ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης -το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 17 Μαρτίου 2024- με τρία ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκαν το 2023, στο πλαίσιο των πολύπλευρων δραστηριοτήτων της.
Στις 11 Μαρτίου, στο πλαίσιο του αφιερώματος στη Μαρία Κάλλας, θα προβληθούν τα ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» των Βασίλη Λούρα και Μιχάλη Ασθενίδη, και το «Πορτραίτο του συλλέκτη σε ώριμη ηλικία» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη.
Τα ντοκιμαντέρ αυτά δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του αφιερώματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στα εκατό χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, με τη χορηγία της ΔΕΗ. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Στις 15 Μαρτίου, στο Τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» θα κάνει πρεμιέρα το ντοκιμαντέρ «Εκείνη τη μέρα» των Στρατή Βογιατζή και Δημήτρη Κούρτη. Πρόκειται για μια κινηματογραφική καταγραφή του κύκλου εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων «Μέλισμα» που πραγματοποίησε η Εθνική Λυρική Σκηνή στη Βόρεια Εύβοια, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, η οποία παράλληλα χαρτογραφεί τον τόπο μέσα από μύθους και ιστορίες.
Το πρόγραμμα επιχορηγήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού.
Λίγα λόγια για τα ντοκιμαντέρ :
-«Πορτραίτο του συλλέκτη σε ώριμη ηλικία»
11 Μαρτίου 2024, στις 16.30
Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης (Αποθήκη 1, Λιμάνι).Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει Q&A με τους συντελεστές.
Το «Πορτραίτο του συλλέκτη σε ώριμη ηλικία» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη αποτελεί μια ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το Έτος Κάλλας και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της έκθεσης «UNBOXING CALLAS: Μια αρχειακή εξερεύνηση στη συλλογή Πυρομάλλη και το αρχείο της ΕΛΣ», σε επιμέλεια Βασίλη Ζηδιανάκη. Πρόκειται για την προσωπογραφία του συλλέκτη Δημήτρη Πυρομάλλη, ο οποίος δώρισε τη συλλογή του για τη Μαρία Κάλλας στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Όταν ήταν τεσσάρων χρόνων, η Μαρία Κάλλας τον πήρε και τον χόρεψε στην αγκαλιά της. Στα είκοσί του, και αφού εκείνη είχε πια «φύγει», άρχισε να την ανακαλύπτει και να εκστασιάζεται. Δεν πήγε ποτέ του διακοπές, κάθε δραχμή και ευρώ που έβγαζε πήγαινε σε ηχογραφήσεις, βιβλία, φωτογραφίες, αφίσες, προγράμματα δικά της, άλλωστε τα λεφτά δεν περίσσευαν. Παράλληλα με τη δική του ζωή, με τις διπλές δουλειές που έκανε για να τα βγάλει πέρα, με τις ατυχίες, τις ερωτικές απογοητεύσεις, τους ζηλόφθονους φίλους, το ατύχημα που του στοίχισε δέκα εγχειρήσεις και μια αναπηρία, μεγάλωνε και η συλλογή. Στοιχειωμένος από τις δύο γυναίκες της ζωής του, την πρόωρα χαμένη μητέρα του και την Ντίβα, διαρκή αναφορά και δόξα του, μεγάλωσε και ολοκληρώθηκε κι αυτός μαζί με τη συλλογή του. Τώρα είναι ήρεμος και με πολλές χαρές και μνήμες από τη ζωή του, και ονειρεύεται ένα απογευματάκι να του χτυπήσει την πόρτα η μάνα του και να πιούνε μαζί έναν καφέ. Θα τα θυσίαζε όλα για αυτό, ακόμα και τη συλλογή του.
Προπώληση εισιτηρίων https://www.more.com/cinema/tidf26/
-«Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας»
11 Μαρτίου 2024, στις 21.00
Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης (Αποθήκη 1, Λιμάνι)
Την προβολή θα προλογίσουν οι Ορέστης Ανδρεαδάκης (καλλιτεχνικός διευθυντής Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), Γιώργος Κουμεντάκης (καλλιτεχνικός διευθυντής Εθνικής Λυρικής Σκηνής), Αλέξανδρος Καμπούρογλου (διευθυντής Προγραμμάτων Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος), Σοφία Δήμτσα (γενική διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας Ομίλου ΔΕΗ).
Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει Q&A με τους συντελεστές.
Με αφορμή τη συμπλήρωση των εκατό ετών από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, η Εθνική Λυρική Σκηνή -σε συμπαραγωγή με την ESCAPE- δημιούργησε το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», σε έρευνα και σενάριο του Βασίλη Λούρα και σκηνοθεσία των Μιχάλη Ασθενίδη και Βασίλη Λούρα. Το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να φωτίσει, μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, ανέκδοτες ηχογραφήσεις, συνεντεύξεις, ηχητικά ντοκουμέντα, την περίοδο της προσωπικής και καλλιτεχνικής ενηλικίωσης της Κάλλας στην Αθήνα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, από το 1937 έως το 1945, καθώς και τα χρόνια μετά το 1957, όταν η παγκόσμια πλέον ντίβα επανασυνδέεται με την Ελλάδα.
Αν και το τραύμα του πολέμου θα ακολουθήσει την Κάλλας μέχρι το τέλος της ζωής της, εντούτοις καθίσταται σαφές ότι στα δύσκολα χρόνια που έζησε στην Αθήνα μπήκαν οι βάσεις για τη μετέπειτα καλλιτεχνική της πορεία. Δεν είναι μόνο ότι στην Αθήνα θα λάβει την καλλιτεχνική της εκπαίδευση από την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, αλλά και ότι θα αποκτήσει μια σημαντικότατη σκηνική και ερμηνευτική εμπειρία από τις παραστάσεις που θα δώσει με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Επιπλέον, σε προσωπικό επίπεδο, στα οκτώ εκείνα χρόνια θα βρει την εσωτερική δύναμη να μετατρέψει κάθε δυσκολία και κάθε πρόκληση σε εφόδιο και δύναμη για τη μετέπειτα ζωή της.
Προπώληση εισιτηρίων https://www.more.com/cinema/tidf26/
-«Εκείνη τη μέρα»
15 Μαρτίου 2024, στις 16.00
Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης (Αποθήκη 1, Λιμάνι). Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει Q&A με τους συντελεστές.
Οι Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, από τον Σεπτέμβριο του 2022 και για έναν χρόνο περίπου, βρέθηκαν στη Βόρεια Εύβοια, όπου υλοποίησαν τον ετήσιο κύκλο εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων «Μέλισμα» για άτομα όλων των ηλικιών. Τα εργαστήρια και οι προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων που πήραν μέρος στα καλλιτεχνικά εργαστήρια καταγράφηκαν από τον κινηματογραφικό φακό των Στρατή Βογιατζή και Δημήτρη Κούρτη (Caravan Project), οι οποίοι δημιούργησαν το ντοκιμαντέρ «Εκείνη τη μέρα». Οι σκηνοθέτες παρακολούθησαν τις διαδικασίες σύνθεσης της συλλογικής μουσικοχορευτικής αφήγησης «Τόπος Ατελείωτος», που φωτίζει την καταστροφή και την αναγέννηση, και η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2023 στις Κεχριές Ευβοίας. Παράλληλα, περιηγήθηκαν σε τόπους καμένους, αλλά και αναγεννημένους, περπατώντας σε μονοπάτια και αναζητώντας μύθους και ιστορίες. Παρασύρθηκαν σε περιπετειώδεις συναντήσεις με τους φύλακες αυτού του τόπου: έναν ξυλουργό που επαναλειτουργεί το καμένο του ξυλουργείο, έναν ξυλογλύπτη που σκαλίζει καμένους κορμούς μετουσιώνοντας την καταστροφή σε αναγεννημένες περίεργες μορφές και μια γητεύτρια αλόγων που μιλάει με τα ζώα. Πρόκειται για ένα φιλμικό δοκίμιο πάνω στη σχέση ανθρώπινου και μη ανθρώπινου κόσμου με αφορμή την καταστροφική πυρκαγιά στη Βόρεια Εύβοια τον Αύγουστο του 2021.
Το ντοκιμαντέρ αυτό θα είναι διαθέσιμο και online στις 16 & 17/3 στο: https://online.filmfestival.gr/film/ekeine-te-mera-that-day/
Προπώληση εισιτηρίων https://www.more.com/cinema/tidf26/
Ροή Ειδήσεων
18/05/2024 | 23:45
Κουτσούμπας από Πειραιά: Με το Κ.Κ.Ε υπάρχει ελπίδα ότι μπορεί να υπάρξει μια άλλη Ευρώπη, των λαών, του σοσιαλισμού
18/05/2024 | 23:30
Συγκινεί η Φωτεινή Δάρρα: “Με έχει σημαδέψει θετικά και αρνητικά το φευγιό της, ενηλικιώθηκα”
18/05/2024 | 23:00
«Κοκτέιλ» σκόνης και ζέστης μέχρι την Τετάρτη – Ανεβαίνει το θερμόμετρο και στην Αθήνα
18/05/2024 | 22:50
Επαναληπτικές εκλογές σε 7 εκλογικά τμήματα της Βόρειας Μακεδονίας θα διεξαχθούν στις 22 Μαϊου – Αντιδρά το αλβανικό κόμμα
18/05/2024 | 22:40
Σκρέκας: Πυλώνες ανάπτυξης, καινοτομίας και εξωστρέφειας στο επιχειρηματικό οικοσύστημα τα Επιμελητήρια
18/05/2024 | 22:30
Όλαφ Σολτς: Υποσχέθηκε την αλληλεγγύη του κράτους στην περιοχή που επλήγη από τις βροχοπτώσεις
18/05/2024 | 22:20
Κασσελάκης για Συνθήκη των Πρεσπών: Η ΝΔ καπηλεύτηκε το ζήτημα και τώρα πληρώνει την κωλυσιεργία της
18/05/2024 | 22:13
Θεσσαλονίκη: Σύλληψη 39χρονου για υποκίνηση μέσω του διαδικτύου σε πράξεις βίας ενόψει του αγώνα Άρη-ΠΑΟΚ
18/05/2024 | 22:10
“Ερυθρόλευκος” περίπατος στα Άνω Λιόσια πριν το Final Four, 68-100 την ΑΕΚ ο Ολυμπιακός
18/05/2024 | 21:50
Αποκλεισμός στα ημιτελικά του προολυμπιακού γυναικών για Μαναβή, Τριανταφυλλίδη και Αλεξόγλου, Πασχαλάκη
18/05/2024 | 21:45
Τάσος Νούσιας: “Όλο αυτό είναι στρεσαριστικό, η πρώτη μου αντίδραση ήταν να μην το κάνω στη Μάγισσα”
18/05/2024 | 19:46
«Η πατρίδα μπορεί! Οι Έλληνες το αξίζουμε»: Το πρώτο προεκλογικό σποτ του Μιχάλη Αγγελόπουλου
18/05/2024 | 19:53
Συνάντηση Γιάννη Κουράκη με τη Διοίκηση της ΕΘ.Ε.Α.Σ – «Ο Αγροτικός Τομέας μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στην Περιφερειακή Ανάπτυξη»
18/05/2024 | 17:00
Ξέσπασε ο Κωνσταντίνος Βασάλος στον αέρα του MEGA: “Άνανδρο, αν έχεις πρόβλημα πες το κατ’ ιδίαν”
18/05/2024 | 13:05
Στην πρεμιέρα του Αργυρού ο Κασσελάκης με τον Τάιλερ, το γλέντησαν από σουίτα με υψωμένη γροθιά – Δείτε βίντεο
18/05/2024 | 10:40
Δέσποινα Βανδή για Βασίλη Μπισμπίκη: “Έγιναν όλα τόσο γρήγορα που από το σοκ δεν πρόλαβα να σκεφτώ τι μπορεί να πάθει”
18/05/2024 | 12:00
Η Αθηναΐς Νέγκα για Θανάση Αλευρά και Ζερόμ Καλούτα: “Τρικλοποδιά σχεδόν, ήταν έξω από τα νερά τους”
18/05/2024 | 14:30
Λάκης Γαβαλάς για το επίμαχο περιστατικό με τον μοναχό: “Του τράβηξα το μούσι, με φώναξε π…στη μέσα στο αεροπλάνο”
18/05/2024 | 19:00
Σίσσυ Χρηστίδου για την αντιπαράθεση Λιάγκα – Πετρογιάννη: “Ένιωσα τόσο αμήχανα και άσχημα για αυτό το κορίτσι”
18/05/2024 | 11:00
Η Ευσταθία Τσαπαρέλη για την γνωριμία με τον σύζυγο της, Αλέξανδρο Λογοθέτη: “Η ζωή μας έκανε ένα μικρό δωράκι”
18/05/2024 | 12:10
Συνεχίζεται η αυξητική τάση τιμών στην αγορά ακινήτων – Οι Έλληνες και οι ξένοι αγοραστές, οι κατηγορίες ακινήτων
18/05/2024 | 12:30
Μπέττυ Μαγγίρα για Μαρίνα Σάττι: “Ο τρόπος της κάτι δείχνει για την ίδια και τον χαρακτήρα της”
18/05/2024 | 11:15
Τέιλορ Σουίφτ: Μεταβαίνει για συναυλία στη Στοκχόλμη – Ανησυχία για… αύξηση του πληθωρισμού
18/05/2024 | 19:20