Αθήνα

 

18 oC

αίθριος καιρός

Hottest

Ενημέρωση σε... fast-forward!

screenshot 10
Γιώργος Λιάγκας για Παπανώτα: «Θα πω κάτι που θα σας σοκάρει και το λέω για πρώτη φορά»

ΕΡΓΑΣΙΑ

Γιατί η Ελλάδα είναι 3η στην Ε.Ε. στη μη χρήση διαδικτύου – Η ΓΣΕΕ αναδεικνύει την πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων

Το επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων των Ελλήνων και συγκριτικές αναφορές με την Ε.Ε. καταγράφονται στην ενδιαφέρουσα έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, που παρουσιάστηκε πρόσφατα.

Δείτε επίσης

Η ακρίβεια «σαρώνει» τα πάντα και φέρνει φτώχεια – Η ΓΣΕΕ ζητά άμεσα ουσιαστική αύξηση του κατώτατου μισθού

Η έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ με τίτλο «Ενήλικες και προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας: Η πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Βασικά μεγέθη, εμπειρικά στοιχεία, συγκριτικές αναφορές», αναδεικνύει -μεταξύ άλλων- την τεράστια πρόκληση του μέλλοντος (και) για τη χώρα μας που δεν είναι άλλη από τις ψηφιακές δεξιότητες του πληθυσμού, που συνδέονται πλέον τόσο με την εργασία και την οικονομία όσο και με την καθημερινότητά μας και την κοινωνία μας.

Όπως φαίνεται στην έρευνα το 84% των Ελλήνων ηλικίας 25-64 ετών έκαναν χρήση του διαδικτύου το τελευταίο 3μηνο μέσα στο 2020, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. ήταν στο 91%, με τρομερή αύξηση, πάντως, για τη χώρα μας τη δεκαετία 2010-20 της τάξεως του +86,7%.

Ωστόσο, το 16% που δεν έκαναν χρήση του διαδικτύου τοποθετεί τη χώρα μας στην 3η θέση των χωρών της Ε.Ε. με τη μη χρήση διαδικτύου, μπροστά μόνο από Ρουμανία και την τελευταία Βουλγαρία.

Στην έρευνα, καταγράφονται και ενδιαφέροντα στοιχεία για την ηλικιακή ομάδα, το φύλο, την κατάσταση απασχόλησης και το επίπεδο εκπαίδευσης αυτού του 16% που δεν έκαναν χρήση του διαδικτύου, που δείχνει πως η πλειονότητα είναι μη οικονομικά ενεργοί ή άνεργοι, ηλικίας 45-65 ετών και με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης.

Μόλις το 52% των ενηλίκων στην Ελλάδα κατέχουν βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες

Ειδικότερα, αναφορικά με το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων των ενηλίκων στην Ελλάδα και την ΕΕ, σύμφωνα με τον δείκτη ψηφιακών δεξιοτήτων της Eurostat (DSI), μόλις το 52% του ενήλικου πληθυσμού (25-64 ετών) της χώρας αποτιμάται ότι κατέχει βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες, ποσοστό που υπολείπεται κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου (61%).

Ένα εύρημα, επίσης, που έρχεται να επιβεβαιώσει τη σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων και τη σύνδεσή τους με το ζήτημα της ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης είναι η υψηλή συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ του επιπέδου των ψηφιακών δεξιοτήτων του ενήλικου πληθυσμού και της συμμετοχής του σε on line προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Σε κάθε περίπτωση, η αξιολόγηση του επιπέδου των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική τόσο για την ψηφιακή σύγκλιση της χώρας με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, όσο και για την ανάπτυξη και αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες ψηφιακές απαιτήσεις σε όλους τους τομείς, καθότι αναδεικνύονται παράγοντες που συμβάλλουν στον αποκλεισμό ορισμένων πληθυσμιακών ομάδων και στη διαμόρφωση σημαντικών κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων.

Η εξ αποστάσεως δια βίου μάθηση στην Ελλάδα και την ΕΕ

Στην Ελλάδα, από το 2015 έως και το 2019, το ποσοστό των ενηλίκων που πραγματοποίησαν κάποια δραστηριότητα εκμάθησης μέσω διαδικτύου κυμαινόταν σε σταθερά περίπου επίπεδα γύρω στο 8%, ενώ το 2020 κατέγραψε αύξηση κατά 50% και διαμορφώθηκε στο 12%. Στην ΕΕ-27 η τάση του συγκεκριμένου δείκτη είναι αυξητική από το 2017 κι έπειτα, ενώ το 2020 το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώνεται στο 25%, διπλάσιο δηλαδή του αντίστοιχου της Ελλάδας.

Ποσοστό συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα και την ΕΕ

Στη χώρα μας, με βάση τον επίσημο δείκτη παρακολούθησης , το ποσοστό συμμετοχής σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης τη δεκαετία 2010-20 κυμαίνεται περίπου στο 4%, τιμή που απέχει κατά πολύ από τον τιθέμενο στόχο (15%) της ευρωπαϊκής ατζέντας (2010), αλλά και από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ο οποίος το 2020 έχει διαμορφωθεί στο 9,2%. Η χώρα μας το 2020 σημειώνει ποσοστό συμμετοχής 4,1%, καταλαμβάνοντας μια από τις χαμηλότερες θέσεις στη σειρά κατάταξης (22η) μεταξύ των 27 κρατών-μελών.

Διαφορές μεταξύ των δύο φύλων

Παράλληλα, στην Ελλάδα φαίνεται πως η πανδημία έπληξε σε μεγαλύτερο βαθμό τις γυναίκες συγκριτικά με τους άντρες, σε αντίθεση με την ΕΕ όπου οι επιπτώσεις της πανδημίας στα ποσοστά συμμετοχής δεν διαφοροποιούνται μεταξύ των δύο φύλων.

Οι παράγοντες που διαφοροποιούν την πρόσβαση και την συμμετοχή στην Ελλάδα

Επί της ουσίας, στην Ελλάδα οι παράγοντες που διαφοροποιούν την πρόσβαση και την συμμετοχή σχετίζονται άμεσα με:

  • το επίπεδο εκπαίδευσης. Όσο υψηλότερο το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο υψηλότερο το επίπεδο πρόσβασης και το ποσοστό συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες,
  • το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων. Όσο υψηλότερο το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, τόσο υψηλότερο το επίπεδο πρόσβασης και το ποσοστό συμμετοχής,
  • την κατάσταση απασχόλησης. Όσο πιο ευέλικτη και ανασφαλής η εργασία τόσο πιο μικρή η πρόσβαση και η συμμετοχή. Οι άνεργοι, οι μη οικονομικά ενεργοί και οι ευέλικτα εργαζόμενοι εμφανίζουν την μικρότερη πρόσβαση και συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης e-learning και παράλληλα διαθέτουν χαμηλού επιπέδου ή καθόλου ψηφιακές δεξιότητες,
  • το εισόδημα. Όσο υψηλότερο το εισόδημα, τόσο υψηλότερη η πρόσβαση και το ποσοστό συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες και αντίστροφα. Παράλληλα, τόσο υψηλότερο το επίπεδο των ψηφιακών δεξιοτήτων,
  • τον τόπο διαμονής. Τα άτομα που διαμένουν σε αστικές περιοχές εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες και αντίστοιχα διαθέτουν επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, σε σχέση με αυτούς που διαμένουν σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές.
  • την ηλικία. Όσο μεγαλύτερη η ηλικιακή ομάδα, τόσο μικρότερο το ποσοστό συμμετοχής σε on line εκπαιδευτικές δραστηριότητες και χαμηλότερο το επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων τους
  • το επάγγελμα. Οι μη χειρωνακτικά εργαζόμενοι κατέχουν βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες σε ποσοστό 82%, σε αντιδιαστολή με το 31% των χειρωνακτικά εργαζόμενων.

Ροή Ειδήσεων

ipsilanti2704

27/04/2024 | 22:00

Αιμιλία Υψηλάντη: “Ήταν το σκάνδαλο της επαρχίας, δεν καταλάβαινε τίποτα ο πατέρας μου από αυτά”

27/04/2024 | 21:40

Γιώργος Μπένος: “Δέχτηκα bullying στο γυμνάσιο, μπορεί να σε δείξει ο άλλος με το δάχτυλο γιατί κάνεις παρέα με κορίτσια”

27/04/2024 | 21:30

Ο καιρός με τον Π. Γιαννόπουλο: Πολύ ισχυροί βοριάδες στο Αιγαίο έως Μ. Τετάρτη
patras2704

27/04/2024 | 21:30

Θανάσης Πάτρας: “Θα με έβλεπα ακόμα και να έχω ταβέρνα ή και δημόσιος υπάλληλος να ήμουν, πάλι στον γκισέ μου θα έρχονταν”

27/04/2024 | 21:30

Nέο βίντεο με δύο ομήρους από τη Χαμάς – Τι είχε πει πριν από μια βδομάδα ο αδερφός του ενός 

27/04/2024 | 21:15

Περισσότερες ευκαιρίες εργασίας και σταθερές, καλοπληρωμένες δουλειές, το μήνυμα του πρωθυπουργού
sarri2704

27/04/2024 | 21:10

Έφη Σαρρή: “Κάνω κάστινγκ για pool boy, αν δεν είναι σωστή η ενδυμασία… bye”

27/04/2024 | 21:00

Κώστας Τσουρός: “Πήγε σε μαγαζί φίλου μου και ζήτησε το τηλέφωνό μου”

27/04/2024 | 20:45

Θάνος Κιούσης: “Δουλεύει ένα “αυτοάνοσο”, ένα σύστημα που μου λέει “μην πέφτεις”
ap24117800331731

27/04/2024 | 20:40

ΗΠΑ: Οι φοιτητές συνεχίζουν τις διαδηλώσεις κατά του πολέμου στη Γάζα – Φοιτητικές καταλήψεις και στη Γαλλία

27/04/2024 | 20:30

Σε πασχαλινούς ρυθμούς η αγορά – Αισιόδοξοι οι επιχειρηματίες για αύξηση του τζίρου

27/04/2024 | 20:26

Συνάντηση Γεραπετρίτη-Φιντάν στο Λονδίνο ενόψει της επίσκεψης Μητσοτάκη στην Άγκυρα
harry

27/04/2024 | 20:25

Χάρι: Η πρώτη πριγκιπική εμφάνιση μετά την στέψη του Καρόλου

27/04/2024 | 20:22

Οπαδική βία: Προφυλακιστέος και ο μάνατζερ τράπερ για ηθική αυτουργία στη δολοφονία Λυγγερίδη – Συνεχίζονται οι απολογίες

27/04/2024 | 20:20

Ρωσία: Η Μόσχα θα επιδιώξει να παρακάμψει τις όποιες κυρώσεις της ΕΕ επί των επιχειρήσεών της υγροποιημένου φυσικού αερίου
screenshot 17
Ο εφιάλτης θύματος κακοποίησης: Θήλαζα και μου έδινε μπουνιές – Με είχε σπρώξει με το παιδί από τις σκάλες
gsee logotupo 1021x580 1
Η ΓΣΕΕ καλεί σε μαζική συμμετοχή την Πρωτομαγιά
gsee 190424
Συμμετοχή της ΓΣΕΕ σε εργαστήριο για την Πράσινη και Δίκαιη Μετάβαση Friedrich-Ebert-Stiftung και DGB
87
Προκήρυξη δύο νέων θέσεων εργασίας στο Κέντρο Φιλοξενίας Κεφαλληνίας
gsee logotupo 1021x580 1
Το Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης επιβεβαίωσε τη νομιμότητα της γενικής απεργίας της ΓΣΕΕ
6190705
ΓΣΕΕ: Απαράδεκτη και προκλητική η προσφυγή του ΟΑΣΘ κατά της απεργίας