απαιτήσεις σε όλους τους τομείς, καθότι αναδεικνύονται παράγοντες που συμβάλλουν στον αποκλεισμό ορισμένων πληθυσμιακών ομάδων και στη διαμόρφωση σημαντικών κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων.
Η εξ αποστάσεως δια βίου μάθηση στην Ελλάδα και την ΕΕ
Στην Ελλάδα, από το 2015 έως και το 2019, το ποσοστό των ενηλίκων που πραγματοποίησαν κάποια δραστηριότητα εκμάθησης μέσω διαδικτύου κυμαινόταν σε σταθερά περίπου επίπεδα γύρω στο 8%, ενώ το 2020 κατέγραψε αύξηση κατά 50% και διαμορφώθηκε στο 12%. Στην ΕΕ-27 η τάση του συγκεκριμένου δείκτη είναι αυξητική από το 2017 κι έπειτα, ενώ το 2020 το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώνεται στο 25%, διπλάσιο δηλαδή του αντίστοιχου της Ελλάδας.
Ποσοστό συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα και την ΕΕ
Στη χώρα μας, με βάση τον επίσημο δείκτη παρακολούθησης , το ποσοστό συμμετοχής σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης τη δεκαετία 2010-20 κυμαίνεται περίπου στο 4%, τιμή που απέχει κατά πολύ από τον τιθέμενο στόχο (15%) της ευρωπαϊκής ατζέντας (2010), αλλά και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ο οποίος το 2020 έχει διαμορφωθεί στο 9,2%. Η χώρα μας το 2020 σημειώνει ποσοστό συμμετοχής 4,1%, καταλαμβάνοντας μια από τις χαμηλότερες θέσεις στη σειρά κατάταξης (22η) μεταξύ των 27 κρατών-μελών.
Διαφορές μεταξύ των δύο φύλων
Παράλληλα, στην Ελλάδα φαίνεται πως η πανδημία έπληξε σε μεγαλύτερο βαθμό τις γυναίκες συγκριτικά με τους άντρες, σε αντίθεση με την ΕΕ όπου οι επιπτώσεις της πανδημίας στα ποσοστά συμμετοχής δεν διαφοροποιούνται μεταξύ των δύο φύλων.
Οι παράγοντες που διαφοροποιούν την πρόσβαση και την συμμετοχή στην Ελλάδα
Επί της ουσίας, στην Ελλάδα οι παράγοντες που διαφοροποιούν την πρόσβαση και την συμμετοχή σχετίζονται άμεσα με:
- το επίπεδο εκπαίδευσης. Όσο υψηλότερο το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο υψηλότερο το επίπεδο πρόσβασης και το ποσοστό συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες,
- το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων. Όσο υψηλότερο το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, τόσο υψηλότερο το επίπεδο πρόσβασης και το ποσοστό συμμετοχής,
- την κατάσταση απασχόλησης. Όσο πιο ευέλικτη και ανασφαλής η εργασία τόσο πιο μικρή η πρόσβαση και η συμμετοχή. Οι άνεργοι, οι μη οικονομικά ενεργοί και οι ευέλικτα εργαζόμενοι εμφανίζουν την μικρότερη πρόσβαση και συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης e-learning και παράλληλα διαθέτουν χαμηλού επιπέδου ή καθόλου ψηφιακές δεξιότητες,
- το εισόδημα. Όσο υψηλότερο το εισόδημα, τόσο υψηλότερη η πρόσβαση και το ποσοστό συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες και αντίστροφα. Παράλληλα, τόσο υψηλότερο το επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων,
- τον τόπο διαμονής. Τα άτομα που διαμένουν σε αστικές περιοχές εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες και αντίστοιχα διαθέτουν επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, σε σχέση με αυτούς που διαμένουν σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές.
- την ηλικία. Όσο μεγαλύτερη η ηλικιακή ομάδα, τόσο μικρότερο το ποσοστό συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες και χαμηλότερο το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων τους
- το επάγγελμα. Οι μη χειρωνακτικά εργαζόμενοι κατέχουν βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες σε ποσοστό 82%, σε αντιδιαστολή με το 31% των χειρωνακτικά εργαζόμενων.
Ροή Ειδήσεων
27/03/2025 | 22:01
Έχω αλβανικό δίπλωμα, νομίζω πως έτρεχα, λέει ο οδηγός του ΙΧ για το τροχαίο στην Ποσειδώνος
27/03/2025 | 21:41
Η Γροιλανδία ετοιμάζει κυβέρνηση ευρείας πλειοψηφίας και αντιδρά στις πιέσεις Τραμπ για προσάρτηση

27/03/2025 | 21:37
Κατερίνα Παπουτσάκη: «Με «ένωναν» με τον τότε σύντροφο μου και έβλεπες το δέντρο αλλού και τον κάδο σε άλλη θέση»
27/03/2025 | 21:28
Ο Τραμπ αποσύρει την υποψηφιότητα της Ελίζ Στεφάνικ για τη θέση της πρέσβειρας στον ΟΗΕ
27/03/2025 | 21:16
Εβελίνα Παπούλια: Η χειρόγραφη ευχή στον Πέτρο Φιλιππίδη, μετά το περιστατικό με την επίδειξη των γεννητικών οργάνων του

27/03/2025 | 21:06
Κάθειρξη 25 ετών σε 64χρονο που βίασε την 7χρονη ανιψιά του και την τράβηξε φωτογραφίες
27/03/2025 | 20:58
Ζελένσκι: Ο Πούτιν θέλει να διχάσει την Ευρώπη και τις ΗΠΑ – Η Ουάσινγκτον αλλάζει συνεχώς τους όρους της συμφωνίας για τα ορυκτά
27/03/2025 | 20:50
Chase – Τα ‘χασε η Μαρία Μπεκατώρου με την μεγάλη τους επιτυχία: «Το βλέπουμε δεύτερη φορά;»

27/03/2025 | 20:34
Εξερράγη η Δήμητρα Αλεξανδράκη για τη Σίσσυ Χρηστίδου: «Μπήκε κανείς στο σπίτι σου να σου πει τι να κάνεις;»

26/03/2025 | 16:14
Χρήστος Κούγιας «κόλαφος»: «Πρώην συνεργάτες λοιδορούν τον πατέρα μου μετά τον θάνατό του και για την προσωπική του ζωή»
26/03/2025 | 18:06
Ο Γιώργος Καρκάς μετά την κατάθεση του Σπύρου Μπιμπίλα: «Εξευτελισμένος, εγωπαθής, κοινωνιοπαθής, νάρκισσος»
26/03/2025 | 15:42
Σπύρος Μπιμπίλας στη δίκη Φιλιππίδη: «Ο Γιώργος Καρκάς χρησιμοποιείται ως μάρτυρας υπέρ του Πέτρου, του είχα κάνει πρόταση για σύμφωνο συμβίωσης»

26/03/2025 | 14:10
Ανδρέας Παπανδρέου: Τεράστιο πισωγύρισμα για τις ΗΠΑ η στάση του Τραμπ στο θέμα της κλιματικής αλλαγής
26/03/2025 | 17:45
Υπάλληλος της Βουλής συνελήφθη μετά την παρέλαση – Προσπαθούσε να γράψει υβριστικά συνθήματα στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη
26/03/2025 | 11:00
Έλενα Τοπαλίδου: «Δεν πληρούσα τις βιολογικές προϋποθέσεις της γυναίκας για τη μητρότητα»

26/03/2025 | 11:56
Επεισόδιο Μπιμπίλα με Φιλιππίδη στη δίκη: -Πάμε έξω να τα πούμε – Εγώ παλεύω για τη ζωή μου εδώ, εσύ είσαι για πλάκα
26/03/2025 | 17:11
Θρίλερ με τον θάνατο αστέγου σε εστιατόριο της Αθήνας – Εργαζόμενοι τον μετέφεραν εκτός για να αποπροσανατολίσουν τις Αρχές
26/03/2025 | 16:59
Χάρης Βαρθακούρης: Μας πήρε οικογενειακώς η μπάλα, δεν ξέρω πόσοι από εσάς πιστεύετε στο μάτι ή τη γλωσσοφαγιά
26/03/2025 | 19:27
Λένα Δροσάκη για Φιλιππίδη: «Του είπα “άντε γ…σου, μη με ξαναπάρεις» – Η αναφορά στον Αλέξανδρο Μπουρδούμη
26/03/2025 | 18:10